Ja precis, det är horribelt, och vissa fanns till och med med i läroböckerna från 50-talet men rensades ut under 70-80-90 talen. Antalet kvinnor minskade faktiskt i historieböckerna under en tid där. Och det är ursvårt att få tillbaka dem eftersom historielärarna protesterar. Den moderna forskning som finns -som tex att under 1600-talet praktiskt taget styrdes de flesta storgods av kvinnor (männen i krig) får inte komma med. Då blir de arga eftersom det är "feminism" falskt, och inte så som det stod i historieböckerna när historielärarna lärde sig. Så de var faktiskt tvungna att skriva om en historiebok som var mer rättvisande och byggde på modern forskning eftersom den inte accepterades.
Fredrika Bremer var välkänd och berömd under sin tid men raderades och glömdes bort. (författare om någon undrade) Medan de manliga författarna under samma tid fortfarande hyllas.
Det fanns nästan under varje tidsperiod (läs 1600- tal 1700-tal osv) kvinnliga konstnärer som var så kända att de målade på beställning av kungar och drottningar, som glömts bort så totalt att man (nästan ljuger) och säger att kvinnor inte var konstnärer. Kvinnliga läkare har funnits (förbjöds väl under 1400-talet också någonting), skrån släppte in kvinnor (men i skolan står det i böcker att kvinnor inte fick vara med i skrån, (i vissa skrån i Tyskland och Frankrike, efter 1400-talet tror jag det var, helt orimligt rationaliserat för att radera kvinnor). Författare, musiker, poeter, matematiker, -Kvinnor fick inte läsa vid universitet, står det. I Frankrike... men universitetet i Bologna har såvitt jag vet inte förbjudit kvinnor även om de inte var många. Smeder, klensmeder, silversmeder, familjeförsörjare, fiskarsäljare, vad som helst. Men historieböckerna förmedlar (de?) bara bondhustrun och frun.
Det finns ju en del forskning som tyder på att några kompositörer har släppt sina fruars verk under sitt namn. När man i modern tid tittar på fruarnas notblad så kan man ana att det är hennes verk som släppts. Vi pratade en del om det när jag läste musikhistoria, men har ingen källa tillgänglig just nu. Svagt minne av att det kan ha varit så i Chopins fall.