Att nia någon

Sv: Att nia någon

kl

Nu har jag pratat ytterligare med min vän (högt uppsatt militär från överklassen) samt även pratat med min mormor.

Mormor skrev (på facebook :D) :

"Jag har ju varit med om dureformen på 60-70-talet. Innan var man inte ens du med vissa jämnåriga."

och

"Till och med min Mamma, som skulle fyllt 101 år häromdan, sa att hon nästan blev förnärmad när tjejerna i affären (hennes klädbutik) sa ni till henne. De sa de för att vara artiga, men det gillade hon inte. Jag har nog ungefär samma känsla. Får nästan känslan av att man vill påpeka hur gammal jag är. Och det är jag ju förstås.":D

Stämmer med min uppfattning om äldre människor (vilket jag själv håller på att bli). Din vän militären hade dock en poäng med att vissa över 70 som tror att de är något kanske vill bli tilltalade med ni. Men dessa är verkligen i minoritet och jag förstår inte att alla vi andra ska behöva stå ut med niandet för den skull.

Jag har blivit kallat "tanten i kassan" flertalet gånger. Av mormor/farmor som hotar barnbarnet med att jag ska bli arg.

Då var jag ungefär 19 och kanske en tredjedel så gammal som den som uttryckte sig så.

:mad:

Det är onekligen ett problem, när msn har barn med och måste säga lämna till... så vet jag inte vad man ska säga. Flickan i kassan som är bäst fungerar ju knappt till 25, sedan kanske kassörskan? Tanten, farbror har jag skippat helt ( men kan använda för att retas med väninnor o vänner) damen blir det nog ibland/ganska ofta. Kvinnan funderar jag på, mannen fungerar ju. Kan man säga be om ursäkt till kvinnan? Hon där, den där fungerar ju inte, tjejen gillar jag inte över 40 eller så.

Joo, men det är ju inte hur den som säger ordet uppfattar det utan hur den som tar emot det känner. Dvs om du säger du till alla i butiken så kanske någon enstaka känner att du inte är optimalt artig men alla vet att det är vedertaget och ingen borde bli arg.

Om du säger Ni, hoppar 50% till för att de känner att du var för distanserade, 30% tänker nöjt att de äntligen nått de 50 utseendemässigt om än inte åldermässigt, 10% självsäkra unga tycker att de äntligen ser rika nog ut och 20% blir arga och förolämpade. Resultatet är kanske inte sådär jätteoptimalt.:cautious:

Kan man inte vara artig på andra sätt än att nia. Man kan ju använda vårdat språk och trevliga ordvändningar. -skulle du vilja, -Kan jag ta fram, osv

(Jag använder också ni såklart när jag menar hela företaget, hela butiken osv. Så jag kläcker kanske ur mig har ni rosa krokodiler? i meningen har någon av er som jobbar eller äger butiken tagit in rosa krokodiler.)

Jo men alltså min poäng var inte att det är jätte viktigt för mig att jag ska använda Ni, utan, om texten i länken stämmer så förstår inte jag hur det kan ha resulterat i att folk uppfattar det som en artighetsgest. I texten står det ingenting om att det skulle vara artigt och att man Niade nedåt, vart i historien vände det? Om det nu än bara vände för vissa? Flera i tråden uppfattar det som jag, flera av mina vänner/släkt uppfattar det som jag och för de flest av dem är det helt främmande att det skulle vara otrevligt. DEN gruppen människor, vart kommer den in i historian? Den nämns inte men den finns ju uppenbarligen där.

<snip>

Damen.......

Men han försökte verkligen vara artig och belevad. Och problemet är ju mitt, det är jag som inte vill vara Damen, jag vill vara ... en tjej? Fast då ska man knappast ha passerat 50, antar jag.......

Suck. Damen.................. :cautious:

Exact! Problemet ar vart nar vi inte vill vara Ni eller Damen ...:cautious:

Somliga ska alltid överdriva, haha, jag mailade Magdalena Ribbing på DN och frågade, hon svarade inte direkt utförligt på mitt mail eftersom jag hade lite fler frågor, ex varför man uppfattar det som nedlåtande och andra artigt, men detta var svaret jag fick:

"
Först en ursäkt för det sena svaret, beroende på ett stort tekniskt problem i min frågelåda som har lagt mängder av frågor i en tills nu oåtkomlig skräplåda.

Många uppfattar niandet som nedlåtande eller felaktigt, och därför är det bäst att avstå från det till dess att den man talar med har markerat vilket tilltal som passar.

vänliga hälsningar
Magdalena Ribbing
dn.se/etikett
"

Anledningen är ju att man använde ni till någon med lägre "rank", och alltså är det för de som är lite äldre ett sätt att nedvärdera den tilltalade.

Nedvärdera? Varför då? Det kan ju lika gärna vara ett respektfullt sätt att närma sig de man inte känner.

vart i historien vände det? Om det nu än bara vände för vissa? Flera i tråden uppfattar det som jag, flera av mina vänner/släkt uppfattar det som jag och för de flest av dem är det helt främmande att det skulle vara otrevligt. DEN gruppen människor, vart kommer den in i historian? Den nämns inte men den finns ju uppenbarligen där.
Ja, det här är en intressant tråd.
Jag skulle ADLRIG i min vildaste FANTASI kunnat uppfatta ni som annat än respektfullt.

Jag är född i slutet av 50-talet och har växt upp på en mindre ort men jobbat och bott i storstad också.

Hade någon frågat mig före denna tråd hade jag fnissat lite och undrat vilka lättkränkta och stingsliga personer skulle kunna uppfatta niande som något annat än djup respekt. :)

Den här tråden är så intressant tycker jag, för jag har absolut inte tänkt att nia någon skulle kunna vara oartigt. Jag är ung och kan förnimma mig att jag blivit niad i affärer av artiga jobbare (som varit äldre än mig så jag tycker det inte har något med åldern att göra heller) där som frågar "Vill ni ha hjälp?", säkert flera gånger. Varken tänker eller tycker något anmärkningsvärt om det.

För att ta upp ett tidigare inlägg där någon tilltalat henne med "Damen, ..." så skulle jag alltid välja i första hand säga "Ursäkta, ..." än något som kan kränka för det där som har mycket med åldern att göra är känsligt. Skulle kännas minst lika konstigt att säga tjejen, kvinna eller tant som damen :p

Jag tror att jag kommer att fortsätta med niandet när jag vill vara artig då jag hittills inte sett någon dålig reaktion, men nu kan jag iallafall förstå om någon reagerar dåligt. För det hade jag verkligen inte förstått förut :D

När jag var tvååring i början av 70-talet, så hade jag en pojkvän som inte dukade sin mamma. Det betydde inte att han nitade henne utan han sa "mamma". Ex: "Skulle mamma kunna hjälpa mig." eller "Mamma, jag går ut nu."
Enligt min uppfattning är det inte så enkelt att är man inte du med en person så säger man ni. Det är mycket mer komplicerat än så, och den samhällsordning som de reglerna utgår ifrån har vi förhoppningsvis lämnat bakom oss. I alla fall jag vill leva i en värld där vi alla säger du till varandra.

Enligt min uppfattning är det inte så enkelt att är man inte du med en person så säger man ni. Det är mycket mer komplicerat än så, och den samhällsordning som de reglerna utgår ifrån har vi förhoppningsvis lämnat bakom oss. I alla fall jag vill leva i en värld där vi alla säger du till varandra.

Jag är inte lika övertygad om att niandet baseras på djup kunskap om någon samhällsordning.
Inte heller att duandet gör det. Jag är rätt säker på att de flesta som säger du inte gör det med någon insikt om klass, överhet vs jämlikhet.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama