På något sätt måste det vara ok att få ha sina intressen. Jag tycker om att baka, sy och rida som är väldigt kvinnliga intressen. Om man inte säljer brödet, bor på södermalm, är lajvare, eller skräddare och är eller inte är jockey eller militär från tidigt 1900-tal....diskuteras ju i en annan tråd just nu. Jag har en aningens komplex fråga kring detta som jag skulle behöva hjälp att reda ut. Vart går gränsen, enligt dig, för när en person upprätthåller könsroller på ett sådant sätt att hen bör ändra på sig? Alltid, hade ju varit ett enkelt svar men så fungerar det ju inte heller. Jag startade en tråd för inte så länge sedan som handlade om normen att män alltid ska fria. Det är ett ganska konkret exempel på där jag anser att folk helt enkelt får rycka upp sig och sluta leva under en sten. För allas bästa. Att mamman förväntas ta största delen av föräldraledigheten och att män ska betala på dejter är andra exempel. Ganska självklara saker helt enkelt.
Så tänkte jag på ett eget intresse här om dagen. Jag älskar mitt hem. Jag älskar inredning, jag gillar att städa och organisera, jag gillar mina växter och mina små fönsterodlingar. Nu har det ju kommit en ny Netflix serie om städning som faktiskt intresserar mig. Men ibland kan jag tycka att det känns lite skamligt att ägna mig åt hemmet, som är någonting som verkligen tillhört kvinnan genom historien. Eller när jag rent estetiskt inte är nöjd med min kroppsform och väljer att göra någonting åt det. Nu väljer jag att hålla truten om vikt i alla sociala sammanhang, men är införstådd med att jag upprätthåller en viss kroppsnorm enbart genom att.. ha den?
Hur ska man tänka egentligen? Vilka strider ska man ta? Vilka intressen är okej att ha? Hur tänker ni?
Men jag tycker att man mycket väl kan låtsas lite i allt det här om man tex har barn, för att jämna ut.
Tex är jag en katastrof på att reparera saker. Men jag "reparerar cykeln" =pumpar däck, byter trampor, justerar sadeln. Min man "bakar"= köper sockerkakepulver... (bäst att lägga till att han lagar närapå all mat och handlar och inte alls kan reparera en bil eller ens köra den).
Sedan tycker jag också man kan vara ärlig med vad man gör och vad det är. Tex om jag älskar krukväxter och har mängder så är det en hobby, inte hushållsarbete som jag kan förvänta mig registreras som + på det kontot eller som min man kan ta över hursomhelst utan påminnelse om man reser bort.
Om jag älskar att meka med bilen så är det en hobby, inte hushållsarbete som jag kan förvänta mig registreras som + på det kontot eller som min man kan ta över hursomhelst.
Så måste det ju också bli med ett extremt intresse av heminredning. Det är inte hushållsarbete och går inte in som plus där. Och man får vara försiktig så att man inte heminreder ut resten av familjen så att de inte trivs.
Städning, det måste ju vara "normalnivån" som är hushållsarbete, utöver är typ hobby.
Då tänker jag att det är lättare att hålla könsroller utanför?
Min bakning är inte hushållsarbete, det är hobby och stökar ned. Det är typ enklare och billigare att köpa grejorna. Min syning är hushållsarbete om jag lagar ett par jeans. Men inte om jag skulle sy gardiner (vilket jag inte gör, jag tycker inte om gardiner).
Att upprätthålla den kroppsnorm som man trivs med för att man har styrkan att skotta snö och inte riskerar hälsovärden tycker jag inte är konstigt. Dessutom kan man väl få ha som hobby att träna om man vill och känner sig härlig och glad av att träna?
Jag har funderat en del över det här eftersom jag lite skämts över att jag gillar att sy och baka. Eftersom jag växte upp som ett barn som inte var dåtidens "flickig" alls och inte heller strävade efter att vara det (jag lärde mig som 25+ att göra sådant). Trots att det egentligen handlar om konstruktion och experiment i förlängningen. Men det är ful konstruktion (snickeri och mekeri är fin konstruktion) och fula experiment eftersom det går att äta (oftast).