Att nia någon

Sv: Att nia någon

Är du inte ut och cyklar lite nu? ;) "Ni" var nog finare än "du" och användes definitivt inte för att nedvärdera - tvärtom!

Många tror att det var så, det är väl bakgrunden till ny-niandet, men egentligen niade man neråt på rangskalan.

Jag har alltid trott att man niade "finare" personer, precis som vi niar kungafamiljen idag. Men om det var tvärt om förstår jag bättre varför det ses som otrevligt.

Man säger inte "ni" till kungligheter, utan använder titlarna. Lite förenklat, man behöver inte säga "Ers Majestät", utan kan nöja sig med "Kungen". ;)

Skillnaden är kanske mellan oss som minns titulerandet, som var rejält invecklat, och de yngre som ser det som en svensk variant av "Sie" och liknande.

Jag har alltid trott att man niade "finare" personer, precis som vi niar kungafamiljen idag. Men om det var tvärt om förstår jag bättre varför det ses som otrevligt.

Fast det tror jag inte är anledningen till de negativa reaktionerna i de flesta fallen. Att nia någon handlar ju (som det görs idag) faktiskt om att signalera underdånighet gentemot personen man niar, typ "du är finare än mig" och den människosynen vill nog de flesta inte skriva under på.

Fast det tror jag inte är anledningen till de negativa reaktionerna i de flesta fallen. Att nia någon handlar ju (som det görs idag) faktiskt om att signalera underdånighet gentemot personen man niar, typ "du är finare än mig" och den människosynen vill nog de flesta inte skriva under på.
Med tanke på att klassamhället återuppstått i dagens Sverige är det väl föga förvånande att även niandet gjort come- back?

Precis; det vittnar om ett sätt att skilja människor åt. Vi och de. Eller att fjäska och smöra - vad kommer härnäst, kyss på hand? Knäbugande? Kyss mina fötter?

Jag är en person; varför tilltala mig i plural? Trams. :D

Kanske inte.
Jag har aldrig niat någon med flit. Men ibland tänker man konstigt och råkar säga fel ord. Eller så tänker man att man pratar om flera personer vilket inte den man talar med uppfattat.

Oavsett så tycker jag det är tråkigt att man får ett så burdust bemötande för att man råkar säga fel..

Det är massor med yngre människor i serviceyrken som fått lära sig att säga ni istället för du för att de tror att det är artigare. Vilket ju är felfelfel. Jag tror senast jag blev niad var på Nespressobutiken på Kungsgatan i Stockholm, där det är väldigt uppenbart att personalen skolas i att vara så artiga (och ärtiga) som bara är möjligt.

När jag jobbade med att handleda folk i just deras kundkontakter var det inte ovanligt att nyanställda sa "ni" till kunderna i ärlig och allvarlig tro att det var artigare. Det företag jag jobbade på ville INTE att man ska nia kunderna just för att det helt enkelt inte är rätt att göra så längre. Kan säga att det var ett rent helvete att få bort den vanan ur vissa människor.

Då ska det sägas att det rörde sig ofta om människor som var 19-20 år, så frågan är var sjutton de fått för sig att det är artigare att säga "ni".

Många tror att det var så, det är väl bakgrunden till ny-niandet, men egentligen niade man neråt på rangskalan.

Det var nog lite både och. Min farmor berättade att när hon tjänade piga hos en ganska tjusig familj som 13-14:åring kunde hon komma hem på "loven" och tilltala både sin familj och sin boyfriend "ni" för hon var så van vid det från arbetet. Farfar (boyfrienden) retade henne med det långt upp i åldern ;)

KL

Jag blir inte förolämpad om jag blir niad, inte alls. Jag vet inte om det kan ha med min långa tid i England att göra - där finns det förvisso inget niande utan allt är you eller yours, men det är ändå mycket mer formellt. Jag skulle bli förvånad om någon titulerade mig "Kära Fröken Larsson" i ett brev här, men "Dear Miss Larsson" i England var ju mer regel än undantag.

Och jag har definitivt niat folk i Sverige när jag har jobbat i butik. Oftast för att jag har missuppfattat att folk inte är "tillsammans" utan bara står och snackar i kassakön, men det enda jag har råkat ut för då är något litet fniss och en gång en liten dam i 143-årsåldern som tog mig i handen och sa "Lilla vän. Det går visst så bra att säga du numera." ;)

KL.

Så länge folk tilltalar mig vänligt så bryr jag mig inte om vilket/vilka ord de väljer att använda.

Damen, tjejen, hon, du, ni eller Fridas mamma, som dagiskompisarna och deras föräldrar brukar säga.

*kl*
Jag vill verkligen inte bli niad, inte trevligt. Vill någon vara artig på det sättet är frun mer korrekt. Titulerandet i Sverige var mer komplicerat än det är i andra språk och en klar förenkling att lägga titlarna och titulerandet åt sidan. "Får det lov att vara lite kaffe" är tex ett sätt att undvika det mer komplicerade sättet att fråga om fru eller om det kanske var fröken Andersson ville ha kaffe.
Jag fattar att en ung person som använder ni försöker vara artig, men det är ett laddat ord. Jag vill inte tilltalas med hon heller. Jag tycker egentligen att det är skönt med ett lite mer distanserat tilltalsord än "du" i formella sammanhang, men det fungerar inte riktigt så i svenskan. Absolut värsta jag vet är säljare och andra som envisas med att lägga in förnamn i var och varannan mening, i något försök att vara "kompis" och personlig. Riktigt otrevligt, jag är inte hej och kompis med dem. Det går att ha ett avslappnat och artigt tilltal utan att tränga sig på.

KL

Jag har niat folk i stort sett hela livet. (Dvs sisådär 50 år). Niar i situationer där jag vill visa ordentlig respekt. För mig är Ni ett respektfullt tilltal. Jag har svårt att ta till mig att det skulle lanses föraktfullt eller fult.

Min far berättade att han aldrig duat sina föräldrar utan niade dem hela livet. Så det är väl med den bakgrunden jag växt upp. Ni är ett uttryck för stor respekt.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama