Avla fram vad man vill ha eller renrasigt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ängslig
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avla fram vad man vill ha eller renrasigt?

Första hand renrasigt, ska jag behålla blanda in MAX 1 "ras" utöver stoets.

Så hur du tror att du ska få en 170 avkomma med din 154 märr nordis där nordisar aldrig är direkt stora, fast ok med shire är ok med mej att korsa med (kallblod/kallblod) men inte ens vår första märr hbl 154 cm med 162 cm stor helsyster gav mer än 163 avkommor med hingstar över 170 som väl förärver storlek med +7 cm enl statistik (vilket ju uppenbarligen hennes avkommor även +ade som tur va)...

Så tyvärr din avel låter som "grannens" och jag blir inte mer impad av din avel för att du är "seriös" och vill ta en godkänd hingst (från en annan ras) (som sagt om du tar kallblod är det mer ok, men som sagt en avkomma mkt över 160 blir då svår att få)

Jag tycker fortfarande att du ska köpa till dej den hästen du vill ha som passar dina drömmar !
Jag har ALDRIG ALDRIG skrivit att jag tror jag kommer få en avkomma på 170 cm! :mad: Det förstår väl jag med!?

Ingen idé att diskutera med såna här idioter som bara tror att de själva gör rätt och alla andra fel.

Jag har ALDRIG ALDRIG skrivit att jag tror jag kommer få en avkomma på 170 cm! :mad: Det förstår väl jag med!?

Ingen idé att diskutera med såna här idioter som bara tror att de själva gör rätt och alla andra fel.

vilken tråkig ton du har.:mad:
sluta starta trådar för du kan och vet ju ALLT om allt redan...

Men snälla :crazy:

Har jag nånsin sagt och skrivit att jag kan allt?
Nej!
Då hade jag aldrig frågat om diverse saker på buke.
Ingen är väl fullärd!?

Jag tror inte det går att få tag på kallblodstravar hingstar till att betäcka andra raser, men jag vet inte säkert?

Jag skulle ju gärna ha en avkomma på MINST 170 :o:angel:

Vill använda den till lite av varje, lite western, lite hopp, dressyr och tornerspel!

Och det SKA vara en hingst :D:angel: Det har jag beställt. :banana:

Nu är säkert detta inlägg skrivet med ironi, men resten av dina svar gör att man inser att den ironin finns bara i detta inlägg, så jag tror ändå detta är vad du vill ha som avkomma...

Senast ändrad:

Fast det är inte trevligt att kalla andra för idioter.

Skriver man en relativt kontroversiell fråga får man vänta sig mothugg eftersom många är emot korsningsavel för eget behov. Vill man inte ha mothugg ska man inte skapa en tråd.

Frieser-nordsvensk kan nog bli en snygg och maffig häst (om man hittar en tillräckligt bra frieser att betäcka med), men knappast något för hoppbanan. Tror du får välja lite om du vill ha ett maffigt kallblod, eller en lite ädlare hopp- och tornerspelshäst (har fattat det som att det är en hel del fullblod där).

Vill du ha ett maffigt kallblod så finns det ju faktiskt en del riktigt fina nordsvenskhingstar som kan ge det också.

Om ditt sto inte är av extremt lätt modell för att vara nordsvensk skulle jag nog tveka att korsa med ädlare ras än halvblod, är föräldrarna för olika i typ blir risken för olyckliga kombinationer för stor skulle jag tycka. T ex kallblodskropp på ben med fullblodsleder. Även om avkomman bli sämsta möjliga kombination av föräldrarna så ska det fortfarande bli en bra häst, skulle jag resonera.

Eftersom du har en nordsvensk skulle jag vara lite försiktig med att avla in alltför mycket storlek, eftersom risken är att du får en veritabel jättehäst, med nordsvenskens massa och grovlek, men i shire-storlek. Större raser är ju oftast lite nättare.

Nu är säkert detta inlägg skrivet med ironi, men resten av dina svar gör att man inser att den ironin finns bara i detta inkägg, så jag tror ändå detta är vad du vill ha som avkomma...
Då är du duktig på att misstolka :grin:

Jag skrev med ironi att jag gärna vill ha en avkomma över 170.
Det förstår jag att det är ytterst liten chans att få, i stort sett omöjligt faktiskt. Möjligtvis med en shire då. :grin:

Fast det är inte trevligt att kalla andra för idioter.

Skriver man en relativt kontroversiell fråga får man vänta sig mothugg eftersom många är emot korsningsavel för eget behov. Vill man inte ha mothugg ska man inte skapa en tråd.
Folk får vara emot blandrasavel om de vill men det lät på ovan som att allt annat än det den själv gjorde var fel.
Det finns gott om bra korsningar och jag ser inget fel i en sådan sålänge det är väl planerat och ur bra sto och hingst.

Om h*n inte fattar skillnaden, så synd för den då.

Jag tycker frieser hästar är väldigt fula, :crazy::angel:

Folk använder nog lite av varje i tornerspel, jag fördrar kallblod.
Vill ha en stor maffig häst till det. Inget fullblodsliknande.

Jag har redan en nätt liten madam till lite hoppning, så avkomman vore bara kul om man kunde ta någon cr med osv, alltså inget jag tänkt satsa på hoppning med.

Ang det sista:
En nordsvensk på 180 hade väl vart... tufft :angel::rofl:
Om än lite otympligt. :D

Bara en kommentar till ditt resonemang... Du skriver if lera inlägg om att du tycker man bara ska korsa kallblod-kallblod och halvblod-halvblod osv. Jag håller faktiskt inte med riktigt. Fullblod har ju använts i alla möjliga kallblodsraser genom århundradena för att lätta upp och ge lite mer energiska rörelser i hästarna. Så för eget bruk tycker jag faktiskt att det känns mer motiverat att korsa en tyngre häst med något lättare just för att det känns som att korsningen har ett syfte. Att korsa i "onödan" tycker jag är mer synd iom att man får en häst med gråa papper som lika gärna kunde varit rasren och fått likande egneskaper. Karolinerhästarna (pre-nordvs.) tycker jag verkar var helt fantastiska hästar, precis i min smak. Maffiga och tåliga men med energi och uttryck i gångarterna. :) Men det är en smaksak. Helst vill man ju ha en häst med gröna papper och ett högre avelsvärde, men bara som ridhäst kan jag många gånger tycka att korsningar kallblod-något lättare brukar bli lyckade. Men då måste förstås både stoet och hingsten ha goda egenskaaper som är värda att avla på, precis som alltid.

Senast ändrad:

Självklart har korsningar alltid funnits...
Tom med nordsvenskar, ett tag använde man väldigt mkt andra raser i just nordisaveln för att den skulle hamna där den är idag.
Och det finns säkerligen både bra och DÅLIGA exempel på alla raser/korsningar.

Men TS är inte ute efter "korsningsavel" utan en "planlös" korsning.
H*n skämtar om att den ska vara maffig , av nordistyp men gärna MINST 170 och "tänk er en nordis på 180 :angel: " Och det med utgångsmaterialet i en nordismärr på 154 så anser jag att TS inte riktigt vet vad denne ger sej in i.
Och därför vidhåller jag att denne bör kolla efter en "färdig" häst med de kvaliteer denne söker...

Självklart har korsningar alltid funnits...
Tom med nordsvenskar, ett tag använde man väldigt mkt andra raser i just nordisaveln för att den skulle hamna där den är idag.
Och det finns säkerligen både bra och DÅLIGA exempel på alla raser/korsningar.

Men TS är inte ute efter "korsningsavel" utan en "planlös" korsning.
H*n skämtar om att den ska vara maffig , av nordistyp men gärna MINST 170 och "tänk er en nordis på 180 :angel: " Och det med utgångsmaterialet i en nordismärr på 154 så anser jag att TS inte riktigt vet vad denne ger sej in i.
Och därför vidhåller jag att denne bör kolla efter en "färdig" häst med de kvaliteer denne söker...

Men nu får du väl ändå ta och ge dig!?
Ett skämt är ett skämt! Är du så dum?

Varför är inte min betäckning korsningsavel, utan planlös korsning?

Idioti.

Varför är inte min betäckning korsningsavel, utan planlös korsning?

Helt ärligt har jag inte riktigt förstått VAD du vill ha din tilltänkta häst till? Att det ska bli en bra allroundhäst som kan göra lite av varje och egentligen inget speciellt har jag förstått, men för att överhuvudtaget kunna ge dig ett vettigt råd gällande vilken hingst du bör välja,

1. Stoets exteriör, egenskaper och skavanker är av stor betydelse.

2. Har DU bestämt dig VAD för egenskaper DU vill prioritera till DIN häst?

När DU vet vad du VILL, så kan det bli lättare för andra att ge dig vettiga tips.

Du vill som slutresultat ha en häst som mäter 170 cm, är skäck, ska kunna hoppa, och dessutom lämpa sig för tornerspel och gärna vara rejäl och maffig, och du lägger fram sådana varierande raser med sådana varierande egenskaper att det känns smått schizofrent om jag ska vara ärlig. Satsa på någonting att prioritera - vill du ha Färg ELLER Höjd ELLER hoppförmåga ELLER en lämplig tornerhäst ELLER... ???

Jag skulle ju Aldrig få för mig att betäcka med en travare eller halvblod av dålig stam (grannhagen ungefär).

Varför är din korsningsavel så mkt bättre än korsningsavel med travare? Varför skulle alla som avlar med travare bara avla för att hästen är söt? Tänk om de har samma skäl som du till att de avlar eller kanske även bättre?
Du har inte tänkt på att man kan ha en travare av god modell och med bra egenskaper som man vill ta föl av?

Döm inte andra så snabbt, vad är det för vits med att hävda sig på andras bekostnad?.....det känns lite som att kasta sten när man själv sitter i glashus....

Antar att du kommer att tycka att jag också är en "idiot" precis som du skrev till någon annan här i tråden....men det bjuder jag på... jag har en bra dag....:angel:

Helt ärligt har jag inte riktigt förstått VAD du vill ha din tilltänkta häst till? Att det ska bli en bra allroundhäst som kan göra lite av varje och egentligen inget speciellt har jag förstått, men för att överhuvudtaget kunna ge dig ett vettigt råd gällande vilken hingst du bör välja,

1. Stoets exteriör, egenskaper och skavanker är av stor betydelse.

2. Har DU bestämt dig VAD för egenskaper DU vill prioritera till DIN häst?

När DU vet vad du VILL, så kan det bli lättare för andra att ge dig vettiga tips.

Du vill som slutresultat ha en häst som mäter 170 cm, är skäck, ska kunna hoppa, och dessutom lämpa sig för tornerspel och gärna vara rejäl och maffig, och du lägger fram sådana varierande raser med sådana varierande egenskaper att det känns smått schizofrent om jag ska vara ärlig. Satsa på någonting att prioritera - vill du ha Färg ELLER Höjd ELLER hoppförmåga ELLER en lämplig tornerhäst ELLER... ???
Stopp och belägg!! :mad:

Vart har jag skrivit att jag vill ha en avkomma på 170 som dessutom är skäck? Ordet skäck har jag inte ens nämnt, och vissa saker ska man kanske lära sig att ta med en nypa salt? :grin:

Och i stort alla hästar funkar faktiskt till hopp på låg nivå samt tornerspel.

Nejdå, det tycker jag inte. :p

Men en travare har ingenting överhuvudtaget att tillföra ridavel.
Jag skulle aldrig tänka tanken på att betäcka en travare eller med en travare om jag vill ha en ridhäst.

Vill man avla travare så är det väl uppenbart att man väljer just en sådan.

jag tror caballus blandar ihop den här tråden med en annan tråd med buskavel...

Men en travare har ingenting överhuvudtaget att tillföra ridavel.
Jag skulle aldrig tänka tanken på att betäcka en travare eller med en travare om jag vill ha en ridhäst.

Vill man avla travare så är det väl uppenbart att man väljer just en sådan.

En sak bara....en Nordsvensk är knappast heller vad man skulle kalla "ridhäst" i sådana fall....det är en brukshäst som används till körning av alla de slag, i skogen, på åkern osv så man kan lika gärna rida travare som nordis då....

Själv har jag både en fjording och 2 travare... så alltså har jag bara "körhästar" om man ska resonera så.
Så jag har inget emot varken varmblod eller kallblod men som sagt din häst är inte mer "ridhäst" än mina i ärlighetens namn i så fall......

En sak bara....en Nordsvensk är knappast heller vad man skulle kalla "ridhäst" i sådana fall....det är en brukshäst som används till körning av alla de slag, i skogen, på åkern osv så man kan lika gärna rida travare som nordis då....

Själv har jag både en fjording och 2 travare... så alltså har jag bara "körhästar" om man ska resonera så.
Så jag har inget emot varken varmblod eller kallblod men som sagt din häst är inte mer "ridhäst" än mina i ärlighetens namn i så fall......

Fast en nordsvensk har ju bättre förutsättningar.

De är stora, tunga och ofta långa, men gångarter har de iaf, och galopp ;)

Fast en nordsvensk har ju bättre förutsättningar.

De är stora, tunga och ofta långa, men gångarter har de iaf, och galopp ;)

:D alla hästar har gångarter och tro det eller ej alla kan även galoppera:idea:
mer eller mindre bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 910
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka