Avla på travare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 228
  • Visningar Visningar 17 809
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avla på travare

Men om det nu är som i mitt fall..hingsten tar sig in till stoet (hoppar) och betäker henne skall jag då abortera detta föl?? ??

Ja absolut! det finns ingenting att tveka om:
PGA de orsaker som framförallt Lafayette skrivit om tidigare.:bow:

Och stoet som är mamma till din är en "riktig travartyp" som TS häst är?

Jag väljer hingst efter stoets exteriör, vad är bra och vad är dåligt? I det bra ska hingsten komplettera och i det dåliga ska hingsten vara bra. Då tror jag man har en lite större möjlighet att få ut en vettig avkomma.

En riktig travartyp bör inte ha så hemskt många bra ridegenskaper utom just att det går att rida på den.

....jag menar de finns faktiskt sånna som vill ha hästar som är bra i huvet å som inte behöver en häst som hoppar 140 å går MSV dressyr utan som bara vill ha en skogshäst varför då lägga 40.000 när man kankse bara behöver lägga 20.000 på en med samma kvalitere bortsätt från att den för 20.000 inte har stam=(

Hmm... och vad säger att ett vanligt hederligt halvblod inte är bra i huvudet? Du kan gärna få komma o hälsa på mitt om du har vägarna förbi. Dock kan det vara att hon kan gå 140 hoppning och MSV dressyr om hon får chansen när föling ploppat ut. En annan sak är att det kostar lite mer att betäcka med godkänd hingst, men jag har för mig att det är lite dyrare att regga. I övrigt kostar avkommorna lika mycket att föda upp. Så de 5000 som det kanske skiljer på betäckningen är piss i Mississippi när avkomman är 3.. Och är det så liten prisskillnad så hade jag absolut valt den med högst ridbarhet och bäst stam, men det är olika. Bara lite trött på att temperament används som förklaring att det är bättre att avla på varmblodstravare än varmblodiga ridhästar, det finns faktiskt varmblodstravarlinjer som har mer snurr innanför pannbenet, precis som de finns bland de flesta andra raser.
U

användarnamns lån

Jag skulle vilja betäcka min travare med ett halvblod för att få ut en hopp/dressyrhäst.
Hon ser ganska mycket ut som en traditionelltravare i typen och skulle behöva förbättrade gångarter.

När bör de betäckas?

Jag är av åsikten att om man kan tänka sig, eller önskar en avkomma som är precis som sin mor i ALLA avseende så är hon värd att vara i avelsboxen. Nu kommer det gissningsvis bli en avkomma som har 50% av generna från varje förälder, men man kan aldrig gisa vilka, den kan få lite av varje, eller bli ett mellanting. Den kan få mammans hals pappans bål, mammans framben, pappans bakben, mammans galopp, pappans trav, mammas färg och pappans temperament, eller tvärt om, eller något helt annat. Jag tror det absolut bästa för att kunna gissa vad det kan bli för något som kommer ut, är att välja en hingst som ligger ganska nära stoets typ, med bra konsoliderad stam på det man hoppas att kunna nedärva. Svårt detta, jag kan ju förstå att man av senmtimentala själ vill ha en avkomma till sitt älskade sto. Jag tror bara att om man väljer att avla på ett sto som inte har alla de fördelar som man kanske egentligen skulle vilja ha, bör man nog vara extra nogrann vid hingstval. Även hälsomässigt. Hurdana ben har stoet? Hur funkar hon som ridhäst, ridbarhet, typmässigt (det är ju en sådan du vill avla fram, hur lätt har hästen för galoppfattningar etc? Kan du tänka dig en avkomma som fungerar likadant?) Det finns många frågot. Jag vill inte avråda dig, men jag vill råda dig att kolla bland de billigaste annonserna på hästar, där finns det många korsningar med varmblodstravare som antagligen inte höll måttet helt eftersom de säljs så billigt. Det kostar som jag skrev tidigare, inte mycket mer att föda upp en grönpapprad häst som kan fungera som fin allroundhäst..som har mycket högre andrahandsvärde, man vet ju aldrig vad som händer. Men valet är ditt och ingen annans.
U

Är det ett sto som kanske är mer lämpat att vara i travaraveln kanske det är en idé, så kan du sälja det fölet och köpa ett hopp/dressyrföl för de pengarna? Har hon sprungit in något? Har hon bra stam?
U

Det finns många olika korsningar,men ingen reagerar starkt över det men nät en travare blir inblandad med en annan ras då blir det rama skrii..Konstigt

Inte konstigt.

Det är för att just travare passar ganska dåligt för att avla fram ridhästar. Travare är nog den mest extrema-ickeridhästras som vi har, det är därför det blir ramaskri.

Skulle nån vilja avla fram en körhäst av travare och hackney, exempelvis, skulle det nog inte bli samma ramaskri.

Tycker du att det är konstigt, varför ?

Då har du missat målet med travavel jämfört med ridhästavel. Om du hade förstått det så hade du inte alls tyckt att det var konstigt.

du får nog inte ut någon superstjärna som går msv mm mm.

Men, du får nog en härlig vän att dela livet med. Kanske komma ut på några små tävlingar o bara ha kul ? :)

Eftersom din travare ser ut som en "riktigt travarskrutt" :P så borde du ta en hingst med bra extriört och framför allt gångarter ! :)

Har själv ett travarsto, som jag tänker betäcka med en halvblods hingst OBS! godkänd o med höga! gångarts poäng.

Denna avkomma är dock ändast för eget bruk. Min märr har ett fantastiskt psyke o inte så pjåkig utsida ;) Så ville ha en häst med bättre steg, så då föll valet på en halvblods hingst.

Lycka till ! O lägg gärna ut en bild på din travare :D

knapplån

Man kan ALLTID hitta några enstaka avkommor travare/ridhästras som har blivit bra och sluppit travarnas sämsta sidor (ur ridhästsynpunkt). Men det stora flertalet blir inte ens i närheten av vad ägarna hoppas på när de lägger stora summor på att betäcka och föda upp dessa avkommor. Det spelar liksom inten roll om det kommer bilder och videror på 3-4 stycken bukefalisters fina korsningar när dessa är att räkna till undantagen vad gäller denna typ av korsningsavel.

Det är svårt nog att få till en bra avkomma även när båda föräldrarna är bra individer av samma ras och avlade för samma ändamål - hoppning, trav, dressyr eller kanske plöjning av potatisåkrar - så jag kan liksom inte förstå att man tror att man ska kunna föda upp en bra avkomma när man korsar två individer med så vitt skilda användningsområden som t.ex hoppning + trav eller kanske arbetshästar + galoppörer.

kl

...vill bara inflika att några av världens bästa hopphästar varit travarkorsningar! Då tänker jag på Jappeloup och Halla, båda efter travarhingstar. :p Jag tror det finns fler "topphoppare" med travarinslag men minns inte några namn just nu...

Men om du kollar hur stor chans det är procentuellt att få en topphäst med en travarkorsning så inser du att det inte är ett bra argument.

Dessutom kan man ihte korsa vilken travare som helst, givetvis finns det olika travarlinjer som ger hoppanlag respektive inte gör det.

Jag hade valt att ta någon större ponnyras som ger över ponnymåttet. Connemara, haflinger osv :)

kl

...vill bara inflika att några av världens bästa hopphästar varit travarkorsningar! Då tänker jag på Jappeloup och Halla, båda efter travarhingstar. :p Jag tror det finns fler "topphoppare" med travarinslag men minns inte några namn just nu...

Om du tror att du är den förste som kommer med dessa hästar i den här debatten blir du grymt besviken.
Det finns många hästar som det finns travarblod, det gör det och efter ett par generatioenr kan de till och med vara svenska halvblod med gröna papper. Corlenski G är ett exemepel. Men för att få fram dessa hästar handlar det inte om vilka travare som helst och inte heller om enstaka föl. Det är noga utvalda travare som är lämpliga för ridhästavel. Det är stora stuterier, företrädesvis i Frankrike som har ägnat sig åt detta och det handlar om avel med hästar som vet hur de kan förväntas nedärva sina egenskaper. Inte första bästa travarsto och närmaste halvblodshingst. Det vi ser som kommer ut från dessa stuterier är enstaka bra individer, men det finns ännu andra bra franska hästar utan travrblod i sig. Det vi inte ser är alla de som inte blivit bra. Hur många är det? Hur många misslyckade försök har gjorts innan det lyckats? Hur många av dess avkommor har hamnat på slakterier?

kl

I Frankrike använder man en hel del travarblod även i ridhästaveln. De som håller på med det är de som har full koll på vilka blodslinjer som brukar kunna vara gångbara för ridhästavel. DÅ kan man lyckas.

Detta är dock långt ifrån att betäcka sitt travarsto *vilketsomhelst* med en hopphingst som är söt, har fin färg eller kanske står i grannbyn och hålla tummarna och hoppas på att det ska bli en svåklasshoppare.

Jag skulle ha gjort det abortera alltså, definitivt om en travarhingst hade hoppat in till mitt sto...

Görel, Masse och ameo: Jag försökte inte argumentera för travarkorsningar så ni har nog missuppfattat mig...och nej, jag trodde inte jag var först med att nämna Halla och Jappeloup så jag blev inte grymt besviken. :p
Förresten så blir de flesta icke-travarkorsningar inte heller svårklasshästar och många av dem hamnar också på slakteriet i förtid. :(

Senast ändrad:

kl

Halla var ju för all del väldigt länge sen - idag har hoppsporten och aveln utvecklats, så bara för att det funkade för 50 år sen att blanda dåtiden travare med dåtidens halvblod för att lyckas på dåtidens hoppbanor, så betyder ju inte det att det är en bra idé att göra så nu?

du får nog inte ut någon superstjärna som går msv mm mm.

Men, du får nog en härlig vän att dela livet med. Kanske komma ut på några små tävlingar o bara ha kul ? :)

Eftersom din travare ser ut som en "riktigt travarskrutt" :P så borde du ta en hingst med bra extriört och framför allt gångarter ! :)

Har själv ett travarsto, som jag tänker betäcka med en halvblods hingst OBS! godkänd o med höga! gångarts poäng.

Denna avkomma är dock ändast för eget bruk. Min märr har ett fantastiskt psyke o inte så pjåkig utsida ;) Så ville ha en häst med bättre steg, så då föll valet på en halvblods hingst.

Lycka till ! O lägg gärna ut en bild på din travare :D

Fast frågan är ju hur kul man har på småtävlingar med en häst som har svårt för sig? Jag tycker det är svårt nog att rida på hästar som åtminstone är avlade till att vara ridhästar, och det är rätt mycket jobb som ska läggas ner innan hästen går 1 m eller L:B med bra resultat - hur svårt är det då inte med en häst som dessutom har genetiken mot sig?

Även i vardagen blir en sån häst tråkigare att rida, jobbigare att få att gå rätt, mindre gratis.

Så jag håller inte med om att bara man ska rida lite för nöjes skull så kan man sitta på vad som helst.

Sen finns det enstaka individer där korsningen travare-halvblod blivit bra, eller i alla fall en ordinär ridhäst, men lika många som blir väldigt tråkiga ridhästar.

Ridning är svårt nog ändå, utan att man ska ha en häst som har svårt för sig. Tycker jag, i alla fall.

Jag har en vbltravare och jag vet hur dom flesta anser om att korsa in dom med andra raser.

Men det jag funderat på mycket är detta med varför korsa in med en travare OM man vill ha ut en hopp/dressyrhäst? Som alla säger så kanske dom inte blir bra eller så har man turen och lyckas med dom.

Jag har faktiskt betäckt mitt travaresto och detta blir en korsning, men till eget bruk - Allroundridning, jag ska inte tävla eller ut och vara av dom "högre" och då tycker jag att det är ok, OM hingsten och stoet kan kompletera varandra så man inte bara tar första billigaste/bästa hingst i närheten.

Jag är nybörjare på detta område men lite lär jag mig av att läsa alla dessa trådar om travarkorsningar. Men det finns lyckade med så ja ser man efter det noga och att det kan bli en bra så tror jag det kan vara något.

Jag funderar på att betäcka om min tös med en PRE OM hon visar sig få ett föl som jag tycker är något att låta henne betäckas om för. Ger hon inget bra föl så kommer jag lägga ner hennes betäckning som jag så gärna vill ha med PREhingsten jag kikat in mej på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 712
Senast: ildiko
·
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka