Avla på travare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 228
  • Visningar Visningar 17 809
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avla på travare

Visst blir inte heller de flesta icke-travarkorsningar svårklasshästar, men de har bättre förutsättningar som ridhästar genom sin konstruktion och ett högre andrahandsvärde för andra än sin uppfödare.

Ok, låt oss säga att du får ett fint föl, men nu vill du betäcka om med "favvohingsten", vad ska du göra med nuvarade fölet(det som kommer i år)? Du kommer med största säkerhet inte få ut de kostnader du har lagt ner, de som köper fölet köper just ditt föl för att de inte har råd att köpa en rashäst och skulle ekonomin kärva säljer de den igen osv. osv. osv. raka vägen till slakhuset. Nu låter detta krasst, men det är verkligheten för de flesta fina ridtravare och deras avkommor.
Du ville avla årets föl till dig själv, men nu vill du ha en annan. Tänk på det innan du betäcker om henne:( Det finns tyvärr inget Andrahandsvärde i travarkorsningar (majoriteten)

Nej..det är möjligt att man inte kan säga att den är bra eller dålig, men det beror ju också på vad man menar med bra eller dålig.
Har den en bra gång och exteriör så är ju det halva resan till en bra häst.

När det diskuteras korsningar mellan dessa raser så är det oftast mycket prat om just exteriör och gång.

*Knapplån* Jag har även jag gjort som Molin och betäckt mitt travar sto fast med en halvblodshingst med bra gångarter och bra psyke. Mitt sto är mer åt "ridhäst" hållet än travarhållet och har väldigt lätt för sig i ridningen..

//Diana

JA ok du vet inte hela historien ;)

Innan du hoppas på mig om detta med att behålla alla föl jag verkar vilja ta på min tjej. Detta föl JA jag ska behålla det, och syrran ska rida den och sådant, även jag med. Men den är mer inriktad till henne än mig om jag ska vara ärlig.

OM detta föl blir fint och ja så att jag kan tänka mej betäcka med PREhingsten så kommer DET fölet att vara mitt. Jag har haft många hästar, ridit och skött om massa hästar under en och samma tid, jag älskar hästar och trivs med att hänga i stallet.

Men jag vet vad jag gör, ingen av dom kommer och säljas, syster min äger just nu en gammal Connemara som blir 26 i år och jag hoppas han kommer finnas i många många år till men sen kommer hon ta över fölet nu och hon ser fram emot det verkligen.

Skulle jag behöva sälja fölet sen, vilket jag absolut inte tror lr hoppas, för skulle syrran skada sig eller tröttna så tar jag den till mig igen, jag har inget emot fler hästar. Jag rider just nu 3 stycken (Hjälper stallägaren med sina oxå) :)

Min är oxå mer åt ridhållet men dom har iaf travar stegen och det inom sig, men visst rider man dom sen smått och verkligen tränar med dom så tror jag dom kommer undan det rätt bra.

Mitt sto var 3år och 4mån när jag köpte henne, hon hade gått 1 testlopp och lite träning, samt riden i ca 2mån, men hon har inte travtränast sen innan hon kom till ägaren innan mig.
Men hon är travare för det, eftersom hon är avlad för det och är travis :)

Fast den hingsten är väl inte godkänd och har inte gjort något, och då får ju avkomman precis samma låga andrahandsvärde som de flesta buskavlade hästar har.

Det var inte meningen att hoppa på dig, bara få dig att tänka igenom, och det hade ni redan gjort;)

Hehe, det var jag som skrev dumt, skulle ha tagit upp det när jag skrev, dumt nog.

Visst denna avkomma får inte gröna papper, men eftersom den inte ska göra stora "dåd" så blir nog det bra iaf :)

Betäcker jag med PREn så blir det gröna papper iaf. Hoppas bara nu att min kikka ger ett fint föl.

Jag vet detta med avel, man ska inte korsa hej vilt. Men jag har tänkt igenom det rätt rejält så jag hoppas det blir kanon nu. Är så förväntansfull över hur fölet kommer se ut :love: OM den kommer ut :crazy:

Hm, du får inte gröna papper med en PRE, travaren är inte godkänd i någon annan stambok än för just varmblodstravare

Hmm vad konstigt. Jag har kollat upp det och det skulle ge gröna papper, det blir en partbred PRE med gröna papper.

Nu måste jag kolla upp det igen, men dom sa då gröna papper till mej

Sa du uttryckligen att hon är en Varmblodstravare?

Jag skulle inte betäcka alls om jag var du.

Och nu tänker jag inte tjata om byggnaden. Utan jag tänker tjata om att om du inte ens vet när en häst ska betäckas så ska du nog inte föda upp en häst. Tycker det helt klart behövs mer kunskap för att födda upp en häst.

Jag skulle ha gjort det abortera alltså, definitivt om en travarhingst hade hoppat in till mitt sto...

Samma här, om någon hingst oavsett om det var ett halvblod, fjording eller varmblodstravare som betäckt någon av mina travardonnor hade vet. fått komma med abortsprutan omedelbart!

Fast den hingsten är väl inte godkänd och har inte gjort något, och då får ju avkomman precis samma låga andrahandsvärde som de flesta buskavlade hästar har.

Nej den var inte godkänd.. Ja men det tycker inte jag spelar någon roll, då fölet aldrig kommer säljas och den ska bli min allround häst.

//Diana

*kl*

Inte menat till någon särskild i den här tråden utan bara en allmän reflektion på det här med 'buskavel' och olika korsningar där man inte sett till brister hos stoet/hingsten man avlar på osv.

Just hobbyhästar och hästar som rids lite mer kravlöst är det ju extra viktigt med en god exteriör eftersom dessa ska arbeta i många fall i en felaktig form hos människor med inte så stora ambitioner eller kunskaper. Skeva och vinna ben eller annan felaktig kroppsbyggnad som kan bli när man inte riktigt vet vad det är man tillverkar är ju sådana saker som påverkar hållbarhet. Även foder, utrustning och uppfödningssätt givetvis.

Bara en reflektion som sagt.

Japp, klart jag gjorde...

Jag skrev och fråga om det blir en partbred PRE om man betäcker mitt vbltravare med PREhingst och får fölet gröna papper då?
Jag fick till svar, "Gröna papper blir det ju eftersom fölet får en stam och part-bred PRE stämmer också bra.

Senast ändrad:

Halla var ju för all del väldigt länge sen - idag har hoppsporten och aveln utvecklats, så bara för att det funkade för 50 år sen att blanda dåtiden travare med dåtidens halvblod för att lyckas på dåtidens hoppbanor, så betyder ju inte det att det är en bra idé att göra så nu?

hahah....du tror på att raserna förändras så snabbt??:rofl:

Det tar väll typ 100 år mins för minsta lilla förändring..:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 712
Senast: ildiko
·
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka