Sleepy
Trådstartare
Sv: Att nia någon
Då är frågan; vem ska man "respektera"? Och när?Ni är ett uttryck för stor respekt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då är frågan; vem ska man "respektera"? Och när?Ni är ett uttryck för stor respekt.
*kl*
Absolut värsta jag vet är säljare och andra som envisas med att lägga in förnamn i var och varannan mening, i något försök att vara "kompis" och personlig. Riktigt otrevligt, jag är inte hej och kompis med dem. Det går att ha ett avslappnat och artigt tilltal utan att tränga sig på.
Då är frågan; vem ska man "respektera"? Och när?
Med tanke på att klassamhället återuppstått i dagens Sverige är det väl föga förvånande att även niandet gjort come- back?
Och därmed säga Ni till alla, alltid?man ska väl respektera typ alla människor, alltid.
Det undrar jag med. Får man inte lära sig om du-reformen i skolan?Då ska det sägas att det rörde sig ofta om människor som var 19-20 år, så frågan är var sjutton de fått för sig att det är artigare att säga "ni".
Och därmed säga Ni till alla, alltid?
Jag tror inte de fick lära sig det i skolan. Jag är född på tidigt 80-tal och jag har inget minne av att jag någonsin fick lära mig om du-reformen.
Nej verkligen inte! Varför skulle någon vilja nia mig? Jag är EN person och inte flera så det skulle jag påpeka om någon sa ni till enbart mig.
Att säga ni om en person är inte ett dugg "finare" än du/dig. Bara löjligt att hävda det
Det undrar jag med. Får man inte lära sig om du-reformen i skolan?
Gör de motstånd mot något? Mot socialdemokratin? Mot klasskampen? Eller är det bara en kunskapslucka?