Att nia någon

Sv: Att nia någon

Blir lite nyfiken var i landet de av er som är uppfostrade att nia äldre kommer ifrån? Det kan ju också spela in.

jag är uppvuxen i Gbg på 60 talet och fick lära mig nia äldre människor o såna jag inte kände. Idag niar jag inte men kan inte tycla det skulle vara nedvärderande för jag är fostrad att det var av respekt man gjorde så förr och inte förnedrande ---

Det är skillnad på människor, sedan behöver inte det tolkas som negativt. Jag tror mest att det är här skon klämmer, och mycket tror jag bottnar i den egna självkänslan.

Vad utgår jag det ifrån, bl a genom att jag vid något tillfälle genom hot ansågs skulle respektera en person. Vilket i grunden bottnar i en dålig självkänsla, man vet väl vad man har/kan/vet och borde kunna stå över att tolka ord negativt och som nedsättande.

Överhuvudtaget tycker jag att språkbruket börjar bli en ren katastrof faktiskt, unga människor kan ju inte ens prata normalt längre. De äger inte ens ett normalt ordförråd, fattaru, asså, vaddåra osv är några få ord som stadigt upprepas. Ett annat gångbart ord är fuck you som används flitigt, speciellt om personen hamnar i en situation verbalt som den inte förstår.
Skrämmande utveckling faktiskt, man undrar ju lite hur det kommer att låta om 100-200 år sådär.

OHJA...lr hur ? .....så ska det klagas på Ni liksom typ va ...:D ,joråsåatte

KL
Intressant, det här med niandet... Många refererar till "gamla" regler, vad gäller användandet av "Ni", men hur ser det "nya niandet" ut? Vilka regler gäller för det? Finns det några nya regler för det, eller faller vi tillbaka till de gamla reglerna?

Det "nya" niandet är väl att ni av respekt till äldre människor ...det gamla var ju typ att niga fint o nia o inte se i ögonen , jag niar inget längre men ser knappast att det skulle vara förnedrande ...som sagt ovan , är det bättre språket bättre när man tilltalar äldre , ööhh,eeehh....vaddådå , hörru du där ...etc etc
Niandet kommer att försvinna tids nog ändå

Det "nya" niandet är väl att ni av respekt till äldre människor ...det gamla var ju typ att niga fint o nia o inte se i ögonen , jag niar inget längre men ser knappast att det skulle vara förnedrande ...som sagt ovan , är det bättre språket bättre när man tilltalar äldre , ööhh,eeehh....vaddådå , hörru du där ...etc etc
Niandet kommer att försvinna tids nog ändå

Hur stor ska åldersskillnaden vara för att du ska nia någon? (Eller tycka att det ska nias?)

Hur stor ska åldersskillnaden vara för att du ska nia någon? (Eller tycka att det ska nias?)

som jag skrev så niar jag inte någon längre....så den frågan kan jag inte svara på idag.
...eller förresten om jag ser nån väldigt gammal som jag intuitivt känner vill bli niad så gör jag det, t ex ...Vill ni ha hjälp ?

Senast ändrad:

Kan du definiera hur gammal någon som är "väldigt gammal" är? Och hur mycket äldre än du är den personen?

Kan du definiera hur gammal någon som är "väldigt gammal" är? Och hur mycket äldre än du är den personen?

Hoppar in igen - är inte det nåt man går på efter känsla? Det finns äldre personer som jag aldrig skulle ni:a , och som förmodligen skulle tycka jag var gammeldags (!) om jag gjorde det. Och så finns det andra, där jag känner att ett Ni är på sin plats. Åldern, i siffror, spelar ingen roll.

Om jag skulle säga "ni" så är det för att visa den personen artighet, inget annat.

Det finns också folk som svarar -När blev jag "du" med dig? när någon säger "du" lite olämpligt. Men DET tycker jag snarare är oförskämt, att ifrågasätta nåns rättighet att du:a, alltså.

Och om du själv blir niad av en jämnårig?

Men hur svårt kan det vara ?? Om jag går in i en affär t ex o nån frågar t ex : Vill ni ha hjälp ? Det kan ju t ex vara nån väldigt yngre än mig och varför skulle jag tycka det var så hemskt frågar jag då ?

Men hur svårt kan det vara ?? Om jag går in i en affär t ex o nån frågar t ex : Vill ni ha hjälp ? Det kan ju t ex vara nån väldigt yngre än mig och varför skulle jag tycka det var så hemskt frågar jag då ?
Som jag skrev i ett tidigare inlägg är jag intresserad av vilka regler folk använder för att välja tilltalsord, du eller ni. Du verkar upprörd över min nyfikenhet?

Du själv verkar utgå från att man ska nia äldre personer, då vill jag veta vilka du anser vara tillräckligt gamla? Du verkar också tycka att det är OK om yngre personer inom serviceyrken niar dig. Är det bara för att de jobbar inom ett serviceyrke? Eller spelar åldersskillnaden roll generellt?

Det kan också vara en generationsfråga. Den äldre generationen faller tillbaka till de regler som gällde innan 1967, medan den yngre generationen kanske skapat nya regler?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg är jag intresserad av vilka regler folk använder för att välja tilltalsord, du eller ni. Du verkar upprörd över min nyfikenhet?

Du själv verkar utgå från att man ska nia äldre personer, då vill jag veta vilka du anser vara tillräckligt gamla? Du verkar också tycka att det är OK om yngre personer inom serviceyrken niar dig. Är det bara för att de jobbar inom ett serviceyrke? Eller spelar åldersskillnaden roll generellt?

Det kan också vara en generationsfråga. Den äldre generationen faller tillbaka till de regler som gällde innan 1967, medan den yngre generationen kanske skapat nya regler?

Men snälla läs ...när jag var liten ...( på 60 talet niade man äldre personer ) men även idag ...och jag skulle inte kunna bry mig mindre om nån niade mig idag heller ...har aldrig ens tänkt på det

Jag säger detsamma. Att "ni" skulle vara avståndstagande eller rentav nedlåtande låter helt bakvänt för mig.

Idag ni:ar jag knappast någonsin, men som barn (i norra Norrland) var det ganska självklart att man inte sa "du" till äldre personer om man inte kände dem väl.

Använde man äldre (dvs vuxna) människors namn, sa man "tant" eller "farbror" ; t.ex. tant Gunborg eller farbror Axel. Min dotter (13) skulle aldrig komma på tanken att tant:a någon, jag tror aldrig hon ens hört uttrycket och har ganska roligt åt det när jag berättar.

Man kallade inte sina lärare vid namn, heller (som eleverna gör idag) utan det var Fröken eller Magistern. Fröken/Fru Åström eller magister Olofsson t.ex.

Därmed inte sagt att jag tycker det språkbruket ska återupptas, men då när vi uttryckte oss på det viset, var det av respekt och artighet, absolut inget annat och inte det minsta negativt.

Som barn iStockholm på 50-60 talet använde jag också tant och farbror mm och omskrivningar, men sa sällan ni. Det var krångligt och jag minns vilka problem jag hade när jag skulle tilltala min svärmor eftersom min man var van att säga; kan mamma....
Så småningom lärde jag mig säga du på ett avslappnat sätt och uppskattade det. När jag långt senare började bli tilltalad med ni av unga människor reagerade jag känslomässigt negativt. Jag känner mig gammal och upplever ett avstånd i kontakten som är alldeles onödig. Jag tappar helt lusten att prata med den personen som kallar mig ni.
De personer som är riktigt gamla idag var inte såå gamla när dureformen genomfördes. Även de har införlivat duandet och är vana vid det.

Jag säger detsamma. Att "ni" skulle vara avståndstagande eller rentav nedlåtande låter helt bakvänt för mig.

Idag ni:ar jag knappast någonsin, men som barn (i norra Norrland) var det ganska självklart att man inte sa "du" till äldre personer om man inte kände dem väl.

Använde man äldre (dvs vuxna) människors namn, sa man "tant" eller "farbror" ; t.ex. tant Gunborg eller farbror Axel. Min dotter (13) skulle aldrig komma på tanken att tant:a någon, jag tror aldrig hon ens hört uttrycket och har ganska roligt åt det när jag berättar.

Man kallade inte sina lärare vid namn, heller (som eleverna gör idag) utan det var Fröken eller Magistern. Fröken/Fru Åström eller magister Olofsson t.ex.

Därmed inte sagt att jag tycker det språkbruket ska återupptas, men då när vi uttryckte oss på det viset, var det av respekt och artighet, absolut inget annat och inte det minsta negativt.

Men det är ju det folk säger ;) ingen kan säga att det är var oartigt att kalla någon fröken eller farbror.

Vill farbror ha kaffe, kan jag hjälpa fröken. Det som är problemet är att om jag går in i en affär idag och är 70+ så säger expediten inte -vill frun ha hjälp (artigt) utan vill Ni ha hjälp (vilket inte var lika bra, enligt gammal släkt). Då tycker tex en traditionell äldre (som jag hört sägas) att det är fru eller du som gäller inte ni.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama