Avla på travare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 228
  • Visningar Visningar 17 809
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avla på travare

Du syftar säkert på Dealer Arriba.

Faktist intressant häst i denna diskussion.

Dealer hade öknamnet "diktatorn"
Var oerhört elak åt andra hästar. Då speciellt fuxar.
Han var oerhört tuff åt folk också kan jag tillägga.
Vi fick hålla denna unge stenhårt.
Minsta kryphål så grisade han.

Idagens läge är han en rejäl och storväxt häst som står i träning på Örebro.
Grabben gick från oss som ett och ett halvtåring och direkt in bland dom äldre hingstarna på anläggningen.
Där fortsatte den välbehövliga uppfostran av "diktatorn" som var en mycket speciell häst.

Idag en underbar individ och hur snäll som helst.

dealerhopp.jpg

Dealer Arriba är efter Wall Street Banker så det förklarar att han var en hårdare individ är snittet. Dealers humör var inget att leka med..
Dealer mätte folk och fä och agerade därefter..
(offtopic är att mamma Viva är det snällaste man kan ha att göra med, hon har många föl och ingen är som Dealer)

Om vi återgår då till tråden.
Ponera att Dealer hade varit ett sto..
Ponera att han inte fixar banan och blir ridhäst..
Ponera att denna nu blir betäckt med ett snyggt men lite nervigt fullblod med fina gångarter och bra hoppförmåga...

Hemska tanke...måtte ingen göra den tabben :crazy:

Fattar ni vad jag menar med travare korsade med övriga raser?????

AM

Ponera att Dealer hade varit ett sto..
Ponera att han inte fixar banan och blir ridhäst..
Ponera att denna nu blir betäckt med ett snyggt men lite nervigt fullblod med fina gångarter och bra hoppförmåga...

Hemska tanke...måtte ingen göra den tabben

....och av någon som ska ha en hobbyhäst för eget bruk att rida i skogen med :angel:

Visste ni inte att en av världens bästa hopphästar har travare bakom sig tom som farfar eller om det var farfars far.

men ialla fall så jag har ridigt många korsningar på travare o hbl o de är som vilket hbl som skulle vara avlat på bara sin gång.
Blir så trött på att folk klankar ner på travare visst de har en liten speciell gång i travet min hade de med tills jag omskola den o hästar som inte ens är tränade för trav behöver ju inte ha det........

Du syftar säkert på Dealer Arriba.

Faktist intressant häst i denna diskussion.

Japp, precis han!

Han är himla fin tycker jag.
Av alla hästar man ser på nätet så är ha en av de få fastnat på min näthinna.

Har ni honom kvar hos er?

Hoppas att det går bra för honom, Diktatorn.. he he ;)

Ja men det är ju som tidigare skrivits i tråden INTE 'vilken travare som helst' utan noga uträknad målsinriktad avel, inte någon som tycker deras sto är gulligt och snällt och vill ha en avkomma efter denna... Det är resultatet av flera års prövande för att se om man kan komma åt vissa egenskaper. Mängder av misslyckade individer har kasserats och tillslut kanske man fått fram EN bra ur detta.
Det är inte samma sak som att det per automatik blir bra bara för man lägger på en bra häst på vilket travarsto som helst.

Visste ni inte att en av världens bästa hopphästar har travare bakom sig tom som farfar eller om det var farfars far.

men ialla fall så jag har ridigt många korsningar på travare o hbl o de är som vilket hbl som skulle vara avlat på bara sin gång.
Blir så trött på att folk klankar ner på travare visst de har en liten speciell gång i travet min hade de med tills jag omskola den o hästar som inte ens är tränade för trav behöver ju inte ha det........

Du har ju inte förstått nånting av det jag skrev..har du läst inläggen överhuvudtaget :confused::confused:
JAG klankar INTE ner travaren!!!! :mad:

Och när det gäller gångarter så HAR travare trav eller inte.
Vissa får hjälp med balansering, andra är mer naturtravare osv..

Och slutligen..
En travare som aldrig är tränad för sitt ändamål är det något fel på.
Antingen har en skada satt stopp för karriären och framtida starter.
Eller var den en talanglös individ.
Eller, vanligt, en häst vars ägare struntat i att betala hingstavgifter (ej frysmärkt) eller övriga "hästfakturor" (spärrad häst)
Eller så var det en "speciell individ" som ej var helt enkelt lämplig att köras.

Ingen människa som föder upp travhästar har väl idén att:
-Nu skiter jag i trav och tillverkar ridhästar med min travarmärr!! Och bokar Mr Drew, Finish, Tap In eller Offshore Dream.
Så korkade är vi inte i vår branch..:smirk:

Att föda upp hästar är en svindyr historia där alla individer kostar mer än vad man tänkt..oavsett ras.
Fast vi inom travet har klart dyrare hingstavgifter..därav ingen ridhästavel med dom..

AM

ja du, men du gör det ju bra, och vi ridhäst folk försöket att hålla borta travar fasonerna :)

Därför att ridfolk har inte råd med travhingstarna utan tar budgetaltenativen ...halvblod
:rofl:...inte utan att du har en poäng här...jag vet hur det kan vara:o. Födde upp två varmblodstravare för mååånga år sedan. Gick på snacket om att stoet var så fint och hingsten jag blev erbjuden hade så bra stam o.s.v. Han var bara billig (har för mig att allt som allt blev 8000:- tidigt 80-tal) för att han var "ny" i gemet...fick skänka bort avkommorna mot kostnaderna:crazy:...snacka om att man blev blålurad:cool:

Och slutligen..
En travare som aldrig är tränad för sitt ändamål är det något fel på.
Antingen har en skada satt stopp för karriären och framtida starter.
Eller var den en talanglös individ.
Eller, vanligt, en häst vars ägare struntat i att betala hingstavgifter (ej frysmärkt) eller övriga "hästfakturor" (spärrad häst)
Eller så var det en "speciell individ" som ej var helt enkelt lämplig att köras.

Eller vanvårdar sin häst så den tas om hand (förra kusen, enligt utsago), får ekonomiska problem eller problem inom familjen, är för lat för att träna hästen ordentligt, man ser viss kapacitet hos hästen men har en/ett par andra betydligt bättre och orkar inte slösa resurser längre på "medelmåttan", man råkar dra på sig fler hästar än man klarar av, osv.

Att säga att det är något fel på alla hästar som inte fortsätter springa på travet känns lite väl generaliserande, även om det säkert är många som har fysiska krämpor efter travet.

Förstår såklart att man inom AVELN satsar på prestation, har själv ofta snarare ifrågasatt varför man öht skulle vilja ta ett föl efter en icke-elithingst med tanke på vilken slit- och slängvara det riskerar bli inom travvärlden (eller icke-elitsto -nåja, som sprungit in hyfsat med pengar iaf- heller för den delen om den inte har synnerligen bra stam).
Ser dock inte varför man inte ska kunna ha andra mål med sitt fölplanerade än just det den hästrasen är ämnad till.
Då skulle det vara helt åt skogen fel att satsa på kallblodstravare som ridhästar för högre nivå (tänker t ex på AR och det intresse som verkar ha uppstått för kallisarna där, och även AVEL för RIDNING).

Mack Lobell, Varenne och många fler har skrammel utan att man höjer på ögonbrynen..
Sånt plockas bort tidigt INNAN slipfåror och diffusa hältor kommer fram. Vardagsmat helt enkelt.

Ja precis, vardagsmat. Även kallat köttproduktion..
Är man seriös tar man enligt mig hänsyn till såna saker och "höjer på ögonbrynen". Framförallt bland hingstarna där det trots allt finns många att välja på. Sto kanske man bara har ett eller ett par.
Känner inte igen det där med att ingen skulle höja på ögonbrynen.
Diskussion i stallet;
"Ska du inte ta ett föl av henne? Löphuvudet är ju kanon och snart börjar hon bli för gammal.."
"Nej, sånt där är inget att avla på. Hon opererades ju för lös benbit."

Kan inte låta bli att hålla med. Fundera inte äns vidare på det. Jättedålig ideé. Visst har det visat sig att lite travarblod kan göra en utmärkt hopphäst. Men chansen är rätt liten. Är någorlunda insatt i travaveln så det är inget emot travarna. Men de är byggda och FRAMAVLADE för sin uppgift framför vagnen. Det finns en anledning bakom deras exteriör och muskler. Köp en ny häst som du kan ha glädje av.

Korsningar vare sig det är hästar eller hundar KAN bli bra har man otur så har man,har träffat renrasiga djur som beter sig väldigt lustigt. Själv har jag två blandisar bernesennen/leonberger samt schäfer/leongerger mysiga trevliga hundar älskar att träffa nya människor och hundar,otroligt sociala killar..

Än katter då?? Bondkatter är väl inget att ha?? Ni som har rasrena hästar och hundar borde ju ha renrasiga katter i stallet för även dom borde ju skjutas eller aborteras..

Det finns folk som gillar korsningar och många gånger avlar man bort många problem rasen har, veterinären har träffat mina hundar och den gillar dom skarpt.

Naturligt vis hoppas jag att min trav/fjord föl blir bra och JA jag skall behålla den har eget stall så det blir inga problem med den saken,när en olycka händer så gör den det trodde aldrig att hon skulle bli på smällen efter ca 1 timme med hingsten i hagen.:eek:

Asså jag fattar inte varför alla ska hålla på å dra upp sånna här trådar. de blir bara tjaffs. så lägg ner nu. hon ville ha tips. har ni inga tips å ge så skit i å skriva.

å ang travare precis som fullblod har en bra galopp så har travaren en förbannat bogfri trav som man sällan hittar på andra hästar så det är inte bara negativt med deras trav. jag själv skulle ALDRIG få för mej att köpa ett halvblod därimot skulle jag gärna köpa en trav korsning har 1 å den andra e på väg. Alla trav korsningar jag ridit har varit super i huvet å varit helt underbara att rida (ingen skillnad från halvblod i alla fall) jag vet även en kille som tävlar 150 hoppning som köpte sej en 2 årig trav/halvblods korsning för att tävla med sen. han är nu 4 år gammal och hoppar super och har den bästa gången av alla unghästar han har. så det kan faktiskt bli riktigt bra.

men men nog om de.. det finns riktigt fina korsningar/renrasiga travare som går mkt bättre än vissa halvblod i både dressyr och hoppning. man måste bara hitta rätt individ och rätt utbildare.

Vilka har gått bättre i dressyr?

Att det finns travare och travkorsningar som har bra hoppegenskaper är ju inget nytt, men inte dressyregenskaper.

Vilka har gått bättre i dressyr?

Att det finns travare och travkorsningar som har bra hoppegenskaper är ju inget nytt, men inte dressyregenskaper.
Jag har faktiskt sett en travarkorsning som gått MSV dressyr, stammen var Alpenfurst-Löjtnant Will,jag tror den heter AlpenWill eller nåt sånt, och tösen som ägde den tränade en tid på Tullstorp under den store Brink. Den hästen såldes senare till skåne som Voltigehäst till nån ridklubb,så galoppen kan väl inte varit alltför dålig.

det stämmer, jag hittade en Alpen-Lavson som ska ha 20 placeringar i lätt dressyr. http://www.blup.se/horses/85560-alpenlavzon
Absolut, visst finns de, men jag gissar att den sär piloten på ryggen arbetat lite för det. Tror å andra sidan inte man säljer sin potentiella GP-häst som voltigehäst till någon ridklubb. Inte omöjligt att den inte kunde bli så bra som ryttaren önskade? Bara gissning
U

Naturligt vis hoppas jag att min trav/fjord föl blir bra och JA jag skall behålla den har eget stall så det blir inga problem med den saken,när en olycka händer så gör den det trodde aldrig att hon skulle bli på smällen efter ca 1 timme med hingsten i hagen.

Som hingsthållare kan jag berätta för dig att det tar ca 4 sek för ett sto att bli på smällen med en fertil hingst som vet i vilket hål han ska stoppa in den i :rofl: oavsett vilken gångart stoet går i vid betäckningstillfället. :angel:

Lycka till med din hm udda korsning. Jag ser alternativen framför mig. Antingen fjordingsfärg o man med travarkropp och breddning i traven el en travarbrun med fjordingsman, fjordingskropp klena travarben (jämnfört med min 2 åring som ahr 24 i skenbensomfång) och så travtraven förståss.......:rofl:

Hatar inte travare, har själv ägt 2 renrasiga underbara indiver en gång i tiden. Är dessutom så rasfixerad att jag inte låter mina egna ponnyhingstar betäcka travarmärrar.

Fast frågan är ju hur kul man har på småtävlingar med en häst som har svårt för sig? Jag tycker det är svårt nog att rida på hästar som åtminstone är avlade till att vara ridhästar, och det är rätt mycket jobb som ska läggas ner innan hästen går 1 m eller L:B med bra resultat - hur svårt är det då inte med en häst som dessutom har genetiken mot sig?

Även i vardagen blir en sån häst tråkigare att rida, jobbigare att få att gå rätt, mindre gratis.

Så jag håller inte med om att bara man ska rida lite för nöjes skull så kan man sitta på vad som helst.

Sen finns det enstaka individer där korsningen travare-halvblod blivit bra, eller i alla fall en ordinär ridhäst, men lika många som blir väldigt tråkiga ridhästar.

Ridning är svårt nog ändå, utan att man ska ha en häst som har svårt för sig. Tycker jag, i alla fall.

Som så många har sagt innan.
Kan man rida en travhäst kan man rida alla hästar. :d

Nej men jag menade ju inte att alla sådana korsningar blir bra. Man tar ju naturligtvis en stor chans.

Förstår inte att de kan bli tråkiga o rida,tycker det är en mer utmaning. Dom har inte svårare för sig än alla andra.

Jag ska iaf ge min travmärr en halvblods hingst. Sen om det blir en skrutte häst, ja då får jag ta den smällen.:smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 713
Senast: ildiko
·
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka