Att sticka?

Sv: Att sticka?

raggisar har jag bara stickat en gång och det var syslöjden :D...blev 3 nr för stora och jag minns att jag tyckte det var krångligt.....hmm man kanske skulle göra ett nytt försök nån gång....:cool:..

Vantarna var ju för underbara :love:...vilket härligt mönster......
 
Sv: Att sticka?

Jag stickade motvilligt på slöjden och sedan inte mer förrän några år efter tjugo. Men det är superroligt, och beroendeframkallande!
 
Sv: Att sticka?

javisst är det ;).....att gå in i en garnaffär är som en godisbutik för mig :laugh:.....det finns ju så många fina garnnystan nu för tiden.....
 
Sv: Att sticka?

Snor en knapp!

Jag har hittat en skitsnygg mössa jag skulle vilja ha. Den vart dock riktigt dyr och satt inte helt som jag ville, så jag kom på idén att göra en själv. Problemet är att jag inte stickat sedan mellanstadiet.

Det är alltså denna mössan det handlar om:
http://www.sputniksnowboardshop.com.../burton-nana-beanie-multicoloured-11762-p.gif
http://www.edgeriders.com/images/smallninaScreenShot.jpg

Jag skulle dock vilja ha formen lite mer åt detta hållet;
http://brinn.typepad.com/.a/6a00d83451b11069e201156f6f5cde970b-200wi

Hur lyckas jag med detta? Är mössan virkad eller stickad för det första?
 
Sv: Att sticka?

Den första mössan är stickad. Första varven ser ut att vara rätstickning (alternativt omvänd slätstickning, där man stickar aviga maskor på rätsidan och räta maskor på avigsidan), och sen ser det ut att vara två varv slätstickning, ett varv rätstickning, två varv slätstickning, om vartannat. Då blir det alltså rät, avig, avig, rät, avig, avig. TROR jag, är inte helt säker. :crazy:

Den andra mössan ser ut att vara stickad i nåt slags mönster. Först är det i alla fall resårstickning nederst, men sen är bilden så liten att det är svårt att se hur den ser ut. Formen på mössan ser ut som den jag nyss har stickat i alla fall. Jag försöker komma in på garnstudios sida för att hitta mönstret nu, men den sidan vill inte fungera för mig. :(
 
Sv: Att sticka?

Tack!!

Den andra mössan är det inte mönstret jag är ute efter - vill ha samma "mönster" som den översta mössan har, men formen är så "trutig" på den. Den undre ligger snyggare vid toppen, så att säga. Går det att få till den formen på "min" mössa också? Hur gör jag det?
 
Sv: Att sticka?

Jadå, det går. Jämför med mönstret på den mössa du gillar formen på. Kolla antalet maskor, och när (och hur mycket) den ska minskas.

För att få en pösig mössa, så stickar du resåren, sen fortsätter du med samma antal maskor i lämpligt antal cm, beroende på vad du gillar. Sen börjar du minska. Sätt märktrådar så du minskar på samma ställe. Minska vartannat varv genom att sticka ihop två maskor på båda sidorna av märktrådarna, vartannat varv. Inte varje, då blir det för snäv minskning. Lämpligt att minska på räta varven. Brukar bli rätt lagom om man har tre märktrådar. Då blir det 6 minskade maskor, på vartannat varv. Minska tills du har ca 12-16 maskor kvar, sen använder du sista garnbiten o trär igenom de kvarvarande maskorna o drar ihop mössan med.
 
Sv: Att sticka?

o,0

Det låter komplicerat att sticka mössa! Haha! Tack för förklaringen dock! Ska se om det blir klarare när jag väl börjat sticka.
 
Sv: Att sticka?

Det låter svårare än vad det är. Jag hissnade över beskrivningen, men förstod när jag kom dit i stickningen. Det blir lättare när man har det framför sig liksom. Jag hade även en provlapp som jag stickade ihop där jag provade olika ökningar o minskningar för att inte sabba mössan. När jag hittat en bra teknik så använde jag den på mössan sen. :)
 
Sv: Att sticka?

Skönt att höra! :D Ja, en provstickning eller fyra lär behövas för att jag ska få in snitsen igen ^^

Jag har lite mer frågor dock, nu när jag fördjupat mig lite mer i stickvärlden.

Jag letar garn, givetvis, men jag blev lite fundersam när jag skummade igenom Tradera. Det finns sk. sockgarn. Vad är skillnaden mellan det och "vanligt jävla garn"? :)
Garnet som mössan på bilden däruppe är stickad av är väldigt tjockt, 5 mm i diameter kanske? Var hittar man sånt garn? Jag hittar bara garn som är normaltjockt liksom.... Anges garnets tjocklek? Hur i så fall? Heter garnet mössan där uppe är gjort av något speciellt?

Hur vet jag hur tjocka stickor jag ska använda? Vad jag minns från sist jag stickade så blir det större "hål" ju tjockare stickor man har, stämmer det?

Mössan på bilden är ju i flera färger, vilket tillsammans med det tjocka garnet gör den så jäkla härlig :D Hur fixar jag flera färger medan jag stickar? Är det knyta tråd i tråd som gäller, eller borde jag leta efter ett flerfärgat garn?

Mycket frågor! :D
 
Sv: Att sticka?

Sockgarn kallar folk det nog, det som är vanligast att använda när man stickar raggsockor helt enkelt.
Hur tjocka stickor du ska använda brukar du kunna läsa i beskrivningen. Sen brukar det finnas lite ledtråd på själva "gördeln" på garnet (pappersremsan runt nystanet) där brukar det vara en symbol med två stickor i kors, och så står det ofta en nuffra där, tex 9. Då vet du att det är "lämplig" storlek på stickan. Men det där gör man ju lite som man själv vill.

Jag stickar tex oftast resåren med stickor i nån storlek mindre än resten av en mössa, för att resåren ska bli lite "finare" och fastare.

Titta på Garnstudio .com exempelvis. Där kan du se lite skillnad på garner och så jämför du med beskrivningarna så får du lite hum.

En latmansvariant (eller praktisk, beror på hur man ser det) på färgbyte.
För att sticka i flera olika färger så brukar jag bara byta garn när jag påbörjar ett varv. Låter ca 20 cm av garnets ände hänga ute i kanten. Så fäster jag allt när plagget är färdigt. Det andra garnet låter du bara hänga på avigsidan o så följer det med tills du ska byta igen. Då behöver du inte hålla på o fästa o ha dig en massa olika gånger. Är det långt mellan bytena rekommenderar jag att klippa garnet i lämplig längd, o sen fästa efteråt som du gör med första snutten. Men kortare bitar kan man gott låta dem följa med. (Kanske inte på halsdukar eller annat där avigsidan exponeras dock)

Jag personligen föredrar flerfärgare garner. Gillar det melerade o man slipper krångla med färgbyte.

Hur mycket garn som går åt, svårt att säga. Min mössa gick det åt ca 50g till, ett halvt nystan. Vet inte hur många meter det är, man mäter i vikt med garn.
 
Sv: Att sticka?

KL


Jag kan stolt meddela att nu är jag redan uppe på raglanminskningen på bakstycket till mannens ulltröja. Känns i början som att man aldrig kommer att bli färdig liksom. Hoppas bli klar före jul.:D
 
Sv: Att sticka?

kl.

Fort!
Hur stickar man vertikala ränder?
Har bara en begränsad mängd lovikkagarn kvar i en färg men desto mer i en annan.
Planen är att sticka mudden i den färgen jag har lite av och resten av vanten i den andra färgen. Nu fick jag dock för mig att sticka en rand i den färg jag har lite av, men hur sjutton gör man? Min spontana tanke var att bara byta färg där, tänkte bara sticka typ tre maskor i randen, men då kommer ju inte sitta ihop med resten av vanten?
 
Sv: Att sticka?

Sticka med två trådar samtidigt. Färöstickning alltså. Då löper båda trådarna runt tillsammans.

Horisontella ränder är lättare, då byter man bara färg på just det/de varvet/varen.
 
Sv: Att sticka?

Nu har jag stickat färdigt bakstycket till mannens tröja. Det blev rätt långt. Jag är lite osäker på om jag avslutade för tidigt, men jag vill inte att ärmarna ska bli för vida. Hmm, det här ska bli spännande att se hur det blir.:D
 
Sv: Att sticka?

*knapplån*

Om man vill göra en mössa, men bara har "vanliga stickor" och en rundsticka, hur gör man då?
 
Sv: Att sticka?

Jo, horisontella ränder är ju enklare, men jag vill ha vertikala! Lyckades inte lista ut hur jag skullle göra så jag får se om jag brpderar dit dem sen istället... :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 361
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 966
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp