Att tvångsköna någon

Jag syftar på att acceptera att man refererar till det biologiska könet helt utan baktankar om att tilldela någon könstillhörighet. Och definitivt inte någon referens till intelligenskvot.

Lite slarvigt formulerat. det handlar om orden inte att folk inte känner till sitt biologiska kön utan vad ordet kön betyder för de flesta och hur det är definierat.

Men det är jag också helt övertygad om att alla vet. :up:
 
Nej, såklart det inte har :). Anledningen till varför jag skrev det var för att @Badger tog upp det. Jag kan absolut prata om min tjocka kropp med läkare (men inte med tandläkare!!!), men antingen gör jag det för att JAG vill, eller när jag känner att läkaren inte gör det med ett fettförakt. Men jag orkar inte ta den diskussionen igen :)
Då är det föraktet som är problematiskt inte frågandet i sig.
 
Jag könar folk utefter gissningar ofta vid första mötet. Jag vet inte riktigt hur jag skulle göra för att få alla nöjda.

Precis som kommer frami tråden så blir ju faktiskt många kränkta av att kallas hen. Och många blir kränkta av att bli felkönade sas.

Jag är cis-kvinna som både känner mig som och ser ut som kvinna. Jag har alltså inte behövt utsättas för så mycket missförstånd eller behövt fundera kring vad jag har för kön och könsidentitet. Jag tar dock inte illa upp om jag kallas för hen av någon. För mig är det inte kränkande.
Jag känner att jag iom det inte kan påstå mig veta hur det är för de som kränks av att benämnas fel.
Och jag vet inte riktigt hur man ska kunna lösa allt så alla blir nöjda.

Ang vården tex så vet jag att det ofta tagits upp att jag är kvinna. Vilket för mig inte är något problem. Men jag antar att det kan ske lika ofta för någon som tex kanske ser ut som en kvinna men vars könsidentitet är man. Det måste bli en enormt jobbig påminnelse på fler plan varje gång.
 
Jag har ingen aning om vad för kön du är eller vad du har för pronomen. Det är ingen info som kommer fram genom att titta på din avatar eller genom "jordgubbsdoft". Därför skulle jag säga "Du vet jordgubbsdoft från Buke? Hen kommer på middag ikväll". Men hade jag vetat ditt kön/pronomen så hade jag självklart inte sagt hen, utan helt enkelt det du vill bli kallad!

Menade såklart irl :).

Ok ja menade du först efter någon sagt till specifikt att den vill bli kallad för något annat så tycker jag det är bra man respekterar den. Bara man inte utgår ifrån, eller frågar :D om någon vill bli kallad för något annat så blir jag inte kränkt. Utan man får ändå utgå från att jag är kvinna efter man sett mig oavsett hur pojkflickig jag upplevts av någon när jag uppenbart ser ut som en biologisk kvinna.
 
Men det är jag också helt övertygad om att alla vet. :up:
Det är acceptfrågan jag tänker på inte vet-frågan- det borde vara uppenbart även för dig att så gott som alla har förmågan att skilja snopp från snippa även på sig själv. Jag funderar mest på om du försöker idiotförklara mig medvetet eller det är ett omedvetet.
 
Menade såklart irl :).

Ok ja menade du först efter någon sagt till specifikt att den vill bli kallad för något annat så tycker jag det är bra man respekterar den. Bara man inte utgår ifrån, eller frågar :D om någon vill bli kallad för något annat så blir jag inte kränkt. Utan man får ändå utgå från att jag är kvinna efter man sett mig oavsett hur pojkflickig jag upplevts av någon när jag uppenbart ser ut som en biologisk kvinna.

Fast kan ju lägga till, oavsett om man ska respektera folk så tycker ju jag att kön inte är något man kan välja eller ändra..
Så egentligen hade jag nog haft väldigt svårt att kalla en man för kvinna eller motsatt.. Det har lixom ingenting med hur man känner sig eller med ens könsuttryck att göra..

Äh ville bara få fram att jag inte vill att någon ska utgå från att jag kan tänkas vilja bli kallad för något annat än kvinna (irl!), då hade jag blivit ledsen.

(Ditt svar Saeta var lite komiskt då jag endast skrivit om min graviditet i andra inlägg hittils :D)
 
Senast ändrad:
Fast kan ju lägga till, oavsett om man ska respektera folk så tycker ju jag att kön inte är något man kan välja eller ändra..
Så egentligen hade jag nog haft väldigt svårt att kalla en man för kvinna eller motsatt.. Det har lixom ingenting med hur man känner sig eller med ens könsuttryck att göra..

Hur tänker du då?
Alltså,att du har svårt för att kalla en man för kvinna. Är det en biologisk man med könsidentiteten kvinna du tänker på då, eller? Jag förstår inte riktigt.
 
Hur tänker du då?
Alltså,att du har svårt för att kalla en man för kvinna. Är det en biologisk man med könsidentiteten kvinna du tänker på då, eller? Jag förstår inte riktigt.

Ja :)

Folk får göra som de vill, men att automatiskt utgå från att folk kan tänkas vilja bli kallad det andra istället för ens biologiska kön blir ju jättekonstigt.
 
Senast ändrad:

Okej. Men om hon identifierar sig som kvinna?
Inte alla, men vissa, transpersoner väljer att utredas och får en könsdysfori-diagnos. Det är inte något hittepå för att "välja att byta" utan att man verkligen identifierar sig som det andra biologiska könet, och mår dåligt i att vara fast i "fel" kropp.
Har man diagnostiserad könsdysfori har man bl.a. rätt till hormonbehandling och underlivsoperation för att korrigera sitt biologiska kön.

Så om en kvinna, född i en manlig kropp, blivit utredd och fått en diagnos, fått hjälp med operationer och hormoner osv och ändrar sitt juridiska kön. Ser du henne som man eller kvinna då?

Tänker på att du skrev att du inte tycker kön är något man kan ändra. Nu är ju fakta att man KAN det, så jag undrar hur du ser på det.

(Sen är det såklart långt ifrån alla transpersoner som genomgår utredning för könsdysfori och väljer att behandlas med hormoner och/eller operation. Många väljer att inte göra det också av olika skäl, men för tydlighet valde jag att fokusera på de som faktiskt genomgår en könskorrigering)
 
Det är acceptfrågan jag tänker på inte vet-frågan- det borde vara uppenbart även för dig att så gott som alla har förmågan att skilja snopp från snippa även på sig själv. Jag funderar mest på om du försöker idiotförklara mig medvetet eller det är ett omedvetet.

Eller så försöker jag inte dumförklara dig alls!
Det är väl självklart att alla vet skillnaden på snopp och snippa? Jag förstår faktiskt inte alls vad det är du pratar om nu.
Du tycker att det är självklart att acceptera det kön en föddes med. Alla tycker inte det.
 
Fast kan ju lägga till, oavsett om man ska respektera folk så tycker ju jag att kön inte är något man kan välja eller ändra..
Så egentligen hade jag nog haft väldigt svårt att kalla en man för kvinna eller motsatt.. Det har lixom ingenting med hur man känner sig eller med ens könsuttryck att göra..

Jag hoppas att du håller dessa åsikter för dig själv och försöker jobba på att bli mer accepterande mot de som är trans och/eller ickebinära.

Äh ville bara få fram att jag inte vill att någon ska utgå från att jag kan tänkas vilja bli kallad för något annat än kvinna (irl!), då hade jag blivit ledsen.

Om det är så viktigt för dig att bli kallad kvinna så bör du väl kunna förstå att vissa inte vill bli kallad varken kvinna eller man, eller vad det nu ens kan tänkas vara.

(Ditt svar Saeta var lite komiskt då jag endast skrivit om min graviditet i andra inlägg hittils :D)

Haha :p jag har faktiskt aldrig sett ditt användarnamn, tror jag. Känner inte igen det iallafall. Men det finns ju faktiskt män och ickebinära som kan vara gravida också!
 
Okej. Men om hon identifierar sig som kvinna?
Inte alla, men vissa, transpersoner väljer att utredas och får en könsdysfori-diagnos. Det är inte något hittepå för att "välja att byta" utan att man verkligen identifierar sig som det andra biologiska könet, och mår dåligt i att vara fast i "fel" kropp.
Har man diagnostiserad könsdysfori har man bl.a. rätt till hormonbehandling och underlivsoperation för att korrigera sitt biologiska kön.

Så om en kvinna, född i en manlig kropp, blivit utredd och fått en diagnos, fått hjälp med operationer och hormoner osv och ändrar sitt juridiska kön. Ser du henne som man eller kvinna då?

Tänker på att du skrev att du inte tycker kön är något man kan ändra. Nu är ju fakta att man KAN det, så jag undrar hur du ser på det.

(Sen är det såklart långt ifrån alla transpersoner som genomgår utredning för könsdysfori och väljer att behandlas med hormoner och/eller operation. Många väljer att inte göra det också av olika skäl, men för tydlighet valde jag att fokusera på de som faktiskt genomgår en könskorrigering)

Ja absolut jag tycker det är en jättesvår fråga på många sätt. Jag vill inte att någon tror att jag vill kallas för man eller hen och det var bara det jag ville få fram.
 
För den som inte är så kunnig på sånt här men VILL lära sig mer och VILL öka sin förståelse för andra människor, så finns det verkligen skitmycket information att ta till sig.

Tyvärr tror jag väl inte det är så många öppensinniga, nyfikna men inte så kunniga på ämnet som hittar hit, men ändå. Vill ni lära er mer så kan jag tipsa om Tampodden som jag snubblade över idag, ep 9. Det är Clara Henry och Freja Lindberg som pratar och reder ut massor av begrepp om cis, trans, ickebinär, pronomen osv. Vill man ha en introduktion tror jag den kan vara hjälpsam.

Ska finnas "där poddar finns", och även på youtube. Det var där jag ramlade över den :)
 
Ja absolut jag tycker det är en jättesvår fråga på många sätt. Jag vill inte att någon tror att jag vill kallas för man eller hen och det var bara det jag ville få fram.

Jag förstår ditt budskap.
Jag blev ändå dnyfiken då du tog upp det där med att du inte tycker man kan ändra eller välja kön och att du skulle ha svårt för att kalla en biologisk man för kvinna. Det var därför jag spann vidare lite och blev nyfiken på hur du (och andra med liknande tankesätt/åsikter men du kan ju bara svara för dig) tänker och resonerar i frågan. Men du behöver såklart inte svara på det om du inte vill. Jag blev bara intresserad och vill förstå hur tankarna går, när du nu ändå tog upp det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 020
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp