Sv: Avla på travare
Svenskt varmblod, Svensk varmblodig ridhäst = halvblod
Varmblodig travare = travare (rasen oansett om den gått på bana eller vad den pysslar med idag)
Ofta ser jag travare som säljs som svenskt varmblod i annonserna, varmblod är ingen ras, det är en typ av häst. Jag fattar inte riktigt varför varmblodstravare kallas varmblod och inte travare, det blir lite förvirrat när någon skriver att "korsningar med varmblod kan bli trevliga ridhästar". Det svenska varmblodet är avlat för att vara en trevlig ridhäst i många generationer, och borde därmed vara en häst med högre ridbarhet än en varmblodstravare som är så otroligt mycket bättre på det som den är avlad för, precis som det nämnts tidigare i tråden.
Att hävda att travare är så otroligt mycket trevligare än halvbloden tycker jag bara pekar på en stor okunskap. Ofta pjollas det inte så mycket med travare, dessa lär sig tidigt mycket som halvblod också kunde få lära sig. Men att detta sitter i generna vet jag inte. Ganska övertygad om att de halvblod som uppfostras och hanteras lika proffsigt som många travare gör blir ganska harmoniska och respekterar sin ledare. Om någon inte bor så långt bort och vill komma på besök till mitt gammelsvenska halvblod så är ni välkomna, coolare än de flesta varmblodstravare jag träffat (en hel del) men med det som krävs för att hon ska kunna ge det lilla extra som krävs.
Sedan har det ju visat sig att det faktiskt kommit fram en del korsningar med varmblodstravare, men jag tror inte detta har handlat om en slump, och detta tycker jag att det hade varit spänannde att få veta mer om. Jag är ganska övertygad om att det finns linjer som har bättre förutsätttningar för att fungera bra som ridhästar än andra. Jag har sett ett par riktigt välridna varmblodstravare här på buke som sett riktigt trevliga ut, både på bild o film. Sedan kan jag inte låta bli att fundera på ifall det med samma kraftansträngning sett minst lika trevligt ut på en dressyrstammad häst, men det var inte riktigt det som är det viktiga i min fråga. OM man had ekunnat kartlägga vilka linjer som faktiskt ger ¨hästar med exeptionell hoppförmåga, eller vad det kan vara, så tror jag inte längre att någon skulle säga så mycket.. Men nu är vi inne på tävling, eller iallafall bedömning, eftersom det på något sätt bör kunna mätas om man sa bedömma om en korsning är av ondo eller godo.
Visst, det kan ju tyckas att det inte borde spela någon roll om grannen tar sitt halta travarsto till den andre grannens tjusiga skäckhingst som inte ens är inriden, eftersom det handlar om EN individ. Men i hela Sverige blir det ju så många fler individer. SÅ med detta vill jag ha sagt: Tycker du att ditt sto är värt att avla på så är det din bedömning, eller om du frågar någon som kan det där med avel. Är ditt sto värt att avlas på så välj en godkänd hingst som därmed har klarat sig genom det berömda nyckelhålet, och därmed också den veterinära delen.
En annan aspekt är att en varmblodstravare inte ba´ra är en varmblodtravare, och alla varmblodtravare är inte gulliga barnponnyer utan avlade för prestation, men ofta hanterade av proffs, kan var att avkomman också kan behöva en fast hand i unga dagar. Kan var att det ligger hårda linjer bakom som man inte riktigt har koll på, om man nu inte är stamtavlenörd som många av oss är (dock helt världelös på travarstammar).
Ett annat lustigt fenomen är att alla travare blir av ridhästmodell så fort de inte fungerar på banan, det gäller både i annonser och här på Buke. Så lätt är det inte helt, men jag vill minnas en fux som visades här på avel som iallafall på visade bilder såg ut att ha en ridhästmodell. Sedan givetvis de 2 snygga som visades ridna i dressyr (dock inte sett dessa uppställda, men jag gissar att exteriören var ok där, kan det ha varit på dressyrforumet?). För mig är det helt logiskt att 2 hästar med så olika avelsmål har olika exteriör och rörelsemönster, annars skulle aveln ju inte vara så lyckad. Men det finns också otroligt olika typer på varmblodtravare, och det gör att jag tror att de har olika förutsättningar. Kanske skall tillägga att jag absolut inte har något emot varmblodstravare, tror bara att man måste ställa sig frågan även i denna rasen om "varför ska detta stoet vara i avel", och sedan välja hingst efter det. Är stoet inte värt en betäckning med en godkänd hingst så anser jag inte att hon är värd att vara i avel.
Detta blev långt.
U