Avla fram vad man vill ha eller renrasigt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ängslig
  • Startdatum Startdatum
Ä

Ängslig

Ännu en tråd om mitt sto som ska betäckas till våren :D
Det är hennes första föl och jag längtar massor!

Jag vill så gärna ha en avkomma efter henne, att behålla själv.
Hennes temperament är så underbart och jag hoppas det får följa med ned.
Helst en hingst såklart, en stor sådan! :d

Men hon är nordsvensk, och tanken ligger åt givetvis att hålla rasen vid liv och betäcka med en bruksnordsvensk. Det har jag i stort sett redan bestämt mig för!

Men samtidigt tänker jag lite att jag vill inte ha en bruks till.
Risken finns ju att den blir hyfsat liten (runt 150).
Självklart behåller jag fölet/unghästen tills jag hittar ett bra hem!
Något sådant finns det ingen stress med, vi har ju egen mark.
Isåfall skulle jag ju betäcka med en större ras, som lämnar större avkommor, för att få en avkomma jag absolut vill behålla själv!

Hur har ni resonerat när ni betäckt era hästar där ni gärna skulle vilja behålla avkomman?

Sv: Avla fram vad man vill ha eller renrasigt?

Om jag är helt hundra på att jag ska behålla en avkomma så avlar jag nog likadant som om jag skulle sälja. Detta då man kanske ev vill komma att avla på,den framtida avkomman.

Men sen beror det ju lite på önskemål. Du säger ju själv att DU vill ha en högre avkomma. En nordis bruks kan du ju tex välja att betäcka med en nordis travare. De brukar ju vara lite lättare i typen och lite högre men ligger ändå inom "samma" ras. Sen om man skulle ha som mål attt tävla lite kanske du skulle välja ett halvblod eller fullblod. Allt beror ju på vad man ska ha avkomman till.

Men om jag skulle sälja skulle jag defenitivt avla på renrasigt. Då man oftast får ut mer för avkomman då.

Hoppas jag gav dig några synvinklar=)

Jag tror inte det går att få tag på kallblodstravar hingstar till att betäcka andra raser, men jag vet inte säkert?

Jag skulle ju gärna ha en avkomma på MINST 170 :o:angel:

Vill använda den till lite av varje, lite western, lite hopp, dressyr och tornerspel!

Och det SKA vara en hingst :D:angel: Det har jag beställt. :banana:

Ang hur jag resonerar när jag betäckte. Hade ett d-ponny to med mycket bra resultat inom hoppning, exteriört och utställning. Men hon var lite svag i traven och hade ett hett temperament. Jag valde då en lugn hingst. med mycket bra hopp avkommor och bra gång. Jag valde även en c-ponny då jag hoppades på en maxad c. OM jag skulle sälja någon gång. Och idag ångrar jag ej mitt val.

Stoet blev isabellfärgad som pappa, maxad c och har visat mycket bra gång och hoppteknink. Har även ett toppen temperament. Nu var det bestämt att jag skulle behålla henne. Men är nu gravid och ska sälja denna dam. Och då är det toppen med maxad c ist för liten d. Hon är en ren New Forest med stam bak till England! Hade ´mamman ej haft bra tävlingsresultat bakom sig så hade det nog ej varit lika viktigt att betäcka med en ren NF hingst. Så känns det för mig!

Jag tror inte det går att få tag på kallblodstravar hingstar till att betäcka andra raser, men jag vet inte säkert?

Jag skulle ju gärna ha en avkomma på MINST 170 :o:angel:

Vill använda den till lite av varje, lite western, lite hopp, dressyr och tornerspel!

Och det SKA vara en hingst :D:angel: Det har jag beställt. :banana:

Då skulle jag välja en halvblodshingst=) Som lämnar höga avkommor!

Det är ju så med avel att även om du väljer en större hingst och av annan ras, så finns inga garantier för att fölet blir större. Om du då har att välja på en renrasig eller en korsning som lika små är den renrasiga betydligt lättare att sälja. Så om du vill ha en större häst, köp en som är större. Vill du ha en avkomma från ditt sto avla renrasigt.

Jag håller med.

Det kan hända saker som gör att man måste sälja avkomman och då måste den ha ett andrahandsvärde. Korsningar har generellt ett lägre marknadsvärde än renrasigt.

Vill man inte ta "risken" att få en exakt likadan avkomma som stoet så tycker jag inte att man ska avla på henne. Sen om man har tur förstärks hennes bästa egenskaper och hennes sämsta försvinner.

Jag har en jättemysig kille född -04 som är u mitt kallblodstravar sto och e Eighty Eight keys (fullblod).

Har haft hans mamma jättelänge och ville gärna ha en avkomma efter henne, men kände att jag ville ha en lite större häst av mer ridhäst modell. Mamma är under ponnymåttet ca 146 cm.

Han blev precis som jag ville och tror att han kommer att bli en kanontrevlig allround häst. Han är alldelles lagom stor enligt mig ligger runt 160 men känns större då han är ganska högrest och maffig.

Tanken har hela tiden varit att behålla och det kommer jag antagligen oxå att göra men tror inte att det skulle vara några problem att sälja om jag ville då liknande korsningar verkar vara ganska populära häromkring.

OM jag skulle betäcka med en häst av annan ras (kanske om några år?) så blir det nog en pre, shire eller sådant.
En sådan korsning tror jag inte är svårsåld.

Jag skulle ju Aldrig få för mig att betäcka med en travare eller halvblod av dålig stam (grannhagen ungefär).

Utan isåfall som du betäcka med en häst av bra ras och stam!
Kan ev tänka mig ett stort rejält halvblod också, som lämnar stort, men jag har inte sett några fina nordsvensk/hbl korsningar.
Pre/nordis eller shire/nordis kan säkert bli fint. :d

OM jag skulle betäcka med en häst av annan ras (kanske om några år?) så blir det nog en pre, shire eller sådant.
En sådan korsning tror jag inte är svårsåld.

Inget är svårsålt till rätt pris...

Jag skulle ju Aldrig få för mig att betäcka med en travare eller halvblod av dålig stam (grannhagen ungefär).
Ser ingen skillnad i din avel än din grannhages :confused:

Utan isåfall som du betäcka med en häst av bra ras och stam!
Kan ev tänka mig ett stort rejält halvblod också, som lämnar stort, men jag har inte sett några fina nordsvensk/hbl korsningar.
Pre/nordis eller shire/nordis kan säkert bli fint. :d

Och som sagt sååååå stor som 170 kommer du nog aldrig att få den...

Köp den du vill ha istället för att gambla med olika raser och din dröm...
(och nej om du nu tror det är billigare att FÖDA upp din "dröm" än att köpa den klar så tror jag nog den "klara" drömmen är ljusår billigare ÄVEN med en egen gård...)

Avel är svårt som det är Att då vilja få fram specifika egenskaper som i detta fall storlek ur ngt där grunförutsättningarna inte finns- kan vara hur knepingt som helst, det *kan* ju naturligtvis bli rätt, men det kan lika gärna slå fel.

OM jag vore dig skulle jag lägga avelsplanen på hyllan och istället aktivt leta efter en häst med rätt förutsättningar.

Har ett arabsto och valde att korsa med lusitano, för att få en lite roligare häst med bättre bärighet och ridbarhet. Efter mycket funderande så kom jag tyvärr fram till att jag personligen inte skulle vilja ha en till arab för eget bruk i dagsläget, och då jag inte har egen mark så är det ej heller ekonomiskt försvarbart att avla bara för att sälja avkomman.

Välj en hingst av bra typ, som ej har samma svagheter i gångarter, psyke och exteriör som stoet, och som samtidigt kan ge dig ett uns av den häst du i slutändan önskar dig.
Bruksnordisen är väl rätt tunn individsmässigt i dagsläget, så att avla renrasigt är definitivt inte fel, kanske hittar du en passande individ inom rasen i första hand, och korsningsavel i andra hand?

Vad skulle en korsning bruksnordis och shire eller PRE kunna ha för fördelar som en renrasig bruksnordis inte har?

Alla har olika smak och jag tycker inte alls det låter dåligt med en lite smidigare nordis/pre eller varför inte välja en stilig frieserhingst, de brukar väl vara lite större än pre. Väljer du en hingst som passar ditt sto, kan du få fram en riktigt fin liten grej ,även om detta nog faller mera inom gränserna för föltillverkning än avel. Men det är ju för ditt eget bruk, och som du själv konstaterat är kanske inte en ren nordis optimal. Att se på färdiga föl kanske du också borde fundera på, även om det inte är riktigt samma sak som att föda upp en alldeles egen. Väg för och nackdelarna så kommer du säkert fram till en bra lösning! Lycka till med valet!:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Man måste inte betäcka bara för att man råkar ha ett sto.
Om nu stoet inte är vad man skulle vilja att den eventuella avkomman blir så får man nog inse att man har fel sto för ändamålet.
Om man längtar efter en avkomma över 170 cm så har man fel avelssto om hon är 150 cm - sannolikheten att man får det man önskar är nära noll...

Hade jag ett fint nordissto så skulle jag vara stolt över henne och antingen låta henne få en renrasig avkomma eller låta bli att betäcka. Och ville jag ha en häst över 170 cm så hade jag köpt en sådan.

Slänger in ett par bilder på min grabb så får du se hur han blev.
Här är han och lilla mamma:
DSCN1834.jpg

Och här kommer ett par ridbilder:
DSCN1879.jpg

DSCN1878.jpg

DSCN1887.jpg

Senast ändrad:

Håller helt med dig. Och antar att ts själv klarar av att lägga storleksfrågan på sin minuslista.

Ser ingen skillnad i din avel än din grannhages :confused:
Det är väl jäkligt stor skillnad!?
Jag betäcker inte och kommer aldrig göra, med första bästa billiga hingst som råkar vara "söt".

Jag kommer, oavsett ras, betäcka med en välstammad frisk hingst med bra psyke. Jag ser då inget fel med det!

Vad skulle en korsning bruksnordis och shire eller PRE kunna ha för fördelar som en renrasig bruksnordis inte har?
En pre kan ge lite mer rörelse och en shire kan ge storlek och färg.

Håller helt med dig. Och antar att ts själv klarar av att lägga storleksfrågan på sin minuslista.

Klart jag förstår att chanserna är ytterst små att hon får en avkomma på 170 plus. :grin:
Då krävs det en hingst som lämnar stort och en hel del tur.
Hon är ju ändå bara 154.

Men en större avkomma än henne själv kan jag ju iaf önska mig, och antagligen få fram med rätt hingst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 911
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka