Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån!
Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon har fin typ, bra gångarter med plus för galoppen och ett helt perfekt temperament för mig.
Hon går som avelsto och jag har en tvååring e. Hip hop undan henne som är lovande. Hon börjar bli till åren och fölet jag planerar ta 2021 är troligtvis ett av hennes sista om inte allra sista föl.
Mitt dilemma är: Jag har själv kommit fram till att en kommande ridhäst för mig själv skulle vara av mindre typ. Gärna stor welsh cob eller korsning swb/welsh cob. Gärna runt 160cm. Stoet är själv 168 och har större bakom sig. Jag vill ju väldigt gärna ha kvar en avkomma efter detta stoet men tvååringen blir minst lika stor som stoet själv.
Jag skulle kunna köpa vad jag söker, men det är lite begränsat utbud om det inte ska va ett föl. Ska jag köpa ett föl kan jag lika gärna ta ett från mitt hjärtesto. Jag är ju lite intresserad av avel också och hade gärna fått ett stoföl efter henne att fortsätta med. Då isf swb. Har inte hittat en liten halvblodshingst som jag tycker passar mitt sto och som jag vill ha ett eventuellt framtida avelsto efter.
Jag kan också tycka att det är lite synd att ta ett korsningsföl på ett så fint sto men samtidigt är det en korsning som jag tro skulle kunna bli bra och passa mig väldigt bra.
Hur skulle ni tänka?
Många tankar, jag har tyvärr inte möjlighet att ha hur många hästar som helst heller