Avla på travare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 228
  • Visningar Visningar 17 809
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avla på travare

Fast jag tror inte att Nafayette anser att man ska slakta alla som inte springer tillräckligt fort. Men bara för att den duger som promenadhäst, så måste man faktiskt inte sätta den i avel.

Och om nu ridtravarna är så mycket trevligare och bättre än halvbloden, varför ska man då korsa travarna med nått annat? Varför kör man inte renrasig avel då om man ändå är så nöjd med individen?

Du kan knappast påstå att Jovial var tung och rejäl, han var 97% x och såg ut som ett rent fullblod.

Man kan inte alltid bestämma hur livet blir. Det kan hända saker som gör att man måste sälja sin häst.

Därförtycker jag att det är oansvarigt att avla fram korsningar med dåliga förutsättningar för att ha ett andrahandsvärde.

Härom året var det någon som betäkte sitt travsto med Camiell-Flamingo Z. Han skördar idag framgåmgar på hoppbanan och en sådan korsning har givetis mycket större andrahandsvärde än en avkomma till en icke godkänd hingst utan prestationer.

Jag tycker att det är ganska intressant att så många vill betäcka sitt travarsto med en halvblodshingst, men jag har faktiskt aldrig sett en tråd där någon frågar efter en fin travarhingst till sitt halvblodssto...

Ja det är lite lustigt att de är så himla nöjda med travaren som sådan men ändå väljer att ta en helt annan ras och lägga på det.

Jag skulle ju aldrig drömma om att korsa mina ston med nån annan ras som inte passade dem. Skulle jag vilja ha den rasen skulle jag ju skaffa en häst ur den rasen och avla på den istället. Vill man ha en konstig korsning så finns det ju massor till salu. Varför göra fler - precis som med blandrashundar..?

jo fast det var väl lite det jag menade :p
för även en häst med mkt fullblod i räknas väl som svenskt halvblod?

Ja det är lite lustigt att de är så himla nöjda med travaren som sådan men ändå väljer att ta en helt annan ras och lägga på det.

Jag skulle ju aldrig drömma om att korsa mina ston med nån annan ras som inte passade dem. Skulle jag vilja ha den rasen skulle jag ju skaffa en häst ur den rasen och avla på den istället. Vill man ha en konstig korsning så finns det ju massor till salu. Varför göra fler - precis som med blandrashundar..?

För det första så är väl blandrashundar BRA med tanke på hur många rasrelaterade problem som finns som man på så vis kanske kan få bort?

För det andra tror jag alltid man söker något bättre prestationsmässigt även om man är "nöjd" med en individ. Att man kanske gillar personlighet och t o m exteriör men vill ha det lättare nästa gång! ;)

Jag är en av "dom" som korsat. Dessutom med en sto med troligt travarinslag med okänd härstamning:eek:... Jag känner stoet väl efter att ha skolat och tränat henne under ett par år. Den individen och med det utseendet kändes mycket bra och hon är friröntgad spatt/OCD. Det blev mitt eget projekt och jag tar ansvar för det. Stoet är alltså korrekt och mycket utvecklingsbar...men jag äger henne inte. Lånade således magen och letade sen hingst och då jag är westernryttare och stoet är kompakt hamnade valet på en Painthingst, godkänd och avelsvärderad. Avkomman är planerad för mig och mitt användningsområde. Jag valde detta sto för att hon fanns tillgänglig och att jag inte är specifikt intresserad av någon ras utan typ och individ.

Avkomman skäms inte för sig och jag ångrar inte en sekund detta val. Det var inte billigt men väl värda pengarna.

Varför inte köpa en färdig då??? Jo...jag har spanat lite, kollat på nämnda korsning också. Min erfarenhet är att stomaterialet, oftast, är rent skräp! Även när det gäller rasrent blir jag mörkrädd vad man ibland avlar på...så för min del kändes det mycket bättre att göra denna planerade "buskavel":cool:

För det första så är väl blandrashundar BRA med tanke på hur många rasrelaterade problem som finns som man på så vis kanske kan få bort?

Och jag har nästan bara träffat dåliga blandrashundar, antingen med mentala eller fysiska fel.
Det finns inga vetenskapliga belägg för att blandraser är friskare eller hållbarare än renrashundar.
Och man ska inte avla på blandrashundar, för man kan aldrig veta vad som slår igenom i nästa generation.

Så, nu åter till hästarna.;)

Senast ändrad:

Nope det är sant, men som sagt hon ville kanske ha ett föl efter just sit sto, sen vad hon väljer för hingst kan inte jag stå föfr..

Men jag tycker inte heller "att få ett föl efter just mitt sto" är en bra anledning.
Däremot att få ett föl efter just mitt sto därför att hon är en bra hopphäst, har god benställning, tävlingshuvud och ett stort hjärta och förmodas nedärva detta till sitt föl och därmed förbättra hästsläktet i nästa generation. Det är en bra anledning.

Och jag har nästan bara träffat dåliga blandrashundar, antingen med mentala eller fysiska fel.
Det finns inga vetenskapliga belägg för att blandraser är friskare eller hållbarare än renrashundar.
Och man ska inte avla på blandrashundar, för man kan aldrig veta vad som slår igenom i nästa generation.

Men jag antar att du håller med om att det är synd när det i princip blir fråga om "inavel" inom samma raser och problem blir mer och mer vanligt förekommande inom en och samma ras? Hade man inte haft lika fasta raser så borde risken för det vara mindre.
Men nej, svårt att veta vad som slår igenom. Planlös blandrasavel är jag inte heller för.

(Ursäkta OT)

Jag tycker att det är ganska intressant att så många vill betäcka sitt travarsto med en halvblodshingst, men jag har faktiskt aldrig sett en tråd där någon frågar efter en fin travarhingst till sitt halvblodssto...

Det argumentet håller tyvärr inte. Om jag hade ett halvblodsto och drömde om en avkomma att kunna tävla trav med (om vi nu säger att det var tillåtet) så hade jag naturligtvis betäckt med en travare, just för att få bättre förutsättningar till trav hos avkomman.

Likaväl som att någon lägger en halvblodshingst på sitt travarsto för att förhoppningsvis förbättra ridegenskaperna i avkomman.

Allt handlar ju om vad man har för syfte.

Men vad är planlös? Att inte sträva efter mer än en medelmåtta är i mina ögon planlöst. Även om man ska behålla själv så kan man ju sträva framåt?
Det är ju det som är problemet med travarkorsningsavel, få har ett större krav än att dom vill ha en avkomma till stt sto. Och få använder ston som verkligen har positiva saker förutom humöret att ge vidare. För mig som raskattuppfödare är det ingen seriös och bra avel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 713
Senast: ildiko
·
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka