Att sticka?

Sv: Att sticka?

Man får helt enkelt ge tusan i att titta på vad andra gör.;)

näääj. det är ju typ 1/3 av hela grejen att planera, fundera och fantisera, titta på garn och föreställa sig hur fint det ska bli! nästa tredjedel är själva stickandet och den sista är användandet. så är det för mig i alla fall, som något slags genomsnitt :laugh:
 
Sv: Att sticka?

Bilddags!
Mina Monkeysockor som rättade till sig efter ett bad i varmvatten:
30014988.jpg


Lovikkavantar åt bästaste M som tappade bort sina gamla trasiga häromdagen.
30014990.jpg


Trollkarlsvante nummer två går trögt! Är så lite kvar men jag har ingen lust alls att göra klart dem. Det har säkert iiiiinget att göra med min fiffiga idé att avsluta med kitchener stitch (den platta avslutningen på toppen av vanten) som blir snyggt men är sjukt tråkigt att göra. Och så har jag tumstickningsrelaterade aggressioner tror jag. Plus att jag upptäcker fler och fler små trollkarlsfötter som pekar åt fel håll... men de blir nog klara nån dag.
30014991.jpg

30014992.jpg
 
Sv: Att sticka?

Sen har vi systerysters julklappsvantar i en härlig röra av olika norska mönster:
30014993.jpg

Här är de tokstora och ville inte alls krympa som jag tänkt när jag tvättade dem.
Sen gjorde jag på det elaka sättet och chockade dem med omväxlande varmt och kallt vatten tills de uppförde sig.
30014997.jpg

30014996.jpg

Hoppas hon gillar långa vantar! Jag blir vansinnig på korta som glipar i handlederna men jag är inte säker på att alla andra håller med. I annat fall tänker jag fålla upp dem så att de gröna stjärnorna försvinner, då blir de mer normallånga.

Det var de här stackars vantarna som råkade ut för min nattliga koffeinstickning, men det gick ju bra ändå till slut.
Jag har lärt mig att jag gillar Magic Loop-metoden, kommer nog inte gå tillbaks till att använda strumpstickor. Lovikkavantarna är gjorda på strumpstickor eftersom jag bara har en lång rundsticka, men nu blir det nog flera.

Planen var att göra ett par lovikkavantar åt pappa också, men mina händer tog stryk som f-n av tjocka strumpstickor så antingen får han ett par tunnare ullvantar som systers fast randiga på längden så att jag kan använda rundstickan i trä, eller så får han nåt icke stickrelaterat.
 
Sv: Att sticka?

Vilka mönster :love: Fasen vad du är duktig!!!
Jag skulle vilja lära mig göra såna flätor o grejer, är det svårt? Ser så fint och komplicerat ut :crazy:
 
Sv: Att sticka?

:
Sen har vi systerysters julklappsvantar i en härlig röra av olika norska mönster:
30014993.jpg

Här är de tokstora och ville inte alls krympa som jag tänkt när jag tvättade dem.
Sen gjorde jag på det elaka sättet och chockade dem med omväxlande varmt och kallt vatten tills de uppförde sig.
30014997.jpg

30014996.jpg

Hoppas hon gillar långa vantar! Jag blir vansinnig på korta som glipar i handlederna men jag är inte säker på att alla andra håller med. I annat fall tänker jag fålla upp dem så att de gröna stjärnorna försvinner, då blir de mer normallånga.






Det var de här stackars vantarna som råkade ut för min nattliga koffeinstickning, men det gick ju bra ändå till slut.
Jag har lärt mig att jag gillar Magic Loop-metoden, kommer nog inte gå tillbaks till att använda strumpstickor. Lovikkavantarna är gjorda på strumpstickor eftersom jag bara har en lång rundsticka, men nu blir det nog flera.

Planen var att göra ett par lovikkavantar åt pappa också, men mina händer tog stryk som f-n av tjocka strumpstickor så antingen får han ett par tunnare ullvantar som systers fast randiga på längden så att jag kan använda rundstickan i trä, eller så får han nåt icke stickrelaterat.

love::love::love::love::love:....vad duktig du är
 
Sv: Att sticka?

Jag stämmer in i kören. Du är fantastiskt duktig! En fantastisk inspiratör! :bow: :laugh:

Har du beskrivit Magic loop-metoden tidigare i tråden? Ja, jag har inte läst hela men jag blir nyfiken på vad som menas. :o
 
Sv: Att sticka?

Ojoj, tackar för allt berömmet!

Vet inte om jag har beskrivit Magic Loop-metoden, men nämnt den iaf. Den behöver helt klart ett nytt och mindre fånigt namn.
Det är en metod för att sticka tex vantar och sockor på en rundsticka istället för alla dessa strumpstickor som man tappar. man behöver en lång rundsticka så att detgår att dra ut kabeln som en ögla på båda sidorna av stickningen. Om du googlar finns det bra och enkla instruktioner, jag använde någon sådan för att lära mig. Det är lite meckigt i början om man är van med strumpstickor, men det tog inte lång stund att vänja sig.
 
Sv: Att sticka?

Nu har jag varit in på byn och shoppat på garnaffären:o
Blev lite lovikka i en grön färg som jag kan använda för att dryga ut det gråa garnet, tror inte det jag har räcker till pappa-storlek. Och en rundsticka i lagom tjocklek för lovikkavantar, med lång kabel så jag slipper strumpstickorna.
Nu ska jag lyssna på en bok om andra världskriget och göra klart dom %&/&/ trollkarlsvantarna.

Prosit: flätor är lite pilligt men egentligen inte speciellt svårt. Man använder en extrasticka och sätter av några maskor på den så att man kan "byta plats" med motsvarande antal maskor. Snurrig förklaring:) men det finns bra förklaringar på nätet om man googlar lite, stickade flätor heter cables på engelska:) Eller så går man till biblioteket och lånar en fin 70-talsbok med instruktioner *har en sån liggande här just nu, just för att lära mig sticka flätor vettigt*
 
Sv: Att sticka?

Ska googla lite på det där, vore kul att testa. Men nästa projekt är magic loop, för det verkar smidigt som fan. Jag som hur glatt som helst stickar en sak, men ledsnar när man ska göra en till likadan :crazy:
 
Sv: Att sticka?

Skitsnygga! Såna skulle jag verkligen vilja göra.



Men... så hade vi ju det här med idéer och möjligheten att förverkliga allt.:angel:
Bara att fortsätta hugga i med ulltältet. Första ärmen påbörjad. Var vaken förra halva natten, har sömnproblem nuförtiden, så då är det skönt att ha något att göra när man inte kan sova med mat som bara trycks upp i strupen på en och en liten Norpan som sparkar åt alla håll och trilskas i magen.
 
Sv: Att sticka?

Alltså, jag måste bara lobba lite för boken "Sticka mera". Icas förlag. Den är så himla bra, man får massor med mönsterbeskrivningar och hur man stickar flätor mm och hur man sedan överför detta till egna mönster. Bästa julklappen ever! Tack för det svärmor!:love:

Pga den finns det ett o annat hemsktstickat här. (Jag använder inte benämningen hemstickat för det är just hemskstickat det blir när jag ger mig in i saker jag inte riktigt reder ut).


:bump:Och vet ni vad! Jag har hittat ett mönster till ett av mina fyndgarner! Har tre nystan med nån konstig gulbeige mohair och i ovan nämnda bok finns mönster till sådant garn på en poncho. Det ska bli nästa projekt!
 
Sv: Att sticka?

heja ulltältet!!!

böcker är finfina grejer som är inte beroende av att lillasötadivadatorn vill samarbeta:) jag tittade i en superfin bok på biblioteket, som verkade ganska ny, den såg inte sådär sjuttiotal ut som många stickböcker gör, men jag kollade såklart inte vad boken hette eller vem som skrivit den, och nästa gång jag var inne hade nån lånat den. jaja, den kommer väl tillbaks. men bara jag kommer på vad den hette ska jag skaffa en egen.

dessa trollkarlsvantar.. jag tror de har funnit mening med livet genom att driva mig till vansinne. vante nummer två är rejält mycket större än nummer ett! jag lider tydligen av sticktäthetsschizofreni eller nåt sånt. maskantalet stämmer ju eftersom mönstret blev rätt. vante nummer två kommer att få bada varmt, den saken är säker:mad:
 
Sv: Att sticka?

TACK för tipset! Den åker upp på listan för mellandagsshoppingen. :D

Igår påbörjade jag svettarmband till brorsan. Igår blev de färdiga också. :banana: Underbart med så snabba projekt! :love:

Bilder kommer snart.
 
Sv: Att sticka?

Så här blev de till brorsan:
projekt1_64457511.jpg


Och jag hade börjat på en till mig själv innan, men har nu glömt bort hur många maskor det var i denna, så jag funderar på att göra om det till nåt annat. Ett fodral kanske.
projekt2_64457585.jpg
 
Sv: Att sticka?

Jag gjorde en liknande som jag sydde ihop i botten o satte snöre av flätat garn i. Så har jag mobilen där o hänger runt halsen under jackan. Perfekt när man snackar i blåtandsheadset, för jag är expert på att lägga ifrån mig mobilen annars, o då låter det väldigt knastrigt :crazy: Men när den hänger runt halsen är den ju med, o blir inte så dammig i stallet heller.
 
Sv: Att sticka?

Jag rekomenderar också "Sticka med Kaffe". Tror jag den heter. Fast den är mest som ögongodis här. De flesta mönstrena får t o m att banga ur. Kaffe Fassett är en mästare på att komma på mönster i olika färger. Googla på hans namn så förstår ni varför. (Uttalas Käjf Fasset tror jag).
 
Sv: Att sticka?

Tusen tack:D
Nu har jag gjort en lovikkavante åt pappa, men jag undrar om dom kommer bli två. Lovikkavantar är ju skitjobbiga för händerna! Jag tror jag stickar dom hårdare än jag stickar annat.
Den ena trollkarlsvanten har fått en tumme.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 361
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 967
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp