Att tvångsköna någon

Men det är lite det jag menar, @durachiny och @Lipperta .

Jag tror att alla är medvetna om vad för kropp de är födda i. Därför blir det ju bara dumt att påtala det om någon skulle säga att den exempelvis är kvinna född i en manlig kropp.
 
Men det är lite det jag menar, @durachiny och @Lipperta .

Jag tror att alla är medvetna om vad för kropp de är födda i. Därför blir det ju bara dumt att påtala det om någon skulle säga att den exempelvis är kvinna född i en manlig kropp.
Ledsen för att jag upprepat mig men det hela grundar sig i dina problem att använda definitioner. Du hattar mellan att använda olika ord och ord ändrar betydelse. Det kanske är logiskt för dig när du skriver för du vet precis hur du menar men andra är inte uppkopplade mot dina tankar. Det är det ord är till för och för att föra över rätt tankar så är det viktigt att använda orden rätt.
 
Oj sorry, var visst väldigt otydlig ser jag nu haha.
Jag menar att vissa personer måste ju av någon konstig anledning hävda att det faktiskt inte går att vara något annat än kvinna och man, ens biologiska kön alltså.
Det är fakta (förutom att det finns enstaka som har båda könen). Att folk påtalar det här gång på gång har mest på att göra att det i många inlägg från dig är det är högst oklart om du har koll på att det finns två kön.

Du är den "konstiga" anledningen ;). Det är inget man pratar om hela tiden annars.
 
Det är fakta (förutom att det finns enstaka som har båda könen). Att folk påtalar det här gång på gång har mest på att göra att det i många inlägg från dig är det är högst oklart om du har koll på att det finns två kön.

Du är den "konstiga" anledningen ;). Det är inget man pratar om hela tiden annars.

Är jag den konstiga anledningen till det? :idea: :cry:

Nej alltså det är inte så jag menar! Jag menar bara att om jag, som är född i en kvinnlig kropp, skulle känna att jag faktiskt inte är kvinna utan kanske man eller ickebinär, så finns det dom som måste påpeka att jag "minsann inte är man eller ickebinär utan att jag är kvinna. Punkt".
Jag vet ju fortfarande om att jag är född i en kvinnlig kropp biologiskt, men jag känner mig inte som en kvinna. Jag vet att min könsidentitet inte har något att göra med biologiskt kön eller könsorgan osv. Men jag skulle ändå fylla i "man/ickebinär" där det står att en ska fylla i kön.

(Det här var alltså ett exempel, så tolka det endast som ett exempel och inget annat!)

Hänger du/ni med? (antagligen inte för jag är vid det här laget flerfaldig världsmästare i att förklara dåligt ;))
 
Hänger du/ni med? (antagligen inte för jag är vid det här laget flerfaldig världsmästare i att förklara dåligt ;))
har inte läst hela tråden men fattar vad du menar

Det finns dom som BARA vill prata om vad man föds som och som aldrig tar sig ur den boxen hur man än förklarar, dom vill liksom bara fortsätta tjata om det trots att den dom pratar med är förbi det stadiet
 
har inte läst hela tråden men fattar vad du menar

Det finns dom som BARA vill prata om vad man föds som och som aldrig tar sig ur den boxen hur man än förklarar, dom vill liksom bara fortsätta tjata om det trots att den dom pratar med är förbi det stadiet

Men precis! Exakt så!!
 
har inte läst hela tråden men fattar vad du menar

Det finns dom som BARA vill prata om vad man föds som och som aldrig tar sig ur den boxen hur man än förklarar, dom vill liksom bara fortsätta tjata om det trots att den dom pratar med är förbi det stadiet
Njae, lite faktafel, det finns de som vill klargöra skillnaden mellan kön och könsidentitet. Har man inte begreppen klara finns ingen gemensam grund för diskussionen så går den i stå som den gjort mångt och mycket här.
 
Jovisst, men eftersom jag ser det på ett helt annat sätt så är det väldigt svårt. Liksom när någon inte kan se att en biologisk man kan vara en kvinna. Ett exempel bara.
Det jag aldrig kommer att förstå eller hur det kan vara ett så stort problem, det är varför det är så kränkande och hemskt om någon vad gäller första ögonkastet tror att en person är en könsidentitet den inte är.

Däremot förstår jag hur det blir ett problem ifall folk inte vill respektera att någon vill kalla sig för något annat.
 
Det jag aldrig kommer att förstå eller hur det kan vara ett så stort problem, det är varför det är så kränkande och hemskt om någon vad gäller första ögonkastet tror att en person är en könsidentitet den inte är.

Däremot förstår jag hur det blir ett problem ifall folk inte vill respektera att någon vill kalla sig för något annat.

Jag vet ju inte, men jag tror det är för att en säkert vill bli sedd som det en är (känner sig) och att det blir väldigt jobbigt att hela tiden bli ifrågasatt. Som med det mesta när en avviker från det som är norm.

Ja men precis, verkligen.
 
Jag vet ju inte, men jag tror det är för att en säkert vill bli sedd som det en är (känner sig) och att det blir väldigt jobbigt att hela tiden bli ifrågasatt. Som med det mesta när en avviker från det som är norm.

Ja men precis, verkligen.
Ifrågasätter är när man trots att man vet om vad personen vill bli kallad för envisas med att inte acceptera personens vilja och börja fråga om saker den inte har med att göra.

Folk kommer alltid gissa och utgå från vad dom ser, bara att acceptera det. Så är det för alla människor oavsett. Problemet är dom som vägrar att respektera en persons vilja.

Näe jag förstår faktiskt inte alls problemet med att folk ibland gissar fel. Det är ju bara att förklara hur läget ligger till.
 
Ifrågasatt och gissa fel. Jobbigt båda två.
Jovisst men det är mycket opraktiskt att säga fel om flertalet för att man eventuellt stöter på någon som uppträder och använder könsmarkörer för kvinna om man vill bli uppfattad som man och tvärt om. Jag har mig veterligen inte tagit fel någon gång och lär troligen inte göra det i framtiden.

De flesta uppträder som de biologiska kön de identifierar sig med, åtminstone om det spelar någon roll för dem hur de blir omtalade. Och är man osäker kan man de gångerna undvika pronomen.

Och så slipper man riskera att såra/stöta sig med flertalet man träffar på.
 
Ifrågasatt och gissa fel. Jobbigt båda två.
Tur då att jag troligen haft rätt i fler år än du är gammal med mina gissningar och på så sätt sluppit reta gallfeber på en massa som inte gillar ordet "hen". Alla har varit nöjda och glada med tilltalet och hur jag talar om dem avseende på pronomen åtminstone.

Jag har liksom svårt att relatera till att det skulle finnas ett behov. Okej kommer någon fram med statistik att vi har flera % människor som klär sig som män (Och vise versa i andra riktningen) och blir gravt kränkta om de blir tilltalade/omtalade som män så ska jag omvärdera situationen. I mitt liv har de hittills lyst med sin frånvaro.
 
Senast ändrad:
Det är fakta (förutom att det finns enstaka som har båda könen). Att folk påtalar det här gång på gång har mest på att göra att det i många inlägg från dig är det är högst oklart om du har koll på att det finns två kön.

Du är den "konstiga" anledningen ;). Det är inget man pratar om hela tiden annars.
. Det finns en rätt många variationer mellan helt biologisk man och helt biologisk kvinna.
Der gäller både vilka kromosomer man har, hormoner och vilka organ (inre och yttre) man har.
 
. Det finns en rätt många variationer mellan helt biologisk man och helt biologisk kvinna.
Der gäller både vilka kromosomer man har, hormoner och vilka organ (inre och yttre) man har.
Om du läser mitt inlägg, det du citerar så ser du att jag reserverar mig för detta även om jag inte orkade utveckla det närmre (lite jobbigt då det refererats flera gånger i tråden).
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 019
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp