Att tvångsköna någon

Jag menar bara att om jag, som är född i en kvinnlig kropp, skulle känna att jag faktiskt inte är kvinna utan kanske man eller ickebinär, så finns det dom som måste påpeka att jag "minsann inte är man eller ickebinär utan att jag är kvinna. Punkt".
Visst menar du här det folk som om man skulle säga "Ja men jag är en transman", så svarar de "jaha men du vet om att du aldrig kommer vara en RIKTIG man?". De där som om man berättar om hormoner så är deras fokus hur ful man kommer bli (inte kan, i deras ögon är det att man kommer bli det by default). Som jag fick höra "men ditt hårfäste kommer ju gå bak i nacken på dig!" som om det inte redan var kört på den biten för längesen :D. Samma personer som gärna använder ens nya namn, tills de förstår att man är trans, då åker det gamla namnet fram direkt.

Rätta mig om jag har fel, men det var så jag tolkade det iaf. Och lite sorgset är det med sådana människor, för de kan ju liksom inte glädjas med en. Samtidigt så känns det som det enda man kan göra är att skaka av sig det, för jag tror nämligen aldrig att det kommer ändras. Eller så är jag kanske bara bitter för att varenda person jag har kommit ut för har reagerat just sådär, med undantag min partner.
 
Din fråga illustrerar problemet. Jag är ledsen, men jag orkar inte. Jag är inte ens säker på att jag behöver ett ord för "biologiskt kön". När ska jag prata om det, och varför? Det sköter andra så bra.

Ordböcker är liksom inte SANNINGEN, eftersom språket och ordbruket är i förändring, socialt rörligt, inte minst när det gäller just områden som är under förhandling och debatt i samhället - som tex allt som har med kön att göra.
Så för att du inte behöver ett ord för biologiskt kön så förutsätter du att ingen annan behöver det och du därmed kan använda det ordet för att beteckna något annat?

Ditt resonemang illusterar problemet. En intessegrupp vill ändra betydelsen av ett ord utan en tanke på att det måste vara förankrat innan man kan förvänta sig att flertalet hakar på. Och sedan konsekvenserna. Att flertalet anser sig behöva ordet och använder det med den traditionella betydelsen verkar du ignorera.
 
Så för att du inte behöver ett ord för biologiskt kön så förutsätter du att ingen annan behöver det och du därmed kan använda det ordet för att beteckna något annat?

Ditt resonemang illusterar problemet. En intessegrupp vill ändra betydelsen av ett ord utan en tanke på att det måste vara förankrat innan man kan förvänta sig att flertalet hakar på. Och sedan konsekvenserna. Att flertalet anser sig behöva ordet och använder det med den traditionella betydelsen verkar du ignorera.
Jaha.

Jag trodde inte att det var min person vi skulle diskutera, men varsågod.
 
Ptja, om inte de heller vet skillnaden mellan kön och könsidentitet, så vilken annan reaktion kan de få, om de hävdar att de har ett kön som de, de facto inte har? :idea:
Jag tänker att det nog är mer fruktbart att prata om nivåer av kön, eller ett kontinuum. Därtill ett kontinuum som inte NÖDVÄNDIGTVIS rör sig mellan poler av maskulinitet - feminitet. De polerna KAN anses handla om något annat. Inte minst därför att det finns så många nivåer - eller aspekter - av kön.


I tråden ges det som skulle kunna kallas fenotypiskt kön (genitaliernas utseende) en väldig vikt. Förvisso är det vanligtvis genitaliers utseende som ligger till grund för könsbestämningen när vi föds - den könsbestämningen sammanfaller ju sedan med det juridiska kön vi tilldelas.
 
Jag orkar inte läsa hela tråden, men vill ändå hoppa in med lite tillägg.

Livmoderbärare är ett toppenord att använda när en pratar om saker som rör just livmodern. I och med att alla med livmoder inte är kvinnor, så används livmoderbärare för att vara inkluderande. Att tala om kvinnor är i sammanhanget exkluderande mot de redan jävligt exkluderade transpersoner som har livmoder men inte är kvinnor. Det handlar inte om att kalla enskilda personer för livmoderbärare.

Angående intersex, vad jag har läst så föds det 1 barn på 1500 som har någon form av intersex. Jag själv känner två vuxna med olika varianter, den ena har Klinefelters syndrom och är icke-binär.

Utöver det har jag flera transpersoner i min umgängeskrets, mtf, ftm och icke-binära. Och så har jag ett transbarn.

Jag förstår att det är skitsvårt att som cis inse problemet med att leva i ett samhälle som inte bara felkönar utan också till stor del faktiskt förnekar en. Det finns en anledning till att den psykiska ohälsan är extremt utbredd bland transpersoner, att självmordsstatistiken bland transpersoner är så skrämmande.

Det är så jäkla priveligerat att vara bekväm i sin tilldelade könsidentitet.
 
Nu handlar det inte om vilket kön folk är födda med utan det de uppträder som.

Men att uppträda som ett specifikt kön är ju något som är högst individuellt. Ja, det finns ett stereotypt kvinnligt beteende och det finns ett stereotypt manligt beteende. Men bara för att någon, enligt dig, skulle uppträda på ett kvinnligt (eller manligt) sätt så betyder inte det att de är kvinna eller man.

Jag bad dem inte dra ner byxorna för att kolla om jag hade rätt. Och den som inte vågat komma ut med att de inte känner sig hemma i sin kropp utan har en annan könsidentitet de vill sannolikt inte att jag avslöjar deras hemlighet. De om några vill bli kallade det de uppträder som, på samma vis som en homosexuell som inte kommit ut definitivt inte vill bli kallad det.

Jag tror inte att det har att göra med att dom vill att du ska avslöja en hemlighet du inte vet om (för hur skulle du kunna avslöja något du inte vet?). Jag tror inte att det du säger stämmer på allt och alla. Om en som är homosexuell och liksom kommit fram till att hen är det, så tror jag inte att personen håller tyst för att den inte VILL bli kallad det. Utan för att hen är rädd för andras åsikter. Homofobi är ju tyvärr rätt vanligt.

Nu är vi där igen, du talar om könsidentitet och benämner det kön. Som man frågar får man svar. Om dina kompisar inte har begreppen klara för sig får de samma problem som du och likaså om du inte kan hålla isär begreppen när du frågar. Du har ju själv hållit med om att det endast finna två kön men flera könsidentiteter vid ett tillfälle. Och sen hänvisat till det inlägget när vi påtalat dina problem med begreppen.

Det har inte med mina vänner att göra. Det har aldrig handlat om just mina vänner. Det var bara ytterligare ett exempel och en grund till varför jag börjat tänka så mycket på hela det här ämnet.

Jag har aldrig sagt att det finns två kön. Men jag har sagt att jag vet att det bara går att födas som antingen kvinna eller man (och ja, intersex också då). Det verkar snarare som att du och några andra inte vill acceptera att ordet kön kan betyda så mycket mer än enbart det en biologiskt är född som/med/i...
 
Ptja, om inte de heller vet skillnaden mellan kön och könsidentitet, så vilken annan reaktion kan de få, om de hävdar att de har ett kön som de, de facto inte har? :idea:

Jag har väl aldrig pratat om någon som inte har koll på alla begrepp. Det är det du som gör. Och kön är så mycket mer än enbart det en biologiskt är född med.
 
Jaha.

Jag trodde inte att det var min person vi skulle diskutera, men varsågod.
Det trodde inte jag heller men eftersom du ansåg skrev:

"Jag är inte ens säker på att jag behöver ett ord för "biologiskt kön". När ska jag prata om det, och varför? Det sköter andra så bra."

Ska jag inte relatera till dig när du drar det till det personliga planet? Vill du dra något på det personliga planet så bör du undvika det själv. Hur ska jag annars besvara ditt deklarerande att du inte tror du behöver ordet?
 
Vilket flera av oss några gånger också sagt att det inte finns, men att du menar alltså på att det är väldigt vanligt att folk är intersexuella (aka hermafroditer)?
Mig veterligen är det inte vanligt, därav att jag också skrivit att det inte är speciellt vanligt och därav att jag inte skriver med det i varje inlägg, men visst det går väl att flika in i alla inlägg som bemöter felaktigheten i att kön = könsidentitet om det nu är så väldigt vanligt förekommande.

Jo. Det finns. Jag fattar inte varför du och några andra inte bara kan acceptera hur det är och inte enbart gå efter skolboken. Allt är inte alltid det ena eller det andra.
 
Ännu mer fascinerande och ännu mer frustrerande att så många helt ignorerar biologi och tycker det är okej och kanske rent av önskvärt att använda begrepp helt galet fel :)

Det är ingen som ignorerar biologi. Eller det finns väl säkert någon som gör det. Men inte i den här diskussionen iallafall. Däremot är det konstigt att så många fortsätter att stå fast vid att kön enbart är det biologiska en föds med.
 
Jag orkar inte läsa hela tråden, men vill ändå hoppa in med lite tillägg.

Livmoderbärare är ett toppenord att använda när en pratar om saker som rör just livmodern. I och med att alla med livmoder inte är kvinnor, så används livmoderbärare för att vara inkluderande. Att tala om kvinnor är i sammanhanget exkluderande mot de redan jävligt exkluderade transpersoner som har livmoder men inte är kvinnor. Det handlar inte om att kalla enskilda personer för livmoderbärare.
Du kanske ska läsa tråden då det finns problematik med livmoderbärare. Förutom att det är långt och krångligt och i mina ögon låter uridiotiskt och uppstyltat så är det inte det samma som att referera till 46XX med "kvinna" du exkluderar personer, som kanske tvingats operera bort livmodern. Att inte få vara kvinna för att man tvingats operera bort livmoder lär inte vara direkt positivt.

Du är också lite fel ute då tråden handlar om personliga pronomen och att tala om och referera till enskilda personer inom sjukvården. Att svara att det inte handlar om enskilda blir då direkt kontraproduktivt.
 
Saxat från RFSL för de som har uppenbara problem med att förstå @Saeta

"Begreppet kön är ett system som i de flesta sammanhang används för att särskilja människor genom att dela in dem i grupperna kvinnor och män. Kön är dock mycket mer komplext än så. Kön kan brytas ned i fyra olika delar:

  • Kropp. Definieras utifrån inre och yttre könsorgan, könskromosomer och hormonnivåer. Rent kroppsligt finns det inte bara två kön utan kan ses som en skala.
  • Juridiskt kön
. Det kön som står registrerat i folkbokföringen, i pass eller legitimation. Juridiskt kön framgår i Sverige också av näst sista siffran i personnumret. Alla barn som föds i Sverige tilldelas ett av två juridiska kön, baserat på om barnet har snopp eller snippa.
  • Könsidentitet
. En persons självupplevda kön, det vill säga det kön man känner sig som (kvinna, intergender, genderqueer, ickebinär, man med mera).
  • Könsuttryck
. Hur en person uttrycker sitt kön genom attribut till exempel kläder, kroppsspråk, frisyr, röst med mera. "
 
Visst menar du här det folk som om man skulle säga "Ja men jag är en transman", så svarar de "jaha men du vet om att du aldrig kommer vara en RIKTIG man?". De där som om man berättar om hormoner så är deras fokus hur ful man kommer bli (inte kan, i deras ögon är det att man kommer bli det by default). Som jag fick höra "men ditt hårfäste kommer ju gå bak i nacken på dig!" som om det inte redan var kört på den biten för längesen :D. Samma personer som gärna använder ens nya namn, tills de förstår att man är trans, då åker det gamla namnet fram direkt.

Rätta mig om jag har fel, men det var så jag tolkade det iaf. Och lite sorgset är det med sådana människor, för de kan ju liksom inte glädjas med en. Samtidigt så känns det som det enda man kan göra är att skaka av sig det, för jag tror nämligen aldrig att det kommer ändras. Eller så är jag kanske bara bitter för att varenda person jag har kommit ut för har reagerat just sådär, med undantag min partner.

Ja men precis. Skönt att någon förstår vad jag menar :p
 
Du kanske ska läsa tråden då det finns problematik med livmoderbärare. Förutom att det är långt och krångligt och i mina ögon låter uridiotiskt och uppstyltat så är det inte det samma som att referera till 46XX med "kvinna" du exkluderar personer, som kanske tvingats operera bort livmodern. Att inte få vara kvinna för att man tvingats operera bort livmoder lär inte vara direkt positivt.

Du är också lite fel ute då tråden handlar om personliga pronomen och att tala om och referera till enskilda personer inom sjukvården. Att svara att det inte handlar om enskilda blir då direkt kontraproduktivt.

Hur är det problematiskt att prata om livmoderbärare i de fall det endast rör de med livmoder?
 
Du kanske ska läsa tråden då det finns problematik med livmoderbärare. Förutom att det är långt och krångligt och i mina ögon låter uridiotiskt och uppstyltat så är det inte det samma som att referera till 46XX med "kvinna" du exkluderar personer, som kanske tvingats operera bort livmodern. Att inte få vara kvinna för att man tvingats operera bort livmoder lär inte vara direkt positivt.

Du är också lite fel ute då tråden handlar om personliga pronomen och att tala om och referera till enskilda personer inom sjukvården. Att svara att det inte handlar om enskilda blir då direkt kontraproduktivt.

Nej, hen är inte alls ute och cyklar. Läs inlägget igen och om du fortfarande inte förstår, så kanske du bara kan försöka acceptera utan att ifrågasätta och förneka.
 
Hur är det problematiskt att prata om livmoderbärare i de fall det endast rör de med livmoder?
Jag brukar inte fråga folk om de har livmoder eller inte, brukar du? Förutom att jag inte vill framstå som en idiot och inte vill såra de kvinnor (biologiska) som blivit av med livmodern. Livmoderbärare är inte ekvivalent med 64XY. så det fungerar inte i det sammanhanget.
 
kön är så mycket mer än enbart det en biologiskt är född med.

:up: Bra där att du envisas med att skylta med din ignorans gång på gång.

Kön är en beteckning som används för att bland arter som fortplantas genom sexuell förökning skilja på individer beroende på vilken typ av könsceller de producerar. De individer som producerar ägg kallas honor (honkön) och de som producerar spermier kallas hannar (hankön).

Men för att förtydliga, för de som vill vara korrekta och inte virra ihop begreppen..

(Biologiskt) kön: inre och yttre könsorgan, kromosomer och hormonnivåer.
Könsidentitet: vad man själv känner sig som, till vilket kön man identifierar sig som.
Könsuttryck: kläder, frisyr och sånt som har med utseende att göra.
Språkligt kön: det pronomen man använder, han, hon, hen.
Juridiskt kön: det kön man har enligt pass och andra myndighetsdokument.
 
Du kanske ska läsa tråden då det finns problematik med livmoderbärare. Förutom att det är långt och krångligt och i mina ögon låter uridiotiskt och uppstyltat så är det inte det samma som att referera till 46XX med "kvinna" du exkluderar personer, som kanske tvingats operera bort livmodern. Att inte få vara kvinna för att man tvingats operera bort livmoder lär inte vara direkt positivt.

Du är också lite fel ute då tråden handlar om personliga pronomen och att tala om och referera till enskilda personer inom sjukvården. Att svara att det inte handlar om enskilda blir då direkt kontraproduktivt.
Men det är inte något problem att exkludera dom som inte är man eller kvinna genom att säga saker som att det bara finns två kön?
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 016
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp