Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om din sambo hade snöat in på en sån hund, hade du totalvägrat (typ jag flyttar om du köper en sån hund) eller hade du gått med på det under vissa förutsättningar?Jag hade absolut inte velat bo med hund med för mycket energi. En hispig hund som inte kan koppla av och som alltid följer en runt hemmet... usch! Jag har gjort det och trivdes inte att den energin runt mig hela tiden hemma.
Om din sambo hade snöat in på en sån hund, hade du totalvägrat (typ jag flyttar om du köper en sån hund) eller hade du gått med på det under vissa förutsättningar?
Då detta är mer eller mindre aktuellt i vårt hus det kommande året så blev jag lite nyfiken på hur andra människor tänker kring detta.
Din partner/sambo/man/fru ska köpa en ny hund. Lägger du dig i eller har åsikter kring vilken typ av hund det är hen vill skaffa? Ras, kön, hälsa osv. Accepterar du "vilken hund som helst" helt oavsett om du tycker att det är ett lämpligt val eller inte, eller säger du vad du tycker ifall personen börjar snöa in på en hund/ras som du inte tycker är passande?
Och om vi vänder på steken.
Du ska köpa en ny hund, vill du eller tycker du det är okej ifall din partner lägger sig i ditt val av hund? Vart går gränsen?
Men alltså, om man bor ihop så ska det väl vara ett gemensamt beslut om vilken sorts hund man ska skaffa...
Vadå din partner ska köpa hund?
Köper man hund och är sambos/gifta köper man ju en gemensam hund till båda?
Vadå din partner ska köpa hund?
Inte nödvändigtvis. Om ens partner brinner för en viss typ av hundsport (t.ex. drag) och man själv sysslar med jakt så kan de ju vara lämpligt att han köper en draghund och jag köper en jakthund, så länge vi aktiverar respektive hund på ett sätt som gör att den inte blir en olägenhet för den andra och att man tycker att den andras hund är okej att leva med även om man inte hade köpt en sån själv. Jag kan tycka det är skillnad på att köpa en hund som är tänkt att vara familjens gemensamma hund eller om den ena personen har ett specialintresse som kräver en viss typ av hund. Det går inte att jaga vildsvin med en pekineser.Vadå din partner ska köpa hund?
Nej verkligen inte. Jag skulle aldrig någonsin skaffa hund ihop med min sambo, trots att vi varit tillsammans länge och planerar att fortsätta vara tillsammans. Vi är en familj men om något händer så kommer hunden vara min, jag kommer stå som ägare och den kommer följa med mig. Skulle aldrig sätta mig i en situation där vi skaffat hunden ihop och det är oklart vem som har huvudansvaret och båda står som ägare.Vadå din partner ska köpa hund?
Påminner mig om alla de här inläggen man ser på facebook där folk skriver om vilka bråk de har med sina ex om vem som ska ha "omvårdnaden" av hunden när de separerar.Nej verkligen inte. Jag skulle aldrig någonsin skaffa hund ihop med min sambo, trots att vi varit tillsammans länge och planerar att fortsätta vara tillsammans. Vi är en familj men om något händer så kommer hunden vara min, jag kommer stå som ägare och den kommer följa med mig. Skulle aldrig sätta mig i en situation där vi skaffat hunden ihop och det är oklart vem som har huvudansvaret och båda står som ägare.
Ja! Jag har sett det flera gånger på nära håll och det är inte vackert. Den största förloraren är nästan alltid hunden och det är hemskt. Därför är det en ickefråga för mig - alla djur i det här hemmet tillhör en av oss, inte båda. Och vi har pratat igenom hur vi ska hantera katterna (förra och nuvarande) om vi separerar för att inte det ska bli en fråga om vi blir ovänner.Påminner mig om alla de här inläggen man ser på facebook där folk skriver om vilka bråk de har med sina ex om vem som ska ha "omvårdnaden" av hunden när de separerar.
Nej varför skulle man göra det? Mina djur är mina. Min sambo är ingen djurmänniska och har ingen önskan om några egna djur. Min sambo har inget som helst ansvar för mina djur och min hund är bara min precis som mina hästar och min katt är bara mina. Att man väljer att leva ihop innebär inte att man måste ha samma intressen eller behov eller att man måste äga allt tillsammans.Vadå din partner ska köpa hund?
Exakt. Våra hundar är inte gemensamma utan ägs av endera av oss. Därmed inte sagt att man inte hjälper varandra (jag brukar ta dem på morgonen innan jobbet för sambon är så morgontrött och han tar dem ofta på kvällen för då har jag redan slocknat i bingen) men hans hund är hans hund, han bestämmer över allt som har med henne att göra och vice versa med min hund.Ja! Jag har sett det flera gånger på nära håll och det är inte vackert. Den största förloraren är nästan alltid hunden och det är hemskt. Därför är det en ickefråga för mig - alla djur i det här hemmet tillhör en av oss, inte båda. Och vi har pratat igenom hur vi ska hantera katterna (förra och nuvarande) om vi separerar för att inte det ska bli en fråga om vi blir ovänner.