Avel, stamtavlor, linjer och uppfödare...

Sikta

Trådstartare
Jag håller på att leta valp i en relativt ny och obekant ras, och det är ju en djungel trots att jag hör mig för och tar hjälp av kunniga personer inom rasen... Har i dagsläget 4 olika parningar som jag kikar närmare på.

Relevanta meriter och hälsostatus kollar jag såklart men meriter är ju inget som går i arv, och inget som säger allt om hunden.

Då rasen under 80 och 90talet hade en väldigt smal avelsbas (vad gäller jaktlinjer) så återkommer vissa hundar väldigt ofta, ffa längre bak i stamtavlan. Men hur ofta är för ofta? Som det känns nu är alla dessa 4 parningar mer eller mindre bara varianter av samma hundar i stamtavlan. Jag önskar att jag hade bättre koll på respektive individ...

Sist vi (eller eg min sambo) valde valp var det genom personliga erfarenheter av båda tik och hanhund.

Det är spännande och intressant men oj vad man blir matt och vad lite jag känner att jag kan om linjeavel, utavel och annat...

Hur tänker ni när ni letar ny hund?
Hur tungt väger meriter?
Superlinjer eller personkemi med uppfödaren?

Sv: Avel, stamtavlor, linjer och uppfödare...

Meriter väger olika tungt beroende på inom vilken gren. Ett VP betyder inte ett dyft för hundens arbetskapacitet, men att ha tagit sig till nån av cuperna eller SM-kval säger lite mer. Meriter inom lydnad/agility har nada värde för mig.

Personkemi med uppfödaren är inte jätteviktigt, så länge det inte handlar om en människa man inte står ut med alls. Det är inte nödvändigt att ha väldigt tät kontakt med uppfödaren, men det kan vara bra att veta att man kan söka stöd vid ev. problem i framtiden. (Min ena uppfödare träffar jag max en gång om året, den andra är jag hos minst fyra gånger i veckan;))

Jag vill ha så låg inavelsgrad som möjligt i mina hundar, tycker inte att linjeavel är okej. Detta prioriterar jag ganska högt när jag letar ny valp.

Sjukdomar som är ett problem men ännu inte tas upp i RAS är svåra att ha koll på när man är ny i rasen. Ring ett avelsråd och hör om ex. epilepsi, ögonproblem osv.
Inom min rasklubb har vi listat täckhundar, samt de täckhundar som är tagna ur avel pga hälsoproblem hos avkommorna. Mycket praktiskt! Det är lättöverskådligt att se höft- och ögonstatus på avkommor efter specifika hundar. Dessutom har det nu (äntligen!) upprättats en lista på kända fall av epilepsi, även om den kommer ta tid att få komplett.

Med tanke på de raser jag är intresserad av så är det otroligt viktigt med mentaliteten och därav även meriter som visar att hunden klarar vissa saker.
Uppfödaren behöver jag inte på något sätt ha kontakt med efter att jag köpt valpen, men jag representerar ju denne i och med kennelnamnet som min hund har så jag vill inte köpa av någon jag inte alls gillar.
Låg inavelsgrad är önskvärt.

Ja, spontant känner jag mig också tveksam till allt för hård linjeavel, men är också handen på hjärtat lite för dåligt insatt. Kanske har det i den här rasen varit nödvändigt med en del linjeavel för att bevara rasen som duglig jakthund, då den sakta men säkert håller på att räddas upp från showträsket...

Tränade med unghunden innan hon dog (:cry:) för en som suttit i avelsrådet förut och väntar på att hon ska svara på mitt låååånga mail :)

Smart att lista täckhundar så som din klubb gjort!

Kände när jag skaffade min första hund att det var otroligt skönt att ha en bra uppfödare men känner inte helt det behovet nu. Samtidigt är jag rätt grön i den här rasgruppen (stående fågelhundar) och nog kan behöva lite stöttning och problemlösningshjälp av erfaret folk. Helst skulle jag ju köpa av någon som klickertränar sina hundar men det kryllar ju inte av dem direkt...

Det är ju det som är det svåra med meriter i den här rasen tycker jag, de behöver ju inte säga så mycket om mentalitet... Lättare då med raser som kräver MH eller korning för avel. (Även om ett genomfört MH inte säger så mkt heller). Vad är det för raser du kikar på?

Vill du avslöja rasen? Om det är en hund som håller på att räddas från showträsket hade jag gärna prioriterat jaktmeriter. Sen är det ju väldigt avgörande vad du vill träna och där måste du vara krass.

Om du vet att det nog inte blir så mycket jaktprov eller praktisk jakt så kanske du inte ska ha de ultimata jaktlinjerna, då kan ju showlinjer vara lämpligare och vice versa. Sen vet jag av erfarenhet av min egen ras att "alla" har jaktmaskiner som funkar utmärkt som familje/sällskapshundar om du frågar dem själva. Men kollar man sedan så klarar hunden knappt att apportera en fågel (hon tycker det är liiiiite äckligt) eller så har hunden extrema svårigheter att vara ensam. Det är ju tyvärr sånt man lär sig med tiden. Jag skulle själv kanske köpa hund av 3 uppfödare i hela landet när det gäller min ras, då finns det ändå numera ett 30-tal som håller på med avel.

Irl setter, som absolut har räddats från showträsket, men som fortfarande kan stärkas jaktligt.

För mig är det a och o att jakten funkar, den praktiska jakten är det primära syftet med köpet, även om det säkert också kommer att gås jaktprov med hunden. Sen blir det också lite drag och bruks.

När jag haft kontakt med en uppfödare sa denna att jaktmeriter är det enda viktiga, premieras den i segrarklass så visar det enligt den uppfödaren också att hunden är mentalt bra. Det är det här jag är tveksam/okunnig (?!) kring, då jag tror att rädslor, osäkerhet, separationsångest, stress/nervositet, och andra i mina ögon icke-önskvärda egenskaper inte nödvändigtvis utesluter att hunden har de jaktliga egenskaperna på plats. Men som sagt, jag är för grön på de stående för att kunna avgöra vad en jaktmerit, eller ett championat för den delen, är "värt".

Och de flesta uppfödare jag varit i kontakt med prioriterar jakt, och att de är "trevliga familjehundar", men det säger inte så mkt...

Jag önskar att hade obegränsat med tid och pengar och kunde vara runt och träffa varenda jagande röding i hela norden och bilda min en egen uppfattning om vilka linjer utifrån gemytt jag vill ha :)

Jag håller koll på lagotto romagnolo då jag har en själv och det är en ras som ligger mig varmt om hjärtat och det kommer garanterat bli en till i framtiden - efter noga val av uppfödare och linjer.

Jag är inte väldigt väl insatt i irländsk setter, men visst finns det bra settrar idag! Jag tror att ni självklart ska prioritera hög jaktduglighet, men välj en uppfödare som håller hundarna i hemmet och värderar även sunda hundar mentalt.

Men som du säger så kan hunden mycket väl ha icke-önskvärda egenskaper OCH vara en bra jakthund. Inte särskilt ovanligt. Jag vet ju uppfödare inom min ras som skickar iväg hundarna och får dem meriterade av proffs och sen resten av året bor hunden i hundgård där det inte händer särskilt mycket. Men av någon jäkla anledning köper folk hundar därifrån ändå, trots att det knappast går att redogöra särskilt trovärdigt om hunden verkligen funkar i ett vanligt hem.

Ja det finns absolut duktiga settrar, och det är därför jag kan kosta på mig att vara kräsen och välja en som både är jaktligt bra och med en mentalitet som tilltalar mig :) Har mailat med de flesta som verkar inriktade på jaktsettrar och alla menar ju att de har bra hundar, och det känns inte riktigt fair att välja bort de som uttrycker sig dåligt i skrift eller har en rörig hemsida :P

Som sagt, skulle verkligen behöv träffa fler individer och ha ett par till års erfarenhet av rasen NU, även om det ju kommer på sikt...

Om du har mista lilla input ang bra settrar så får du jättegärna skicka ett PM, och om du vill avslöja de där 3 kennlarna bland din ras. Håller ju rent generellt på att bekanta mig med fågelhundssverige även om det blir en röding den här gången.

Nu har jag ärligt talat noll koll på just irländsk setter (mer än att jag vet hur de ser ut och lite sån där basic kunskap :p). MEN om jag skulle köpa en sådan så kan jag tänka mig att jag främst hade kollat efter meriter som tyder på att hunden har bra mentalitet och kan jaga. Meriter i stil med utställningschampionat blir därmed noll värda, men om hunden är hälsotestad med bra resultat och har någon form av jaktmeriter blir det ju ett helt annat läge.

Jag vill gärna ha hundar från "superlinjer" och en "superhund" för mig är just en fysiskt sund hund med "perfekt" mentalitet. Det är väldigt troligt att en person som föder upp sådana hundar har relativt lika hundsyn som mig, och då lär vi också kunna komma överens helt okay. Jag skulle inte köpa hund från någon människa jag ogillar, men jag behöver inte känna "åh, ny bästis!" när jag har kontakt med uppfödaren heller. Jag vill bara lita på att de har kunskap och intresse nog att föda upp bra hundar.

Letar jag efter saluki, som är "min" ras, så skiter jag helt och hållet i meriter. Men där kan jag å andra sidan många gånger veta väldigt mycket om hundarna bara genom att se bild på dem så länge de är svenska. Jag har så bra koll på mentalitet, blodslinjer hit och dit, exteriöra grejer osv att det blir lätt att känna igen de där hundarna som i mina ögon har något extra. Misstänker att buke kan räkna med minst en "välja hund-tråd" från mig när det ska skaffas ny hund eftersom det mest troligt inte blir saluki då. :crazy:

Finns det hundar som har gått MH i någon av stamtavlorna? I så fall hade jag kollat hur det har gått, och om det ser bra ut så hade jag valt den uppfödaren. Mentalitet är A och O. Oavsett vad du vill göra med din hund, så blir det inte bra om mentaliteten är dålig. För mig är mentaliteten det absolut viktigaste, hur hunden ser ut utställningsmässigt bryr jag mig inte så mycket om så länge den inte är felbygd och därför kanske kommer att få ont. Finns det något hälsoprogram på rasen? T ex höftledsröntgen. I så fall är det viktigt att alla i stamtavlan är höftledsröntgade. Eftersom jakt är viktigt för dig så bör ju så många som möjligt bakåt ha jaktmeriter.

Ja, det är en liten vetenskap att köpa valp. Mycket att tänka på. Tänk på att 6,25% inavel så har man parat kusiner.

Nu har jag ärligt talat noll koll på just irländsk setter (mer än att jag vet hur de ser ut och lite sån där basic kunskap :p). MEN om jag skulle köpa en sådan så kan jag tänka mig att jag främst hade kollat efter meriter som tyder på att hunden har bra mentalitet och kan jaga. Meriter i stil med utställningschampionat blir därmed noll värda, men om hunden är hälsotestad med bra resultat och har någon form av jaktmeriter blir det ju ett helt annat läge.

Eftersom en setter som är utställningschampion måste ha ett 1:a pris på fältprov så kan det vara en riktig fjäder i hatten att den också gått bra på utställning. 1:a pris på fält får ingen såsig utställningssetter, den kommer fastna i första snåret och sitta fast där resten av dagen:angel:

(Och HD-röntgen med godkänt resultat krävs för registrering och ska vara utförd innan parning)

Jag måste säga, att till skillnad från retriverfolket, så har rasklubbarna för de stående fågelhundarna varit otroligt kloka i och med det där kravet för 1:a pris på jaktprov innan utställningschampionat. Sen att folk skiter i det och ändå bara ställer ut är ju sorgligt.

Eftersom en setter som är utställningschampion måste ha ett 1:a pris på fältprov så kan det vara en riktig fjäder i hatten att den också gått bra på utställning. 1:a pris på fält får ingen såsig utställningssetter, den kommer fastna i första snåret och sitta fast där resten av dagen:angel:

(Och HD-röntgen med godkänt resultat krävs för registrering och ska vara utförd innan parning)

Jag måste säga, att till skillnad från retriverfolket, så har rasklubbarna för de stående fågelhundarna varit otroligt kloka i och med det där kravet för 1:a pris på jaktprov innan utställningschampionat. Sen att folk skiter i det och ändå bara ställer ut är ju sorgligt.

Fast visst har de det där "fuskchampionatet" som är typ SE U(u)CH eller något sådant. Alltså championtitel utan jaktmerit också? Eller är det bara retrievers som har det?

Kul :) Och det är ju spännande att följa utvecklingen hos en ras man är insatt i och som ligger en varmt om hjärtat. Förutsatt att det utvecklingen går åt det bättre!

Tack för din input! Det här är heeelt off topic men vi fick vid några enstaka tillfällen frågan om vår setter var en saluki. Hon var liten och tanig och hade bara hår på öronen :P Men inte sjuttsingen liknade hon en saluki bara för att hon också var långbent och mager...

vad blir det för dig om det inte blir saluki?

Njae, MH eller liknande görs ju inte med de stående på samma sätt. Jag har iaf inte sett nåt bland irländarna. Och jaktmeriter kan ju innebära väldigt olika typer av hundar mentalt och till vardags...

Rasklubbben (svenska och norska) jobbar som jag förstått det hårt för att stärka jaktegenskaper, norska skriver utryckligen att showvarianten är icke-önskvärd. Och de har ett bra koll på HD och pra främst.

Och hur kan jag tänka kring inavelsprocent och jaktmeriter? Vad blir (de möjliga) konsekvenserna för nedärvda jaktliga egenskaper om jag väljer valpar efter mindre meriterade, och därmed mindre använda, hel- eller halvsyskon till superhundarna som finns överallt ett par led bakåt i måååånga stamtavlor?

Tack för din input! Det här är heeelt off topic men vi fick vid några enstaka tillfällen frågan om vår setter var en saluki. Hon var liten och tanig och hade bara hår på öronen :P Men inte sjuttsingen liknade hon en saluki bara för att hon också var långbent och mager...

vad blir det för dig om det inte blir saluki?

Haha, och jag som har saluki får frågan om det är en väldig många andra raser, men sällan saluki :p

Jag vet inte riktigt vad det blir, helst skulle jag bara ha salukis hela tiden. Men som det är nu (och det lär inte ändras) så vill jag ha en hund att tävla med i rallylydnad/lydnad, agility och kanske något mer och dessutom vill jag kunna ha den lös "hela tiden" utan att vara orolig att den sticker på vilt. En vinthund är inte direkt rätt val då, även om jag tävlar med min nuvarande och kan ha henne lös väldigt mycket för att vara en saluki. Men ja, så länge det är en sund hund som passar mig mentalt lär det kunna bli vad som helst :D

Fast visst har de det där "fuskchampionatet" som är typ SE U(u)CH eller något sådant. Alltså championtitel utan jaktmerit också? Eller är det bara retrievers som har det?

Jag TROR inte det, men det är möjlit hos setter. De kontinentala fågelhundarna har inte det iaf.

TS: Jag tror det är nånting som är inom engelska fågelhundarna isf med MH, hos oss är det krav för att få valphänvisning.

Jag kan inte svara för varken Weimaraner eller retrievers, men t ex Wachtelhundar kan inte få cert om de inte är jaktprovsmeriterade, och då blir det ju inga champions heller.
Dock räcker det med unghundsprov, vilket egentligen är löjligt lågt och egentligen inte visar särskilt mycket om hunden.

TS:
Jag hade nog försökt att först och främst bilda mig en uppfattning på lite håll (typ googla kennelnamn, kolla jaktprovsmeriter osv vilket du verkar ha gjort) och maila med intressanta uppfödare. För att göra sista gallringen skulle jag nog försöka vara med vid en riktig jakt med åtminstone ett av föräldradjuren, helst båda.
Har ganska dålig koll på fågelhundar överlag, men inom min ras är det procentuellt ganska få som startar jaktprov och i princip ingen som gör MH, så det skulle vara svårt att bilda sig en uppfattning om parningen bara utav det.

Under en jaktdag hinner man ju dessutom bekanta sig mer med hunden, se hur den beter sig när den får sitta själv i bilen, hur den är mot andra människor, förighet osv osv på ett annat sätt än vad man kan utläsa från ett prov.

Vi har tingat en valp ur en parning som ska göras nu i februari, och anledningen att vi valde just den kullen är att hanen har riktigt bra egna meriter från Tyskland, vi har bekanta med hundar efter hanen som jagar som tusan, och vi har även bekanta som har valpar från tikens första kull som har blivit riktigt, riktigt bra. Även hälsostatusen är bra hos båda.
Sen är det ju ingen garanti att valparna blir bra ändå, kombinationen har inte gjorts innan, och ibland så blir det ju inget vidare trots mycket goda förutsättningar.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 575
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 678
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Ursäktar eventuellt förvirrande rubrik, men det skulle bli lite väl långt med "meriterande avelshundar" i den också. ;) Det är inte...
2
Svar
39
· Visningar
5 196
Senast: HeleneK
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 986
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka