Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155 cm lång, som hade ett 185 cm grovt halvblod och trivdes jättebra med det, medan å andra sidan min mamma t.ex. alltid red (D-)ponny även som vuxen, fast hon var 172 cm. Så olika det kan vara!
Vad föredrar just du för storlek och modell på häst, och varför då? Hur stor är du själv?
Är 162 cm med korta ben/lång överkropp. Relativt normalbyggd skulle jag säga, väger kring 55-58 kg.
Föredrar "grövre halvblod" och "lättare kallblod", alltså t.ex. grövre äldre SWB, haflinger, irländare, lettiska halvblod, lättare tinkrar, welsh cobar osv.
Storleksmässigt främst 145-165 cm, m.a.o. stora D-ponnyer/små storhästar. Att jag föredrar den storleken är helt enkelt för att "lagom är bäst" anser jag. Blir hästarna väsentligt över 165 cm, i praktiken 170+, blir det drygt i markhanteringen och man får sträcka sig en massa hela tiden. Är de istället tal om säg mindre D-ponnyer och nedåt tycker jag det blir obalans i överlivet, och sitsen blir lidande i ridningen. Därtill kan jag pga. knäskada inte sitta på huk, varför det blir jobbigt att sätta på benskydd på sådana mindre ponnyer. Så lagom är bäst helt enkelt, anser jag.
Jag är 154cm lång o vill att hästen ska vara nånstans mellan 162-166cm mankhöjd