Alltså, jag förstår inte varför flera här tycker att det är kul att försöka göra sig dumma. Missförstå med flit är aldrig ett vinnande koncept. Jag tror mycket väl att de flesta faktiskt förstår vad det är jag menar, men istället för att ta in det och acceptera problemet så ska ni istället börja märka ord och flytta problemet till något helt annat än själva huvudproblemet. Det kanske är något som ni tycker är kul, vad vet jag. Men det blir en väldigt konstig diskussion då.
Men okej, jag ska försöka förklara mig ännu mer:
I vårt språk, i vårt samhälle, så finns det två biologiska kön - kvinna och man.
Det är jag helt med på.
Vi har olika kromosomuppsättningar och gener som visar på vilket biologiskt kön vi är.
Det är jag också helt med på.
Biologiskt kön = kvinna & man (binära kön)
Kön(sorgan...) = snopp & snippa
Könsidentitet/pronomen = omöjligt att svara på eftersom det finns mängder av det. Men kort sagt det en vill bli kallad och/eller känner sig som.
MEN.
Varför hela tiden påpeka vad en är född som när många helt enkelt inte känner sig bekväma eller hemma med det? Att ha rätt till sina åsikter är ju en grej, men det är inget som en alltid behöver yttra offentligt. Jag tror att alla människor vet vilket deras biologiska kön är oavsett hur dom själva uppfattar och känner sig. Såklart att exempelvis en ickebinär fattar att hen är född i en kvinnlig eller en manlig kropp.
Men det är inte det som är själva "problemet". Problemet är ju snarare att folk hela tiden ska propsa på att märka ord och ta för givet att en person minsann är av ett visst kön efter hur personen ser ut, heter, beter sig osv.
De flesta skulle uppfatta "Malin som har bröst, kurvig kropp med breda höfter, sminkar sig, har långt hår och klär sig i klänning" som en kvinna. För oftast är det ju så också. Jag tror nog att vi alla förstår och vet hur en stereotyp kvinna ser ut och hur hon "ska vara" samt hur en stereotyp man ser ut och "ska vara". Kruxet kommer ju när någon avviker från detta.
Det finns personer som är födda i en biologiskt kvinnlig kropp, men som verkligen inte är en kvinna. Ett exempel på detta skulle väl kunna vara att du en dag vaknar upp i din grannes kropp och oavsett hur mycket du säger att du inte är din granne så kommer folk inte acceptera detta. För du ser ut som din granne, du pratar som din granne och du heter som din granne.
Att dag ut och dag in, hela tiden, få höra att du faktiskt inte är dig själv utan att du är din granne, kan ni på riktigt inte försöka sätta er in i hur förminskande det måste kännas? Att inte bli accepterad, att inte bli sedd som det personen vill bli sedd som.
Om du exempelvis är ickebinär (du är varken kvinna eller man) så är du självklart fortfarande född i ett biologiskt kön. Det vet du om. Men du accepterar det (troligtvis) och kanske till och med (förhoppningsvis) gillar din kropp. Men du
känner dig varken som kvinna eller man.
Din omgivning kommer se dig som det biologiska kön du är född med. Du kommer alltid uppfattas som antingen kvinna eller man av främmande personer. Du kommer hela tiden få höra "oj, förlåt, jag visste inte... Du har ju en kvinnlig kropp och ett kvinnligt namn...". Även om personen antagligen förstår att folk uppfattar en som det en ser ut som, så är det ju psykiskt påfrestande att hela tiden behöva påpeka att "du är du och att du varken är kvinna eller man. Punkt."
Samma sak inom vården. Du blir sedd och tagen som det biologiska kön du är född med. Kvinna eller man. Detta påtalas säkert också (eller personen hör när folk talar om en i tredje person). Och att gå på en helt vanlig hälsoundersökning och det första personen möts av är omgivningens uppfattning om att detta är en kvinna eller en man. Och igen, även fast du är fullt medveten om vilket biologiskt kön du är född med så blir du inte sedd som det. "
Jag finns, jag existerar faktiskt även fast jag varken är kvinna eller man".
Det är klart att det är svårt att helt plötsligt börja tänka på ett nytt sätt och kanske försöka ändra uppfattning om något en aldrig tidigare har haft en tanke på. Speciellt om en själv inte har någon erfarenhet eller kunskap om det. Men att bara börja erkänna för sig själv att det är så här samhället ser ut tror jag är en bra och stark grund till att bli mer accepterande. Och ibland behöver en inte ifrågasätta och påpeka sånt som egentligen är helt ointressant. Det gäller väl att helt enkelt vara lyhörd, lyssna på sina medmänniskor och gärna läsa på om det en inte vet något om, innan en yttrar sig på ett dömande sätt. Även om dömandet inte alltid görs med flit eller med någon negativ baktanke.
Sen tror jag att det är viktigt att diskutera mycket kring det här. Både med de som faktiskt är en del av det, men även med andra. Att väcka den här debatten inom sig själv liksom.
Nu är ju ändå dom flesta accepterande och förstående enligt min uppfattning , och rättar sig såklart om/när dom har fel. Men det är ju fortfarande ett problem som det bör tänkas och pratas mer om.
Och självklart har varken jag eller någon annan tolkningsföreträde. Så det jag skriver är helt och hållet mina åsikter och uppfattningar som jag har fått genom att dels läsa på mycket själv, men också genom att ha flera trans och/eller ickebinära personer i min omgivning som jag pratat mycket med. Men det tar jag nog för givet att ni faktiskt förstår