Att tvångsköna någon

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Intersexualism
Hur svårt är det här är fatta egentligen?
Hur svårt är det att inse att man inte kan skriva precis allt i alla inlägg. det är inte så att det är vanligt förekommande och än mindre vanligt förekommande att just dessa personer klär sig och agerar som de vore kvinnor men känner sig som män (eller tvärt om) och de dessutom blir förorättade/ledsna /kränkta av att man gissar fel angående deras könsidentitet,. Det anmäldes exempelvis en person i Sverige som haft avvikelser som rörde obestämbart kön 2005. Jag antar att det fanns fler mellanting med mindre avvikelser men det är inte direkt vanligt.
 
Tur då att jag troligen haft rätt i fler år än du är gammal med mina gissningar och på så sätt sluppit reta gallfeber på en massa som inte gillar ordet "hen". Alla har varit nöjda och glada med tilltalet och hur jag talar om dem avseende på pronomen åtminstone.

Men... Nej nej nej! Snälla, bara nej. Det där snacket om att "jag är äldre och klokare" är så fruktansvärt lågt.

Jag har liksom svårt att relatera till att det skulle finnas ett behov. Okej kommer någon fram med statistik att vi har flera % människor som klär sig som män (Och vise versa i andra riktningen) och blir gravt kränkta om de blir tilltalade/omtalade som män så ska jag omvärdera situationen. I mitt liv har de hittills lyst med sin frånvaro.

Det beror kanske på ditt umgänge...Och du har garanterat stött på fler som inte är det kön de är födda med, men som kanske inte vågat "komma ut" eller känt sig bekväma med att berätta just för att få reaktionen "men det finns bara två kön och det går inte att vara något annat än det en föds med" :meh:
 
inte vågat "komma ut" eller känt sig bekväma med att berätta just för att få reaktionen "men det finns bara två kön och det går inte att vara något annat än det en föds med" :meh:

Ptja, om inte de heller vet skillnaden mellan kön och könsidentitet, så vilken annan reaktion kan de få, om de hävdar att de har ett kön som de, de facto inte har? :idea:
 
Men... Nej nej nej! Snälla, bara nej. Det där snacket om att "jag är äldre och klokare" är så fruktansvärt lågt.
Så bra att jag inte körde med det snacket utan med snacket att jag på fler år än du levt inte lyckats göra fel på han/hon. Det är en väsentlig skillnad. Jag visar risken att göra fel och relaterar det till antal år man haft på sig att göra fel.

Det beror kanske på ditt umgänge...Och du har garanterat stött på fler som inte är det kön de är födda med, men som kanske inte vågat "komma ut" eller känt sig bekväma med att berätta just för att få reaktionen "men det finns bara två kön och det går inte att vara något annat än det en föds med" :meh:
Nu handlar det inte om vilket kön folk är födda med utan det de uppträder som. Jag bad dem inte dra ner byxorna för att kolla om jag hade rätt. Och den som inte vågat komma ut med att de inte känner sig hemma i sin kropp utan har en annan könsidentitet de vill sannolikt inte att jag avslöjar deras hemlighet. De om några vill bli kallade det de uppträder som, på samma vis som en homosexuell som inte kommit ut definitivt inte vill bli kallad det.

Nu är vi där igen, du talar om könsidentitet och benämner det kön. Som man frågar får man svar. Om dina kompisar inte har begreppen klara för sig får de samma problem som du och likaså om du inte kan hålla isär begreppen när du frågar. Du har ju själv hållit med om att det endast finna två kön men flera könsidentiteter vid ett tillfälle. Och sen hänvisat till det inlägget när vi påtalat dina problem med begreppen.
 
Hur svårt är det att inse att man inte kan skriva precis allt i alla inlägg. det är inte så att det är vanligt förekommande och än mindre vanligt förekommande att just dessa personer klär sig och agerar som de vore kvinnor men känner sig som män (eller tvärt om) och de dessutom blir förorättade/ledsna /kränkta av att man gissar fel angående deras könsidentitet,. Det anmäldes exempelvis en person i Sverige som haft avvikelser som rörde obestämbart kön 2005. Jag antar att det fanns fler mellanting med mindre avvikelser men det är inte direkt vanligt.
De mindre avvikelserna är ju inte så ovanligt som att ha xxykromoson.

Det är därför det bara är tramsigt att fortsätta påstå att det bara finns två kön och sen reservera sig mot de få avvikande. Uppenbarligen inte.
Det är vanligast att vara biologisk man eller kvinna där är vi överens.
 
En bra fråga. I en värld utan normer om vad som är manligt och kvinnligt borde könsidentitet vara en ickefråga.

För att könsidentitet ska spela någon roll behöver man förmodligen en "mall" att jämföra med.

Men även i en värld utan normer om manligt och kvinnligt så skulle en person född i en manskropp känna sig fel eller obekväm i den om personen i övrigt uppfattar sig som kvinna (d.v.s. skulle känna sig mer bekväm i en kvinnokropp). Oavsett om samhället förväntar sig nåt kvinnligt eller manligt eller inte så finns det ju manliga och kvinnliga fysiska attribut.
 
De mindre avvikelserna är ju inte så ovanligt som att ha xxykromoson.

Det är därför det bara är tramsigt att fortsätta påstå att det bara finns två kön och sen reservera sig mot de få avvikande. Uppenbarligen inte.
Det är vanligast att vara biologisk man eller kvinna där är vi överens.

Jaha, du tycker jag är tramsig för att jag skriver min åsikt.
Jag å min sida upplever det som en härskarteknik att försöka förminska någon genom ge sig på personen och exempelvis kalla denne tramsig. Det är en vanlig teknik att använda sig av när man inte har starka argument själv och då behöver sänka motpartens trovärdighet eller om man bara vill trycka ner någon i skorna rent allmänt.

Jag fortsätter att hävda att det finns två kön samt enstaka mellanting mellan dessa. Jag hävdar vidare att folk i allmänhet vill betraktas som det biologiska kön de ger uttryck för och risken att såra någon i sammanhanget "omtala en främling" minimeras om man använder det personliga pronomen som verkar passa bäst.
 
Men även i en värld utan normer om manligt och kvinnligt så skulle en person född i en manskropp känna sig fel eller obekväm i den om personen i övrigt uppfattar sig som kvinna (d.v.s. skulle känna sig mer bekväm i en kvinnokropp). Oavsett om samhället förväntar sig nåt kvinnligt eller manligt eller inte så finns det ju manliga och kvinnliga fysiska attribut.
Ja troligen, men utan normer har man minimerat faktorer som beror på miljön.
 
Jaha, du tycker jag är tramsig för att jag skriver min åsikt.
Jag å min sida upplever det som en härskarteknik att försöka förminska någon genom ge sig på personen och exempelvis kalla denne tramsig. Det är en vanlig teknik att använda sig av när man inte har starka argument själv och då behöver sänka motpartens trovärdighet eller om man bara vill trycka ner någon i skorna rent allmänt.

Jag fortsätter att hävda att det finns två kön samt enstaka mellanting mellan dessa. Jag hävdar vidare att folk i allmänhet vill betraktas som det biologiska kön de ger uttryck för och risken att såra någon i sammanhanget "omtala en främling" minimeras om man använder det personliga pronomen som verkar passa bäst.
Jag har inte nämnt personligt pronomem alls i tråden. Den diskussionen har jag inte rört.

Jag är bara rejält trött på alla som hävdar att det bara finns två kön.
 
Jag är bara rejält trött på alla som hävdar att det bara finns två kön.

Vilket flera av oss några gånger också sagt att det inte finns, men att du menar alltså på att det är väldigt vanligt att folk är intersexuella (aka hermafroditer)?
Mig veterligen är det inte vanligt, därav att jag också skrivit att det inte är speciellt vanligt och därav att jag inte skriver med det i varje inlägg, men visst det går väl att flika in i alla inlägg som bemöter felaktigheten i att kön = könsidentitet om det nu är så väldigt vanligt förekommande.
 
Jag tror inte det har så mycket med miljö att göra. Men det är min gissning, har inga bevis för det. Jag tror att det är medfött precis som ens sexualitet.
Om du kollar upp aktuell sexologi, så finner du att du har fel - eller i alla fall förenklar GROVT - om sexualitet i det ovanstående.

Transsexualitet vet vi väl tills vidare mindre om, men jag tror ändå motsatsen mot vad du tror.
 
Ännu mer fascinerande och ännu mer frustrerande att så många helt ignorerar biologi och tycker det är okej och kanske rent av önskvärt att använda begrepp helt galet fel :)
Jag håller inte med om att @Saeta uttrycker sig så felaktigt som bland andra du, felaktigt, säger. Jag tycker snarare att några i tråden, däribland du, visar mycket låg förståelse för att det inte handlar om "färdiga" begrepp med en fix betydelse. Snarare gestaltar dessa påståenden en pågående ideologisk strid, där dock bara den ena parten tycks vara kompetent att se just det. Den andra parten är övertygad om att ha rätt.

Den biologiska aspekten av frågeställningen handlar för min del bara om något som finns där, vad än vi tänker om det. Det som det finns någon poäng med att prata om och göra olika tolkningar av, är som jag ser det så gott som uteslutande de andra aspektera. Den biologiska aspekten av kön är bara en, medan de psykologiska och sociala aspekterna av det är hur fler än jag kan räkna.
 
Jag har inte nämnt personligt pronomem alls i tråden. Den diskussionen har jag inte rört.

Jag är bara rejält trött på alla som hävdar att det bara finns två kön.
Ledsen, jag trodde att du i en tråd som helt rör personligt pronomen tar det i beaktande. Tråden handlar om man ska kalla folk han hon eller hen och merparten som skrivs är utifrån det perspektivet.

Vika biologiska kön förutom manligt/kvinnligt och enstaka mellanting mellan dessa finns det menar du?
 
Det är både fascinerande och frustrerande att så många finner det så viktigt med de där två könen och med den så kallade biologin.
Trist att du finner det frustrerande att många använder sig av de definitioner som är allmänt erkända i exempelvis ordböcker.

Vad anser du man ska använda för benämning för biologiskt kön?
 
Trist att du finner det frustrerande att många använder sig av de definitioner som är allmänt erkända i exempelvis ordböcker.

Vad anser du man ska använda för benämning för biologiskt kön?
Din fråga illustrerar problemet. Jag är ledsen, men jag orkar inte. Jag är inte ens säker på att jag behöver ett ord för "biologiskt kön". När ska jag prata om det, och varför? Det sköter andra så bra.

Ordböcker är liksom inte SANNINGEN, eftersom språket och ordbruket är i förändring, socialt rörligt, inte minst när det gäller just områden som är under förhandling och debatt i samhället - som tex allt som har med kön att göra.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 016
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp