Att tvångsköna någon

Jag förstår ditt budskap.
Jag blev ändå dnyfiken då du tog upp det där med att du inte tycker man kan ändra eller välja kön och att du skulle ha svårt för att kalla en biologisk man för kvinna. Det var därför jag spann vidare lite och blev nyfiken på hur du (och andra med liknande tankesätt/åsikter men du kan ju bara svara för dig) tänker och resonerar i frågan. Men du behöver såklart inte svara på det om du inte vill. Jag blev bara intresserad och vill förstå hur tankarna går, när du nu ändå tog upp det.

Ok kan bara svara för mig själv hur jag menade då. Om en man som är född biologiskt man och ser ut som en man, säg klädmässigt också vill bli kallad kvinna skulle jag vilja och även göra det för personens önskans skull men det hade känts väldigt konstigt då han ju uppenbart är och ser ut som en man, jag vet inte om jag kan ändra den känslan hos mig eftersom man ändå oftast fysiskt föds som antingen eller. Tex. om min man en dag sa till mig att han från och med idag vill bli kallad för kvinna, jag hade älskat honom lika mycket men det hade känts väldigt konstigt tror jag. Jag kan ärligt säga jag hade respekterat och tyckt om den personen lika mycket som vem som helst jag kände eller mötte men kan inte hjälpa om det ändå känns konstigt. Det finns säkert en gräns efter det att tex. mannen ändrat sitt utseende så mkt att denne kunde tas för att vara en man och då hade det kanske inte känts lika konstigt det vet jag inte har inte känt någon vad jag vet.

Men, något jag undrar och tänker på hur det medicinska fungerar om man bytt kön.
Jag tänker mycket på hur det fungerar rent medicinskt? Ändras könet i läkarjournaler om man byter juridiskt och man möter en ny läkare som inte vet ens bakgrund? Krävs det verkligen ingen mer behandling efteråt utan kroppen funkar helt som det andra könet av sig själv efter bytet, vad med klimakteriet hormomer osv, typ skelettets form ändras ju inte iaf? En manlig och kvinnlig kropp kan ju reagera olika på läkemedel vid vanlig behandling och så vidare. Hur kan en biologiskt född man vara gravid nu blev jag nyfiken?
 
Ok kan bara svara för mig själv hur jag menade då. Om en man som är född biologiskt man och ser ut som en man, säg klädmässigt också vill bli kallad kvinna skulle jag vilja och även göra det för personens önskans skull men det hade känts väldigt konstigt då han ju uppenbart är och ser ut som en man, jag vet inte om jag kan ändra den känslan hos mig eftersom man ändå oftast fysiskt föds som antingen eller. Tex. om min man en dag sa till mig att han från och med idag vill bli kallad för kvinna, jag hade älskat honom lika mycket men det hade känts väldigt konstigt tror jag. Jag kan ärligt säga jag hade respekterat och tyckt om den personen lika mycket som vem som helst jag kände eller mötte men kan inte hjälpa om det ändå känns konstigt. Det finns säkert en gräns efter det att tex. mannen ändrat sitt utseende så mkt att denne kunde tas för att vara en man och då hade det kanske inte känts lika konstigt det vet jag inte har inte känt någon vad jag vet.

Men, något jag undrar och tänker på hur det medicinska fungerar om man bytt kön.
Jag tänker mycket på hur det fungerar rent medicinskt? Ändras könet i läkarjournaler om man byter juridiskt och man möter en ny läkare som inte vet ens bakgrund? Krävs det verkligen ingen mer behandling efteråt utan kroppen funkar helt som det andra könet av sig själv efter bytet, vad med klimakteriet hormomer osv, typ skelettets form ändras ju inte iaf? En manlig och kvinnlig kropp kan ju reagera olika på läkemedel vid vanlig behandling och så vidare. Hur kan en biologiskt född man vara gravid nu blev jag nyfiken?

Tack för att du utvecklade ditt svar! Jag hinner och orkar inte läsa det så noga just nu, men jag ska absolut göra det imorgon.

Vad det gäller hur kroppen fungerar efter könskorrigering kan jag inte svara på allt (men det är säkert inte svårt att googla fram) men jag är rätt säker på att hormoner måste man äta resten av livet. Skelettet ändras inte, nej. Väldigt mycket i kroppen fungerar ju lika oavsett biologiskt kön, och en hel del hjälper hormoner till med vid könskorrigering. Med operationer kan man få ett fungerande underliv osv men HELT som om man vore född i sitt rätta kön kommer inte kroppen att fungera.

En biologiskt född man kan i nuläget inte vara gravid. En del transmän har inte genomgått underlivsoperation (och jag vet inte hur det är med hormoner faktiskt) och kan bli gravida, det känner du säkert till. Så gravida män finns, men inte gravida män födda i en så kallad manskropp.

Men man har nyligen börjat kunna göra livmodertransplantationer (till biologiskt födda kvinnor), något som det forskats på vid Sahlgrenska. Än så länge är det väl kvar i försöksstadiet (finns några barn som kommit till mha det) men om det utvecklas är det väl inte helt otänkbart att även transkvinnor i framtiden kan få en livmodertransplantation. Då borde det inte vara omöjligt för dem att bli gravida, även fast de föddes med manligt könsorgan. Men det är bara spekulationer än så länge.
 
Jag hoppas att du håller dessa åsikter för dig själv och försöker jobba på att bli mer accepterande mot de som är trans och/eller ickebinära.



Om det är så viktigt för dig att bli kallad kvinna så bör du väl kunna förstå att vissa inte vill bli kallad varken kvinna eller man, eller vad det nu ens kan tänkas vara.



Haha :p jag har faktiskt aldrig sett ditt användarnamn, tror jag. Känner inte igen det iallafall. Men det finns ju faktiskt män och ickebinära som kan vara gravida också!

Hmm vet faktiskt inte hur jag kan göra för att vara mer accepterande om du läser mitt sista svar?
Tack för att du utvecklade ditt svar! Jag hinner och orkar inte läsa det så noga just nu, men jag ska absolut göra det imorgon.

Vad det gäller hur kroppen fungerar efter könskorrigering kan jag inte svara på allt (men det är säkert inte svårt att googla fram) men jag är rätt säker på att hormoner måste man äta resten av livet. Skelettet ändras inte, nej. Väldigt mycket i kroppen fungerar ju lika oavsett biologiskt kön, och en hel del hjälper hormoner till med vid könskorrigering. Med operationer kan man få ett fungerande underliv osv men HELT som om man vore född i sitt rätta kön kommer inte kroppen att fungera.

En biologiskt född man kan i nuläget inte vara gravid. En del transmän har inte genomgått underlivsoperation (och jag vet inte hur det är med hormoner faktiskt) och kan bli gravida, det känner du säkert till. Så gravida män finns, men inte gravida män födda i en så kallad manskropp.

Men man har nyligen börjat kunna göra livmodertransplantationer (till biologiskt födda kvinnor), något som det forskats på vid Sahlgrenska. Än så länge är det väl kvar i försöksstadiet (finns några barn som kommit till mha det) men om det utvecklas är det väl inte helt otänkbart att även transkvinnor i framtiden kan få en livmodertransplantation. Då borde det inte vara omöjligt för dem att bli gravida, även fast de föddes med manligt könsorgan. Men det är bara spekulationer än så länge.

Nu vet jag hur jag skulle uttryckt mig ang. att man inte kan byta kön. Genetsikt kan man ju inte det hur man än ändrar på sig kosmetiskt och med hormoner. Så då är det väl bara fakta att man kan egentligen inte byta kön genetiskt helt enkelt. Skulle det gå i framtiden att byta ut sitt DNA och kromosomer och alla celler i kroppen efter man är född såpass skulle det vara otroligt läskigt tycker jag :D.
 
Senast ändrad:
Men är det ens NÅGON som söker vård för en förkylning om personen är frisk i grunden? Eller om personen råkade slå i tån i väggen när den var på väg någonstans (det händer mig säkert minst 2 gånger i månaden pga klumpig. Ja, att jag slår i tån i väggen alltså, inte att jag söker vård för det.)?

massor av människor.
 
@Saeta

Men jag måste fråga, för jag fattar nog inte.

Du menar att det finns personer som exempelvis är född med snopp, klär sig enligt vad som anses vara normen för män, heter ett manligt namn, där hela uppenbarelsen signalerar "person av han-kön", att den personen egentligen identifierar sig som kvinna och exempelvis inte söker vård för det är så djupt kränkande att någon antar att denne är en man?
 
@Saeta

Men jag måste fråga, för jag fattar nog inte.

Du menar att det finns personer som exempelvis är född med snopp, klär sig enligt vad som anses vara normen för män, heter ett manligt namn, där hela uppenbarelsen signalerar "person av han-kön", att den personen egentligen identifierar sig som kvinna och exempelvis inte söker vård för det är så djupt kränkande att någon antar att denne är en man?
Eller så ser du en som är född kvinna, har ett namn som både är kvinnligt och manligt, har långthår, sminkar sig inte, klär sig inte enligt normen som en kvinna (känner inte sig bekväm med klänning, kjol och liknande), har jobb som är och alltid varit mansdominerat, intressen där ena är typiskt manligt och det andra typiskt kvinnligt.

Alla utan en stämmer på mig.
 
Eller så ser du en som är född kvinna, har ett namn som både är kvinnligt och manligt, har långthår, sminkar sig inte, klär sig inte enligt normen som en kvinna (känner inte sig bekväm med klänning, kjol och liknande), har jobb som är och alltid varit mansdominerat, intressen där ena är typiskt manligt och det andra typiskt kvinnligt.

Alla utan en stämmer på mig.

Intressant.
Vad är det som gör att du skriver att "klär sig inte enligt normen som en kvinna" innebär att personen inte använder klänning, kjol och liknande?
I mina ögon är det visserligen så att om en person är klädd i klänning eller kjol, så är det oftast en kvinna.
Men kvinnor är oftast inte klädda i klänning eller kjol, utan byxor.
 
Om jag går till ortopedakuten för att mitt finger är brutet så behöver jag inte höra att jag minsann är ohälsosam och behöver gå ner i vikt.
Hade jag däremot sökt hjälp för min vikt så hade det inte varit konstigt.

Om jag går till tandläkaren så vill jag inte heller att folk tar sig friheten att kommentera min vikt. Punkt.

Du menar att bara för att någon riskerar att bli kränkt för att det är ett känsligt ämne så ska man inte ta upp det som vårdpersonal? När det gäller just vikt kan det vara relevant, inte för att någon är ”ohälsosam” utan för att det kan påverka vilket resultat en behandling kan få. Har inte patienten då rätt att veta vad denne kan göra för att öka chanserna för att få ett bästa möjliga resultat?

Lägg sen till att det är extremt vanlig med patienter som söker för ett problem men egentligen vill ha hjälp med något annat. Speciellt om det de egentligen vill ha hjälp med är något som uppfattas som jobbigt eller känsligt.
 
Nu vet jag hur jag skulle uttryckt mig ang. att man inte kan byta kön. Genetsikt kan man ju inte det hur man än ändrar på sig kosmetiskt och med hormoner. Så då är det väl bara fakta att man kan egentligen inte byta kön genetiskt helt enkelt. Skulle det gå i framtiden att byta ut sitt DNA och kromosomer och alla celler i kroppen efter man är född såpass skulle det vara otroligt läskigt tycker jag

Nej man kan inte ändra på genetiken och det är ju ingen nyhet precis. Däremot så kan man ändra på allt utom genetiken så att allt stämmer överens med den könsidentitet man har. Om folk ändå inte kan fatta att det handlar om att få vara i den kropp man borde varit född till och att folk då måste komma dragande med att vadå - du har ju ändå inte bytt kön (eller korrigerat) för genetiskt är du fortfarande man/kvinna. Det är respektlöst tycker jag.
 
Intressant.
Vad är det som gör att du skriver att "klär sig inte enligt normen som en kvinna" innebär att personen inte använder klänning, kjol och liknande?
I mina ögon är det visserligen så att om en person är klädd i klänning eller kjol, så är det oftast en kvinna.
Men kvinnor är oftast inte klädda i klänning eller kjol, utan byxor.
Köper nästan inget och känner sig inte bekväm med dom flesta kläder på damavdelningen i en kläddaffär alla h&m och likande.

Undantag underkläder.
 
Har jag inte stött på faktiskt. Alla sådana tillfällen för mig har haft Mr eller Ms att välja mellan.
Det allra mest intressanta jag har stött på i den vägen var när jag skulle hyra bil en gång, och det man kunde välja mellan var "Mr", "Mrs", "Miss" och "Doktor" :D Funderade starkt på att välja Doktor "bara för att" (och ja, det var ett tyskt företag - vad annars liksom?)
 
Köper nästan inget och känner sig inte bekväm med dom flesta kläder på damavdelningen i en kläddaffär alla h&m och likande.

Undantag underkläder.

OK.
(erkänner: har inte koll på hur kläderna ser ut i "vanliga" klädaffärer)

Spinoff lite på vad som ligger i vår tolkning/identifiering av biologiskt kön.
Kroppslängd, ansikte, eventuell skäggväxt, klädval. Frisyr. Tydliga yttre attribut...
Men också hållning, rörelsemönster och kroppsform ingår ju.
Visst finns det individer där de flesta av oss inte omedelbart "identifierar könet" på en individ, men vi har ju en starkt utpräglad förmåga att känna igen mönster (pattern recognition) och det är ju sådant som även på omedvetet plan gör att vi avgör biologiskt kön på individer vi ser.

Det är ju i de allra flesta situationer oväsenligt för mig vilket biologiskt kön en annan individ har (utom i jobbsituationer, då, som redan tagits upp i tråden), och för mig personligen lika oväsentligt vilken upplevd könstillhörighet en individ har.

För en del personer, som uttryckt till exempel en rädsla för "män" vore det antingen bättre att inte ha så starkt utpräglad förmåga till "pattern recognition": inte tolka in "man" som "fara/risk".
Eller sämre eftersom den individen möjligen i stället skulle reagera "människa, kan vara man, fara/risk".
 
Om en man som är född biologiskt man och ser ut som en man, säg klädmässigt också vill bli kallad kvinna skulle jag vilja och även göra det för personens önskans skull men det hade känts väldigt konstigt då han ju uppenbart är och ser ut som en man, jag vet inte om jag kan ändra den känslan hos mig eftersom man ändå oftast fysiskt föds som antingen eller. Tex. om min man en dag sa till mig att han från och med idag vill bli kallad för kvinna, jag hade älskat honom lika mycket men det hade känts väldigt konstigt tror jag.

Eftersom det är något du inte är van vid eller kanske till och med har noll erfarenhet av, så är det ju inte konstigt att du tycker att det känns konstigt och annorlunda. Men du kan absolut ändra ditt synsätt genom att aktivt tänka på det, om du vill.

Jag tror ditt exempel ang om din man en dag sa att han vill bli kallad för kvinna är väldigt ovanligt. Det förekommer säkert, men att helt plötsligt från ingenstans säga det till någon en är gift med utan att du i detta fall skulle ha anat något...

Jag kan ärligt säga jag hade respekterat och tyckt om den personen lika mycket som vem som helst jag kände eller mötte men kan inte hjälpa om det ändå känns konstigt. Det finns säkert en gräns efter det att tex. mannen ändrat sitt utseende så mkt att denne kunde tas för att vara en man och då hade det kanske inte känts lika konstigt det vet jag inte har inte känt någon vad jag vet.

Ja men såklart en fortfarande skulle älska och tycka om en person som en redan älskar och tycker om "helt plötsligt från ingenstans" vill bli kallad kvinna (om det var en man innan). Jag tror inte att kärleken skulle avta på en sekund. Men det är ju såklart ändå en omställning och det gör ju att det bli konstigt. Men det konstiga behöver ju inte vara negativt heller, anser jag :).
Jag hade också reagerat och blivit förvånad om min pojkvän, född som man med snopp och hela det attributet, helt plötsligt en dag är en kvinna.

Hmm vet faktiskt inte hur jag kan göra för att vara mer accepterande om du läser mitt sista svar?

Ibland är det ju något som en bara ska acceptera och inte ifrågasätta. Att vara lyhörd och lyssna på sin omgivning. :)

Nu vet jag hur jag skulle uttryckt mig ang. att man inte kan byta kön. Genetsikt kan man ju inte det hur man än ändrar på sig kosmetiskt och med hormoner. Så då är det väl bara fakta att man kan egentligen inte byta kön genetiskt helt enkelt. Skulle det gå i framtiden att byta ut sitt DNA och kromosomer och alla celler i kroppen efter man är född såpass skulle det vara otroligt läskigt tycker jag :D.

Men skulle du påpeka det till en person som är född i en kvinnlig kropp men inte är kvinna? Alltså, du får självklart ha dina åsikter, men det är skillnad på att ha dom för sig själv och att påpeka det :)
 
Tappade nog ett inte i läsningen men är fortfarande nyfiken på hur respekten för könet visar sig?

Det är inget som jag personligen funderar på eftersom jag, som ciskvinna, blir sedd som kvinna. Därför är det inget problem för MIG. Men det är ju helt ointressant hur jag upplever det eftersom problemet kvarstår för många andra personer.
 
...och där gjorde du just det igen...
uttryckte dig nedlåtande.

Nej, det var inte mig själv jag syftade på, utan din argumentationsteknik.

Nej, jag uttrycker mig inte nedlåtande. Det är du som tolkar det så.

...sina.
inte hens.
inte hennes/hans.
sina

Du förstod vad jag menade. Det är väl kanske dialektalt, vad vet jag :meh:

massor av människor.

Ja,det finns folk till allt och vissa söker väl vård för minsta lilla rispa på (i?) nagelbandet. Men det är fortfarande inte det som är problemet i den här frågan.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 020
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp