Åh gud ja... Jag har många gånger setts som mycket trasslig/obekväm/jobbig/problematisk av den enda anledningen att jag faktiskt visat när jag blivit arg för något (i 99% av fallen för att någon beter sig respektlöst), eller för att jag frågat lärare varför vi ska göra en viss sak. Bara att få dem att motivera varför (för att själv kunna få motivation att alls plugga) gjorde dem otroligt obekväma. Eller som när jag och en av klasskamraterna bestämde oss för att strunta i att vi var tjejer och börja skrika svaren rakt ut, så som killarna alltid gjorde. Det tog inte många minuter innan vi blev utkastade ur lektionssalen. Killarna blev aldrig utkastade.
(Hur många gånger jag fått negativa kommentarer om att jag inte är tillräckligt typiskt kvinnlig på ett "behagfullt sätt" går inte ens att räkna. Sådant kommenterar folk även i situationer då det verkligen inte borde spela någon roll alls.)
Oj jag pluggar nu och sitter alltid längst fram, ”skriker” (säger alltså) alltid svaren rakt ut och tar mycket plats. Har aldrig mött någon negativitet för det. För mig är det självklart att visa att jag kan och ta mkt plats. Men jag vet inte, kommer väl från att jag jobbat flera år i fm