Jag är inte pedant, utan har andra prioriteringar i mitt liv. Hade det varit viktigt för mig att ha ett tipp-topp hem som ser ut som i en mäklarannons så hade jag inte haft hund alls.
Vilka raser går ihop med katter och vilka gör det inte? Jag har sålt chow chow till kattägare helt utan minsta problem och ändå finns det chowägare som påstår att chowar är kattätare och aldrig går att ha ihop med katter.
Vilka raser fungerar inte med barn? Även här handlar det ju om hur man har hundar och barn.
Jag är helt ointresserad av t ex brukshundar, men om min man en dag skulle vakna upp och känna att målet med hans liv var att få träna och tävla bruks på hög nivå och därför skulle vilja ha en schäfer, så skulle jag inte hindra honom alls. Han fick chowarna på köpet när han träffade mig och även om det inte är den ras han själv skulle ha om han själv fick välja så har han självfallet inga åsikter om mitt rasval. Jag brinner för min ras och det räcker för honom.
Det jag vänder mig emot är att en part ska ha vetorätt på vilken hundras som ska införskaffas. Om jag har en eller två egna hundar och min partner vill ha en egen hund, av en helt annan ras, vilken rätt har jag då att säga att du måste skaffa en ras som jag godkänner...
Jag har bara gett exempel på situationer där man inte kan ha vilken hund som helst. Varpå jag inte tycker det är konstigt alls att partner bör vara delaktig och ha något att säga till om.
Det är inte riktat mot er personligen som redan lever de liv som ger möjlighet till de raser ni älskar.
Men jag har svårt att se att du skulle vara helt ok med att din partner skaffar en hund som ser alla smådjur som byten och du själv har två chihuahuor, och de ska vistas under samma tak.
Eller varför inte en ovtjarka.
Men ja, skitsamma.