Vill man ha gratishjälp till en bra, lodrät sits hade jag definitivt kollat på Filzsattel! Blir lika förvånad över hur den bara hjälper och hur bra man sitter utan att den är det minsta ivägen varje gång!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vill man ha gratishjälp till en bra, lodrät sits hade jag definitivt kollat på Filzsattel! Blir lika förvånad över hur den bara hjälper och hur bra man sitter utan att den är det minsta ivägen varje gång!
Om det är en nackdel eller inte att inte ha en sadel är ju upp till var och en. Väljer du en ridpad som avlastar så inget tryck hamnar på ryggraden och du inte använder stigbyglar bör det iallafall inte vara någon nackdel för hästen.Ju mer jag tittar och letar, desto mer lutar jag åt en barbackapad. Något i stil med Barefoot Ride-on med fårullssäte, eller Horsedream Iberica eller Cloud. Finns det några egentliga nackdelar att välja en sådan framför en bomlös sadel?
Kvarstår också problemet med storlekar. Jag kanske är dålig på att leta, men jag hittar just inga barbackapadar i mer "uppbyggd" modell, som ska passa både en storlek ca 36-bak och en 40-42-bak. Om man behöver välja "det minst dåliga", så gissar jag att det är bättre att mindre ryttare rider i en lite för stor barbackapad, än tvärt om?
Den ser ut att vara mer plan/öppen i sitsen? Jag är ute efter något som har ett mer markant stöd/"inramning" både framför och bakom ryttaren.
Den ser ut att vara mer plan/öppen i sitsen? Jag är ute efter något som har ett mer markant stöd/"inramning" både framför och bakom ryttaren.
Ja fast man sjunker liksom ner i den typ. Den känns nog så stadig eftersom bäckenet hamnar väldigt neutralt och bra så benen bara hänger avslappnade längs sidorna istället för att tryckas uppåt/framåt som breda ryggar gärna gör (min häst är platt bakom manken ) och att den ligger väldigt stilla på hästen.
Jag använder min barbackapad på både shettis och storhäst, visst är den stor på shettisen men rumpan som sitter i är ju inte det, brukar jag tänka. Placeringen av barnet är alltså viktigare än placeringen av sadeln, om du hänger med hur jag tänkerEn barbackapad känns mer "riskfritt", eller? Kan även det bli lika fel som en dåligt sittande sadel (med eller utan bom)?
Jag tror man måste tänka lite annorlunda när man funderar på det här med punkttryck och bomlösa. Det finns så oerhört många olika typer och modeller av bomlösa att det blir lite för brett att bara prata om bomlösa som en homogen grupp sadlar. Jag får nog hålla med om att trycket kan bli annorlunda jämfört med en väl tillpassad bomsadel, en bomlös är ju per definition annorlunda i sina egenskaper. Därmed inte sagt att det är något som nödvändigtvis påverkar hästen negativt, eller åtminstone tillräckligt mycket för att det ska skapa problem eller vara skadligt. Det man måste kolla på är hur den aktuella sadeln är uppbyggt, vilka strukturer som finns i sadeln för att motverka just punkttryck och hur tillverkaren löser problemen kring tryckfördelningen. Alla bomlösa är inte uppbyggda likadant utan man måste titta på varje enskild tillverkares modeller.Vad jag har läst mig till ger även en bomlös sadel ett punkttryck, vilket får mig att tänka att det bästa kanske är att inte använda stigbyglar i en sådan heller? Vikten bör ju rimligtvis bli fördelad över en större yta om man enbart sitter i sadeln, och inte rider lätt/står i lätt sits etc. Stämmer det, eller tänker jag helt tokigt?
En barbackapad är i princip bara en något formad kudde mellan ryttaren och hästen. Det jag ser som risker med en barbackapad är främst en obalanserad ryttare som hästen påverkas mer av barbacka än med en väl tillpassad, stabil bomsadel samt en barbackapad som inte har tillräckligt med ryggradsfrihet för hästen. En ryttare med vassa sittben som sitter väldigt hårt ned på sina sittben kan även skapa obehaglig tryck i hästens rygg.Jag förstår också att en bomlös sadel behöver provas ut ordentligt, precis som en bomsadel. En barbackapad känns mer "riskfritt", eller? Kan även det bli lika fel som en dåligt sittande sadel (med eller utan bom)?
Generellt sett ja. Det kan däremot ska tänka på är att det är skillnad mellan var sadeln ligger an mot hästen och var den viktbärande ytan är. Där är det samma som för vilken bomsadel som helst, du ska inte ha viktbärande strukturer på sadeln som ligger över skulderbladen eller bakom revbenen på hästen.Det är ju väldigt viktigt att en bomsadel inte är för lång, ligger för långt fram och trycker på bogbladen etc. Gäller detsamma för barbackapadar och bomlösa sadlar? Jag tycker att de allra flesta modellerna ser avsevärt längre ut än en bomsadel, men det kanske är själva formen och utseendet på dem som lurar ögat lite?