Sv: Att nia någon
10101010101
10101010101
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag växte upp på 60-talet så nitade man inte vuxna.
Tack, tack, mina fingrar har kliat men du kom först
Man nitade inte vuxna under min uppväxt heller. Jag tror inte att de hade tagit det så väl.
Kl
Idag kallar jag ingen tant eftersom jag tycker att ordet fått en nedlåtande klang men däremot använder jag, som min dialekt kräver, Á och En när jag talar om äldre i byn detta helt av respekt mot en äldre generation. Á används om man talar om en kvinna och En om man talar om en man. Så talar jag om farmor och farfar med en annan i samma generation är jag noga med att benämna À Maybritt och En Evert.
"n"Evert ( endast n-ljud, inte "en") och "a"Majbritt används även här på dialekt och även jag har lärt mig att "ni" är ett artigt tilltal och inte nedlåtande. Kanske speciellt för Norrlandskusten?
som barn gick jag i söndagsskola minsann, på Tuvagården. Vår söndagskolslärarinna, Tant Rut, hade oss alltid att sjunga "Allena Gud i Himmelrik, må lov och pris tillhöra!" Jag trodde, som liten och oskyldig, att man (.......) sjöng om mig! "a´Lena Gud i himmelrik må lov och pris tillhöra". Jag var rätt stolt, i tysthet.
"n"Evert ( endast n-ljud, inte "en") och "a"Majbritt används även här på dialekt och även jag har lärt mig att "ni" är ett artigt tilltal och inte nedlåtande. Kanske speciellt för Norrlandskusten?
Men det var lite kul: som barn gick jag i söndagsskola minsann, på Tuvagården. Vår söndagskolslärarinna, Tant Rut, hade oss alltid att sjunga "Allena Gud i Himmelrik, må lov och pris tillhöra!" Jag trodde, som liten och oskyldig, att man (.......) sjöng om mig! "a´Lena Gud i himmelrik må lov och pris tillhöra". Jag var rätt stolt, i tysthet.
Jag minns det även från min barndom i Västerbotten, men har aldrig tänkt på att det skulle vara en artighetsgrej, eller ha med "ni" att göra. Trodde bara det var --- dialekt!
Haha, underbart!Men det var lite kul: som barn gick jag i söndagsskola minsann, på Tuvagården. Vår söndagskolslärarinna, Tant Rut, hade oss alltid att sjunga "Allena Gud i Himmelrik, må lov och pris tillhöra!" Jag trodde, som liten och oskyldig, att man (.......) sjöng om mig! "a´Lena Gud i himmelrik må lov och pris tillhöra". Jag var rätt stolt, i tysthet.
Ja, jag tror att anledningen till tant och farbror-tilltalandet var att det var så barnen tilltalade dem på 50-60-talen och därmed förblev de tant Björklund och tant Persson. Det blev aldrig tant Minnie eller tant Elsa av det - av någon outgrundlig anledning.
Jag måste fråga pappa nästa gång jag får tillfälle hur det var på varven med förmän och andra Viktiga Gubbar då det begav sig.