Jag och mitt ex hade två hundar var av två olika raser. Det var klart åtskilt vilka hundar som hörde till vem, men vi hjälptes åt med hundarna. Han tog största delen av vardagen när det gällde rastning, men jag tog exempelvis alla morgonpromenader. Jag var den som åkte på utställning även med den av hans hundar som var en utställningshund (fodertik som uppfödaren gärna ville ställa ut). När vi separerade stannade exets hundar hos honom och mina flyttade med mig.
Nu är mina båda hundar gamla och som livet ser ut nu kommer det inte att bli någon ny hund. Jag är faktiskt lite utmattad efter att tillbringat mer än tio år som ensamstående med två hundar och heltidsjobb utan möjlighet att ta med dem. När jag var sambo hade vi båda två ganska fria jobb och stora möjligheter att lägga upp dagarna efter eget tycke. Det senaste decenniet har jag jobbat annorlunda och pusslat med hundvakt, hämta och lämna, hem på lunch, lägga in hemarbetsdagar och planera inför aktiviteter så att det inte blir för mycket ensam tid för ofta.
Jag ser inte heller att jag kommer att bo tillsammans med någon annan människa under en överskådlig framtid, men om det skulle ske och personen skulle vilja ha hund och vara villig att ta del av vardagsjobbet så skulle jag definitivt överväga ny hund och inte ha något emot att ha huvudansvaret. Det är inte det jag tycker är jobbigt nu, utan att utföra 100 % av allt dagligt pyssel. Det absurda i det hela är att jag skulle ha otroligt svårt att tänka mig någon annan ras än den jag har nu och har haft i tjugo år. Jag känner mig kompromisslös. Däremot, om personen redan hade hund, inser jag att det finns hundraser jag skulle ha väldigt svårt att dela min vardag med. Det bästa vore förmodligen om personen var som jag, dvs hade en favoritras/typ men tyckte att "min" ras var helt ok och jag kunde tycka detsamma om hens ras. Och sen att raserna var kompatibla.
Så - ja - jag skulle ha synpunkter på val av hund hos en partner. Och jag skulle inte gilla om hen hade synpunkter på mitt val. Synnerligen inkonsekvent, jag vet.