Sv: Att nia någon
Stämmer med min uppfattning om äldre människor (vilket jag själv håller på att bli). Din vän militären hade dock en poäng med att vissa över 70 som tror att de är något kanske vill bli tilltalade med ni. Men dessa är verkligen i minoritet och jag förstår inte att alla vi andra ska behöva stå ut med niandet för den skull.
kl
Nu har jag pratat ytterligare med min vän (högt uppsatt militär från överklassen) samt även pratat med min mormor.
Mormor skrev (på facebook ) :
"Jag har ju varit med om dureformen på 60-70-talet. Innan var man inte ens du med vissa jämnåriga."
och
"Till och med min Mamma, som skulle fyllt 101 år häromdan, sa att hon nästan blev förnärmad när tjejerna i affären (hennes klädbutik) sa ni till henne. De sa de för att vara artiga, men det gillade hon inte. Jag har nog ungefär samma känsla. Får nästan känslan av att man vill påpeka hur gammal jag är. Och det är jag ju förstås."
Stämmer med min uppfattning om äldre människor (vilket jag själv håller på att bli). Din vän militären hade dock en poäng med att vissa över 70 som tror att de är något kanske vill bli tilltalade med ni. Men dessa är verkligen i minoritet och jag förstår inte att alla vi andra ska behöva stå ut med niandet för den skull.