Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag "antar" inte att det är mer transportsäkert med en spiltad häst än en fri, det har du uppfattat helt fel.Du har helt fel i dina antaganden både huruvida det är lagligt, eller säkert som flera redan påtalat för dig.
Det tvivlar jag inte alls på, och det kallas sannolikhetsinlärning.Att åka brett har aldrig varit något problem.
Olagligheten har jag nog faktiskt bara antytt, inte påstått. Däremot är det helt uppenbart vilka rekommendationer både Jordbruksverket och Djukskyddsmyndigheten gör, och jag dristar mig att framhålla dem som rimliga. I den mån särskilda hästar inte klarar att åka inbommade menar jag att det är där problemet bör hanteras och inte genom att tumma på transportsäkerheten. Det är dock en subjektiv uppfattning.Dock är det helt lagligt att köra med eller utan mellanvägg.
Jag "antar" inte att det är mer transportsäkert med en spiltad häst än en fri, det har du uppfattat helt fel.
Däremot ser jag inget intresse i att fortsätta diskutera ämnet, jag släpper gärna diskussionen - som jag är förskräckt att den överhuvudtaget uppkommit.
Inte alls, den bygger på erfarenhet och iakttagelser.Din övertygelse om hästens balans- och reaktionsförmåga är smickrande för hästen.
Jo, det handlar verkligen om din subjektiva uppfattning. Dina jämförelser visar det.Detta har inget med min subjektiva uppfattning att göra. En fri häst i hästtransport är farligare än samma häst i spilta, precis som blankslitna däck, alkohol i blodet vid bilkörning, eller fuktskadade hästtransportgolv är farligt helt oberoende av vad jag tycker och tänker. Hur man värderar sådan fara är däremot individuellt.
Uppenbar fara? Den uppenbara faran ligger i att ge sig ut på vägarna. Jag har kört många, många mil med häst som står utan mellanvägg. De står still. Eftersom de upplever att de står för trångt med mellanvägg och därför trampar runt, är det faktiskt en större trafikfara att köra MED väggen än utan.
De hästar jag kört utan mellanvägg har inte haft plats att trampa runt i sidled som du insinuerar. Det är några dm på var sida om hästen, den står stadigt och bekvämt för den har breddat sig.
Jag tror du vida överskattar mellanväggens hållfasthet, den bockas, skjuts åt sidan och erbjuder inte på långa vägar den lastsäkring du själv pratar om.
Jag håller med du.OK, det trodde jag faktiskt inte förekom, åtminstone inte med fullstora hästar. (Jag tvivlar på att det är lagligt ens, med tanke på grundläggande lastsäkringsregler.) Själv skulle jag inte på några villkor köra med drygt 600 kg last i praktiken fritt skvalpandes omkring i sidled i en släpkärra, av omtanke om hästen, mig själv och medtrafikanter. En häst har, oavsett vad man själv intalar sig, extremt begränsad möjlighet att själv hålla balansen vid en undanmanöver eller en oväntat skarp kurva. Att av missriktad omtanke låta den stå fritt i sidled kan tveklöst vara skillnaden mellan om transporten välter eller står kvar upprätt vid en undanmanöver; den levande kraft som hästen får med en dryg meters rörlighet i sida kan vara direkt förödande.
Nu låter jag sådär jobbigt Bror Duktig som jag ibland irriterar mig på när andra gör, och det ber jag om ursäkt för men i det här fallet känns det helt ofrånkomligt.
Jag kan bara säga att mina hästar tar stöd i sidled fram av mellanväggen- plyfa OCH även bak- av den breddade väggen.
Sen vet man inte vilka som kör omkring med multibreda Ardenners i äldre smala släp.
Det låter så när det bara finns några cm från häst- till bägge väggarna.
Förrsten
Har du inte ett sdnt 1½-hästar?
Får den inte plats på längden? Rak.
Min stora bärgades från olycksplatsen i ett 2-hästar av samma märke- dock inte XL.
Det gick ej att sätta för bommen- den fick inte plats.
Så det fick bli utan i de 5 km o det gick fint, men var förstås ett undantag.
OK!
Men vad händer då OM!!! du måste bromsa
Det är stor risk för kast på släpet då- lika som kan ske med ojämn bromsverkan.
Jag kan se synen framför mig, med en jämfotahoppande häst i transporten...
Men det pekar kanske mer på att problemet primärt ligger i att hästen inte har lärt sig att stå still när den åker transport, inte att det generellt skulle vara säkrare med en fri häst än en inbommad.