Att sticka?

Sv: Att sticka?

Ja den där kappan var ju helt absurd!!! Omkring 35 färger att sticka med, lagom .... Jag blev helt besatt och läste den där boken ca hundra gånger innan jag nu har lämnat tillbaka den. Synnerlig farlig lektyr!!! Såg du tröjan med stencirklarna i början? Den vill jag göra. 4 färger verkar genomförbart iaf och ett underbart vackert mönster. Men det får vänta tills jag hittar på lite pengar...
Nu måste jag använda det som finns hemma i kartongen, bla har jag 500 g vitt ullgarn som ska bli en tröja åt mig själv då den senaste stickade vita börjar bli helt utsliten. Någon som har någon idé? Jag gillar klassiska flättröjor, men borde kanske variera mig lite...
 
Sv: Att sticka?

Det finns fina beskrivningar på mönster i böckerna "Sticka romantiskt och kvinnligt" och "Sticka mera".

Annars kan du gå in på dropshop och kolla. Bara att googla.

Den där Kaffekoftan tänker jag inte ge mig på som sagt men däremot väskan med små stencirklar i grått kanske är något jag vill prova på. Är ju färöstickning. Intarsia har jag provat på med. Kom ju på båda teknikerna helt själv när jag stickade dödskalletröjorna jag visat tidigare i tråden. Lite impad av att jag fixade det utan att blivit visad.

Luktar det lite skryt kanske?:D
 
Sv: Att sticka?

Nu är jag i desperat behov av hjälp!
Håller på och stickar en mössa.
Jag stickar 2 räta, 2 aviga, 2 räta, 2 aviga osv och det ska ju då bli "resårstickning". Problemet är att det inte alls blir så. Jag ser inte ens en tillstymmelse till det.
Stickade en likadan mössa, som jag stickar nu,innan jag började med den här och med den var det inga problem alls.
Resultatet blev utan annmärkning.
Då är frågan, varför blir det så konstigt den här gången, när jag gör exakt likadant som jag gjorde första gången? :confused:

Ber om ursäkt för ett något luddigt inlägg.
 
Sv: Att sticka?

*KL*

Nu kastar jag mig in i denna tråd :p

Vad duktiga ni är på att sticka, vilka fina alster ni visar upp - jag blir riktigt avis ;)

Jag har precis köpt ett garn som vinkade åt mig i ett skyltfönster.... så här ska påbörjas en halsduk!
Jag har inte hållt i ett par stickor på över 20 år :o så jag tänkte börja "enkelt"...
Hoppas att det är lika kul som jag tyckte förr i världen, jag återkommer med rapporter hur det går..... eller vilda skrik på hjälp.... :rofl:
 
Sv: Att sticka?

På stickorna:
- sockor i ett mjukt, härligt, handfärgat sockgarn med 75% ull i, strukturmönster från någon utländsk sajt
- sjal i ett annat mjukt 2-trådigt ullgarn från Östergötlands ullspinneri, stickar efter mönstret Candle Flame, googla...
- en spetsmönstrad fuskpolo i sockgarn, mönster från Knitty winter 08
- en randig tröja i 2-trådigt ullgarn, eget påhitt med en tröja i "Sticka mera" som grund

Jag uppdaterar med att fuskpolon blev klar för ett tag sedan. Den blev lite för vid för jag lade upp fler maskor än i biskvin efter att först ha gjort efter den, men då såg det lite för smalt ut. Hur eller hur så är den fullt användbar och jag har den i stallet. Varm och go!

Ena sockan i det handfärgade garnet är klar. Garnet blir jättefint, men sockan blev lite för smal i skaftet. Nu ska jag repa upp och antingen göra om, men med fler maskor, eller t.o.m. sticka efter en annan beskrivning. Det var svårt att få till hälen och tån på ett bra sätt. Suck.

Och jag har köpt mera garn av lite av varje...:angel::)
 
Sv: Att sticka?

Det är farligt med vinkande garn. Vi ser framemot rapporterna och kör du fast kanske någon kan hjälpa dig loss. Lycka till!:)
 
Sv: Att sticka?

Nu är jag i desperat behov av hjälp!
Håller på och stickar en mössa.
Jag stickar 2 räta, 2 aviga, 2 räta, 2 aviga osv och det ska ju då bli "resårstickning". Problemet är att det inte alls blir så. Jag ser inte ens en tillstymmelse till det.
Stickade en likadan mössa, som jag stickar nu,innan jag började med den här och med den var det inga problem alls.
Resultatet blev utan annmärkning.
Då är frågan, varför blir det så konstigt den här gången, när jag gör exakt likadant som jag gjorde första gången? :confused:

Ber om ursäkt för ett något luddigt inlägg.

Undrar om du inte gör samma fel som jag gjorde..

När du stickat ett varv 2r 2a, låt oss säga att du slutar på två Aviga...
När du vänder på stickningen så förvandlas dessa två Aviga till två Räta helt automagiskt.
Det du på förra varvet stickade avigt ska på motsatta varvet stickas rätt (för att de aviga nu ser ut som räta)

Förklaringar är inte min starka sida
 
Sv: Att sticka?

:D det ÄR farligt med vinkande garn, och det var i sån vacker blå färg dessutom :love:

Nu är jag igång iallafall och jag kan meddela att det fanns lite stick-kunskap kvar i ryggraden - hurra!! Jag klarade av att lägga upp maskor och sticka vanliga räta alldeles själv :banana:...
Det är väl lite si och så med att få till jämna maskor men i mitt första försök så är jag inte såååååå kräsen...:angel:
 
Sv: Att sticka?

Äsch, det hör till att det blir bubbligt o snett första gångerna när man haft många års uppehåll. Det är därför man stickar typ en halsduk eller nåt först :rofl: Jag körde en halsduk med olika metoder för att träna, en bit rät, en bit slät, en bit resår osv. Shit så ful den blev, men jag fick in tekniken igen :angel: Tränade även på att byta garn, öka och miska. Skulle aldrig bära den utomhus :angel:
 
Sv: Att sticka?

Åh, tack det värmde att det finns fler än jag som kan vara nybörjare utan att skämmas för det ;).
Det var bra tips du kom med - tack!
Jag räknar med att göra några "stall-halsdukar" till att börja med... :angel: eller räknas det som djurplågeri att ha fula hemstickade halsdukar bland hästarna?? :D
 
Sv: Att sticka?

Det du beskriver låter lite som den här halsduken (som jag tycker är ganska snygg).
12-1.jpg


Jag lärde mig sticka på annandag jul och har sen dess stickat *tänker* 4 halsdukar. Håller på med min femte halsduk nu.
40-1.jpg

Använder ett garn som är något mer lila än garnet på bilden.

Mitt nästa projekt är att sticka mössor på rundsticka.
 
Sv: Att sticka?

Åh, tack det värmde att det finns fler än jag som kan vara nybörjare utan att skämmas för det ;).
Det var bra tips du kom med - tack!
Jag räknar med att göra några "stall-halsdukar" till att börja med... :angel: eller räknas det som djurplågeri att ha fula hemstickade halsdukar bland hästarna?? :D

Äsch, de får väl blunda :rofl: ;)
 
Sv: Att sticka?

Hihi :D Så kan det gå! Har själv, i inledningen av mitt stick-liv, gjort ett par tofflor till sambon som blev helt annorlunda. En lös och en hård. Nu för tiden stickar jag åtminstone lika hårt varje gång :angel:

Men stickmotivationen har varit lite dålig här på sistone, har påbörjat lite småsaker men lessnat och repat upp. Virkade en hel del sjalar under vintern, kan vara bra att ha sommartid också.
 
Sv: Att sticka?

Jag har också försökt med tofflor. Små söta gristofflor i tuggummirosa garn. Som det inte var tillräckligt med ull i.:cool: De skulle filtas i tvättmaskinen. Jo tjena. Kan det ha varit 10% ull i tro. Tyvärr så står det inte på banderollen.

Så tips emottages tacksamt, VAD i hela friden gör man med jättetunnt tuggummirosa garn med liiiiite ull i? Har ganska mycket dessutom.:grin:
 
Sv: Att sticka?

Stickar barnkläder om man har flickbarn i bekantskapskretsen och inte har något problem med att följa stereotyper om färger till barn. Annars ger man bort garnet till någon annan eller välgörenhet.
 
Sv: Att sticka?

Ge bort!!!!???:eek:

Du är galen. Man måste sticka upp det man har!

Mamma har köpt fina mönster på barnkläder. Det får väl bli lite flicktröjor då. Eller en rosa halsduk i krusbärsmönster. Finns beskrivning på det mönstret i "Sticka mera".
 
Sv: Att sticka?

*KL*

Hej alla, hur går det med era stickade alster?

Jag har inte trasslat in mig i garnet, det går riktigt bra med min halsduk ;)
Däremot så hade jag glömt vilken TID det tar :o så jag håller fortfarande på med min halsduk... (fast lite kan jag skylla på min axeloperation som gjorde att jag inte kunde sticka på flera flera veckor :cry:)

Jag har redan börjat planera en ny halsduk, den ska jag sticka av ett garn som jag fick gjort av mina hundars ull - jättefint!!
 
Sv: Att sticka?

Gör du ull av hundarnas päls??

Är det Old english sheepdog du har eller?

Själv har jag åstadkommit ganska lite den senaste tiden. En liten grön bebiströja som hamnat hos en liten Theo.
DSC00453.jpg


En liten mössa i omöjligt garn:
DSC00454.jpg


Just nu så håller jag på med en liten tuggummirosa kofta passande en ettårig flicka. Krusbärsmönster och vanlig resårstickning. Hittar på helt själv. Få se hur det blir. Bakstycke, ena framstycket och halva andra är klart.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 352
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp