Slänger in frågan här, då jag inte orkar starta en ny tråd och ämnet ändå är närliggande.
Äh.
Skulle för en gångs skull vara lite snäll mot mamma och låta henne rida H.H som en julklapp. Hon red i 20 år som ung, med främsta inriktning hoppning och FT och jag tänkte att det skulle vara kul för henne att få prova på H.H, som ju faktiskt är gammal avdankad H/FT-häst
Jag tänkte mig ett enklare pass, tänk typ dressyr på LC-nivå, 30 min, med mest skritt och trav, kanske typ någon långsida galopp i varje varv max.
Bara det att hon nojar för att H.H inte skulle orka henne/det inte inte var bra för honom om hon red.
När jag hörde det kände jag bara....wtf?
Hon menar att en ringrostig ryttare är mer obalanserad än en som rider varje dag, och med tanke på sin storlek (framförallt benlängd i kombination med vikt) skulle hon då riskera att bli för obalanserad och störa honom för mycket. Det förstnämnda köper jag absolut, men inte det senare. Så stor tycker jag inte inte att hon är i sammanhanget.
Hon är 172 cm och väger +/- 65 kg. H.H är ju som bekant 162 cm i mkh, ca. 540 kg tung och med mycket båldjup/massa. Därtill har han väldigt mjuka och "enkla"gångarter, "springande soffa".. Och som sagt, det skulle gälla 30 min i princip enbart skritt och trav, enklare ridning. Hon vidhåller dock att även 172 cm och 65 kg upplevs tungt om man inte är helt oberoende/stadig i sin sits. Jag håller med om att det kanske upplevs som större/tyngre än vad det egentligen är, men inte så mycket att det spelar någon roll i sammanhanget. Jag menar, 1/5-1/6 av H.Hs vikt är ju 90-110 kg, och så hon ligger ju hursom tiotals kilo under det.
Hjälp mig att resonera: Inte behöver väl mamma vara orolig för att vara för stor på H.H?! Eller är det jag som tänker "oförsiktigt" om honom trots allt?
(Tror jag la upp bilden tidigare i tråden men strunt samma) Visualisering av hur 162 cm och +/- 55 kg ser ut på H.H. Då borde väl inte 172 cm och +/- 65 kg vara något problem? (Om det nu går att försöka visualisera det i huvudet?)