Att nia någon

Sv: Att nia någon

*kl*

Absolut värsta jag vet är säljare och andra som envisas med att lägga in förnamn i var och varannan mening, i något försök att vara "kompis" och personlig. Riktigt otrevligt, jag är inte hej och kompis med dem. Det går att ha ett avslappnat och artigt tilltal utan att tränga sig på.

När de dessutom missuppfattar namnet så de försöker vara familjära med ett namn som inte är mitt blir jag aningen.. kärv.

Med tanke på att klassamhället återuppstått i dagens Sverige är det väl föga förvånande att även niandet gjort come- back?

Återuppstått? Nog för att klyftorna har ökat på senare tid men vi har aldrig haft ett klasslöst samhälle!

Då ska det sägas att det rörde sig ofta om människor som var 19-20 år, så frågan är var sjutton de fått för sig att det är artigare att säga "ni".
Det undrar jag med. Får man inte lära sig om du-reformen i skolan?

Gör de motstånd mot något? Mot socialdemokratin? Mot klasskampen? Eller är det bara en kunskapslucka?

Jag tror inte de fick lära sig det i skolan. Jag är född på tidigt 80-tal och jag har inget minne av att jag någonsin fick lära mig om du-reformen. Jag tror mest på kunskapslucka, faktiskt. Att det skulle röra sig om motstånd eller liknande har jag svårt att tro, den reaktion jag oftast fick när jag påpekade niandet var "Jaha, och jag som trodde att jag var extra artig!".

Jag är också 80-talist och jag fick lära mig om du-reformen, att den var positiv och att det är fult att nia. Men det kanske mest var mina föräldrars förtjänst.

Jag tycker det är rent förfärligt att något sådant glöms bort! Symbolvärdet i det är enormt.

Jag använder Ni när jag pratar med en person som representerar ett företag/myndighet och jag inte riktar mig specifikt till personen i fråga. Efter att ha bott flera år i ett tysktalande land tycker jag inte heller det känns främmande att använda sig av Herr/Fru eller andra titlar, men använder oftare titlar när jag pratar om folk än med folk.

Vill folk nia mig så får de göra det, utgår från att det är ett försök till en artighetsgest. Det är då bra mycket mer uppskattat än att bli omnämnd tant av mammor som pratar med sina småbarn.

Jag tror inte de fick lära sig det i skolan. Jag är född på tidigt 80-tal och jag har inget minne av att jag någonsin fick lära mig om du-reformen.

Samma här, född 82 och hörde aldrig talas om du-reformen i grundskolan.

I gymnasiet gjorde jag det dock ganska intensivt då jag läste ett program med fransk inriktning och på franska är det ju ett fasligt hallå med du och ni och er och era och hur och när och till vem och vilka man säger vad - det var många oss som rörde ihop det lite mellan språken då vi växlade så mellan lektioner på franska och svenska samt umgicks så mycket med fransktalande. Då fick fransk- och svenskläraren, tillika klassföreståndaren, kliva in med lite stenciler ;)

kl
Jag niar, ingen aning om varför men det händer. Ingen av de äldre jag jobbar med har reagerat. Den enda som har gjort det var min farfar som tyckte det var lite onödigt att säga ni till honom.

Nej verkligen inte! Varför skulle någon vilja nia mig? Jag är EN person och inte flera så det skulle jag påpeka om någon sa ni till enbart mig.

Att säga ni om en person är inte ett dugg "finare" än du/dig. Bara löjligt att hävda det

*kl*

Men kan det inte vara så att uttryck och dess innebörd förändras, precis som med allt. Språket står inte still, jag häpnar varje dag över hur konstigt folk uttrycker sig. Prepositioner verkar oviktiga, folk vet inte om de ska säga på, i, vid, för eller till. Med vår allt större kunskap om språk där man faktiskt använder ni för att vara artigt; vous, voi, etc, så kanske ni har blivit en nyuppfunnen artighet?
Vårt språk saknar annars bra ord för att vara artig. Någon skrev i tråden att de blev arga över "damen" och "herrn", men jag tror det är direkta översättningar av mam och sir tex, vi har ju inget annat. Om jag står i butiken och vill be min kollega ta över, vad ska jag säga om jag har en manlig kund i 55-års ålder?
Kan du hjälpa den här killen, snubben, grabben, personen, hen, kunden?

Nej verkligen inte! Varför skulle någon vilja nia mig? Jag är EN person och inte flera så det skulle jag påpeka om någon sa ni till enbart mig.

Att säga ni om en person är inte ett dugg "finare" än du/dig. Bara löjligt att hävda det

Ni har inget med pluralis att göra. Inte finare heller , eller fulare. Det var ett sätt att tilltala folk med respekt, man sa inte du till äldre eller folk man inte kände så väl. När jag började jobba för 50+ år sen så niade man faktiskt om man inte kände varann väl. Sen kom du-reformen och det var faktiskt jobbigt att dua äldre innan man blev van.

Det undrar jag med. Får man inte lära sig om du-reformen i skolan?

Gör de motstånd mot något? Mot socialdemokratin? Mot klasskampen? Eller är det bara en kunskapslucka?

Jag kan inte minnas att vi lärde oss om du-reformen. Och jag kan inte heller minnas att jag lärt mig att man inte får kalla folk ni. Men det har alltid varit självklart att kalla folk du.
Därav att jag normalt sett alltid kallar folk du, men ibland slinter på tungan och säger fel och alltid blir förvånad över varför folk reagerar så starkt.

Det verkar också som om vi i den här tråden har lite olika uppfattningar om hur ni användes. Några säger att det användes "neråt" medans andra menar att det användes "uppåt". Om det kan representera hur olika uppfattningar folk har generellt så blir det ju ännu mer förståerligt att det blir missförstånd.
Inte för att jag ser på människor som upp eller ner idag utan utifrån om ni ska ses som respektfullt eller ej.

KL

Jag har försökt att fundera på om det på något sätt kan vara klassbundet om det är fint eller fult att nia folk, men jag kan inte komma på några argument för det.

Jag har en pappa på 80+ och en mamma på 70+, han är från arbetarklass och hon från övre medelklass, båda akademiker, och jag har aldrig i hela mitt liv hört dem nia någon. Det har aldrig varit en fråga att man ska kalla folk för annat än du. Jag tog upp niande med min mamma för några år sen och hon sa att sånt trams slutade hon med redan på 60-talet.

När jag var liten så var jag mycket hos min farmor och farfar (båda födda i slutet på 1910 talet) och hos dom var det inte populärt om man sa du till äldre och det sitter fortfarnade kvar.

Själv är jag född 82 och aldrig läst om du reformen i skolan.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama