Att nia någon

Sv: Att nia någon

Det är precis så här jag känner det.

Min far är född i Orsa i Dalarna. Där har det aldrig varit någon dureform för där har alla alltid sagt du till varandra. Han sa alltid att det var så skönt att komma till Dalarna för där sa alla du till varandra det kanske är detxhan har fört vidare till mig :D

Delvis kl

Jag bara sitter och gapar när jag läser denna tråd. Även jag är född och uppvuxen i Dalarna på 60- och 70-talet och har aldrig någonsin Niat någon eller hört någon annan göra det. Det är liksom en 1800-tals grej som jag har trott varit helt utdöd. Nu bor jag i Skåne och för något år sedan blev jag för första gången Niad i en butik. Mycket obehagligt, jag upplever det som distanserande och avpersonifierande. Jag känner mig nedvärderad till en ”det” som det inte är värt att vara vänlig mot. Det händer tyvärr då och då att personal i butiker Niar mig och jag erkänner villigt att jag så långt det går undviker att handla där igen.

KL

Fascinerande att Ni kan uppfattas så olika!

Nyttigt att få veta att niande kunde uppfattas som något hel annat än respekt. Det hade jag inte en susning om.

Jag ar lika overaskad ...

Kl

Jag tolkar det nypåfunna niandet i Sverige som en svensk version av exempelvis franskans vous. Det är en artighetsfras man använder till folk som man inte känner. Det används inte som någonting som har med rangordning eller samhällsklasser att göra.

Precis sa!

<snip>
Men jag skulle ibland önska att niandet fungerade just så som "ungdomar i affärer" börjat använda det. Jag tycker inte att det alls är särskilt bekvämt att säga du till allt och alla.

Exact. Min mamma hade problem med riktigt unga killar och tjejer som hon inte kande som kallade henne vid fornamn. Nar jag fragade hur hon tyckte att de skulle tilltala henne sa var i och for sig inte 'ni' hennes forsta val, utan snarare att bli uppropad pa vardcentraler och dylikt med hela namnet eller 'Tant' och fornamn.

Sjalv haller jag pa att bryta ihop pa "mz" fran alla utom de narmsta vannerna ... vare sig de ar yngre, aldre, "under" eller "over" ... jag vill helst bara ha mitt fornamn, men se det gar inte. :cautious:

Det är otroligt intressant, men jag förstår inte hurdet är möjligt att SÅ många uppfattar Niandet som något respektfullt?! (Ink jag själv). Vart kommer det ifrån!? Det har ju enligt texten varit ett väldigt hattande fram och tillbaka, men jag ser fortfarande inte hur det kan komma sig att man uppfattar Niandet som artigt ur det? Att det är många som uppfattar det som artigt är för mig solklart, om det nu än i grunden skulle vara fel. -ett ord betyder väll det folk uppfattar det som och inte hur det i grunden definierades i "ordlistan"?

KL
Det är dags att införa du-reformen fullt ut. Även kungahuset borde inkluderas. Jag tycker det är tragiskt att se hur underdåniga alla är inför kungen.

Det är otroligt intressant, men jag förstår inte hurdet är möjligt att SÅ många uppfattar Niandet som något respektfullt?! (Ink jag själv). Vart kommer det ifrån!? Det har ju enligt texten varit ett väldigt hattande fram och tillbaka, men jag ser fortfarande inte hur det kan komma sig att man uppfattar Niandet som artigt ur det? Att det är många som uppfattar det som artigt är för mig solklart, om det nu än i grunden skulle vara fel. -ett ord betyder väll det folk uppfattar det som och inte hur det i grunden definierades i "ordlistan"?

I min barndom var det definitivt, utan ett uns av tvekan, något man sa av respekt och artighet. Framförallt för de mycket äldre, men även för människor man inte var bekant med. Att säga du kunde i värsta fall upplevas som oartigt och oförskämt.

Kanske det hade geografiska variationer? Jag växte upp i norra Västerbotten, dvs norrland.

Idag är läget helt annorlunda, det håller jag med om, men att "ni" skulle sägas för att avsiktligt visa disrespekt, låter osannolikt i mina öron. Idag är det snarare ett försök att låta superartig, av t.ex. en person i en butik. Tror jag.

I min barndom var det definitivt, utan ett uns av tvekan, något man sa av respekt och artighet. Framförallt för de mycket äldre, men även för människor man inte var bekant med. Att säga du kunde i värsta fall upplevas som oartigt och oförskämt.

Kanske det hade geografiska variationer? Jag växte upp i norra Västerbotten, dvs norrland.

Idag är läget helt annorlunda, det håller jag med om, men att "ni" skulle sägas för att avsiktligt visa disrespekt, låter osannolikt i mina öron. Idag är det snarare ett försök att låta superartig, av t.ex. en person i en butik. Tror jag.

Precis! Sjalvklart sager de som anvander "ni" det for att vara artiga och aven om jag inte haller med forstar jag det och accepterar deras satt att anvanda det. Hur fantastiskt respektlost det skulle vara att lata irriterad tillbaka. Sedan kan man naturligtvis vanligt forklara sin egen synpunkt pa ordet.

Jag har fortfarande svart att kalla min 90 ariga moster for bara fornamn, jag sager Moster Elna och kommer da ifran problemet.:p Min Moster har uttryckt hur fint hon tycker att det later, sa det fortsatter jag med.:)

Haha, en gång för hundra år sen sommarjobbade jag som servitris och serverade Silvia med sällskap. Jag fick stränga förmaningar av restaurangägaren bakom kulisserna innan jag gick fram, hur det skulle gå till. Så fånigt. :D

Jag ser nia som ett tecken på artighet. :nailbiting:

Men på grund av denna tråd så undvek jag att nia studievägledaren i ett mail idag. :D

Hu! vilken tur, jag har varit studievägledare och uhm ville skriva någonting i stil med att de är också människor, vissa rent av disputerade. Men sen insåg jag att du inte tänkte göra det för att vara läskig. :D (De finns såklart iofs säkert folk som gillar att bli niade.)

Exact. Min mamma hade problem med riktigt unga killar och tjejer som hon inte kande som kallade henne vid fornamn. Nar jag fragade hur hon tyckte att de skulle tilltala henne sa var i och for sig inte 'ni' hennes forsta val, utan snarare att bli uppropad pa vardcentraler och dylikt med hela namnet eller 'Tant' och fornamn.

Joo, men att kalla någon man inte känner alls på tex en vårdcentral (och inte i ett mail, jag förnamnar folk jag en gång pratat med i mail. Hej X! Till utlandet affärsmail ngt mer formellt, men de brukar svara tillbaka med Hello, eller mindre.) för bara förnamn är väl inte så vanligt? För+efternamn brukar det väl bli?

Joo, men det är ju inte hur den som säger ordet uppfattar det utan hur den som tar emot det känner. Dvs om du säger du till alla i butiken så kanske någon enstaka känner att du inte är optimalt artig men alla vet att det är vedertaget och ingen borde bli arg.

Om du säger Ni, hoppar 50% till för att de känner att du var för distanserade, 30% tänker nöjt att de äntligen nått de 50 utseendemässigt om än inte åldermässigt, 10% självsäkra unga tycker att de äntligen ser rika nog ut och 20% blir arga och förolämpade. Resultatet är kanske inte sådär jätteoptimalt.:cautious:

Kan man inte vara artig på andra sätt än att nia. Man kan ju använda vårdat språk och trevliga ordvändningar. -skulle du vilja, -Kan jag ta fram, osv

(Jag använder också ni såklart när jag menar hela företaget, hela butiken osv. Så jag kläcker kanske ur mig har ni rosa krokodiler? i meningen har någon av er som jobbar eller äger butiken tagit in rosa krokodiler.)

Joo, men att kalla någon man inte känner alls på tex en vårdcentral (och inte i ett mail, jag förnamnar folk jag en gång pratat med i mail. Hej X! Till utlandet affärsmail ngt mer formellt, men de brukar svara tillbaka med Hello, eller mindre.) för bara förnamn är väl inte så vanligt? För+efternamn brukar det väl bli?

Nar jag var med mamma pa sjukhus och vardcentral for 3 ar sedan ropades det upp med bara fornamn. Bara om personen inte gav sig till kanna ropade man upp med hela namnet. Det irriterade bade mamma och hennes vanner i 70+ ganska rejalt. Atminstone horde jag hur de klagade pa det ganska ofta.

Fast även idag betyder det ju -du är inte som jag är, utan en annan sort så jag kallar dig ni för att understryka det.

En person som kom och kände att jag och tjejen i butiken är båda människor. Ibland handlar vi i butiker och ibland så servar vi personer och vi kan ha kontakt, får en artig avståndsknuff mitt i nosen.

För inte skulle väl svenska 25 åringen i butiken kalla en 25 årig kvinna hon tilltalade på en fest för Ni? Men det skulle väl inte lika osannolikt en fransyska göra.

Jag har fortfarande svart att kalla min 90 ariga moster for bara fornamn, jag sager Moster Elna och kommer da ifran problemet. Min Moster har uttryckt hur fint hon tycker att det later, sa det fortsatter jag med.

Varför skulle man kalla 90 åriga mostrar för förnamn? Det gör inte jag heller trots att jag är mot niande. Skulle inte kalla farmor för förnamn heller, det gör jag inte ens när jag adresserar ett brev till henne. Däremot säger jag du till henne, tex Farmor (ev Farmor G) vill du ha the.

Nåja, bäst att nämna plats Västergötland, Uppland. (Släktingarna som inte ville nias skulle benämnts doktorn, fru och dylikt antar jag.)

(Men jag vet iofs bara vad mamma har sagt om tilltal. Alla släktingar tilltalades helt självklart du av mig och av föräldrar. Moster E! vill du ha kaffet nu? (pappas moster) och jag har inte frågat någon av dem om ni.)

Senast ändrad:

För inte skulle väl svenska 25 åringen i butiken kalla en 25 årig kvinna hon tilltalade på en fest för Ni? Men det skulle väl inte lika osannolikt en fransyska göra.

Nu vet jag visserligen inget om fransyskor men i Tyskland är det en fullt tänkbar situation. Man niar på jobbet, i butiker osv. Träffar man någon på en fest duar man ofta. Min svärmor (70 år) skulle dock definitivt nia(s) och jag niar t ex grannars föräldrar trots att jag träffar dem ofta. Här är det de äldre eller den ranghögre som föreslår ett du, och förslaget kan till och med tackas nej till (men det är väl inte så vanligt). Jag vet att min man avböjt en gång och en f.d. stallkollega likaså.

Ok, jag modifierar. I vissa länder använder folk i allmänhet Ni ganska ofta, på arbetsplatsen till kollegor, till äldre släktingar, till folk man möter som är lite äldre än en själv, till lärare osv.

I Sverige säger ibland butikspersonal och säljare Ni till kunder. Det är ett större hopp i användning.

Men ok, de här i tråden som gillar niande skulle alltså föredra att vi i Sverige slutade att i allmänhet dua svärmor, mormor, chefen, kollegan, läraren osv för att istället nia dem, och att man vid ålder 30+ alltid niar jämnåriga man möter första gången för att sedan ev lägga bort titlar formellt, tillsammans med att affärsbiträden och servitriser alltid ska nia kunder. Sure, det är ju en annan deal. Själv gillar jag duande till chef och svärmor, för att inte tala om make och jag tycker om att mitt barn duar mig och jag föredrar om butikspersonal ser mig som en jämlike istället.

Men då kanske Sverige är redo för den där Ni reformen som Finland lyckades med på 1930-talet och Sverige misslyckades med på 1800-talet för att sedan lyckas bra med en du reform.

Senast ändrad:

Delvis kl

Jag bara sitter och gapar när jag läser denna tråd. Även jag är född och uppvuxen i Dalarna på 60- och 70-talet och har aldrig någonsin Niat någon eller hört någon annan göra det. Det är liksom en 1800-tals grej som jag har trott varit helt utdöd. Nu bor jag i Skåne och för något år sedan blev jag för första gången Niad i en butik. Mycket obehagligt, jag upplever det som distanserande och avpersonifierande. Jag känner mig nedvärderad till en ”det” som det inte är värt att vara vänlig mot. Det händer tyvärr då och då att personal i butiker Niar mig och jag erkänner villigt att jag så långt det går undviker att handla där igen.

Det är PRECIS så här jag känner och upplever det!

Nar jag var med mamma pa sjukhus och vardcentral for 3 ar sedan ropades det upp med bara fornamn. Bara om personen inte gav sig till kanna ropade man upp med hela namnet. Det irriterade bade mamma och hennes vanner i 70+ ganska rejalt. Atminstone horde jag hur de klagade pa det ganska ofta.

Jag är övertygad om att detta är en fråga om sekretess och verkar vara standardförfarande inom vården.

KL!

När man talar om trollen.... Eller, ja, nåt åt det hållet i alla fall.

Idag handlade jag på ICA Maxi och köpte bl.a. nya tandborstar till familjen. När jag skulle betala lyckades den ena tandborsten omärkt slinka iväg till varubandet intill, där en ung snygg man i 20-årsåldern hade sina varor.

Plötsligt hör jag en röst: -Är detta Damens tandborste? Det var den unge mannen. Självklart blev jag glad över att han brydde sig och såg till att tandborsten kom rätt, han kunde ju ha struntat i den. Men - "Damen"! DAMEN?!? Jag kände mig EXTREMT gammal. Jag hade blivit betydligt gladare även om han sagt lite lagom nonchalant -Hörru, är den här din?

Damen.......

Men han försökte verkligen vara artig och belevad. Och problemet är ju mitt, det är jag som inte vill vara Damen, jag vill vara ... en tjej? Fast då ska man knappast ha passerat 50, antar jag.......

Suck. Damen.................. :cautious:

Jag har blivit kallat "tanten i kassan" flertalet gånger. Av mormor/farmor som hotar barnbarnet med att jag ska bli arg.

Då var jag ungefär 19 och kanske en tredjedel så gammal som den som uttryckte sig så.

:mad:

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama