Sv: Att köra häst med öppen lucka
*KL*
Kollektiv-svar...
Jag diskuterar inga lösa hästar. Jag diskuterar dina påståenden om huruvida mellanvägg är säkrare än utan mellanvägg. att hästen är fastbunden förutsätter jag eftersom det är lag på att den så skall vara och inte säkert annars.
Även om ett transportgrimskaft hindrar att hästen vänder sig i transporten har det marginell eller försumbar betydelse ifråga om lastsäkring i sidled.
För det är nämligen så att en häst som står brett i trailern, faktiskt fördelar vikten i trailern mer än en som står lastad på ena sidan med mellanvägg.
Av någon anledning väljer du att helt bortse från det faktum att den levande massan hos en i sidled fritt rörlig häst spelar större roll för vältningsrisken än huruvida hästen vid lugn färd står i mitten eller ena sidan av skåpet. (En häst behöver stå i så bred spagat att hovarna stödjer mot ytterväggarna för att betraktas som annat än fritt rörlig i det här sammanhanget.)
Jag har läst på. Man behöver man läsa på för att få samtliga körkortsbehörigheter.
För mig verkar du vara dåligt insatt i vad hästar innebär och fr a vad hästar är. Din likgiltighet när det gäller deras behov och begränsningar är tråkiga att läsa om.
Det är intressant att du väljer att se det så. Jag ser det som självklart att prioritera en så
säker transport som möjligt, just av omtanke om hästen.
Naturligtvis kan man måla upp vilket tänkbart scenario som helst och utifrån detta "bekräfta" sin hypotes. Med ditt sätt att resonera skulle all transport av hästar, utom i stor lastbil, förbjudas. För risken för olyckor finns ju alltid.
Absolut, risken för olyckor finns alltid - därför använder man bilbälte och barnstol i bilen och hjälm på motorcykeln även om det är extremt sällan dess skyddsfunktioner behövs. Med din argumentation skulle det vara helt ok att slopa sådana skyddsåtgärder till förmån för ökad bekvämlighet, eftersom de ändå nästan aldrig behövs. Det håller jag inte med om.
Med en spiltad häst har man jämvikten kraftigt förskjuten åt ena sidan, och kommer rörelseriktningen åt det hållet vid en eventuell olycka, så stjälper transporten tidigare än om hästen står bredbent i mitten.
Det skriver jag absolut under på. Tyvärr, och det är här det spricker, har hästen inte möjlighet att stå kvar bredbent i mitten vid en kraftig och snabb undanmanöver eller en olycka.
Dessutom är jag inte lika övertygad som du om att mellanväggen håller för vilka belasningar som helst.
Jag är inte heller övertygad om att den håller för vilka belastningar som helst, och det finns säkert stora skillnader i hållfasthet mellan väggar och bommar i olika transporter.
Jag har kört många, många mil med häst som står utan mellanvägg. De står still.
Om dessa mil även innefattar många tillbud med häftiga undanmanövrer och en och annan olycka, så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt. Annars hänvisar jag till tidigare svar, att det handlar om skolexempel på sannolikhetsinlärning.
Det är farligt att överhuvudtaget ge sig ut på vägen, med eller utan häst i släp, absolut. Men det motiverar inte att i något slags fatalistisk anda välja mindre säkra transportsätt än nödvändigt.
Välter släpet så vad skulle mellanväggen göra?
Inte ett skvatt, och antagligen till och med mer problem än nytta. Men poängen är att mellanväggen kan göra sannolikheten mindre att släpet välter från första början.