Sv: Au pair

Man kan se vad man gör med sin tid som au pair på olika sätt men rent krasst investerar du ju inte din tid då du faktiskt inte får speciellt mycket tillbaka i längden. Varken i form av lön eller någon mer långvarig relation till familjen i de flesta fall.

Men snälla du!
Låt oss säga att medelåldern på en au pair är nitton år. Vad har en nittonåring att erbjuda? Ingenting!
Familjen anställer en ung tjej/kille, ger den mat, husrum och en okej summa pengar. Då tar ungdomen hand om familjens barn/djur och hjälper till med lättare hushållssysslor. Efter X månader så tackar ungdomen för sig, är ungefär 1000 erfarenheter rikare och har nu även en bra merit på sitt CV. Han/hon har nu varit utomlands och jobbat i X månader. Om inte det är en investering så vet jag inte vad som är det.

I gengäld ska jag kunna kräva[...]
Nej. Man kan inte kräva någonting. Man kan åka dit och komma fram till att det inte var för en, och då är det bara att tacka och dra där ifrån. Men man kan inte kräva någonting för man är inte i position till att kräva någonting. Man är en ung tjej/kille utan några speciella meriter/kunskaper, bara en i mängden!

Jag tror garanterat att de flesta värdfamiljer gör sitt bästa för att du som au pair ska få en så bra upplevelse som möjligt, men det betyder inte att man kan komma och kräva saker (för det finns alltid någon som kan ta din plats).
Det är upp till dig att anpassa dig efter deras levnadssätt och vardag, och passar det inte så är det bara att packa väskan och dra vidare (säkerligen någon erfarenhet rikare).


Vad är det som är svårt att förstå?

Din attityd.
 
Sv: Au pair

En nittonåring kan erbjuda sin arbetskraft och tid, tid och kraft som kunde spenderats på ett betydligt lönsammare sätt. Till exempel på att jobba till en faktisk lön eller på en utbildning. I stället fungerar ungdomen som en billig lösning på en välbeställd familjs problem. I väldigt många fall är au pairen direkt lönsam för familjen genom att föräldrarna slipper gå ner i arbetstid eller betala för dyr barnomsorg.
Au pairen i sin tur har utöver sin arbetstid en sorts ständig jour och är i regel totalt begränsad till familjens liv och planer. Detta till en lön så låg att den faktiskt kallas fickpeng.
Att du inte tycker att man när man jobbar under dessa villkor är i position att kräva någonting är för mig obegripligt. Kan du inte se hur förmånligt avtalet är för värdfamiljen, och hur begränsande det är för au pairen? För att inte tala om den svåra position man befinner sig i när man bor hos sin arbetsgivare.
Det fungerar ju inte om inte familjen är villig att kompromissa och vara generös tillbaka.

Anledningen till att det överhuvudtaget är möjligt att anställa en person på dessa villkor är för övrigt att det ska fungera som ett utbyte. Au pairen ska inte behöva jobba speciellt många timmar och familjen ska dessutom se till att au pairen har tid för både studier och fritid. Alla seriösa au-pair-förmedlingar har dessutom regelverk kring detta.
 
Sv: Au pair

Nu har jag inte läst tråden så noga så jag vet inte vad du jobbade i för familj men alla familjer jag har jobbat för/med har varit extremt generösa med både pengar, tid och engagemang för att jag ska trivas bra. Jag hade mina avtalade timmar som jag skulle jobba varje vecka men bad jag om att få ledigt för en speciell sak var det sällan ett problem. Vi hade väldigt intressanta diskussioner och jag har lärt mig saker för livet tack vare det. De har hjälpt mig när jag har valt att läsa kurser, de har bjudit med mig på precis allt de som familj skulle göra men samtidigt accepterat om jag velat göra något annat. Alla resor jag har fått gjort med familjerna utan att betala ett öre och bara få njuta av semester precis som övriga familjemedlemmar har varit fantastiskt! Deras hem har alltid varit öppet för mina kompisar och min familj, eftersom de såg mig som en del av deras familj.

Jag vet att jag har haft väldigt tur när jag har varit au pair, jag har hamnat i toppenfamiljer alla tre gångerna och jag är så otroligt tacksam över alla möjligheter och erfarenheter de gav mig. Som sagt, jag vet inte i vad för typ av familj du jobbade hos men jag tycker att du är väldigt orättvis när du säger att man ständigt är jour, får dåligt betalt och alltid ska vara till lags. När jag var ledig så var jag ledig och fri att göra precis vad jag ville. Pengarna är inte de bästa men man behöver ju inte betala ett dugg! Mat, husrum, bil med bensin, semestrar, och alla gemensamma aktiviteter får man ju i de allra flesta familjer. Och alltid vara till lags? Mina familjer var väldigt tydliga med att prata om att alla människor var olika och att det var viktigt att vara sig själv.

Som sagt, jag har haft tur och haft det fantastiskt bra, men jag tycker du är orättvis.
 
Sv: Au pair

Vad kul att du har så bra upplevelser av att vara au pair!

Jag förstår inte hur du menar att jag skulle vara orättvis, jag beskriver helt enkelt hur arbetsvillkoren såg ut för mig och de flesta au pairer jag hade i min omgivning. De jag diskuterade frågan med upplevde dessutom samma svårighet att säga nej till exempelvis obetalt extraarbete som jag gjorde, av rädsla för att det skulle skapa en dålig stämning.

Var i min beskrivning är jag orättvis?
 
Sv: Au pair

Kul med fler som ska iväg! När åker du? Vilket dröm med New York. Själv har jag fått flera matchningar, varav vissa där man knappt aldrig var ledig och familjer som inte överhuvudtaget passade mig. Magkänslan säger nej egentligen. Fast jag tror familjen är super. Arbetstiderna kan inte vara bättre heller. Den här matchningsprocessen är så himla påfrestande. Jag tror själv jag passar bättre med små barn. Men jag vet inte.

Den 12 augusti :)
Säger magkänslan nej så kanske du ska leta vidare, men jag förstår att det är drygt! Men bättre vara kräsen nu, för det lär bli jobbigt att byta familj när man väl är på plats.

Ang. den andra diskussionen i tråden. SJÄLVKLART förstår jag att det är ett jobb jag ska iväg på, och jag ser jättemycket fram emot att lära känna mina värdbarn och tror jag kommer passa jättebra för jobbet med dom. Naturligtvis kommer jag göra mitt bästa och är en väldigt seriös person i professionella sammanhang. MEN det är ju inget vanligt jobb och även om jag trivs med att jobba med barn så är det inte bara därför jag åker iväg och det är min familj fullt medveten om. Jag åker iväg dels för själva jobbet, men också för ett kulturellt utbyte, att uppleva ett helt annat liv, att träffa nya vänner och ha kul i USA på min fritid.
Att vara au pair ska ju mer vara som ett utbyte som gynnar båda, istället för vanlig lön så får man lite lägre lön, men husrum och mat och förhoppningsvis en familj på andra sidan atlanten i framtiden. Hade jag BARA velat jobba med barn hade jag stannat hemma och jobbat på dagis.
 
Sv: Au pair

Fast tycker du nu att det är så gräsligt är det ju ingen som tvingar dig, eller nån annan, att vara au-pair. Jag köper inte att man ska ta ett jobb och sedan göra det halvdant bara för att man tycker villkoren är för dåliga. Då får man tacka nej istället.

Och nej, jag kan inte riktigt förstå att folk tar emot au-pairer men det är en annan diskussion.
 
Sv: Au pair

Fast tycker du nu att det är så gräsligt är det ju ingen som tvingar dig, eller nån annan, att vara au-pair. Jag köper inte att man ska ta ett jobb och sedan göra det halvdant bara för att man tycker villkoren är för dåliga. Då får man tacka nej istället.

Och nej, jag kan inte riktigt förstå att folk tar emot au-pairer men det är en annan diskussion.

Jag har inte sagt att det behöver vara gräsligt, jag säger att det kan vara ett gräsligt jobb om inte familjen är generös och förstående eftersom arbetsvillkoren är rätt dåliga i sig. Jag uppmanar inte heller någon till att göra ett halvdant jobb, men däremot till att ställa krav på familjen och jobbet.

Sedan det att ingen tvingas till att vara au pair är tyvärr inte riktigt sant, i England finns det till exempel förfärligt många högskoleutbildade au pairer som inte har mycket annat att välja på än just att jobba som au pair (ofta var det också de som blev mest utnyttjade var min upplevelse :().
 
Senast ändrad:
Sv: Au pair

Jag tycker att du är orättvis som säger att arbetsvillkoren är dåliga för det är de sällan enligt min uppfattning.
 
Sv: Au pair

Ni som tycker att det ar dalig lon...hur manga jobb dar man jobbar 25 timmar i veckan kan man fa ut runt 3500kr i rena fickpengar efter man har betalar hyra, mat och rakningar?

Ett Au pair paket hos oss ar vart ca 9850kr i manaden.

Logi - 4000 (Vad ett rum inklusive rakningar kostar i mitt omrade)
Mat - 1500
Gymkort - 250
Telefon - 100
Fickpengar - 3500
Ovrigt - 500 (Aktiviteter med oss, resturangbesok, fika)


Jobbar du som anstalld har som 18 aring tjanar du oftast minimumlon, just nu ligger det pa £4.98 for 18 till 20 aringar.

Det ger dig en lon pa £124 i veckan, ca 1240kr. Jamfort med det sa ar det nog inte sa illa att leva pa Au pair lon.
 
Sv: Au pair

Halvan,

Det ska kannas RATT. Ar det inte 100% blir det inte 100%.
Man maste passa ihop som Au pair/familj.

Jag har aldrig vart Au pair men daremot haft (har) Au pairer.
En Au pair ar inte en anstalld utan en i familjen. Utgar man fran det blir det bra, om man passar ihop.

Nar vi letar gar vi efter magkanslan.
 
Sv: Au pair

Jag kommer iallafall jobba 40-45 timmar i veckan :) Och ja, i vanliga fall hade jag tyckt att den lönen (fickpengar+ och inräknat boende och mat) jag kommer få är rätt dålig för ett heltidsjobb, men nu är det ju som sagt inte ett helt vanligt jobb!
 
Sv: Au pair

men nu är det ju som sagt inte ett helt vanligt jobb!

Precis. Det är samma sak för de som åker och arbetar på (häst)gårdar, man arbetar för en rolig och givande upplevelse och en framtida merit. Hoppas att du kommer att trivas hos din värdfamilj och i staden du ska vara! :)
 
Sv: Au pair

ag köper inte att man ska ta ett jobb och sedan göra det halvdant bara för att man tycker villkoren är för dåliga. Då får man tacka nej istället.


Amen bra sistah!

Det är ett! Och oavsett jobb så tar jag för givet att man håller en professionell attityd och gör sitt bästa om man tackar ja.
 
Sv: Au pair

Ni som tycker att det ar dalig lon...hur manga jobb dar man jobbar 25 timmar i veckan kan man fa ut runt 3500kr i rena fickpengar efter man har betalar hyra, mat och rakningar?

Det låter himla trevligt om det faktiskt är så att man jobbar 25 timmar.

För min del var det inte ovanligt att jag kom upp i 40-45 timmar i veckan med barnvakter, och det var snarare regel än undantag i min umgängeskrets. Men men, förhoppningsvis var vi undantag allihopa!
 
Sv: Au pair

Amen bra sistah!

Det är ett! Och oavsett jobb så tar jag för givet att man håller en professionell attityd och gör sitt bästa om man tackar ja.

Att ställa krav på sin arbetsgivare om sina arbetsvillkor är inte oprofessionellt! Ingen i tråden har heller gett sken av att tycka att det skulle vara okej att låta sitt missnöje gå ut över arbetet man utför. Förstår faktiskt varken vad du eller niphredil försöker säga.
 
Sv: Au pair

Det låter himla trevligt om det faktiskt är så att man jobbar 25 timmar.

För min del var det inte ovanligt att jag kom upp i 40-45 timmar i veckan med barnvakter, och det var snarare regel än undantag i min umgängeskrets. Men men, förhoppningsvis var vi undantag allihopa!

" Au pairs can be on duty from 25 – 35 hours per week if they are from an EU country"

Om ni accepterade obetald overtid sa ar det upp till er antar jag?
Det finns oandligt manga familjer som soker Au pairer, man behover inte acceptera ett sadant jobb som du beskriver. Det ar en nyttig laxa att lara sig for framtida jobb om inte annat.
 
Sv: Au pair

På pappret jobbade jag 25-30 timmar men i realiteten frågade föräldrarna om jag "hade något emot att hjälpa till med...?" utöver mina ordinarie arbetsuppgifter. Det sågs liksom inte som arbetstid men hade jag tackat nej (provade en gång) hade det garanterat blivit sura miner.
Barnvakter räknades inte heller in i arbetstiden vilket är riktigt skruvat då det definitivt är ofri tid.
De som faktiskt håller på 25 timmar i veckan verkar sällsynta och jag hörde nog aldrig talas om någon, men ja, i de fallen kan ju fickpengen ses som ganska bra.
 
Sv: Au pair

Tack för svaren. Ska verkligen se till att gå på magkänslan. Ger det ett sista samtal så får jag se efter det.
I USA är det max 45 timmar i veckan inte 35. Hur trivs du med att ha Au pair?

SweetBriar:
Kul! Jag planerar själv att åka i slutet av Augusti? Hur stora barn ska du jobba med och hur många? :)
Ska lite på min magkänsla men ger det ett sista samtal.
 
Sv: Au pair

På pappret jobbade jag 25-30 timmar men i realiteten frågade föräldrarna om jag "hade något emot att hjälpa till med...?" utöver mina ordinarie arbetsuppgifter. Det sågs liksom inte som arbetstid men hade jag tackat nej (provade en gång) hade det garanterat blivit sura miner.

Da har du blivit en erfarenhet rikare och nasta gang star du kanske pa dig nar chefen vill att du ska jobba extra obetalt.

Ett alternativ till att tacka nej ar att ge ett moterbjudande. Till exempel "Visst jag jobbar garna extra pa tisdag, men da kan jag val fa nasta lordageftermiddag ledigt istallet?" Min Au pair hartill exempel jobbat mer an 25 timmar denna vecka sa nasta vecka jobbar hon bara 5 timmar.... rimligt.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 531
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 884
Senast: Nixehen
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 377
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 455
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp