Att tvångsköna någon

Nu förlorar du mig igen. Varför i hela världen skulle detta kännas " dumt" att prata om?
Jag ser inget annat än att du har gott uppsåt i din trådstart där du vill skydda personer med annan könsidentitet än biologiskt kön från att bli fel tilltalade. Men jag tänker att du under tråden både blivit medveten om att det kanske inte är så lätt som att plötsligt " hena" alla och tro att det uppskattas av alla. Det är dessutom i det närmaste praktiskt omöjligt ( och i vissa fall djupt oartigt) att fråga alla hur de vill bli tilltalade.
När du heller inte kan erkänna att du ( i alla fall stundtals) använder fel terminologi angående kön och könsidentitet eller se problemet med att många inte vill bli kallade "hen" så försvinner även bra och viktiga saker som du skriver, i alla fall för mig. Nu har ju inte jag tolkningsföreträdet men jag blir lite ledsen för din skull när jag läser att du upplever att folk missförstår med flit. För så tror jag inte att det är utan fokus blir flyttat eftersom du inte erkänner problemen utan vägrar svara på frågan eller istället ger motfrågor, Mina 5 cent ;)

Men jag har ju aldrig påstått att jag använder rätt ord och att det jag säger är det rätta eller "det enda som duger". Verkligen inte. Snarare tvärtom. Jag tycker själv att jag ställer mig frågande i den här diskussionen eftersom det var lite det som var poängen med tråden.

Jag erkänner att det ett problem. Många här ser inte att det är ett problem.
Jo men när jag gång på gång förklarar något och får samma svar tillbaka, eller helt andra svar, så känns det ju som att folk misstolkar med flit. Men det kanske inte är så. Det är bara min uppfattning.

Dina 5 cent? :o
 
Så länge du envisas med att medvetet använda kön och könsidentitet totalt fel, så är det ju rätt meningslöst att diskutera med dig. Blir ju bara snurrigt svammel från ditt håll och omöjligt att få nån rätsida på vad du egentligen menar, för när man frågar om vad du menar/påpekar rena felaktigheter så kommer ju bara motfrågor och ickesvar = blir ju svårt att ta dig seriöst.

Läste du inte det inlägg jag hänvisade till?
Det handlar väl inte om felaktigheter, eller vad är det jag säger som är fel. Alltså, inte det du tycker är fel, utan faktafel.
 
Men jag har ju aldrig påstått att jag använder rätt ord och att det jag säger är det rätta eller "det enda som duger". Verkligen inte. Snarare tvärtom. Jag tycker själv att jag ställer mig frågande i den här diskussionen eftersom det var lite det som var poängen med tråden.

Jag erkänner att det ett problem. Många här ser inte att det är ett problem.
Jo men när jag gång på gång förklarar något och får samma svar tillbaka, eller helt andra svar, så känns det ju som att folk misstolkar med flit. Men det kanske inte är så. Det är bara min uppfattning.

Dina 5 cent? :o
Förlåt, engelskt uttryckt jag tyckte var passande för inlägget, typ här är min åsikt, ta den för vad den är värd ( och 5 cents är ingen hög summa). https://en.m.wikipedia.org/wiki/My_two_cents
 
Läste du inte det inlägg jag hänvisade till?
Det handlar väl inte om felaktigheter, eller vad är det jag säger som är fel. Alltså, inte det du tycker är fel, utan faktafel.
Biologiskt Kön = kuk (manligt kön) eller fitta (kvinnligt kön)
Könsidentitet = det kön man definierar sig med, helt oavsett vad man har mellan benen.

Hur kan det vara så svårt att förstå skillnaderna däremellan när det blivit påpekat och förklarat hur många gånger som helst i tråden av flera olika användare :confused:
 
Men jag har ju aldrig påstått att jag använder rätt ord och att det jag säger är det rätta eller "det enda som duger". Verkligen inte. Snarare tvärtom. Jag tycker själv att jag ställer mig frågande i den här diskussionen eftersom det var lite det som var poängen med tråden.

Jag erkänner att det ett problem. Många här ser inte att det är ett problem.
Jo men när jag gång på gång förklarar något och får samma svar tillbaka, eller helt andra svar, så känns det ju som att folk misstolkar med flit. Men det kanske inte är så. Det är bara min uppfattning.

Dina 5 cent? :o
Och nu svarade du inte på min fråga igen angående ditt svar till @kryddelydd; varför känns det " dumt" att prata om?
Och vare sig du påstår att du använder rätt ord eller ej så måste du lära dig att använda rätt ord för att det ska vara meningsfullt att diskutera. Annars blir det för svårt att kommunicera, för lätt att missförstå.
Jag tror, tvärtemot dig, att de allra flesta i tråden förstår och erkänner problemet. De tycker bara inte att ditt sätt är rätt sätt att lösa problemet.
 
Biologiskt Kön = kuk (manligt kön) eller fitta (kvinnligt kön)
Könsidentitet = det kön man definierar sig med, helt oavsett vad man har mellan benen.

Hur kan det vara så svårt att förstå skillnaderna däremellan när det blivit påpekat och förklarat hur många gånger som helst i tråden av flera olika användare :confused:

Men det var ju i princip så jag skrev ju! :)
 
Biologiskt Kön = kuk (manligt kön) eller fitta (kvinnligt kön)
Könsidentitet = det kön man definierar sig med, helt oavsett vad man har mellan benen.

Hur kan det vara så svårt att förstå skillnaderna däremellan när det blivit påpekat och förklarat hur många gånger som helst i tråden av flera olika användare :confused:
Det handlar inte bara om att upprepa orden utan att visa att man förstår och praktisera det. Här är det lite som man säger, jag vet att isen är svag och håller inte och sedan bli förvånad när den brister när man går ut på den.
 
Och nu svarade du inte på min fråga igen angåendee ditt svar till @kryddelydd; varför känns det " dumt" att prata om?
Och vare sig du påstår att du använder rätt ord eller ej så måste du lära dig att använda rätt ord för att det ska vara meningsfullt att diskutera. Annars blir det för svårt att kommunicera, för lätt att missförstå.
Jag tror, tvärtemot dig, att de allra flesta i tråden förstår och erkänner problemet. De tycker bara inte att ditt sätt är rätt sätt att lösa problemet.

För att det går ifrån själva poängen med tråden. Jag har ju förklarat mig, men det verkar inte räcka. Håller någon inte med så gör den ju inte.

Jag har inte sagt att problemet ska lösas på något speciellt sätt. Mer än att JAG tycker att folk ska vara accepterande vilket de flesta ändå är. Vissa nekar ju helt till detta.
 
Det handlar inte bara om att upprepa orden utan att visa att man förstår och praktisera det. Här är det lite som man säger, jag vet att isen är svag och håller inte och sedan bli förvånad när den brister när man går ut på den.

Jovisst, men eftersom jag ser det på ett helt annat sätt så är det väldigt svårt. Liksom när någon inte kan se att en biologisk man kan vara en kvinna. Ett exempel bara.
 
Det handlar inte bara om att upprepa orden utan att visa att man förstår och praktisera det. Här är det lite som man säger, jag vet att isen är svag och håller inte och sedan bli förvånad när den brister när man går ut på den.

Ja det blir ju en smula förvirrande när begreppen blandas friskt och används istället för varandra, även efter x antal påpekanden.

Men det var ju i princip så jag skrev ju! :)

Öhh, nej. Du har blandat de begreppen friskt och avsett könsidentitet med båda genomgående.

Frågade btw precis via mess min 16-åring om hon vet skillnaden mellan kön och könsidentitet och fick tillbaka:
Men ja. Kön är det som identifierar vad människan är för något, tjej eller kille. Könsidentitet är det personen själv bestämmer vad den är nu, typ.
 
Ja det blir ju en smula förvirrande när begreppen blandas friskt och används istället för varandra, även efter x antal påpekanden.



Öhh, nej. Du har blandat de begreppen friskt och avsett könsidentitet med båda genomgående.

Frågade btw precis via mess min 16-åring om hon vet skillnaden mellan kön och könsidentitet och fick tillbaka:

:banghead::meh:
 
Frågan är vad könsidentitet egentligen är om det inte är lika med kön, könsroll?
En bra fråga. I en värld utan normer om vad som är manligt och kvinnligt borde könsidentitet vara en ickefråga.

För att könsidentitet ska spela någon roll behöver man förmodligen en "mall" att jämföra med.
 
Om patienten ær en transvestit som en gång var døpt till Erik men numera heter Erika och i vanliga fall klær sig som en tjej osv hamnar illa medtagen och svag i en sjukhussæng så klæs hen i den ordinarie kønsneutrala sjukhusskjortan och det ær troligt att hen får skægg. Om då personalen kikar lægre bak i journalen och læser Erik och kallar hen før det så ær det inte før att tvångskøna sin patient utan før att det står så och før att hen mest liknar en Erik dær i sin sæng... Troligen har dom så mycket att gøra att dom inte har tid och lust att notera och begrunda enskildas sexuella læggning. Sen ær det så att den som føtts som pojke har kvar en hel del biologiska skillnader mot den som føtts som flicka till och med om han begått kønsbyte-operation och æter hormoner. Till ex så ær hjærat større æn på en vanlig kvinna och vanliga kvinnor har också høgre andel vætska i kroppen. Så sammanfattningsvis sæger jag samma sak som i en tidigare tråd: Var glad før den vård vi har och før att personalen i allmænhet behandlar alla likværdigt och med respekt.
 
Hur menar du?
Att man känner sig som något annat än vilket kön man är född som?
Vad fyller det för funktion att identifiera sig som som något om man samtidigt ska kunna vara hur som och vara vad som. Blir lite att motarbeta upplösningen av könsroller, normer och stereotyper att prompt kräva att man ska identifieras som något som det inte längre "borde" finnas någon klar definition av förutom det biologiska könet som är bestämt sedan födsel.
 
Vad fyller det för funktion att identifiera sig som som något om man samtidigt ska kunna vara hur som och vara vad som. Blir lite att motarbeta upplösningen av könsroller, normer och stereotyper att prompt kräva att man ska identifieras som något som det inte längre "borde" finnas någon klar definition av förutom det biologiska könet som är bestämt sedan födsel.
Jag förstår din tanke. Jag tänker nog att det handlar om att vara bekväm med sin kropp också. En bekant har berättat att hon som barn försökte klippa av sig snoppen för "den var fel och hon ville inte ha den på sin kropp." Sen behöver det ju inte vara den upplevelsen som alla har och alla vill väl inte göra de korrigeringarna.
 
Om patienten ær en transvestit som en gång var døpt till Erik men numera heter Erika och i vanliga fall klær sig som en tjej osv hamnar illa medtagen och svag i en sjukhussæng så klæs hen i den ordinarie kønsneutrala sjukhusskjortan och det ær troligt att hen får skægg. Om då personalen kikar lægre bak i journalen och læser Erik och kallar hen før det så ær det inte før att tvångskøna sin patient utan før att det står så och før att hen mest liknar en Erik dær i sin sæng... Troligen har dom så mycket att gøra att dom inte har tid och lust att notera och begrunda enskildas sexuella læggning. Sen ær det så att den som føtts som pojke har kvar en hel del biologiska skillnader mot den som føtts som flicka till och med om han begått kønsbyte-operation och æter hormoner. Till ex så ær hjærat større æn på en vanlig kvinna och vanliga kvinnor har också høgre andel vætska i kroppen. Så sammanfattningsvis sæger jag samma sak som i en tidigare tråd: Var glad før den vård vi har och før att personalen i allmænhet behandlar alla likværdigt och med respekt.

Du menar transperson?
 
Jag förstår din tanke. Jag tänker nog att det handlar om att vara bekväm med sin kropp också. En bekant har berättat att hon som barn försökte klippa av sig snoppen för "den var fel och hon ville inte ha den på sin kropp." Sen behöver det ju inte vara den upplevelsen som alla har.
Sen kan man fundera på vad det beror på? Är det för att alla kompisarna är flickor och saknar snopp? För att någon drivit med honom för att han har snopp eller liknade. Alltså att barnet blivit påverkad utifrån vilket kön är det som är "bäst" eller att det verkligen inte finns någon påverkan någonstans ifrån och det kommer inifrån.

Med färre normer om vad som är kvinnligt och manligt (genus neutral uppväxt) så kanske det blir betydligt färre som känner att de har fel kropp . Det lär alltid finnas kvar men antalet borde minska.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 019
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp