Att nia någon

Sv: Att nia någon

Nixpix, skulle aldrig komma på tanken att nia någon!

/Svensklärare på gymnasiet som alltid lyfter Du-reformen ;)

Haha blev niad i höstas när jag var på verkstad med min förra bil, skulle byta ruta på den så fick åka dit så de kunde fota stenskottet osv.

Iaf mekanikern niade mig, kändes jättekonstigt. Tills jag förstod att han trodde att det helt enkelt var min pojkväns bil (fast bilen stod på mig, och de var bara jag där..) och typ menade oss och inte jag när han niade (typ, "vilken sorts ruta vill ni ha?").

Anledningen till att han trodde att det inte var min bil var tydligen för att tjejer inte kör dyrare sportbilar, alltså var de tvunget att finnas en man med i bilden tydligen. Att jag sen totalkvaddade den i en olycka några månader senare är en annan sak.. :p

KL

Jag säger "Ni" alldeles för ofta, förmodligen. Gör det utan att tänka efter. Senast igår sa jag "Vill ni sitta?" och erbjöd min sittplats till en dam på bussen. Hon fnissade till och svarade: "Nej, jag kan stå." Det har aldrig slagit mig att någon skulle ta illa vid sig.

För mig som är uppfostrad och skolad att använda ni vid valda tillfällen, ser jag inte det som något konstigt. Att använda ni gör jag främst mot äldre personer, eller personer som jag inte känner sedan tidigare.

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om något inte niar mig i samma sits, konstaterar bara att det helt klart är en helt annan uppfostran och skolning som gäller i dag. Att se det som förnedrande tycker jag däremot känns mycket märkligt, hur kan det vara förnedrande att vara artig?

Rekommenderar wikipedialänken tidigare i tråden så förstår du varför vi är många som inte uppskattar det :)
"En underordnad tilltalades med ni eller han/hon alternativt personens namn. Du användes bland nära vänner, inom familjen samt till barn. Det bör dock betonas att bruket av du respektive ni eller titel varierat mellan landsdelar och sociala sammanhang såväl före som efter reformen."

Senast ändrad:

Blir lite nyfiken var i landet de av er som är uppfostrade att nia äldre kommer ifrån? Det kan ju också spela in.

Håller med. Är det skillnad på stad och landet?

Mina föräldrar växte båda upp i Stockholms innerstad, kan de ha bidragit till att jag aldrig någonsin hört dem nia någon? Och att det aldrig skulle falla dem in till att uppfostra mig och min syster till att säga ni till någon.

För att det är så jag pratar. Jag är från Norrland och därmed pratar och använder jag inte ord korrekt som andra tycker man ska göra. Det är väl det som gör oss unika ? Varför ska vi prata lika allihopa ????

det känns för mig väldigt främmande och smått roande. Varför, liksom?

Jag blev niad häromdagen och funderade på att fråga om han hade problem med dubbelseende; men insåg att skämtet inte skulle gå hem. :D

Niar du någon? Varför? Blir du niad?
Nuförtiden blir man ju ibland niad inom handeln eller av telefonsäljare. Jag tar inte illa upp, men det känns lite.... fånigt.

Själv kan jag bara komma på en kategori människor jag skulle välja att nia och det är kungligheter (men det lär nog aldrig inträffa att jag kommer i en sådan situation).

Och tydligen ska man heller inte nia kungligheterna ser jag i tråden så .... då riskerar det väl bli du då.... ;)

Senast ändrad:

Wikipedia tar jag med en nypa salt, men vi kan gå till tyska språket. Även om jag vet att det har lättat lite där, så är det fortfarande ni som gäller när det kommer till främmande människor medan familj och nära vänner kan duas.

Jag tror däremot inte att det beror på var i landet man har växt upp, utan mer på hur man blivit lärd av sina föräldrar och den omgivning man vuxit upp i. För mig är att nia ett tecken på att visa respekt ja, med det menas inte att man ska underordna sig som någon lägre stående för det.

Jag tycker däremot att respekten för andra människor är långt ifrån på topp, och att många inte förstår vad just respekt innebär. Det innebär ju inte att man får respekt genom att bruka våld i någon form, att förnedra någon ger ej heller respekt.

Respekt kan man inte ta för att få, den måste man förtjäna. För mig är respekt när någon ser upp till en pga positiva egenskaper som en person har uppvisat både verbalt och aktivt.

Direktorskan, Majorskan eller Prostinnan är ju härliga titlar! ;)

:D :D
Underbart!

Ja jag är ju just skolad i en sådan miljö, att kalla min chef för Direktör när jag tilltalade honom. Man stod i givakt när han kom, men ändå var han en mycket snäll, generös och tillmötesgående person.

Direktorskan, Majorskan eller Prostinnan är ju härliga titlar! ;)

:D :D
Underbart!

Träffade en kvinna en gång som berättade hur glad hon blivit när maken blev prost. Hon sa att hon alltid drömt om att tituleras änkeprostinnan. Maken blev inte lika glad över hennes förtjusning.... :D

Fast tyskan är inte direkt applicerbar till svenskan när det kommer till titlar och niande oavsett vad man anser om wiki. Det är inte enda stället det går att läsa om, Google är din vän. Det var betydligt mer komplicerat än så och i det ingår att man niande "nedåt" och då faller ni som respektfullt rätt pladask.
Därför jag blev nyfiken på regionala skillnader i niandet, ffa av äldre. Mr jag var liten var det Herr/Fru *efternamn* eller om man var mer familjär tant/farbror *förnamn* när man talade till eller om äldre personer. Uppväxt i Stockholm och Östergötland.

Kl
Före du reformen fanns ni reformen och på trettiotalet röstade man om att införa ni reformen på läroverken. Många verkade tyckade t hade varit enkelt och praktiskt, men att det inte var lämpligt eftersom det kunde ge studenterna problem i arbetslivet om de niade en överordnad och på ett ställe står att det i övriga samhället kan uppfattas som ett skällsord.
http://www.lararhistoria.se/sites/default/files/wLR_0096_0.pdf

Föreningen För Värdelöst Vetande kan även meddela att nordisk Familjeboks första upplaga säger att ni uppstått genom felaktig delning af ordförbindelser med verb + pronomen (hvad gören I)
I den dialekt där jag bor idag är I väldigt vanligt. Vad gör I här är rätt vanligt uttryck. I började användas på 1300 talet efter inflytande från tyskan, innan det användes du och ni uppstod på 1600 talet.

Bonniers folklexikon från 1953 säger i stort sett samma om tilltalsord och att är man formellt hövlig är det titlar som används, känner man inte till titel är det herr, fru eller fröken som gäller. Avslutas med "under de senaste årtiondena har Ni vunnit terräng men anses fortfarande av många som mindre hövligt"

Senast ändrad:

Jag tycker inte om att bli niad. Av lite olika anledningar. Bland annat för att det är en återgång till ett språk som pensionerades på 70-talet och jag vill inte tillbaka. Men framförallt markerar det avstånd. Det markerar tydligt att "du och jag är inte du och bror med varandra". Och om man nu strävar efter att vara artig mot mig är det inte rätt väg att gå.

KL

Fascinerande att Ni kan uppfattas så olika!

Nyttigt att få veta att niande kunde uppfattas som något hel annat än respekt. Det hade jag inte en susning om.

Visst är det! Bara för att man talar samma språk, bor i samma land och har en någorlunda liknande kulturell bakgrund behöver inte betyda att man talar samma språk ;)
Du reformen var en bra sak och det är kanske inte så förvånande att den slog igenom så pass lätt som den gjorde med tanke på hur tillkrånglat det var.

Också uppvuxen i Stockholm, men har även en bakgrund inom elitidrott vilket gjorde att jag reste runt mycket. Där igenom träffade jag mycket olika människor, och respekt var ledordet i dessa sammanhang. Just här användes väl inte ni så mycket mellan jämnåriga, däremot om man blev hembjuden till en nyvunnen bekants föräldrar och speciellt om man befann sig i ett annat land så var ni aldrig fel att använda. Genom det så vet jag att jag ansågs som mycket väluppfostrad, eller som man sa på den tiden "välartad".

Det här låter väl som det vore 1800 kallt, men det räcker att backa 35-40 år.

Det här med att känna sig lägre eller underordnad genom vissa ord, tror jag mer hänger samman med sig egen självkänsla. Har aldrig någonsin känt mig underordnad bara för att jag niat vissa människor.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama