Att tvångsköna någon

Men det är inte något problem att exkludera dom som inte är man eller kvinna genom att säga saker som att det bara finns två kön?

Vilket fortfarande INGEN har påstått, men seriöst alltså hur vanligt är det att folk föds som intersexuella (aka hermafroditer)?

Hur svårt kan det egentligen vara att skilja på biologiskt kön och könsidentitet och att använda begreppen korrekt :confused:
 
Det trodde inte jag heller men eftersom du ansåg skrev:

"Jag är inte ens säker på att jag behöver ett ord för "biologiskt kön". När ska jag prata om det, och varför? Det sköter andra så bra."

Ska jag inte relatera till dig när du drar det till det personliga planet? Vill du dra något på det personliga planet så bör du undvika det själv. Hur ska jag annars besvara ditt deklarerande att du inte tror du behöver ordet?
Du kanske menar samma sak med "biologiskt kön" som en del andra skulle kalla fenotypiskt kön. Eller så menar du samma sak med "biologiskt kön" som andra skulle kalla juridiskt kön. Jag vet inte.

Att använda "biologiskt kön" som ett slags utgångspunkt eller "facit" för alla de sociala aspekter av kön som tråden initialt tog upp, framstår för mig som just ideologiproduktion. Inte ideologiproduktion av något som liknar det du kallar "särintresse", men en sorts konservativ och normativ idé om vad som är och bör vara majoritetsuppfattningen. Vi är oeniga, helt enkelt.

Det är inte så att du står för något slags oomtvisteliga "biologiska fakta" medan andra står för "åsikter". Det är så att vi här ser flera olika ideologiproduktioner, där en viss typ av åsikt inte ser sig själv som en sådan. Det är typiskt för just konservativa och normativa idéer som förstår sig själva som en majoritetsuppfattning som vilar på "fakta", skulle jag säga.
 
Vilket fortfarande INGEN har påstått, men seriöst alltså hur vanligt är det att folk föds som intersexuella (aka hermafroditer)?

Hur svårt kan det egentligen vara att skilja på biologiskt kön och könsidentitet och att använda begreppen korrekt :confused:

Det står några inlägg bak i tråden. 1 av 1500 barn föds intersex.
 
Du kanske menar samma sak med "biologiskt kön" som en del andra skulle kalla fenotypiskt kön. Eller så menar du samma sak med "biologiskt kön" som andra skulle kalla juridiskt kön. Jag vet inte.

Att använda "biologiskt kön" som ett slags utgångspunkt eller "facit" för alla de sociala aspekter av kön som tråden initialt tog upp, framstår för mig som just ideologiproduktion. Inte ideologiproduktion av något som liknar det du kallar "särintresse", men en sorts konservativ och normativ idé om vad som är och bör vara majoritetsuppfattningen. Vi är oeniga, helt enkelt.

Det är inte så att du står för något slags oomtvisteliga "biologiska fakta" medan andra står för "åsikter". Det är så att vi här ser flera olika ideologiproduktioner, där en viss typ av åsikt inte ser sig själv som en sådan. Det är typiskt för just konservativa och normativa idéer som förstår sig själva som en majoritetsuppfattning som vilar på "fakta", skulle jag säga.
Med biologiskt kön menar jag givetvis kromosomuppsättningen, vilket jag skrivit ett antal gånger. Har du följt tråden borde de vara uppenbart.

Är det här inte mycket väsen för att jag säger hon om någon som ser ut att vilja kallas hon?
 
Jag brukar inte fråga folk om de har livmoder eller inte, brukar du? Förutom att jag inte vill framstå som en idiot och inte vill såra de kvinnor (biologiska) som blivit av med livmodern. Livmoderbärare är inte ekvivalent med 64XY. så det fungerar inte i det sammanhanget.

Som jag skrev tidigare, begreppet är inte till för att användas om enskilda individer utan en grupp.

"Livmoderbärare som smittats med hpv-virus riskerar i högre grad att drabbas av underlivscancer". Hade vi istället använt "kvinna" hade personer, med livmoder, som inte är kvinnor, exkluderats.
 
Hur svårt kan det vara att begripa att det du pratar om är en åsikt om vad som är korrekt begreppshantering?
En åsikt som är vedertagen i språkligt bruk.

Vi kan i och för sig debattera betydelsen av alla ord i svenska språket. Det blir alltid problem om någon väljer en betydelse av ett ord som skiljer sig från det gängse.
 
Som jag skrev tidigare, begreppet är inte till för att användas om enskilda individer utan en grupp.

"Livmoderbärare som smittats med hpv-virus riskerar i högre grad att drabbas av underlivscancer". Hade vi istället använt "kvinna" hade personer, med livmoder, som inte är kvinnor, exkluderats.
Och som jag skrivit så har jag hela tiden diskuterat ur individ perspektiv, det är utgångspunkten för tråden. Det blir mest förvirrande om du på frågan vad man kallar en individ svarar vad man kallar en grupp. Det tillför inget utan hamnar på minusskala.
 
Och som jag skrivit så har jag hela tiden diskuterat ur individ perspektiv, det är utgångspunkten för tråden. Det blir mest förvirrande om du på frågan vad man kallar en individ svarar vad man kallar en grupp. Det tillför inget utan hamnar på minusskala.

Jag gjorde ett allmänt inlägg för att jag såg att det i tråden fanns oklarheter angående "livmoderbärare" och att det skulle vara problematiskt att kalla enskilda kvinnor det. Tycker du att mina inlägg är irrelevanta så strunta i att svara.
 
Jag gjorde ett allmänt inlägg för att jag såg att det i tråden fanns oklarheter angående "livmoderbärare" och att det skulle vara problematiskt att kalla enskilda kvinnor det. Tycker du att mina inlägg är irrelevanta så strunta i att svara.
Gör du allmäna inlägg är det olämpligt att citera någon.

Att det är problematiskt att använda livmoderbärare har diskuterats tidigare i tråden. Det blir inte direkt klarare av att du upprepar det som det är en nyhet.
 
Gör du allmäna inlägg är det olämpligt att citera någon.

Att det är problematiskt att använda livmoderbärare har diskuterats tidigare i tråden. Det blir inte direkt klarare av att du upprepar det som det är en nyhet.

Jag citerade ingen i mitt första inlägg.

För dig kanske det inte det blir det, men du kan väl låta bli att ta dig rätten att tala för alla?
 
Vilket fortfarande INGEN har påstått, men seriöst alltså hur vanligt är det att folk föds som intersexuella (aka hermafroditer)?

Hur svårt kan det egentligen vara att skilja på biologiskt kön och könsidentitet och att använda begreppen korrekt :confused:
Vanligare än du fattat. Läs det jag länkade till.
 
:up: Bra där att du envisas med att skylta med din ignorans gång på gång.

Kön är en beteckning som används för att bland arter som fortplantas genom sexuell förökning skilja på individer beroende på vilken typ av könsceller de producerar. De individer som producerar ägg kallas honor (honkön) och de som producerar spermier kallas hannar (hankön).

Men för att förtydliga, för de som vill vara korrekta och inte virra ihop begreppen..

(Biologiskt) kön: inre och yttre könsorgan, kromosomer och hormonnivåer.
Könsidentitet: vad man själv känner sig som, till vilket kön man identifierar sig som.
Könsuttryck: kläder, frisyr och sånt som har med utseende att göra.
Språkligt kön: det pronomen man använder, han, hon, hen.
Juridiskt kön: det kön man har enligt pass och andra myndighetsdokument.

Det är väl snarare du som är ignorant som inte förstår att det inte bara finns två kön. Om du inte orkar acceptera det jag skriver så kan du väl försöka förstå och acceptera det som @Energi skriver. :)
 
Och som jag skrivit så har jag hela tiden diskuterat ur individ perspektiv, det är utgångspunkten för tråden. Det blir mest förvirrande om du på frågan vad man kallar en individ svarar vad man kallar en grupp. Det tillför inget utan hamnar på minusskala.

Nej, det är inte utgångspunkten med tråden. Och det har jag försökt förklara väldigt många gånger.
 
En åsikt som är vedertagen i språkligt bruk.

Vi kan i och för sig debattera betydelsen av alla ord i svenska språket. Det blir alltid problem om någon väljer en betydelse av ett ord som skiljer sig från det gängse.
Det är ett sätt att se det och ett sätt att omöjliggöra olika former av tankemässig och språklig förändring och utveckling.
 
Som jag skrev tidigare, begreppet är inte till för att användas om enskilda individer utan en grupp.

"Livmoderbärare som smittats med hpv-virus riskerar i högre grad att drabbas av underlivscancer". Hade vi istället använt "kvinna" hade personer, med livmoder, som inte är kvinnor, exkluderats.
Ja, i den meningen funkar det. Personer som har livmoder, ligger dock bättre i min mun.

Sen återstår knepigheten att många människor helt enkelt inte vet om de har en livmoder eller inte. Så är fallet för praktiskt taget alla män och för många kvinnor (oavsett hur vi definierar de termerna).
 
Sen återstår knepigheten att många människor helt enkelt inte vet om de har en livmoder eller inte. Så är fallet för praktiskt taget alla män och för många kvinnor (oavsett hur vi definierar de termerna).

Vänta, va? Är det så vanligt att inte veta om en har en livmoder eller inte?
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 013
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp