Avla fram vad man vill ha eller renrasigt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ängslig
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avla fram vad man vill ha eller renrasigt?

Vilket användningsområde skulle en avkomma med storlek och färg ha?

Jag rider ju mest allround, lite hopp, dressyr och western. Har på senare år blivit mer och mer intresserad av dressyr. (kommit fram till att jag är lite rädd för hoppning efter en olycka i yngre dgr) och tornerspel givetvis! Eftersom jag tycker det är tjusigare med större maffigare hästar i tornerspel vill jag gärna ha en sådan avkomma.
Vanja är ju utmärkt, men skulle önska mig en avkomma som slutar på iaf 160.
Helst inte brun, men det är ju svårt inom bruks, oavsett hingst finns ju chansen att jag får en brun avkomma.

Vad skulle en korsning bruksnordis och shire eller PRE kunna ha för fördelar som en renrasig bruksnordis inte har?

Shirekorsningen torde ju bli större än en renrasig nordsvensk i alla fall? :idea:

Om det är storleken man är ute efter.

Det är svårt att råda och många tycker att det är helt OK att blanda raser, andra tycker att det är abslout fel. Med tanke på att nordsvensken inte längre är så vanlig i vårt land, så kanske man tycker att det rätta vore att betäcka med en fin nordsvensk hingst. Om det nu är så att stoet du har har tex diplom eller högt avelsvärde. Har ju själv en nordis som vi haft i ca 2 år du och från det blivit mer insatta i rasen. Vet att de gör en stoinventering över de ston som de önskar få i aveln, och har hon blivit utvald här hade jag absolut inte använt något annat än en renrasig hingst!

Men du skriver att du vill ha avkomman själv, och hade jag valt att använda annan ras hade jag tagit en fin pre hingst, av lättare modell. Finns de som avlar på denna variant tror de kallas karolinerhästar. Många verkar nöjda med kombinationen. Min syster har en shire i mitt stall, och den erfarenhet jag har av rasen är att de är mycket trevliga, hur snälla som helst, men de är ju verkligen STORA :eek: Väldigt mycket massa också, därför hade jag nog inte valt en kombination däremellan, utan som sagt lättat upp med en pre, om jag skulle korsa.

Svårt att veta vad som är rätt, men följ ditt hjärta så blir det nog bra! ;)

Jag skulle ju Aldrig få för mig att betäcka med en travare eller halvblod av dålig stam (grannhagen ungefär).

Korsning travare/halvblod är iallafall samma "typ" av häst. Även om jag inte skulle rekommendera att korsa dessa raser. Kallblod/halvblod är olika typer av hästar och jag anser därför att grannens avel är mer genomtänkt än din!

Varför ska du betäcka? Bara för att man äger ett sto och egna marker betyder inte det att man ska betäcka. Har man inget bra mål med sin avel så finns det en drös med oönskade gatukorsningar till låga priser att förbarma sig över på salumarkanden. Varför föda fram en till?

Onödigt och elakt tycker jag. Du behöver inte döma så hårt.

Jag kommer inte avla fram en oönskad avkomma.
Jag tror varken pre/nordsvensk eller shire/nordsvensk är oönskad. Har flera vänner som skulle vara mycket intresserade av en sådan korsning och tror knappast den skulle bli svårsåld faktiskt!

Jag har ett sto med bra temperament och jag vill utan tvekan behålla en avkomma efter henne. Oavsett vad jag betäcker med, OM jag mot all förmodan senare beslutar mig för att inte behålla, så kommer den få stanna hos mig tills jag hittar rätt hem. Det är väl en jäkla skillnad tycker jag!

Om ditt sto är korrekt och du vill ha lite höjd så välj en bruksnordis med detsamma. Gorm är ju rätt rejäl och skulle det inte vara pampigt nog att ha på tornerspel? Finns flera nordishingstar som ligger runt 160 cm i mkh.

Gorm

Certino är inte dum han heller...

Senast ändrad:

Ja Gorm är läcker!
Det lutar åt en betäckning med honom faktiskt!

:D
Men jag vill inte ha en brun fölis :angel:

Jag vill absolut inte ha en stor "haflinger"..
Eneblacken är däremot väldigt fin!

Evert då?

...sen vet jag inte om jag kan hålla med om att det blir "haflingerbetonat" efter Isvind. Kolla Isidor...vacker och ståtlig. Inte det minsta lik en haflinger.

Ja Isidor är jättefin, precis som Frost (en annan avkomma efter Isvind) som är nästan vit!
Men risken är stor att det blir en isabell.
Då tar jag nog hellre en brun med mjölmule :D

Jag önskar man kunde beställa färg :angel:

Brun med mjölmule är aldrig fel:p. Jag skulle gärna ha en efter Ene-Blacken, oavsett om färgen slog igenom eller ej. ;)

Ja det är gulligt! :laugh:

Varför? *nyfiken*
Han är väldigt fin i färgen, men har inte sett några bra bilde på hans exteriör :(

Han har bra temperament, jobbade tidigt som dragare i parker m.m. Sånt tilltalar mig;)

Det är väl jäkligt stor skillnad!?
Jag betäcker inte och kommer aldrig göra, med första bästa billiga hingst som råkar vara "söt".

Jag kommer, oavsett ras, betäcka med en välstammad frisk hingst med bra psyke. Jag ser då inget fel med det!

Men även icke godkända hingstar har MKT bra stam. Och varför är en billig hingst sämre än en dyr ???
Avlar själv just halvblod och tog en äldre herre (gdk) till min äldre märr, och tro mej billigare hingst finns nog inte ens hos grannen. Och hade min märr bara vart så fräsch att jag ansåg att hon skulle få ett till föl hade jag använ min egna unghingst (EJ gdk) just för att hans stam är :love: enligt mej. Men nu kommer hon inte få fler föl pga ålder.

Du får se ner på min avel, no problema, men för dej att kasta sten i glashus å klanka ner på grannens avel (nu känner inte jag dina grannar men antar att du menade mer "generellt" som i vilken "buskavel som helst) så anser jag att din avel som du vill "främja" med ditt synsätt inte är mindre buskavel än dina "grannar" bara för att du tar en "välstammad" hingst (av annan ras) ...Såna finns det massvis av ..

Våga avla renrasigt !

Du har uppenbarligen svårt att förstå. :grin:

Det är jäkligt stor skillnad på att:

Välja en hingst, av annan ras, som passar min häst och har bra egenskaper att erbjuda en avkomma. Som dessutom är godkänd och frisk m.m. Jag planerar dessutom detta.

Mot att ha en söt vbltravare som man vill betäcka just bara för att den är söt.
Med billigaste möjliga hingst, oavsett ras.
:grin:

Du har uppenbarligen svårt att förstå. :grin:

Det är jäkligt stor skillnad på att:

Välja en hingst, av annan ras, som passar min häst och har bra egenskaper att erbjuda en avkomma. Som dessutom är godkänd och frisk m.m. Jag planerar dessutom detta.

Mot att ha en söt vbltravare som man vill betäcka just bara för att den är söt.
Med billigaste möjliga hingst, oavsett ras.
:grin:

Då får du förklara den skillnaden för mej... För en "planlös" korsning är för mej en "planlös" korsning oavsett ras/er. Oavsett den är godkänd för avel eller inte...

Den hingsten jag använt nu senast tex har betäckt en hel del "icke godkända" halvblod och har sett dessa korsningar på blocket bland annat och rent PERSONLIGT tycker jag dessa avkommor är av RINGA betydelse och förstår inte den aveln "what so ever" , de snarast (jag vet hingstägare men jag tycker verkligen så) att de skämmer ut hingsten mer än de "förhöjjer" honom, och ännu elakare gör att jag verkligen inte förstår den "grannens avel" trots att de va "seriösa nog" att använda en gdk hingst, därtill välstammad och med bra meriter och ett lysande psyke...

Om de hade använt en "icke gdk hingst" av samma ras eller annan hingst så hade resultet varit mer "jaja" än vad jag tycker att det är nu (då bara "buskavel")...
Fast de e klart, "ni" som nu har dessa "drömmar" om hur er avkomma kommer se ut med er "drömhingst" på ditt drömsto , kan ju få denna avkomma... Men lika gärna få den "fulaste" avkomma du nånsinn sett... För den chansen har tom jag FAST jag avlar renrasigt... Min märr som aldrig gett sämre än 8or på typ och hingsten som själv anses vara en hingst av mkt god hbltyp kan ju resultera i värsta "fula" hästen... Så det är ett vågspel, men jag hoppas få en individ inom ramen för "godkänd" typ om än troligen lite liten av det jag tror att både min märr och hingsten ger (avkomman blir troligtvis inte större än MAX 165, troligen mellan 160-165, trots att bägge är runt 165 själva)

Så hur du tror att du ska få en 170 avkomma med din 154 märr nordis där nordisar aldrig är direkt stora, fast ok med shire är ok med mej att korsa med (kallblod/kallblod) men inte ens vår första märr hbl 154 cm med 162 cm stor helsyster gav mer än 163 avkommor med hingstar över 170 som väl förärver storlek med +7 cm enl statistik (vilket ju uppenbarligen hennes avkommor även +ade som tur va)...

Så tyvärr din avel låter som "grannens" och jag blir inte mer impad av din avel för att du är "seriös" och vill ta en godkänd hingst (från en annan ras) (som sagt om du tar kallblod är det mer ok, men som sagt en avkomma mkt över 160 blir då svår att få)

Jag tycker fortfarande att du ska köpa till dej den hästen du vill ha som passar dina drömmar !

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 911
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka