Att tvångsköna någon

Sen kan man fundera på vad det beror på? Är det för att alla kompisarna är flickor och saknar snopp? För att någon drivit med honom för att han har snopp eller liknade. Alltså att barnet blivit påverkad utifrån vilket kön är det som är "bäst" eller att det verkligen inte finns någon påverkan någonstans ifrån och det kommer inifrån.

Med färre normer om vad som är kvinnligt och manligt (genus neutral uppväxt) så kanske det blir betydligt färre som känner att de har fel kropp . Det lär alltid finnas kvar men antalet borde minska.
En intressant fråga är varför det är så många fler som är MtF än FtM, verkar inte som att snopp anses vara bättre iaf :D
 
Sen kan man fundera på vad det beror på? Är det för att alla kompisarna är flickor och saknar snopp? För att någon drivit med honom för att han har snopp eller liknade. Alltså att barnet blivit påverkad utifrån vilket kön är det som är "bäst" eller att det verkligen inte finns någon påverkan någonstans ifrån och det kommer inifrån.

Med färre normer om vad som är kvinnligt och manligt (genus neutral uppväxt) så kanske det blir betydligt färre som känner att de har fel kropp . Det lär alltid finnas kvar men antalet borde minska.

Förlåt men @stjarnhimmel skriver "hon" i sitt inlägg om sin bekanta, så det är väl ett rimligt antagande att det är en hon. Varför skriver du då han när du skriver om personen?
Det blir ju som att du medvetet felkönar, och det är väl ändå inte ett val du gör att medvetet felköna folk som dessutom redan tillhör en utsatt grupp i samhället? För det vore ju otroligt respektlöst.
 
Förlåt men @stjarnhimmel skriver "hon" i sitt inlägg om sin bekanta, så det är väl ett rimligt antagande att det är en hon. Varför skriver du då han när du skriver om personen?
Det blir ju som att du medvetet felkönar, och det är väl ändå inte ett val du gör att medvetet felköna folk som dessutom redan tillhör en utsatt grupp i samhället? För det vore ju otroligt respektlöst.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, då vilket kön barnet har är totalt ointressant för mig dubbelkollade jag inte det innan jag skrev mitt exempel (ett exempel och inte en referens till ett specifikt barn så det handlar inte ens om något felkönande), poängen är att barnet vill ha ett annat kön och inte om det är en flicka eller pojke. Åtminstone i mitt inlägg. Du kan glömma tanken på avsiktligt felkönande, vad hade du tänkt att jag skulle vinna på det egentligen?

(Jag är ledsen att jag låter sarkastiskt men det känns mer som ett barnsligt letande efter fel än en konstruktiv diskussion, hade du problem att förstå vad jag menade eller?)
 
Läste du inte det inlägg jag hänvisade till?
Det handlar väl inte om felaktigheter, eller vad är det jag säger som är fel. Alltså, inte det du tycker är fel, utan faktafel.

Vi tar det en gång till.

Faktafel:
du skriver att kön inte har med man/kvinna att göra.
Kön har allt med man/kvinna att göra.

Det du åsyftar i tråden är inte kön utan könsidentitet.

Fast du har ju skrivit ett inlägg där det faktiskt verkar som om du börjar förstå skillnaden.
 
Kan man tänka så, att kroppen - den fysiska kroppen hos såväl människan som andra djurarter - i allmänhet har ett bestämt kön. INTE alltid, men oftast. Ett kön som är helt biologiskt, som handlar om könskromosomer och hormonproduktion och fysiska attribut (läs könsorgan. Inre som yttre) och fortplantning.

Men att jaget, som bor i kroppen, inte alltid stämmer ihop med den fysiska biten, kan vara alltifrån obekväm till fullständigt främmande för den, finna den fel och outhärdlig att leva i?

Igen, jag har inte upplevt det själv så jag ska ju egentligen inte uttrycka mig om människors känslor och verklighet, men eftersom diskussionen här ibland rör vid frågan kön/könsidentitet, tänker jag i ovan nämnda banor.

Och, igen en gång till - vår kultur och vårt samhälles normer kring kön måste ju rimligtvis påverka människors syn på, och känsla av hemmahörande i, identiteterna?
 
Vi tar det en gång till.

Faktafel:
du skriver att kön inte har med man/kvinna att göra.
Kön har allt med man/kvinna att göra.

Det du åsyftar i tråden är inte kön utan könsidentitet.

Nej.

Fast du har ju skrivit ett inlägg där det faktiskt verkar som om du börjar förstå skillnaden.

Exakt. Jag har sagt hela tiden att jag vet vad skillnaden är. Men jag håller inte med till 100%.



Nej.
Du påpekar gång på gång att kön inte har att göra med vad man har mellan benen. Där har du fel.

däremot könsidentitet behöver inte ha med kön att göra (men det är oftast en samstämmighet mellan kön och upplevd könsidentitet).

Åter igen. Jag vet vad du menar och jag vet hur det är, men jag håller inte med. Till viss del håller jag med, men inte helt.
 
Ja, man vet väl inte riktigt varför det är så. Men VAD är det du tycker är intressant med det?
Då som svar till vad som i linje med vad @Lobelia skrev kunde leda folk till att känna sig obekväma i sitt kön. Om det bara är rent biologiskt som driver folk till könsbyte så är det inte så mycket man kan göra åt saken, om det är även en del socialt så kan man fråga sig varför män känner sig mer obekväma.
 
Då som svar till vad som i linje med vad @Lobelia skrev kunde leda folk till att känna sig obekväma i sitt kön. Om det bara är rent biologiskt som driver folk till könsbyte så är det inte så mycket man kan göra åt saken, om det är även en del socialt så kan man fråga sig varför män känner sig mer obekväma.
Ja, det var ju det du antydde. Men tänker du något om det då?
 
Nej det skulle bli för mycket gissningar utan belägg men det känns som en sak där man kan hitta "stöd" för sin teori ganska lätt beroende på hur man konstruerar argumentet.
Det finns ju ingen anledning att utveckla någon teori om det. Särskilt inte när man inte vet något alls om det, utom just att det tycks finnas fler male to female än female to male. Man skulle tex kunna tycka att det är en rätt tunn grund att hitta på teorier utifrån. Snarare blir det ju spekulationer.
 
Det finns ju ingen anledning att utveckla någon teori om det. Särskilt inte när man inte vet något alls om det, utom just att det tycks finnas fler male to female än female to male. Man skulle tex kunna tycka att det är en rätt tunn grund att hitta på teorier utifrån. Snarare blir det ju spekulationer.
På området könsidentitet, könsroller, strukturer och liknande så är det inte direkt ovanligt att man spekulerar ganska friskt och då främst från ett ideologiskt perspektiv så skulle inte vara förvånande att göra samma sak här.

Men nu gör vi inte det utan håller oss till konstaterade fakta så det är all good :)
 
Något som jag faktiskt fortfarande inte förstår är varför vissa måste ha "rätt" och dessutom påpeka det. Nu kanske det inte görs offentligt eller i närvaro till berörd person. Det kanske bara sker typ så här, på ett internetforum. Förhoppningsvis är det nog så.
 
Något som jag faktiskt fortfarande inte förstår är varför vissa måste ha "rätt" och dessutom påpeka det. Nu kanske det inte görs offentligt eller i närvaro till berörd person. Det kanske bara sker typ så här, på ett internetforum. Förhoppningsvis är det nog så.
Vad syftar du på?
 
Oj sorry, var visst väldigt otydlig ser jag nu haha.
Jag menar att vissa personer måste ju av någon konstig anledning hävda att det faktiskt inte går att vara något annat än kvinna och man, ens biologiska kön alltså.
Vad jag har sett så menar folk att man inte kan vara något annat än män eller kvinna biologiskt (med undantag för personer som är båda). Beroende på hur man ser på det så blir det lite av en ickefråga. Om biologiskt kön bara ses som något som man är, lite som ett ursprung så kan man bara få vara sig själv sen, oavsett vad det är. Det finns egentligen inget behov att definiera sig som en könsidentitet mer än vad man behöver identifiera sig som en hudfärg eller en nationalitet (nationalitet kan man visserligen byta) så på sätt och vis blir det lite att motverka frihet att vara den man är när man tvunget måste identifiera sig som ett kön.

Ett biologiskt kön har man, utöver det är man en person med olika egenskaper.
 
Oj sorry, var visst väldigt otydlig ser jag nu haha.
Jag menar att vissa personer måste ju av någon konstig anledning hävda att det faktiskt inte går att vara något annat än kvinna och man, ens biologiska kön alltså.
För att det inte går. Biologiskt. Eller ja, man kan ha båda könen.

Antingen har du kroppen man eller kroppen kvinna, det har 0 och ingenting med att göra vilken personlighet du har.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 019
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp