Att sticka?

Sv: Att sticka?

En idiotfråga :confused:...hur sjutton stickar man raglanögla??? Det brukar stå så ibland på beskrivningar men jag har aldrig fattat hur man gör :confused:.......annars stickar jag ganska mycket.

Jättefina tröja du har gjort...gillar färgen skarpt :love:
 
Sv: Att sticka?

Raglanögla? Det uttrycket har jag aldrig hört förut.

Raglanärm är ju när man gör sömmen från armhålan snett upp mot halsen istället för att göra ärmhålet rakt. Man stickar ihop två maskor nära kanten vart annat eller vart fjärde varv eller så.

Det är raglanärm på min gråa tröjja.
PICT0356-1-1.jpg


Har visat den förut men visar igen.
 
Sv: Att sticka?

Raglanögla? Det uttrycket har jag aldrig hört förut.

Raglanärm är ju när man gör sömmen från armhålan snett upp mot halsen istället för att göra ärmhålet rakt. Man stickar ihop två maskor nära kanten vart annat eller vart fjärde varv eller så.

Det är raglanärm på min gråa tröjja.
PICT0356-1-1.jpg


Har visat den förut men visar igen.


Aha tack för beskrivningen... :bump: du anar inte vad jag har kliat mig i skallen
Googlat som en galning men aldrig hittat heller....men nu ramlade poletten ner ;)
En jättefin tröja :love:
 
Sv: Att sticka?

Går det bra med koftan?

Mina Noro-sockor är klara och används flitigt,nu jobbar jag på trollkarlsvantarna i svart och grönt. Blir det garn över ska jag göra en matchande mössa.
Noro-garnet räcker hur långt som helst! Av ett nystan blev det två sockor och massor kvar, plus att jag har ett nystan till, så jag funderar på att försöka lära mig tvåändssticka med det som blev kvar och göra ett par handvärmare.

Magic loop var en supersmidig metod. Nu har jag bara en tillräckligt lång rundsticka så muddarna på vantarna stickar jag på strumpstickor som är ett nummer mindre för att få dom lite tajtare och byter till rundsticka när jag kommer upp till mönstret.
 
Sv: Att sticka?

Kan du inte fota o lägga upp bilder på det du gjort? :)

Jag överväger att prova magic loop....

Som några vet så avled svärmor härom veckan. Nu har vi tömt hennes lägenhet, o jag hittade en guldgruva. Säkert 30 par stickor o lika många virknålar :eek: Dessutom massor med virkgarner. O en sorteringslåda, stickförvaring med fack osv. Helt sanslöst! Kommer nog inte behöva köpa några fler verktyg i hela mitt liv :eek: :love:
 
Sv: Att sticka?

jag har gjort färdig bakstycket och det ena framstycket :bump:.....sen när den andra framstycket är klart ska jag nåla och kolla så den inte är för liten eller förstor :crazy:.........

Ja du måste lägga upp kort så vi får se :banana: är nyfiken.....:)
 
Sv: Att sticka?

Nu har jag gjort klart väskan (eller vad det nu blir) men funderar på om den ska ha ett handtag eller en rem eller vad jag nu hittar på...
Klurigt det där.

(Underbart skoj att göra väskan, trots avbrotten p g a skola o jobb o värk o sånt - det här var kul!)


Funderar också på vad jag ska göra efter väskan. Älskar att sticka i ull, men har bara 3 nystan kvar. Har MASSOR med andra nystan i alla möjliga färger, men vet inte vad jag ska göra bara...
 
Senast ändrad:
Sv: Att sticka?

Väska är skitkul! Jag har gjort två styckan tovade varianter :) Nu blev jag sugen på att göra en till.
 
Sv: Att sticka?

Jag har också tänkt göra en väska. Än så länge finns den bara i fantasin. Måste hitta ett handtag som jag gillar. Får skumma genom Panduros katalog. De säljer handväskehandtag.
 
Sv: Att sticka?

De låg där de skulle, tur att jag tittade där först....

Den första väskan jag gjorde. tovad i maskin. Axelremmen är stickad i dubbelt ullgarn.
vaska1.jpg


Andra väskan var mest på skoj, behövde nåt att göra o hade lite restgarn. Även den tovad i maskin.
vaska2.jpg


Lite andra alster:
En trekantssjal
trekantssjal.jpg


Fuskpolos, den ena sydd i fleece, den andra stickad med foder i fleece (present till kompisens dotter)
polos.jpg

foder.jpg


En lång, varm o gosig halsduk
halsduk.jpg


Benvärmare o matchande pulsvärmare
benopuls.jpg


Leksaksråtta till katten, gjorde ett helt gäng o gav till släktens katter i julklapp. Fyllda med bomull och kattmynteblad.
rat.jpg
 
Sv: Att sticka?

Bilder!
Sockorna precis klara innan jag fäste trådarna och sånt.
29866093.jpg

Det är inte just nån skillnad på slutresultatet jämfört med att använda strumpstickor. Egentligen borde jag nog ha börjat på "samma ställe" i färgen så att sockorna blev likadant randiga, men man ser ju att dom hör ihop i alla fall:)
29866094.jpg


29866095.jpg

Ensam vante, färdig sånär som på tummen. Har lite Second Sock Syndrome för tillfället:o Trollkarlsmönstret hittade jag på för några år sedan och har använt det flera gånger till vantar.
29866096.jpg

Jag försökte sätta ett årtal på insidan men jag vet inte om det syns så bra.
Att vanten har lite lustig form beror på att jag avslutade den med "kitchener stitch" eftersom jag avskyr spetsiga vantar. Ser bättre ut IRL än på bild!
 
Sv: Att sticka?

*kl*

Nu har jag varit hos sambons svärmor i helgen, och fått hem ytterligare en sopsäck garn :angel: hon hade gärna skickat några säckar till gissar jag, men det ryms inte i lägenheten. Sambon får snart spel över allt garn som finns i vartenda skrymsle.

Dax för julkappsverkstan att börja!! Sjalar har jag tänkt göra i år, kanske blir någon väska också. Ifjol var det ju, som vissa av er kanske minna, mestadels tofflor. De är så lätta och smidiga att sticka, ett par kan man sticka under en slapparkväll i soffan utan problem.

Prosit: Musen var ju skitasöt! Kanske måste göra nån sån..!
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 361
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 966
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp