Att tvångsköna någon

Jag hade inte vetat om jag inte hade fått ett biologiskt barn. (Kanske om jag hade undersökts pga ofrivillig barnlöshet, då.)

Ingen man jag har frågat - som togs för pojke när han föddes - vet om han har livmoder eller inte.
Fast har man livmoder utgår jag ifrån att man också har resten av paketet, dvs bl.a. äggstockar? Som producerar ett antal hormoner och även ägg och förmodligen leder till menstruation som ju är svår att missa. Eller kan man ha de inre kvinnliga könsorganen och de manliga yttre och de inre gör sig inte påminda?
 
Ja, i den meningen funkar det. Personer som har livmoder, ligger dock bättre i min mun.

Sen återstår knepigheten att många människor helt enkelt inte vet om de har en livmoder eller inte. Så är fallet för praktiskt taget alla män och för många kvinnor (oavsett hur vi definierar de termerna).

Ja jag håller med, jag använder inte just livmoderbärare själv men är så innerligt trött på argumentet "men jag vill då inte kallas livmoderbärare".

Enda gången jag behövt använda något liknande är angående mens. Men alla som har livmoder menstruerar ju inte så då passade "personer som menstruerar" bättre.
 
Fast har man livmoder utgår jag ifrån att man också har resten av paketet, dvs bl.a. äggstockar? Som producerar ett antal hormoner och även ägg och förmodligen leder till menstruation som ju är svår att missa. Eller kan man ha de inre kvinnliga könsorganen och de manliga yttre och de inre gör sig inte påminda?
Jag vet inte. Det enda jag vet är att män kan ha livmoder och att inte alla kvinnor har det. Jag hade aldrig ägnat min en tanke innan jag fick barn.
 
Ja jag håller med, jag använder inte just livmoderbärare själv men är så innerligt trött på argumentet "men jag vill då inte kallas livmoderbärare".

Enda gången jag behövt använda något liknande är angående mens. Men alla som har livmoder menstruerar ju inte så då passade "personer som menstruerar" bättre.
Mens vet en ju om en har (med lite osäkerhet när det drar ihop sig till menopaus). Och ingen (antar jag) har mens hela livet.
 
Ja jag håller med, jag använder inte just livmoderbärare själv men är så innerligt trött på argumentet "men jag vill då inte kallas livmoderbärare".

Enda gången jag behövt använda något liknande är angående mens. Men alla som har livmoder menstruerar ju inte så då passade "personer som menstruerar" bättre.
Och de som är i menopausen då`?

Varför tycker du att man inte ska respektera alla, även de som inte vill bli kallade livmoderbärare? Är deras åsikt mindre värld än din?
 
Jag hade inte vetat om jag inte hade fått ett biologiskt barn. (Kanske om jag hade undersökts pga ofrivillig barnlöshet, då.)

Ingen man jag har frågat - som togs för pojke när han föddes - vet om han har livmoder eller inte.

Aha! Är det verkligen så vanligt att de som föds som kvinna faktiskt inte har livmoder, och de som föds som män har livmoder? Jag trodde det var väldigt ovanligt.
 
Och de som är i menopausen då`?

Varför tycker du att man inte ska respektera alla, även de som inte vill bli kallade livmoderbärare? Är deras åsikt mindre värld än din?

Om jag vill nå ut till de som HAR mens behöver jag ju inte inkludera de som är i menopaus, så jag förstår inte din undran.

Att du ska bestämma vad jag tycker är ett fult sätt att argumentera (se min fetning), den skiten får du köra med någon annan.
 
Det är väl snarare du som är ignorant som inte förstår att det inte bara finns två kön. Om du inte orkar acceptera det jag skriver så kan du väl försöka förstå och acceptera det som @Energi skriver. :)

Okej, då vill jag att du redovisar vilka kön det finns förutom kuk, fitta och hermafrodit.

Att göra om vedertagna begrepp till vad man själv tycker passar, som du gör med begreppet kön kommer jag aldrig att bara jamsa med i, så rada du upp alla kön utöver de två vanligaste könen och det vääldigt mer ovanliga.
 
Fast har man livmoder utgår jag ifrån att man också har resten av paketet, dvs bl.a. äggstockar? Som producerar ett antal hormoner och även ägg och förmodligen leder till menstruation som ju är svår att missa.

Ja, så fungerar det ju normalt. Men när det gäller olika typer av intersexualism finns ju flera möjliga varianter. För de individer som har en mix av xx och xy-kromosomer är det säkert möjligt att ha livmoder (plus förmodligen minst en äggstock) och i övrigt manlig yttre anatomi. Annars tänker jag på Androgenitalt syndrom, där en xx-individ pga överproduktion av testosteron från binjurarna får en manlig utveckling av genitalier, trots äggstockar och livmoder.

Apropå att veta att man har livmoder hade jag ingen anledning förrän i övre tonåren att misstänka att jag skulle sakna livmoder. Och jag kan inte säga att jag tänkte mig att avsaknaden av mens skulle ha att göra med att just livmodern fattades. (Apropå att man inte kan veta helt säkert, så är jag faktiskt fortfarande inte helt säker på huruvida jag har en livmoder eller ej. Detta eftersom enstaka ultraljud antytt en möjlig rudimentär livmoder.)
 
Aha! Är det verkligen så vanligt att de som föds som kvinna faktiskt inte har livmoder, och de som föds som män har livmoder? Jag trodde det var väldigt ovanligt.
Det är säkert ovanligt. Men nu gällde ju frågan vilka som vet om de har eller inte har livmoder.
 
Aha! Är det verkligen så vanligt att de som föds som kvinna faktiskt inte har livmoder, och de som föds som män har livmoder? Jag trodde det var väldigt ovanligt.
Vanligt är väl att ta i, men det är klart vanligare än många tänker sig. Har ingen koll på siffror så här rakt av, men när det gäller MRKH som jag har räknar man med att ca 1 på 5000 barn har syndromet. Kvinnor med fullständigt androgenokänslighetssyndrom har inte heller livmoder, men testiklar och xy-kromosomer.
 
Okej, då vill jag att du redovisar vilka kön det finns förutom kuk, fitta och hermafrodit.

Att göra om vedertagna begrepp till vad man själv tycker passar, som du gör med begreppet kön kommer jag aldrig att bara jamsa med i, så rada du upp alla kön utöver de två vanligaste könen och det vääldigt mer ovanliga.

Det som @Energi skrev i inlägg #694 samt kopierade från RFSL tycker jag är ett väldigt bra svar, så jag klistrar in det jag med så kan du läsa om du missade det tidigare :)

"Begreppet kön är ett system som i de flesta sammanhang används för att särskilja människor genom att dela in dem i grupperna kvinnor och män. Kön är dock mycket mer komplext än så. Kön kan brytas ned i fyra olika delar:

  • Kropp. Definieras utifrån inre och yttre könsorgan, könskromosomer och hormonnivåer. Rent kroppsligt finns det inte bara två kön utan kan ses som en skala.
  • Juridiskt kön
. Det kön som står registrerat i folkbokföringen, i pass eller legitimation. Juridiskt kön framgår i Sverige också av näst sista siffran i personnumret. Alla barn som föds i Sverige tilldelas ett av två juridiska kön, baserat på om barnet har snopp eller snippa.
  • Könsidentitet
. En persons självupplevda kön, det vill säga det kön man känner sig som (kvinna, intergender, genderqueer, ickebinär, man med mera).
  • Könsuttryck
. Hur en person uttrycker sitt kön genom attribut till exempel kläder, kroppsspråk, frisyr, röst med mera. "
 
Det är säkert ovanligt. Men nu gällde ju frågan vilka som vet om de har eller inte har livmoder.

Jo, men jag trodde det var något som en typ bara visste :o är det lite samma sak som att det händer att någon föds med fler/färre tår/fingrar, eller kanske med hjärtat på höger sida?
 
Vanligt är väl att ta i, men det är klart vanligare än många tänker sig. Har ingen koll på siffror så här rakt av, men när det gäller MRKH som jag har räknar man med att ca 1 på 5000 barn har syndromet. Kvinnor med fullständigt androgenokänslighetssyndrom har inte heller livmoder, men testiklar och xy-kromosomer.
Och utifrån trådperspektivet, hur stor andel av dessa känner sig exkluderade om man använder han/hon? Det räcker inte att personerna är konstaterade att vara intersexuella, om de identifierar sig med de kön de ser ut som och klär sig som lär de inte ha några anmärkningar att på att bli omtalade med motsvarande pronomen.

Problem uppstår endast för de som inte identifierar sig med det kön de ser ut att tillhöra.
 
Jo, men jag trodde det var något som en typ bara visste :o är det lite samma sak som att det händer att någon föds med fler/färre tår/fingrar, eller kanske med hjärtat på höger sida?
Hur många tår och fingrar man har kan man ju kolla rätt lätt. Och det är väl ganska lätt att själv kolla var hjärtat sitter. Men livmodern? Jag kan inte på mig själv urskilja den från min mage i allmänhet, om du förstår hur jag menar.

När jag precis hade fått barn, krampade livmodern när jag ammade, men det är nog den enda tydliga kontakten jag har haft med den. Och hade jag inte vetat att det var livmodern (sköterskorna talade om det för mig), hade jag trott att det var tarmarna eller magsäcken.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 013
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp