Halvan

Trådstartare
Behöver någon att bolla tankar med. Någon här som vart iväg som Au pair?
Jag har tänkt bege mig till USA till hösten som au pair. Tackat nej till en del familjer och ska idag skypa med en ny.

Hur tusan vet man om det är rätt? Det är superbra arbetstider med tre dagar ledigt i veckan. Bättre än så kan det egentligen inte bli. Mamman låter himla trevlig, men barnen är inte i dom åldrar jag egentligen önskar. Mamman är ensamstående och dom bor i en liten mindre stad än önskat, dock nära till större städer.

Är man för kräsen? Eller ska man ge sig fan på att allt ska kännas rätt innan man åker?

Så jag vill hemskt gärna höra allt om Au pair livet och hur ni kände innan ni valde familj. :)
 
Sv: Au pair

Jag valde först enbart efter familjen. Kom till en toppenfamilj men jag trivdes inte alls i staden. Hade absolut inget att göra, pratade inte samma språk som befolkningen, folk glodde och pekade (!) på mig. Jag trivdes inte, och bytte då stad till en storstad som var helt fantastisk. Jag ville bara bort från den gamla staden, och la inte ner så mycket tid och tanke på nästa familj, och hamnade hos en hemsk familj istället.. Och nu när jag tänker tillbaka trivdes jag helt klart sämst hos den hemska familjen, inte den hemska staden.

Om jag vore du skulle jag akta mig för familjer som säger liknande "Du får inte dricka", "Du får inte använda mobilen när du är med barnen", "Du måste städa minst en gång i veckan", "Du måste äta nyttig mat", "Vi vill helst inte att du är med oss på fritiden" etc

Familj nr 2 sa dessa saker till mig, och ville att jag skulle ta hand om barnen hela tiden, fast de var hemma. Det märktes tydligt att de inte ville umgås med sina barn och eftersom barnen inte hade fått någon uppmärksamhet av sina föräldrar var de JOBBIGA och OUPPFOSTRADE. Har aldrig mött såna barn tidigare! Man får ha i tankarna att i olika kulturer uppfostrar man barn olika, och jag har nog aldrig mött så ouppfostrade barn som där jag var.

Familj nr 1 var däremot fantastisk! De tvingade mig inte till några speciella saker utan vi tog problemen som de kom. Istället för att de berättade hur jag skulle vara från början såg de hur jag var och arbetade utifrån det. Deras barn var extremt smarta och uppfostrade istället! De förstod även att jag var där för att ha kul, och inte för att ha hand om deras barn i första hand. Självklart gör man sitt bästa med jobbet, men man vill ju inte lägga ner sin själ i någon annans barn.

Föräldrarna gör ju så mycket för hur barnen blir som individer! Därför tycker jag att du ska känna att allt känns hundra med föräldrarna. Jag var väldigt noga med hur gamla jag ville att "mina" barn skulle vara, men såhär i efterhand känner jag att det inte hade spelat någon roll. Angående stad tycker jag att det kan vara viktigt också. Du bör kanske inte bara ha en stad du vill till, men kanske heller inte åka till andra sidan landet än där du egentligen vill vara. :)

Hoppas jag hjälpt dig något med den här texten!
 
Senast ändrad:
Sv: Au pair

Jag har varit au pair, fast inte i USA.

Mitt bästa råd är att ställa många frågor kring allt som rör dina arbetsvillkor. Till exempel hur många timmar du förväntas jobba i veckan, när du är ledig (och vad ledigt innebär!) hur ofta och vilka kvällar du ska sitta barnvakt osv. Ju tydligare svar du får, desto större är chansen att du får en realistisk uppfattning om hur din arbetssituation kommer att se ut och hur mycket fritid du i realiteten kommer att ha. Svävande svar om flexibilitet är däremot ett varningstecken!
När du väl är på plats kommer du att sitta i en rätt knepig beroendeposition med väldigt liten chans att säga nej eller ställa krav så det är nu du har chansen.

I mitt fall så var familjen gullig och barnen var jättetrevliga att ha att göra med, men jag mådde ändå tidvis väldigt dåligt över min arbetssituation. Jag jobbade väldigt många timmar i veckan, i och med att vad som räknades som jobb var rätt oklart. Till exempel förväntades jag sitta barnvakt i princip varje lördagskväll, vilket knappast framgått innan. :meh:
Dessutom förväntades jag vara väldigt flexibel vilket gjorde det svårt för mig att planera saker.
Såhär i efterhand önskar jag att jag krävt större tydlighet och varit mer kritisk när jag valde familj.

Och ja, var kräsen och välj inte en familj som inte känns 100 procent rätt. Att flytta till USA är ju trots allt ett ganska stort projekt...
I ditt fall skulle jag också kolla noga hur nära det är till större städer och om det finns andra au pairer i området osv så du inte riskerar att bli isolerad. Jag hade aldrig stått ut med au pair-livet om jag inte bott i en så härlig stad och haft så mycket trevligt folk att umgås med.
 
Sv: Au pair

De förstod även att jag var där för att ha kul, och inte för att ha hand om deras barn i första hand. Självklart gör man sitt bästa med jobbet, men man vill ju inte lägga ner sin själ i någon annans barn.

Hur menar du nu?

Man söker och tar ett jobb där prio ett är att ta hand om någons barn, roa sig får man väl ändå göra på ens schemalagda fritid? Jag har då aldrig stött på en arbetsgivare som resonerar som så att ens anställda vill nog ha roligt så jobbet är inte så himla viktigt och kan lätt hamna i andra hand.

Speciellt när det är människor och av den 'oförstörda' sorten så tycker jag man verkligen ska lägga ner sin själ i dessa små individer, det är väl därför man söker ett sådant jobb i första hand?
Är man intresserad utav hur det är att leva/bo så kan man lika gärna åka på en språkresa alt. helt enkelt resa - där konsekvenserna blir hårdast emot en själv och ingen annan..

Skulle jag anställa en 'nanny' åt mina barn så skulle jag för allt i världen att den som anställes är där helhjärtat för att ha hand om dom också. Resten får personen se som ett plus!

TS; Jag skulle nog åka och prova. Fungerar det inte så kan man byta familj/stad och känns det hopplöst så är det bara att åka hem igen. Go for it! :)
 
Sv: Au pair

En au pair är inte en nanny. Rätt stor skillnad! Jag åkte inte iväg som au pair för att jag ville få erfarenhet om hur någon annans barn fungerar. Snarare se in i en annan kultur, lära känna ny människor, lära mig ett nytt språk osv. Som jag skrev gör man ju SJÄLVKLART sitt bästa med jobbet, men jag var inte där för att enbart jobba. Vem åker som au pair för att jobba? Lönen är ju inte direkt i toppklass. Man åker ju för att se livet från ett annat perspektiv!


Jag kan tillägga att jag hade samma tanke som du innan jag åkte som au pair. Att jag skulle lägga ner min själ i barnen och att jag skulle umgås med dom hela tiden. Det gjorde jag också i den första familjen för där var familjen underbar, men i den andra familjen fanns det ingen glädje att vara med familjen. Mina au pair-kompisar kände samma sak. De var heller inte där för att jobba, utan för att ha kul!
 
Senast ändrad:
Sv: Au pair

Jag kan inte förstå hur nån vill ha nån boendes hos sig och som tar hand om ens ungar om deras inställning är att de är där för att ha kul och inte lägga ner sin själ barnen. Sorry, men då kan man väl åka på en vanlig språkkurs istället?

Din förvåning över att du inte pratade samma språk som befolkningen känns ju lätt märklig måste jag säga. Du måste väl ha vetat innan du åkte att de talade ett annat språk i det landet?
 
Sv: Au pair

Självklart gör man sitt bästa med jobbet, men man vill ju inte lägga ner sin själ i någon annans barn.

Här håller jag inte alls med, jag är iväg som au pair just nu (I Nya Zeeland, har varit har i åtta månader nu) och pojken jag tar hand om är helt klart det viktigaste for mig. Jag älskar honom utan forbehåll och den dagen jag lämnar kommer vara en av de tuffaste dagarna i mitt liv... Att få uppleva en annan kultur, lära mig ett nytt språk och träffa nya människor är ett stort plus, men åker man som au pair så tycker jag helt klart att barnen skall prioriteras forst. Det andra kan man få ändå på andra sätt om man vill. :)


Till TS,

Rätt familj gor så himla mycket! Jag kan själv tycka att "mindre" detaljer runt omkring kan man kompromissa med men inte med familjen i sig. Man får gå på magkänsla när man väljer, det skall kännas rätt helt enkelt. Det kommer komma dagar ändå när allt känns tungt, men med rätt familj så blir allt sånt himla mycket enklare!

Nar jag valde familj gick jag helt på magkänsla, när jag pratade med min värdmamma fick jag genast känslan av att henne litar jag på, där vill jag vara.
Sedan är det bra om man redan innan vet så mycket som mojligt, t.ex. om man alltid kommer ha tillgång till egen bil när man är ledig eller om man delar med ovriga familjen/inte har någon bil alls. Hur mycket jobbar man och vilka tider? Har barnen olika aktiviteter? Jag tyckte att det lät som om mitt barn hade galet mycket aktiviteter innan jag kom hit men väl har uppskattar jag det, det ger oss båda rutiner och tillfällen att komma ur huset vilket gor allt så mycket roligare for oss båda.
Ofta ar det så att om du ar villig att kompromissa och engagera dig lite i familjen aven på din fritid så kommer din familj gora allt for att losa eventuella problem som kommer på vägen och gora allt for att du skall ha en så bra tid som mojligt.

Om familjen haft au pair innan så be att få kontaktuppgifter till denna/dessa, det är guld vart!
 
Sv: Au pair

Jag kan inte förstå hur nån vill ha nån boendes hos sig och som tar hand om ens ungar om deras inställning är att de är där för att ha kul och inte lägga ner sin själ barnen. Sorry, men då kan man väl åka på en vanlig språkkurs istället?

Här håller jag inte alls med, jag är iväg som au pair just nu (I Nya Zeeland, har varit har i åtta månader nu) och pojken jag tar hand om är helt klart det viktigaste for mig. Jag älskar honom utan forbehåll och den dagen jag lämnar kommer vara en av de tuffaste dagarna i mitt liv... Att få uppleva en annan kultur, lära mig ett nytt språk och träffa nya människor är ett stort plus, men åker man som au pair så tycker jag helt klart att barnen skall prioriteras forst. Det andra kan man få ändå på andra sätt om man vill. :)

Fast när man jobbar till en så pass dålig lön som den man har som au pair och dessutom är begränsad till att tassa runt och anpassa sig efter en främmande familjs behov och levnadsvanor är det jätteviktigt att kunna ta sig ut ur huset för att studera och ha kul med andra människor. Att enbart åka till ett främmande land för att med själ och hjärta engagera sig i någon annans barn för typ ingen lön låter mer som livegenskap i mina öron - det ska ju vara ett utbyte!

Dessutom kan jag med rätt stor säkerhet säga säga att problemet att au pairer blir utnyttjade av sina värdfamiljer är långt vanligare än att någon festsugen au pair gör livet till ett helvete för den stackars familjen...
 
Sv: Au pair

Som sagt, det beror antagligen helt på familjen. Som jag skrev var jag med den första familjen väldigt mycket och gillade dom. Eftersom jag verkligen inte gillade familj nr två hade jag väldigt svårt att vara med dom och gilla det.. Och resterande av au pairerna var ju likadana, så jag känner mig inte så udda förutom här. Det kanske beror på var man åker? Om man åker så långt som till usa eller australien lägger man kanske ner sin själ mer?

Angående att jag inte kunde språket innan.. Nej, det kunde jag inte, men det landet jag var i är inte känt för att vara ruttna på engelska. De kan inte språket lika bra som oss i norden, men jag lyckades komma till någon stad där inte ens folk i min egen ålder pratade engelska..

Om ni åker till tex Tyskland på semester, pratar inte ni engelska med lokalbefolkningen och hoppas på att de flesta ska förstå något? Eller kör ni teckenspråk alt lär er de språket dit ni ska direkt?
 
Sv: Au pair

Men du var väl ändå i Spanien? De är ju definitivt kända för att inte prata engelska, särskilt i mindre städer. Ingen i min pojkväns familj pratar engelska och de har ändå alla studerat på universitetet och har hyfsade jobb. Och de bor i stora Madrid.
 
Sv: Au pair

KL

Jag antar (och hoppas) att vitsen med att vara au-pair är just att lägga ner sin själ i någon annans barn. Tycker man inte om barn bör man nog fundera på om man inte ska vara backpacker istället och jobba sig runt på andra sätt.
 
Sv: Au pair

Jag har varit au pair, dock inte i USA och jag åkte inte heller genom någon organisation, utan fixade det på egen hand via kontakter. Jag hade därför ingen möjlighet att välja, utan det fick bli den familj som hörde av sig. Och det blev som tur var jättebra! Familjen är det viktigaste, men det är också viktigt att det finns andra att umgås med på fritiden. Jag åkte till samma stad som en av mina bästa vänner, och utan henne hade det inte varit alls samma sak, samtidigt som jag inte alls hade trivts om jag varit i hennes familj...

Finns det möjlighet att vara kräsen, dvs att du kan välja mellan flera olika familjer, tycker jag du kan vara det. Det är visserligen alltid något av en chansning, men om allt funkar kommer tiden som au pair något av det roligaste du har gjort.
 
Sv: Au pair

Fast när man jobbar till en så pass dålig lön som den man har som au pair och dessutom är begränsad till att tassa runt och anpassa sig efter en främmande familjs behov och levnadsvanor är det jätteviktigt att kunna ta sig ut ur huset för att studera och ha kul med andra människor. Att enbart åka till ett främmande land för att med själ och hjärta engagera sig i någon annans barn för typ ingen lön låter mer som livegenskap i mina öron - det ska ju vara ett utbyte!

Dessutom kan jag med rätt stor säkerhet säga säga att problemet att au pairer blir utnyttjade av sina värdfamiljer är långt vanligare än att någon festsugen au pair gör livet till ett helvete för den stackars familjen...

Jag blir lite irriterad och förbluffad över era svar. Vill man inte jobba till den dåliga lönen eller arbetsvillkoren så åker man väl inte utan tar en resa privat för att upptäcka kultur, nattliv, lära sig språket eller vad man nu är ute efter.
Skulle någon komma till en arbetsgivare och lägga fram sina tankar på erat sätt så skulle det aldrig bli en anställning.. Allra helst inte när det är små människor man arbetar med!

Om jag skulle anställa en Au pair så skulle jag ha som krav att man åker för barnen skull i första hand! Sen vad denne väljer att göra på sin fritid, supa skallen av sig, gå på kulturevent eller vad som, skulle jag då inte lägga mig i - så länge det inte var anledningen till att åka!

Dessutom kan jag se till mig själv - skulle jag vilja upptäcka ett nytt land med allt vad det innebär så vill jag inte vara bunden till en ort med schema, ansvar osv då det skulle begränsa min vilja att hitta på något enormt. Hur mycket kan man faktiskt upptäcka när man jobbar nästan varje dag?

"Det ska vara ett utbyte". Nej, man åker ner för att jobba, punkt!
 
Sv: Au pair

Men att vara au pair är inget vanligt jobb. Man förväntas ställa upp i alla lägen, bli en "familjemedlem" och man måste anpassa sig helt efter en främmande familjs liv. Även när man bara är hemma är man på jobbet och det är svårt att föreställa sig hur påfrestande det kan vara.
I gengäld tycker jag att det är värdfamiljens ansvar att se till att au pairen kan ha en meningsfull fritid och ge denne en chans att kunna planera saker för sig själv utan att behöva tänka på familjen. Och framförallt att inte skuldbelägga au pairen för att denne vill göra saker för sin egen skull också.

Det är liksom väl mycket att kräva av en person att flytta in hos och offra sin tid på att ta hand om en (privilegierad) familjs barn och att personen dessutom ska se detta som någon sorts upphöjd livsuppgift som går före allt annat. Så mycket kan ingen sätta sig själv och sitt liv åt sidan.

Jag åkte själv delvis för att jag tycker det är roligt att jobba med barn, men lika viktigt var det att få upptäcka en ny stad, träna språket och ha kul på fritiden. Annars hade jag aldrig accepterat att jobba till en så usel lön och halvtaskiga villkor, och det tror jag få skulle göra.
 
Sv: Au pair

Jag håller verkligen med dig.

Jag tror att få människor väljer att jobba som au pair för att de tycker att det är ett så fantastiskt jobb. Självklart måste man vilja jobba med barn, annars är det ingen mening att åka. Men som du säger är det en oerhört påfrestande situation, och har man inte upplevt det (eller något liknande) själv så kan det vara svårt att sätta sig in i hur det känns.

En stor anledning till att jag valde att avsluta mitt au pair-år i förtid var att min värdfamilj förväntade sig att jag skulle umgås med dem även på min lediga tid och tog illa upp när jag inte gjorde det. Jag var alltid på jobbet, aldrig helt ledig. Både föräldrar och barn var hur snälla som helst men vi hade helt enkelt olika förväntningar på min vistelse där. De ville att jag skulle bli en del av deras familj medan jag ville ha ett roligt år där jag kunde kombinera ett jobb med barn med att lära känna den amerikanska kulturen och lära känna nya vänner.

Och jo - det ska vara ett utbyte. En familj som endast vill anställa någon som tar hand om deras barn anställer en nanny.

Med allt detta sagt så är jag ändå otroligt glad att jag valde att åka, jag växte något enormt mentalt och fick uppleva många roliga saker. :)
 
Sv: Au pair

Jag har varit au pair i tre olika omgångar, bland annat ett år i USA. Var kräsen! Välj en familj i en stor stad eller i en förort till en stor stad. Du kommer lättare hitta kompisar och ni kommer kunna hitta på mer saker.

Be att få prata med hon eller han som är au pair i familjen just nu, förhoppningsvis är de ärliga och kan berätta hur deras år har varit.
 
Sv: Au pair

Jag ska åka iväg i Augusti och har fått en familj i New York som verkar jättebra :)

3 dagar efter jag skickat in en ansökan så fick jag en matchning, skypeade med mamman och deras nuvarande au pair och jag kunde inte hitta något som verkade fel eller konstigt med dom, så jag sa ja direkt! Inser nu efteråt att jag verkligen haft tur som fick en familj så pass smidigt.

Om magkänslan säger nej så tycker jag du ska tacka nej, men om magkänslan säger ja, men familjen inte ser helt rätt ut "på papperet" (ex. att barnen är i "fel" ålder) så tycker jag du ska köra!

Följer gärna med i den här tråden och lycka till :)
 
Sv: Au pair

Kul med fler som ska iväg! När åker du? Vilket dröm med New York. Själv har jag fått flera matchningar, varav vissa där man knappt aldrig var ledig och familjer som inte överhuvudtaget passade mig. Magkänslan säger nej egentligen. Fast jag tror familjen är super. Arbetstiderna kan inte vara bättre heller. Den här matchningsprocessen är så himla påfrestande. Jag tror själv jag passar bättre med små barn. Men jag vet inte.

Till er andra:
Jag väljer att åka som au pair för att jag helhjärtat tror jag skulle passa med att jobba med barn. Jag kommer engagera mig fullt ut i barnen och försöka komma in i familjen så mycket som möjligt, men det är fortfarande ett utbyte. Man jobbar inte för superlåg lön om man inte får ut något av det. Det är ett utbyte att bara vistas i en annan familj, med annan kultur. Fortfarande så vill man ha möjlighet att kunna se något annat. På min lediga tid vill jag hinna se så mycket av usa som möjligt.

Dom bor 50 minuter från Philadelphia och runt 2 timmar från New York. Har en stad med mycket studenter runt 10 minuter bort och mycket au pairer i området. Det är inte helt lätt att välja!

Tack för alla svar!
 
Sv: Au pair

Det är liksom väl mycket att kräva av en person att flytta in hos och offra sin tid på att ta hand om en (privilegierad) familjs barn och att personen dessutom ska se detta som någon sorts upphöjd livsuppgift som går före allt annat.

Förstår inte vad du har för bild av att vara au pair? Det är ingen betald semester, utan ett jobb! Och att arbeta är inte att "offra sin tid", utan om något så är det att investera sin tid.
 
Sv: Au pair

Man kan se vad man gör med sin tid som au pair på olika sätt men rent krasst investerar du ju inte din tid då du faktiskt inte får speciellt mycket tillbaka i längden. Varken i form av lön eller någon mer långvarig relation till familjen i de flesta fall.

Jag tycker att jag ser det för vad det är - jag offrar (eller avsätter om det känns bättre) på ett generöst sätt en period av mitt liv för att underlätta en familjs situation. I gengäld ska jag kunna kräva att få generöst med fritid och möjligheter att hitta på saker för min egen skull. Jag hjälper familjen och de hjälper mig. Alltså ett utbyte.

Vad är det som är svårt att förstå?
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 531
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 884
Senast: Nixehen
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 377
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 455
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp