Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ALDRIG ALDRIG skrivit att jag tror jag kommer få en avkomma på 170 cm! Det förstår väl jag med!?Så hur du tror att du ska få en 170 avkomma med din 154 märr nordis där nordisar aldrig är direkt stora, fast ok med shire är ok med mej att korsa med (kallblod/kallblod) men inte ens vår första märr hbl 154 cm med 162 cm stor helsyster gav mer än 163 avkommor med hingstar över 170 som väl förärver storlek med +7 cm enl statistik (vilket ju uppenbarligen hennes avkommor även +ade som tur va)...
Så tyvärr din avel låter som "grannens" och jag blir inte mer impad av din avel för att du är "seriös" och vill ta en godkänd hingst (från en annan ras) (som sagt om du tar kallblod är det mer ok, men som sagt en avkomma mkt över 160 blir då svår att få)
Jag tycker fortfarande att du ska köpa till dej den hästen du vill ha som passar dina drömmar !
Jag har ALDRIG ALDRIG skrivit att jag tror jag kommer få en avkomma på 170 cm! Det förstår väl jag med!?
Ingen idé att diskutera med såna här idioter som bara tror att de själva gör rätt och alla andra fel.
Jag tror inte det går att få tag på kallblodstravar hingstar till att betäcka andra raser, men jag vet inte säkert?
Jag skulle ju gärna ha en avkomma på MINST 170
Vill använda den till lite av varje, lite western, lite hopp, dressyr och tornerspel!
Och det SKA vara en hingst Det har jag beställt.
Då är du duktig på att misstolkaNu är säkert detta inlägg skrivet med ironi, men resten av dina svar gör att man inser att den ironin finns bara i detta inkägg, så jag tror ändå detta är vad du vill ha som avkomma...
Folk får vara emot blandrasavel om de vill men det lät på ovan som att allt annat än det den själv gjorde var fel.Fast det är inte trevligt att kalla andra för idioter.
Skriver man en relativt kontroversiell fråga får man vänta sig mothugg eftersom många är emot korsningsavel för eget behov. Vill man inte ha mothugg ska man inte skapa en tråd.
Självklart har korsningar alltid funnits...
Tom med nordsvenskar, ett tag använde man väldigt mkt andra raser i just nordisaveln för att den skulle hamna där den är idag.
Och det finns säkerligen både bra och DÅLIGA exempel på alla raser/korsningar.
Men TS är inte ute efter "korsningsavel" utan en "planlös" korsning.
H*n skämtar om att den ska vara maffig , av nordistyp men gärna MINST 170 och "tänk er en nordis på 180 " Och det med utgångsmaterialet i en nordismärr på 154 så anser jag att TS inte riktigt vet vad denne ger sej in i.
Och därför vidhåller jag att denne bör kolla efter en "färdig" häst med de kvaliteer denne söker...
Varför är inte min betäckning korsningsavel, utan planlös korsning?
Jag skulle ju Aldrig få för mig att betäcka med en travare eller halvblod av dålig stam (grannhagen ungefär).
Stopp och belägg!!Helt ärligt har jag inte riktigt förstått VAD du vill ha din tilltänkta häst till? Att det ska bli en bra allroundhäst som kan göra lite av varje och egentligen inget speciellt har jag förstått, men för att överhuvudtaget kunna ge dig ett vettigt råd gällande vilken hingst du bör välja,
1. Stoets exteriör, egenskaper och skavanker är av stor betydelse.
2. Har DU bestämt dig VAD för egenskaper DU vill prioritera till DIN häst?
När DU vet vad du VILL, så kan det bli lättare för andra att ge dig vettiga tips.
Du vill som slutresultat ha en häst som mäter 170 cm, är skäck, ska kunna hoppa, och dessutom lämpa sig för tornerspel och gärna vara rejäl och maffig, och du lägger fram sådana varierande raser med sådana varierande egenskaper att det känns smått schizofrent om jag ska vara ärlig. Satsa på någonting att prioritera - vill du ha Färg ELLER Höjd ELLER hoppförmåga ELLER en lämplig tornerhäst ELLER... ???
Men en travare har ingenting överhuvudtaget att tillföra ridavel.
Jag skulle aldrig tänka tanken på att betäcka en travare eller med en travare om jag vill ha en ridhäst.
Vill man avla travare så är det väl uppenbart att man väljer just en sådan.
En sak bara....en Nordsvensk är knappast heller vad man skulle kalla "ridhäst" i sådana fall....det är en brukshäst som används till körning av alla de slag, i skogen, på åkern osv så man kan lika gärna rida travare som nordis då....
Själv har jag både en fjording och 2 travare... så alltså har jag bara "körhästar" om man ska resonera så.
Så jag har inget emot varken varmblod eller kallblod men som sagt din häst är inte mer "ridhäst" än mina i ärlighetens namn i så fall......
Fast en nordsvensk har ju bättre förutsättningar.
De är stora, tunga och ofta långa, men gångarter har de iaf, och galopp