Jag håller helt med dig här!
Jag har sett på nära håll vad det innebär att verkligen vara fattig, och det är så extremt långt ifrån "Åh nej vad tråkigt, nu kanske vi inte kan äta på den där väldigt dyra restaurangen på fredag utan får välja en lite billigare när vi nu måste köpa en ny iphone till barnet" eller "Typiskt att behöva ta från semesterkassan för att tvn gick sönder".
Jag vet de som fått säga åt barnet att ta max en ostskiva per smörgås, annars blir man utan ost i slutet av månaden för det finns inte pengar att köpa någon mer. Och där fredagslyx verkligen är fredagsLYX, kanske enda fredagen på månader som man kan köpa en liten chipspåse att dela på. Det finns liksom familjer som måste budgetera VARENDA KRONA och har NOLL kronor i buffert, och så får vissa det att låta som att de har dålig ekonomi för att de inte har flera tusen över på nöjeskonton (att de öht HAR ett nöjeskonto säger allt, tycker jag).
Själv säger jag inte att jag är varken fattig eller pank, däremot kan jag säga att jag "inte har råd". Jag behöver t.ex. köpa nya glasögon eftersom mina gått sönder, men det kostar minst 1500-2000 och eftersom jag har häst osv och liten inkomst finns inte såna pengar över. Då har jag inte råd med nya glasögon, eftersom jag prioriterar hästen (och har haft extra utgifter kring hästen varje månad fööör länge nu
)