Avla fram vad man vill ha eller renrasigt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ängslig
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avla fram vad man vill ha eller renrasigt?

:D alla hästar har gångarter och tro det eller ej alla kan även galoppera:idea:
mer eller mindre bra.

Det vet jag också!
Men vissa raser har mer/mindre förutsättningar för vissa saker.

Tror det varierar från häst till häst mycket....bäst galopp av mina tre har en av travarna faktiskt, hon galopperar hellre än travar....fjordingen däremot travar hellre än galopperar....så så kan de vara också......;)

Men strunt samma nu.....man kan inte dra alla över en kam bara oavsett om det är travare, kallblod eller kanske någon annan typ av häst.

Hoppas du kommer fram till något vettigt om hur du ska göra med betäckningen och att det blir bra vad du nu än väljer för ras....:)

Stopp och belägg!! :mad:

Vart har jag skrivit att jag vill ha en avkomma på 170 som dessutom är skäck?

jag tror caballus blandar ihop den här tråden med en annan tråd med buskavel...

Så är det, jag har blandat ihop trådarna :o :o :o

men summa summarum = har DU bestämt dig för vad du vill ha, och vad ditt sto BEHÖVER för typ av hingst?
Välj en bra hingst, så har du iaf större chans att få en fin avkomma. Avel är ju oförutsägbar som den är iaf.

:rofl:

Det är ingen fara.

Jag kommer inte betäcka med en hingst som inte passar.

Det blir ju oavsett en frisk fin hingst med bra temperament och kortare rygg.
Gärna med lite lyft i stegen.

Tanken går mot en rejäl pre, annars blir det en bruksnordis för renrasigt.

(Jag såg en arab-ardenner på en hemsida igår, fy f*n vad ful! benen och halsen och huvudet smått som arabens, kroppen som en elefant :eek:)

Det finns ju en hel del lyckade korsningar också. Tänker på Svante när du nämner ardenner. Har för mig att han är ardenner/halvblod. Vann något i fälttävlan, var det sm?

fast det är ju få som blir bra jämnfört med de som inte blir bra....

Det finns ju en hel del lyckade korsningar också. Tänker på Svante när du nämner ardenner. Har för mig att han är ardenner/halvblod. Vann något i fälttävlan, var det sm?

Fast på honom syns ju knappt ardennern, han ser ut som ett vanligt halvblod ungefär. Och halvblod och ardenner ligger ju lite närmre varandra typmässigt än ardenner och arab i alla fall.

Svante är nog att se som en lyckträff, inte vad man kan vänta sig när man tar en icke-godkänd halvblodhingst till ett ardennersto.

Fast på honom syns ju knappt ardennern, han ser ut som ett vanligt halvblod ungefär. Och halvblod och ardenner ligger ju lite närmre varandra typmässigt än ardenner och arab i alla fall.

Svante är nog att se som en lyckträff, inte vad man kan vänta sig när man tar en icke-godkänd halvblodhingst till ett ardennersto.

Håller med!
Det är nog en på 1000 minst att man får en såpass lyckad korsning när man blandar en halvblodsras med en sådan rejäl ras som ardenner.

De blir nog oftare lite konstiga exteriört.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 911
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka