Avla på travare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 228
  • Visningar Visningar 17 809
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avla på travare

Om du har siktet inställt på att få ut en tävlingshäst i slutändan håller jag med majoriteten i tråden. Chansa inte på avkomma efter travarstoet, köp ett föl. Inte för att det inte KAN bli bra, utan för att chansen att det blir bra är mycket mindre än risken att ditt föl aldrig kan användas till det du tänkt dig. Om du trots allt genomför betäckningen, fundera ut vad du ska göra med hästen om den inte blir någon tävlingshäst.
Precis som många skrivit, travare är avlade för att trava fort.

Nej men det va dfet jag menade.. att hon kanske ville h ett föl efter just sitt sto, för att, hon kanske har en massa bra egenskaper..

Det argumentet håller tyvärr inte. Om jag hade ett halvblodsto och drömde om en avkomma att kunna tävla trav med (om vi nu säger att det var tillåtet) så hade jag naturligtvis betäckt med en travare, just för att få bättre förutsättningar till trav hos avkomman.

Likaväl som att någon lägger en halvblodshingst på sitt travarsto för att förhoppningsvis förbättra ridegenskaperna i avkomman.

Allt handlar ju om vad man har för syfte.

Observera att jag drog allting till sin spets, jag tycker inte heller att alla ska avla korsningar.

Det jag ville säga är att jag förstår varför man väljer att korsa, man vill ju maximera förutsättningarna för det man vill göra med avkomman.

Så säger en del att 'men varför betäcker man inte med travare om man nu gillar de så mycket?'

1. Priset för betäckningen är i de flesta fall mycket högre.
2. Försäljningsprsiet blir 9 gånger av 10 lägre än vad det hade varit för en korsning.
3. Vill man ha avkomman till ridning är det väl ganska klokt att i alla fall försöka förstärka ridegenskaperna genom att korsa med halvblod.

I första inlägget beskrivs ju avelsmålet som att få fram en bra hopp/dressyrhäst. Och som många påpekat i tråden blir det svårt med det stoet. Inte omöjligt, men chansen är mycket sämre än med ett halvblodssto till exempel.

Men vad är planlös? Att inte sträva efter mer än en medelmåtta är i mina ögon planlöst. Även om man ska behålla själv så kan man ju sträva framåt?
Det är ju det som är problemet med travarkorsningsavel, få har ett större krav än att dom vill ha en avkomma till stt sto. Och få använder ston som verkligen har positiva saker förutom humöret att ge vidare. För mig som raskattuppfödare är det ingen seriös och bra avel.

Om vi säger såhär; (nu är det inte aktuellt, men ändå)
om JAG skulle satsa på att få fram en travarkorsning, då skulle det knappast vara för att få fram en framgångsrik tävlingshäst, nej.
Däremot en trevlig ridhäst med de prioriteringar som räknas som "mer än medelmåtta" för mig. Trevligt psyke, bra exteriör för bärighet, bra exteriör rent allmänt utan avvikelser, hållbarhet, osv.
Psyket har många travare. Såsom jag vill ha det vill säga. Så den biten är rätt grön.
Exteriöra avvikelser skulle jag undvika från travarens sida, däremot försöka förbättra ridbarheten med en mer bärig exteriör.

Det kan alltid bli en nitlott, absolut. Men just den biten att hästen måste avlas för tävlingsprestationer för att avveln ska vara "ansvarsfull"/seriös, det håller jag inte med om. Man kan ha rätt stora ambitioner med sin avel även om det inte involverar tävlingsresultat. Skulle jag prioritera tävlingsresultat så hade jag hellre avlat ett renrasigt varmblod - springer in bra mycket mer pengar än ridhästar! ;)

Jag har avlat för tävling:cool: Självklart vill jag att hästen ska prestera bra och vara hållbara. Stoet är korrekt och väl lämpat för den ridning jag är engagerad i och jag siktar inte på D-nivå utan självklart ska vi högre. Hingsten är vald med omsorg för ändamålet och stämmer i typ med stoet. Man ska inte glömma vad travaren har för grund...mycket fullblod där:cool:

Jo det förstår jaa, eftersom stoet är framavlat för att springa på travet, men jag tror säkert att de kan bli bra de med, oxh har man inte som endamål att får fram en hopphäst, så varför då avla farm en.. Finns många raser som inte är avsedda för det..ine ens för dressyr..

Jag har avlat för tävling:cool: Självklart vill jag att hästen ska prestera bra och vara hållbara. Stoet är korrekt och väl lämpat för den ridning jag är engagerad i och jag siktar inte på D-nivå utan självklart ska vi högre. Hingsten är vald med omsorg för ändamålet och stämmer i typ med stoet. Man ska inte glömma vad travaren har för grund...mycket fullblod där:cool:

Håller med. Om jag hade varit tävlingsintresserad kanske jag tänkt annorlunda. Även till fälttävlan t ex skulle man kanske kunna få till en bra tävlingshäst från varmblodskorsning.

Jo det förstår jaa, eftersom stoet är framavlat för att springa på travet, men jag tror säkert att de kan bli bra de med, oxh har man inte som endamål att får fram en hopphäst, så varför då avla farm en.. Finns många raser som inte är avsedda för det..ine ens för dressyr..

ja, varför sjutton avlar man på alla dessa hästraser som inte är perfekta för någon tävlingsgren? :devil: ;)

Svenskt varmblod, Svensk varmblodig ridhäst = halvblod
Varmblodig travare = travare (rasen oansett om den gått på bana eller vad den pysslar med idag)
Ofta ser jag travare som säljs som svenskt varmblod i annonserna, varmblod är ingen ras, det är en typ av häst. Jag fattar inte riktigt varför varmblodstravare kallas varmblod och inte travare, det blir lite förvirrat när någon skriver att "korsningar med varmblod kan bli trevliga ridhästar". Det svenska varmblodet är avlat för att vara en trevlig ridhäst i många generationer, och borde därmed vara en häst med högre ridbarhet än en varmblodstravare som är så otroligt mycket bättre på det som den är avlad för, precis som det nämnts tidigare i tråden.
Att hävda att travare är så otroligt mycket trevligare än halvbloden tycker jag bara pekar på en stor okunskap. Ofta pjollas det inte så mycket med travare, dessa lär sig tidigt mycket som halvblod också kunde få lära sig. Men att detta sitter i generna vet jag inte. Ganska övertygad om att de halvblod som uppfostras och hanteras lika proffsigt som många travare gör blir ganska harmoniska och respekterar sin ledare. Om någon inte bor så långt bort och vill komma på besök till mitt gammelsvenska halvblod så är ni välkomna, coolare än de flesta varmblodstravare jag träffat (en hel del) men med det som krävs för att hon ska kunna ge det lilla extra som krävs.

Sedan har det ju visat sig att det faktiskt kommit fram en del korsningar med varmblodstravare, men jag tror inte detta har handlat om en slump, och detta tycker jag att det hade varit spänannde att få veta mer om. Jag är ganska övertygad om att det finns linjer som har bättre förutsätttningar för att fungera bra som ridhästar än andra. Jag har sett ett par riktigt välridna varmblodstravare här på buke som sett riktigt trevliga ut, både på bild o film. Sedan kan jag inte låta bli att fundera på ifall det med samma kraftansträngning sett minst lika trevligt ut på en dressyrstammad häst, men det var inte riktigt det som är det viktiga i min fråga. OM man had ekunnat kartlägga vilka linjer som faktiskt ger ¨hästar med exeptionell hoppförmåga, eller vad det kan vara, så tror jag inte längre att någon skulle säga så mycket.. Men nu är vi inne på tävling, eller iallafall bedömning, eftersom det på något sätt bör kunna mätas om man sa bedömma om en korsning är av ondo eller godo.
Visst, det kan ju tyckas att det inte borde spela någon roll om grannen tar sitt halta travarsto till den andre grannens tjusiga skäckhingst som inte ens är inriden, eftersom det handlar om EN individ. Men i hela Sverige blir det ju så många fler individer. SÅ med detta vill jag ha sagt: Tycker du att ditt sto är värt att avla på så är det din bedömning, eller om du frågar någon som kan det där med avel. Är ditt sto värt att avlas på så välj en godkänd hingst som därmed har klarat sig genom det berömda nyckelhålet, och därmed också den veterinära delen.
En annan aspekt är att en varmblodstravare inte ba´ra är en varmblodtravare, och alla varmblodtravare är inte gulliga barnponnyer utan avlade för prestation, men ofta hanterade av proffs, kan var att avkomman också kan behöva en fast hand i unga dagar. Kan var att det ligger hårda linjer bakom som man inte riktigt har koll på, om man nu inte är stamtavlenörd som många av oss är (dock helt världelös på travarstammar).
Ett annat lustigt fenomen är att alla travare blir av ridhästmodell så fort de inte fungerar på banan, det gäller både i annonser och här på Buke. Så lätt är det inte helt, men jag vill minnas en fux som visades här på avel som iallafall på visade bilder såg ut att ha en ridhästmodell. Sedan givetvis de 2 snygga som visades ridna i dressyr (dock inte sett dessa uppställda, men jag gissar att exteriören var ok där, kan det ha varit på dressyrforumet?). För mig är det helt logiskt att 2 hästar med så olika avelsmål har olika exteriör och rörelsemönster, annars skulle aveln ju inte vara så lyckad. Men det finns också otroligt olika typer på varmblodtravare, och det gör att jag tror att de har olika förutsättningar. Kanske skall tillägga att jag absolut inte har något emot varmblodstravare, tror bara att man måste ställa sig frågan även i denna rasen om "varför ska detta stoet vara i avel", och sedan välja hingst efter det. Är stoet inte värt en betäckning med en godkänd hingst så anser jag inte att hon är värd att vara i avel.
Detta blev långt.
U

Psyket har många travare. Såsom jag vill ha det vill säga. Så den biten är rätt grön.
Har de det egentligen?
VAD är ett bra psyke?
För en tävlande travhäst är ett bra psyke inte nödvändigtvis att den är snäll i stallet och lugn i skogen... Det viktigaste är att den tål hård träning och har rätt inställning på tävling. Om den äter hästskötare till frukost, lunch och middag spelar inte så himla stor roll om den har 8 miljoner på kontot också...

Problemet i kråksången är att det där skarpa temperamentet kan ligga ett led bakåt och slå igenom på avkomman. Ska man avla ridhästar på travarston så vill det till att man har dunderkoll på vad som finns bakåt i stammen på stoet, så att det inte föds en korsning mellan huggorm och splitterbomb....

Håller med. Om jag hade varit tävlingsintresserad kanske jag tänkt annorlunda. Även till fälttävlan t ex skulle man kanske kunna få till en bra tävlingshäst från varmblodskorsning.

Ja, jag är övertygad om det. Men, man måste vara noga med urvalet av sto. Hade inte syrrans sto haft de rätta kvaliteerna hade jag absolut inte tagit föl på henne. Oerhört viktigt är också att tänka till vad det gäller hingsten. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så har jag sett en hel del avkommor från anskrämliga ston och det har slagit sig på avkomman...skulle aldrig i livet köpa en sån. Ska man ta risken/chansen med att avla (oavsett om det är rasrent eller korsning) måste man vara noga med typ och hälsostatus.

Det kan gå fel även med godkända och bra avelsdjur. Jag har ju ett lysande exempel i mitt stall...Min Welsh Cob som har toppföräldrar men som själv p.g.a. röntgenfynd är helt kasserad från alla tankar på avel...oavsett hur snygg hon än är:cool:

Har de det egentligen?
VAD är ett bra psyke?
För en tävlande travhäst är ett bra psyke inte nödvändigtvis att den är snäll i stallet och lugn i skogen... Det viktigaste är att den tål hård träning och har rätt inställning på tävling. Om den äter hästskötare till frukost, lunch och middag spelar inte så himla stor roll om den har 8 miljoner på kontot också...

Problemet i kråksången är att det där skarpa temperamentet kan ligga ett led bakåt och slå igenom på avkomman. Ska man avla ridhästar på travarston så vill det till att man har dunderkoll på vad som finns bakåt i stammen på stoet, så att det inte föds en korsning mellan huggorm och splitterbomb....
Håller med. Min förra häst, en vbl-travarvalack, var inte en lätt häst. Tuff kille med humör. Funkade hos mig men många travtränare hade gått bet på honom...och det kostade mycket slit, svett och även tårar innan jag hittade rätt med honom. Han hade en mycket känd svår häst i stammen som slog igenom kombinerat med tufft liv på travbanan.

Men alla raser har väl ett avelsmål? Kanske inte att det handlar om att plocka fram nästa OS-vinnare i dressyr, men en häst som tar sig fram över stock och sten, som har någon extra gångart att plocka fram vid behov. Eller vad den har för egenskaper. Jag funderade lite på detta med korsningar av hundar kontra korsningar md hästar när syrran skulle köpa hund. De valde en renrasig av en sort jag inte minns, men den liknar en byracka ;). Om man korsar 2 hundar som är väldigt olika i temperamentet, en med mycket kamp och en dumsnäll familjehund, så köper man en valp. Ska man förvänta sig att det kommer en mittemellanhund, eller kan jag ta den gullige gule eftersom den liknar sin snälla mamma på pälsen? Inte sällan blir dessa korsningar skarpare än familjen önskat. Men nu pratade vi ju inte hundar.
Vilken ras är det du tänker på som du inte anser har ett avelsmål, eftersom jag gissar att det är så jag ska tolka det du skriver?

Jag är övertygad om att de som avlar seriöst har satt upp ett mål med sin avel..

Och en liten parantes, att säga att man aldrig kommer att sälja avkomman är att försöka styra över sådant man inte kan styra över. Jag fick själv säja mitt älskade sto som jag fött upp. Och det var inte lätt på något sätt. Nu var hästen lyckligtvis inte svårsåld utan det svåra var att förlika mig med att sälja en helt fantastisk häst och kompis, en sådan som man får en gång i livet. Nu bor hästen kvar i samma familj som köpte henne och hon ser ut att få stanna där resten av livet, jag är otroligt tacksam för att denna seriösa och kunniga familj gav min älskade häst det bästa tänkbara hem.
U

Nej ja förstår vad du menar, och ja vet egentligen ine varför ja la mig i detta, efetersom ja inte ens har en travare, men ville bara föröka få lite rättvisa..

Nej ja förstår vad du menar, och ja vet egentligen ine varför ja la mig i detta, efetersom ja inte ens har en travare, men ville bara föröka få lite rättvisa..

Det var ju ädelt av dig :). Jag tror det är det de flesta av oss vill ha. Det är inte alltid rättvist här i livet, alla har inte lika lätt för sig, men kanske är det inte rättvist mot avkommor som inte får samma möjligheter här i livet som de fått med andra föräldrar/uppfödare.
och jag som lovat mig själv att hålla mig borta från korsningstrådar, det gick faktiskt ganska bra ganska länge.. ;) Jag har absolut inget emot korsningar så länge de är genomtänkta, och som med all annan avel, föregår med sunda individer som man är stolta över, och att man orkar registrera avkomman med den stam den faktiskt har. U

U

föregår med sunda individer som man är stolta över, och att man orkar registrera avkomman med den stam den faktiskt har. U
Här nämner du nåt mycket viktigt!!! Jag begriper inte varför man väljer att sätta "okänd härstamning" när stammen är känd...:confused:

Egentligen så kan du inte tänka så heller, för en travhäst som INTE fungerar i travet och fungerar som ridhäst tycker jag ska få ta den chansen då och INTE behövas slaktas som vissa människor gör.

Var nånstans har jag skrivit slakt?? :confused:
Att det finns folk som tar över travarna som ridhästar är jättebra.
MEN..att avla för att hon är snäll eller söt är oseriöst.
Man får inte glömma att travarna får lära sig det mesta innan dom fyllt två och att det sällan fjollas med dom.
Också en orsak till att just travaren anses lätthanterlig trots hiskelig stam med Mack the Knife och co.

Problemet uppstår när sen travaren korsas vidare med ridhingst och igenom fölet då kommer fram "Macktheknife" gener..KAnske häftigt mixat med Cortez...:angel:
Denna unge kan bli väldigt oönskad om den inte får arbeta ordentligt.
Denna individ förblir oförstådd då den "grisar"
-Konstigt...mamma är ju så snäll. Brukar det faktist heta då.

Är det sant att "ni" skiter i lösa benbitar? :crazy:

Mack Lobell, Varenne och många fler har skrammel utan att man höjer på ögonbrynen..
Sånt plockas bort tidigt INNAN slipfåror och diffusa hältor kommer fram. Vardagsmat helt enkelt.

Fast jag tror inte att Nafayette anser att man ska slakta alla som inte springer tillräckligt fort. Men bara för att den duger som promenadhäst, så måste man faktiskt inte sätta den i avel.
Nä precis. Du förstod vad jag menade.
Travaren är en bra och trevlig häst men har sina begränsningar.
Eller om man säger så här:
Är bra att lasta och sko men breddar båda bak vid övergång trav/galopp..;)

Och om nu ridtravarna är så mycket trevligare och bättre än halvbloden, varför ska man då korsa travarna med nått annat? Varför kör man inte renrasig avel då om man ändå är så nöjd med individen?

Därför att ridfolk har inte råd med travhingstarna utan tar budgetaltenativen ...halvblod :angel::devil: ;)

AM

haah, jo precis:P Det är en ganska viktig detalj..Men det jag vill säga är, att kanske allt 'är genomtänkt, det finns ingen som kan säga så om en annan, att den inta va genomtänkt..Men men..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 713
Senast: ildiko
·
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka