Misstänkte att det inte var något stort. 165 plus eller minus nån cm är en rätt lagom höjd tycker jag ( för mej då).Båda var 164 cm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Misstänkte att det inte var något stort. 165 plus eller minus nån cm är en rätt lagom höjd tycker jag ( för mej då).Båda var 164 cm.
Mitt sto är efter Ceylon 454, som först stod som 162 cm men det ändrades senare i stamboken till 165 cm, så jag antar att han växte sent.
Hans mamma Judit var 153 cm och hon var efter Jago 155 som endast var 150 cm. Jago hade normalstora föräldrar, båda var över 160 cm. Trots sin lilla mamma lämnade Ceylon normalstora hästar, hans mankhöjdsblup är -1.4.
Jag har en teori om att Jago var liten för att han var född tvilling även om det inte står i stamboken. Hans mamma lämnade flera godkända hingstar och ingen av dem var liten.
Intressant detta med storleken på de gamla hingstarna - idag hade man inte godkänt en hingst som var under 160 (skulle jag tro). Då var många runt 160 och uppenbart ännu lägre
Fast han var väl godkänd om han hade ett stamboksnummer?Att godkänna någon som var så liten gjordes inte då heller, det är därför jag funderat kring ifall han var tvilling och man tänkte att det var därför han blev liten och att han skulle ge större hästar än sig själv.
Fast han var väl godkänd om han hade ett stamboksnummer?