Att sticka?

Sv: Att sticka?

Ett litet barn kan nog nöja sig med 15 cm bred halsduk. En halsduk kan vara lika lång som användaren själv.

En bebis skulle jag nog inte göra bredare än 10 cm halsduk till.



Här är mitt senaste elände: Den beryktade jävla tuggummirosa tröjan som blev kanske inte som jag tänkt. Det svåraste jag någonsin gett mig in på. Helt utan beskrivning. Mycket att tänka och räkna.

Mönstret kallas krusbär och stickas *en rät, en avig, en rät i samma maska, tre avigt tillsammans*, nästa varv avigt, upprepa detta.
Och om man lägger ifrån sig stickningen under sommaren och återupptar den till hösten och inte kollar upp så man gör rätt så stickar man de tre tillsammans rätt istället. Då blir det inte så bra. Ärmarna blev kniviga att få till kan jag säga. Men nu är det påsydda och jag orkar inte sticka om.
Det högra framstycket hade jag stickat för kort.:mad: Fick sticka om och upptäckte då att jag stickade mönstret fel. Allt blev mycket mindre. Så man får vara noga med att man gör rätt.

Et voila...

DSC00679.jpg


Närbild på mönstret:
DSC00680.jpg



Nu har jag äntligen börjat med att sticka mannens ulltröja i antracitgrått. *7 am och 1 rm*. Rät på rät och avig på avig. Kanske för många aviga, det krullar sig lite längst ner, men jag vill inte ha mudd och inte för täta ränder. Vi får se hur det blir. Jag har stickat provlapp och mätt och räknat så man kan ju tro att det ska bli rätt. Nästa sak jag gör ska vara efter mönster!
 
Senast ändrad:
Sv: Att sticka?

Du ÄR så duktig och påhittig! Själv önskar jag att jag kunde följa fler stickmönster (och recept, och..) men jag svävar alltid iväg. Den lilla rosa var ju bara hur söt som helst, vad roligt det ska vara att sticka i väntan.. :love:

Haha, ja Drops mönster anno 1985 är väl för snajsiga :D Har fått massor med sådana mönster från "svärfarmors" gamla garnaffär. Men vissa av dem har ju en viss potential, åtminstone tillsammans med Modetts patenterade utsvävningar från orginalmönstret :angel:

Den här kunde jag tänka mig att göra, med viss modifiering:
12-th.jpg
 
Sv: Att sticka?

Oj, nån som är vaken!

Fast klockan har ju hunnit bli sju redan ser jag. En annan har ju varit vaken sen fyra. Och inte bara jag utan även den som kanske skall passa i den tuggummirosa saken.


Den tuggummirosa var från början tänkt till min kompis treåriga dotter men eftersom jag är född utan känsla och ögonmått så visade det sig att den nog passar en 4-månaders baby istället.:cool:
 
Sv: Att sticka?

Haha, ja hade jag fått välja så hade jag sovit! Men var rent odrägligt tidig till jobbet idag..

Jeez, undrar vad det är för garn i den svarta kreationen?! Månste ju bli tung med den längden! Själv får jag hålla tillbaka på stickningen lite, får ont i en led i långfingret på höger hand. Upplever inte att jag använder den så mycket vid stickning, men handarbete tar mer än vad man tror.
 
Sv: Att sticka?

Är sjuk och hemma från jobbet så jag ligger på soffan och kollar på film och stickar sockor.
Idag har jag lyckats lära mig hur man avslutar tån med "kitchener stitch" (finns det ett svenskt ord? har bara sett beskrivningen på engelska nämligen), dvs en rak och osynlig avslutning. Har lite halvkris på garnfronten, sockorna får mer och mer restgarnsränder:)

Men sköna och fina blir de. Jag använder raggsocksgarn och strumpstickor men jag har beställt en lång rundsticka för att se om jag lyckas lära mig "magic loop"-metoden. Vore sjukt kul att kunna sticka två sockor samtidigt som en del gör!

Har också beställt två nystan Noro Sock (eller heter det Kureyon Sock?). Har hört både bra och dåligt om det garnet, tänkte pröva i alla fall för jag är kär i färgen:)

Vad gör ni andra för häl? Jag stickar hällappen fram och tillbaka och plockar upp maskor i kanterna. Har aldrig testat timglashäl, vet inte riktigt varför.
 
Sv: Att sticka?

Jag gör hälen som den är i beskrivningen.;) Jag har bara stickat några par sockor än, men alla har haft den typ av häl som du beskriver. För ett tag sedan köpte jag en kul bok för socknördar "Sock a la carte" där man kan kombinera ihop olika mönster, hälar, tår, överkanter osv ungefär hur som helst. Jag har inte testat det ännu, men det ska bli ett sådant projekt snart tror jag.

Noro har jag bara klämt på i butik. Färgerna är fantastiska, men garnet känns lite strävt tycker jag. Förhoppningsvis blir det bättre när det är stickat och tvättat.
 
Sv: Att sticka?

Vad kul den där boken låter! Jag brukar göra foten och hälen efter min "vanliga" modell som jag vet funkar men brukar pröva olika mönster i skaftet ibland.
Jag får erkänna att jag är rätt kass på att följa mönster men nu har jag spanat in ett par på Knitty som jag absolut vill pröva så nu är det väl dags att jag lär mig ordentligt.
Är även sugen på att sticka vantar i norsk stil med två färger, det har jag gjort för några år sedan men tappade intresset ett tag, nu har jag några ideer som ska prövas.
 
Sv: Att sticka?

*kl*
Jag håller på med en mössa just nu. Har stickat pannband till sambon, och så blir det en mössa till mig. Resårstickning i kanten o sen slätstickning. Ökningar o minskningar, perfekt övningsprojekt. Har redan fått repa upp hela när jag hunnit halvvägs eftersom jag har mycket mindre huvud än modellen som de provat ut beskrivningen på :crazy: Mössan bara snurrade runt på skallen när jag rörde på huvudet. Gör även om resåren en aning så den blir lite tajtare. Efter detta lurar jag på att försöka mig på ett par sockor, men har aldrig gjort det förr o bävar för att ha 5 stickor att hålla reda på.
 
Sv: Att sticka?

Inte vara rädd för strumpstickor:) Dom är inte hälften så onda som alla säger (tycker jag iaf)! Sockor är roligt, hitta en bra beskrivning så är det bara att köra!

Mössor brukar vara svårt tycker jag. Stickade en igår som jag repade upp, den började bra men blev enorm till slut så nu har jag börjat om med färre maskor och mer resår i ett underbart grönt ullgarn som jag fick i födelsedagspresent för flera år sedan men fick prestationsångest bara av att titta på:eek: Men nu vågar jag och det blir jättefint!
 
Sv: Att sticka?

Är den rödrandiga tröjan i ditt inlägg på sida 3 stickad efter mönster?
Den är så attans snygg!:love:
 
Sv: Att sticka?

Sök på magic loop så slipper du sticka med strumpstickor även om inte det heller är så svårt så är detta enklare. Använder då en lång rundsticka och drar ut öglor mitt på och en vid ena stickan. Svårt att förklara men det finns bra instruktioner på nätet och det är lätt att lära sig.
Lycka till med mössan.
 
Sv: Att sticka?

Sök på magic loop så slipper du sticka med strumpstickor även om inte det heller är så svårt så är detta enklare. Använder då en lång rundsticka och drar ut öglor mitt på och en vid ena stickan. Svårt att förklara men det finns bra instruktioner på nätet och det är lätt att lära sig.
Lycka till med mössan.

Jag stickar sockor, vantar och ärmar med magic loop. Det är roligt! Snabbare och enklare också ;)

Tack för tips, ska kolla upp magic loop :) Vill så gärna sticka mig ett par sockor ju :) Rundstickor har jag gott om :D
 
Sv: Att sticka?

KL


Hade säkert stickat 25 cm på sambons ulltröja när jag insåg att det bara rullade ihop sig innåt i nederkanten. Bara att repa upp och göra en mudd iallafall. Håller på och testar hur jag ska göra mudden, jag vill inte sticka varannan avig, varannan rät.
 
Sv: Att sticka?

Sååå kul att börja om.... NOT! :cool:

Min mössa blev klar igår i alla fall, gjorde en flådig tofs till den oxå, ser rätt kul ut :rofl:

Har skrivit ut ett par mönster till sockor, ska försöka komma underfund med dessa. Stickade ju sista biten på mössan med strumpstickor, o det var inte så svårt som jag trodde. :)
 
Sv: Att sticka?

Nä, strumpstickor kommer man ganska snabbt underfund med.

Min första bebiströja som jag stickade gjorde jag ärmarna med strumpstickor. Plockad upp maskor i ärmhålen och stickade därifrån.

Börja om är aldrig kul. Men det som är ännu mindre kul är att ha genomfört ett helt projekt och upptäcka att det blev åt hellsicke. Som t ex mammas mohairtröja, eller hästtäcket som det numer kallas. Repa upp det där mohairgarnet gör jag bara inte.:cool:
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 359
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 966
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp