Att köra häst med öppen lucka

Sv: Att köra häst med öppen lucka

Kör med öppen lucka om det inte är kallt och ruskigt ute.
Men har en fundering.....
Hur gör man om man vill ge hästen den där lufttillförseln och har en transport utan ramp?
Alltså en med dörrar?
Finns det öppningsbara fönster i de transporterna?
Skulle gärna vilja köpa en sån, men har aldrig riktigt tänkt på detta.....
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag tycker att det är lika med djurplågeri eftersom att hästen både ser och hör alla bilar och allt runt omkring och framförallt bakom transporten. Hemskt tycker jag att det är!

Och min häst tycker det är djurplågeri när den bara får ett litet fönster framtill att glutta genom under hela resan...:grin:
Den är trafiksäker, och reagerar inte för lastbilarna, men gillar att ha koll på vad som sker runtomkring, samt att luften förbättras i släpet. Därav kör jag med luckan öppen vid tillfälle.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Har inget eget släp, men de gånger jag hyrt/lånat av bekanta så har jag den på det andra "hacket" i luckan. Har dock för det mesta endast kört höst och vår, så har ju inte varit så varmt heller. Men den gång jag kört på sommaren har jag haft luckan nere, har inte kört så långt då heller.

ts: Djurplågeri? Nej. Det kan jag inte påstå! Så länge man ser till hästens bästa och reglerar transporten efter väder, häst och vägar blir det bra. Oavsett om luckan är nere eller uppe..
Håller med som tidigare sagt: Googla djurplågeri så kommer det upp värre saker än luft i transporter!
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Vi har kombiläm, men överdelen är ju likadan som på en släp med vanlig ramp. Övre delen är dessutom delad, så vi kan välja om vi vill ha hela luckan öppen eller bara halva. Kör vi en häst får den ha stängt bakom rumpan, men andra överdelen öppen.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Aha! Den jag sett har bara dörrrar, ingen ramp alls.
Men en sådan som du har kanske inte är så dum......
Kan man välja om man vill använda rampen eller inte då?
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Självklart. Vi lastar med dörrar och lastar ut med ramp. Dörrar instället för bommar bak.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Det var det dummaste jag hört hittills! Att stänga luckan ger en MKT dålig ventilation i de flesta trailers, en "detalj" som många verkar missa. Jag lider mer med alla dess hästar som t o m sommartid färdas i hermetiskt tillslutna trailers!

Endast om jag har en mkt nervös och orolig häst i trailern skulle jag se mig tvingad att stänga övre luckan samt om det är extremt väder ute.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Vad bra!
Det är mycket lättare att lasta utan ramp, men jag tycker det är lite obehagligt att lasta av utan....
Kanske mer vad jag känner än hästen, men ändå.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har alltid haft luckan stängd, men som någon annan tidigare skrev så finns de två snäpp på luckan så att man kan lämna en liten glipa för ventilation. Men jag har aldrig kört en varm sommardag heller, så har aldrig riktigt tänkt på det...
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Möjligen OT, men vad menar du med "åker brett"?
Man åker utan mellanvägg eller ev med dess bakre del ställd å sidan. Detta eftersom hästen vill hålla balansen och därför står brett isär med benen. Våra är och åker på så sätt.

Vi har alltid luckan öppen, eftersom hästarna tydligt föredrar det.

LIA
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Man åker utan mellanvägg eller ev med dess bakre del ställd å sidan. Detta eftersom hästen vill hålla balansen och därför står brett isär med benen. Våra är och åker på så sätt.
OK, det trodde jag faktiskt inte förekom, åtminstone inte med fullstora hästar. (Jag tvivlar på att det är lagligt ens, med tanke på grundläggande lastsäkringsregler.) Själv skulle jag inte på några villkor köra med drygt 600 kg last i praktiken fritt skvalpandes omkring i sidled i en släpkärra, av omtanke om hästen, mig själv och medtrafikanter. En häst har, oavsett vad man själv intalar sig, extremt begränsad möjlighet att själv hålla balansen vid en undanmanöver eller en oväntat skarp kurva. Att av missriktad omtanke låta den stå fritt i sidled kan tveklöst vara skillnaden mellan om transporten välter eller står kvar upprätt vid en undanmanöver; den levande kraft som hästen får med en dryg meters rörlighet i sida kan vara direkt förödande.
Nu låter jag sådär jobbigt Bror Duktig som jag ibland irriterar mig på när andra gör, och det ber jag om ursäkt för men i det här fallet känns det helt ofrånkomligt. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

I ett normalstort släp låter jag alltid hästar stå brett, det är på tok för trångt för dem att stå i en spilta bara.

Det möter inga hinder mot lastsäkringsföreskrifter, så länge hästen är bunden (vilket också är villkor i djurskyddsföreskrifter)
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

I ett normalstort släp låter jag alltid hästar stå brett, det är på tok för trångt för dem att stå i en spilta bara.
OK, men resonerar du - och i så fall hur - kring den uppenbara faran jag påtalar i att göra på det sättet? Menar du, och andra som väljer att agera på samma sätt, att faran i ett kritiskt läge uppvägs av hästarnas eventuella bekvämlighet? (Jag menar inte att häckla utan är uppriktigt nyfiken, eftersom jag ser transportsättet som... tvivelaktigt, extremt diplomatiskt uttryckt.)
Frågan är möjligen för OT, men detta är rimligen en avsevärt större fara under transport än en teoretisk risk för otillräcklig luftväxling.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Själv skulle jag inte på några villkor köra med drygt 600 kg last i praktiken fritt skvalpandes omkring i sidled i en släpkärra, ...
Kanske skulle du ha en annan syn, om du fick köra med en häst som inte skvalpar omkring?

En häst har, oavsett vad man själv intalar sig, extremt begränsad möjlighet att själv hålla balansen vid en undanmanöver eller en oväntat skarp kurva.
Återigen din uppfattning som inte delas av mig. Just för att hästen står bredbent kan den hålla balansen även i besvärliga situationer.

Att av missriktad omtanke låta den stå fritt i sidled kan tveklöst vara skillnaden mellan om transporten välter eller står kvar upprätt vid en undanmanöver; den levande kraft som hästen får med en dryg meters rörlighet i sida kan vara direkt förödande.
Omtanken är inte ett dugg missriktad.
En så kraftig undanmanöver som du menar innebär att transporten välter oavsett. En bredåkare står mer i mitten än en som är låst i en spilta, varför jämvikten i sidled är bättre.

... hästarnas eventuella bekvämlighet?
Det är inget eventuellt i det fallet.

... teoretisk risk för otillräcklig luftväxling.
Det är inget teoretiskt i det fallet.

LIA
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Kör öppet därbak så ofta jag kan. Ibland stänger jag den ena delen (Ifor William, med två övre luckor) om hästen är lite orolig. Då ser hästen inte så mycket av omkörande trafik med det blir fortfarande bra ventilation. Där jag bor har jag några gånger sett släp med hästar i där även den främre övre luckan varit öppen (varma sommardagar). Hästarna har sett lugna ut men det funkar givetvis inte med alla och frågan är om man får göra så i Sverige. Jag vet inte.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

I mitt fall är vi snarare en trafikfara om jag inte kör brett, för då studsar vi fram på vägen likt en sån där "amerikansk hydralbil"..
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Kanske skulle du ha en annan syn, om du fick köra med en häst som inte skvalpar omkring?

Återigen din uppfattning som inte delas av mig. Just för att hästen står bredbent kan den hålla balansen även i besvärliga situationer.
Din övertygelse om hästens balans- och reaktionsförmåga är smickrande för hästen.:) Men jag skulle vilja se den häst som står orubbad bredbent mitt i transporten om föraren tvingas att t.ex. tvärbromsa i en kurva eller om dragbilen blir påkörd.
Detta har inget med min subjektiva uppfattning att göra. En fri häst i hästtransport är farligare än samma häst i spilta, precis som blankslitna däck, alkohol i blodet vid bilkörning, eller fuktskadade hästtransportgolv är farligt helt oberoende av vad jag tycker och tänker. Hur man värderar sådan fara är däremot individuellt.
En så kraftig undanmanöver som du menar innebär att transporten välter oavsett.
Nej, lastförskjutning spelar tvärtom mycket stor roll för vältningsrisken hos ett fordon.
En bredåkare står mer i mitten än en som är låst i en spilta, varför jämvikten i sidled är bättre.
Det är säkert sant, men den statiska jämvikten i sidled har betydligt mindre inverkan på stabiliteten än vad hästens levande massa har när den rör sig - vilket den kan göra om den står fritt och vagnen kränger kraftigt.

Att hästar lämpligen åker i individuella spiltor framgår i exempelvis Jordbruksverkets publikation "Transport av häst", liksom i Djurskyddsmyndighetens författningssamling DFS 2006:9 6. kap 11 §. Att last generellt skall säkras från förskjutning genom exempelvis förstängning (vilket är vad man gör med en sidovägg/bom i hästtransporten) framgår lika klart i Trafiksäkerhetsverkets författningssamling TSVFS 1978:10 stycke 1.3.3. Ingen av dessa publikationer är utgivna som subjektiva debattinlägg eller diskussionsmaterial, och ingen av dem har något med min personliga uppfattning att göra. De syftar helt enkelt till hästens och övriga trafikanters säkerhet.
Det är inget eventuellt i det fallet.
Min värdering av faran innebär att jag inskränker hästens bekvämlighet något till förmån för dess säkerhet. (Skulle bekvämligheten vara exklusivt prioriterad skulle hästen inte åka transport alls utan sakta skrittas dit den skall med en hästmassör i följe... :grin: )

Däremot finns ju inget som hindrar att man använder en mellanvägg som är öppen eller mjuk i underdelen, som på många moderna hästtransporter, så att hästen kan stå bredare med benen när den vill. :idea:
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

I mitt fall är vi snarare en trafikfara om jag inte kör brett, för då studsar vi fram på vägen likt en sån där "amerikansk hydralbil"..
Jag kan se synen framför mig, med en jämfotahoppande häst i transporten... :D
Men det pekar kanske mer på att problemet primärt ligger i att hästen inte har lärt sig att stå still när den åker transport, inte att det generellt skulle vara säkrare med en fri häst än en inbommad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 340
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 087
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp