Att tvångsköna någon

OM någon ja. Men det står att du använder namnet om du vet om namnet. Så frågan kvarstår.
Om du vet att en person heter Anna, men du vet inte om Anna vill identifiera sig som en hon eller inte. Säger du då hon eller hen när du pratar om Anna?

För i dina senare inlägg skriver du att du säger hon om du vet att personen heter Anna.

Som jag redan sagt så försöker jag att inte använda könade ord. Ibland hinner jag inte tänka och då säger jag "hon" om Anna och han om Anders. För att det sitter så djupt rotat i mig. Jag är långt ifrån felfri. Det är på riktigt skitsvårt att förändra ett tankesätt som en levt med i över 20 år.
 
Det är väl inte fel i sig förutom att man oftast vet om det redan?

Om jag går till ortopedakuten för att mitt finger är brutet så behöver jag inte höra att jag minsann är ohälsosam och behöver gå ner i vikt.
Hade jag däremot sökt hjälp för min vikt så hade det inte varit konstigt.

Om jag går till tandläkaren så vill jag inte heller att folk tar sig friheten att kommentera min vikt. Punkt.
 
Men att trans/ickebinära inte känner sig accepterade har ju inte med läkarskräck att göra. Det har att göra med att de inte blir sedda. Och jag förstår att du inte ser det som ett problem. Men det ÄR ett problem, och det är inte deras plikt att anpassa sig. De har lika stor rätt att känna sig sedda inom vården som alla andra.
Kan säga att det är många som inte känner sig sedda inom vården. Dom är nog inget undantag.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Om jag går till ortopedakuten för att mitt finger är brutet så behöver jag inte höra att jag minsann är ohälsosam och behöver gå ner i vikt.
Hade jag däremot sökt hjälp för min vikt så hade det inte varit konstigt.

Om jag går till tandläkaren så vill jag inte heller att folk tar sig friheten att kommentera min vikt. Punkt.

Det är ju en hälsofråga så jag tycker det är högst relevant även om det inte är det man specifikt söker vård för. Ser en läkare ett annat potentiellt hälsoproblem så är det snarare personens plikt att upplysa om det.

Ett exempel vore om man såg något som skulle kunna vara cancer eller liknande.
 
Menar du att det är ett problem av så stora proportioner att mentalt friska människor inte vill söka akut vård vid allvarliga kanske livshotande skador/sjukdomar för att sjukvårdspersonal använder sig av personers biologiska kön som dessutom kan vara viktig både för behandling och diagnos?

Och att det är denna typen av bemötande som får dem att avstå, inte kränkande kommentarer eller negativ särbehandling ?
Vad föreslår du att vårdpersonalen säger som är helt neutralt och inte sårar någon? Jag kan själv inte komma på något som ingen skulle kunna ta illa vid sig av. Jag ser det inte direkt som ett alternativ att kalla någon kukbärare på sjukhus, förutom att fler förmodligen uppfattar det som kränkande, hen ogillar många osv. Är det inte lättare att acceptera att man har ett biologiskt kön som ibland är praktiskt att referera till. Det är just biologiskt kön som avses.

Alltså, en transperson/ickebinär är ju inte dum i huvudet. Klart att en är medveten om vilket kön en blivit tilldelad vid födseln.
 
Jag vet. Jag är en av dom som inte blir sedd eller tagen på allvar inom vården. Men det är inte det diskussionen handlar om :)
Nehe, trodde du tyckte att det är ett stort problem att just dom inte blir sedda inom vården och därför inte söker vård. Jag tror bara inte det är någon större skillnad för andra.
 
Nehe, trodde du tyckte att det är ett stort problem att just dom inte blir sedda inom vården och därför inte söker vård. Jag tror bara inte det är någon större skillnad för andra.

Fast anledningen till varför inte jag blir sedd eller tagen på allvar är ju inte för att jag känner att dom inte respekterar mitt kön.
 
Som jag redan sagt så försöker jag att inte använda könade ord. Ibland hinner jag inte tänka och då säger jag "hon" om Anna och han om Anders. För att det sitter så djupt rotat i mig. Jag är långt ifrån felfri. Det är på riktigt skitsvårt att förändra ett tankesätt som en levt med i över 20 år.
Så då använder du hen tills du fått reda på vilket pronomen någon har? Så även om du träffade mig, fick veta att jag heter Anna, men inget mer, så skulle du använda hen om mig om du berättade om mig för någon annan?

För du säger här att om du vet att Anna biologiskt är en kvinna så säger du hon om henne när du pratar med andra. Det är det jag vill reda ut. Är man hon eller hen tills du tagit reda på vilket pronomen man vill benämnas med?
 
Men det handlar fortfarande inte om att kalla någon hen där en redan vet könet.
Här skriver du ju att du inte säger hen om Anna om du vet att Anna är kvinna. Men i svaret tidigare skrivet du att du säger hen om du inte vet hur någon kallar sig.

Så hur är det?
 
Alltså, en transperson/ickebinär är ju inte dum i huvudet. Klart att en är medveten om vilket kön en blivit tilldelad vid födseln.
Apropå vad? Det är väl ingen som påstått något i närheten av det? Varför citerar du mitt inlägg och skriver något helt orelaterat?
 
Men att trans/ickebinära inte känner sig accepterade har ju inte med läkarskräck att göra. Det har att göra med att de inte blir sedda. Och jag förstår att du inte ser det som ett problem. Men det ÄR ett problem, och det är inte deras plikt att anpassa sig. De har lika stor rätt att känna sig sedda inom vården som alla andra.
De flesta känner sig nog osynliga i vården.

Det känns direkt ologiskt att inte söka vård för allvarliga sjukdomar om anledningen är att man inte känner sig sedd. Okej om det gäller mindre blessyr, men vid allvarligare tillstånd så känns det mest osmart.

-"Varför tar du dig inte till sjukhuset med din brutna arm/hjärnhinneinflammation etc"

-"Jag upplevde det som de inte såg mig när de talade om mig som kvinnan så jag hoppas jag klarar det här själv"
 
Här skriver du ju att du inte säger hen om Anna om du vet att Anna är kvinna. Men i svaret tidigare skrivet du att du säger hen om du inte vet hur någon kallar sig.

Så hur är det?

Varför är du så fruktansvärt nyfiken på att få ett korrekt svar från mig? Jag tycker mig ha svarat på dina frågor genom alla sidor i tråden. Om du tycker att mina svar är oklara så betyder det nog att dom är det också.
 
Apropå vad? Det är väl ingen som påstått något i närheten av det? Varför citerar du mitt inlägg och skriver något helt orelaterat?

Apropå detta;
Är det inte lättare att acceptera att man har ett biologiskt kön som ibland är praktiskt att referera till. Det är just biologiskt kön som avses.

Jag svarar på ditt inlägg. Och det var så jag uppfattade det. Därför citerar jag det. Som jag brukar göra när jag svarar på någons inlägg :)


De flesta känner sig nog osynliga i vården.

Det känns direkt ologiskt att inte söka vård för allvarliga sjukdomar om anledningen är att man inte känner sig sedd. Okej om det gäller mindre blessyr, men vid allvarligare tillstånd så känns det mest osmart.

-"Varför tar du dig inte till sjukhuset med din brutna arm/hjärnhinneinflammation etc"

-"Jag upplevde det som de inte såg mig när de talade om mig som kvinnan så jag hoppas jag klarar det här själv"

Alltså, eftersom problemet finns så är det väl bara att acceptera att vissa undviker vården. Jag kan inte svara på ditt exempel eftersom jag själv inte kan relatera.
 
Om jag går till ortopedakuten för att mitt finger är brutet så behöver jag inte höra att jag minsann är ohälsosam och behöver gå ner i vikt.
Hade jag däremot sökt hjälp för min vikt så hade det inte varit konstigt.

Om jag går till tandläkaren så vill jag inte heller att folk tar sig friheten att kommentera min vikt. Punkt.
Fast det har väl inget att göra med könstillhörighet/könsroller. Det är ett känsligt ämne att ta upp men läkaren gör det av omsorg om dig och din hälsa och inte för att vara elak eller lägga sig i. Dessutom ligger det inom läkarens uppdrag.
 
Jag svarar på ditt inlägg. Och det var så jag uppfattade det. Därför citerar jag det. Som jag brukar göra när jag svarar på någons inlägg :)
Jag syftar på att acceptera att man refererar till det biologiska könet helt utan baktankar om att tilldela någon könstillhörighet. Och definitivt inte någon referens till intelligenskvot.

Lite slarvigt formulerat. det handlar om orden inte att folk inte känner till sitt biologiska kön utan vad ordet kön betyder för de flesta och hur det är definierat.
 
Senast ändrad:
Varför är du så fruktansvärt nyfiken på att få ett korrekt svar från mig? Jag tycker mig ha svarat på dina frågor genom alla sidor i tråden. Om du tycker att mina svar är oklara så betyder det nog att dom är det också.
För att du först säger en sak, sen säger något helt motsatt
 
Fast det har väl inget att göra med könstillhörighet/könsroller. Det är ett känsligt ämne att ta upp men läkaren gör det av omsorg om dig och din hälsa och inte för att vara elak eller lägga sig i. Dessutom ligger det inom läkarens uppdrag.

Nej, såklart det inte har :). Anledningen till varför jag skrev det var för att @Badger tog upp det. Jag kan absolut prata om min tjocka kropp med läkare (men inte med tandläkare!!!), men antingen gör jag det för att JAG vill, eller när jag känner att läkaren inte gör det med ett fettförakt. Men jag orkar inte ta den diskussionen igen :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 020
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp