Sv: Att köra häst med öppen lucka
Kanske skulle du ha en annan syn, om du fick köra med en häst som inte skvalpar omkring?
Återigen din uppfattning som inte delas av mig. Just för att hästen står bredbent kan den hålla balansen även i besvärliga situationer.
Din övertygelse om hästens balans- och reaktionsförmåga är smickrande för hästen.
Men jag skulle vilja se den häst som står orubbad bredbent mitt i transporten om föraren tvingas att t.ex. tvärbromsa i en kurva eller om dragbilen blir påkörd.
Detta har inget med min subjektiva uppfattning att göra. En fri häst i hästtransport är farligare än samma häst i spilta, precis som blankslitna däck, alkohol i blodet vid bilkörning, eller fuktskadade hästtransportgolv
är farligt helt oberoende av vad jag tycker och tänker. Hur man
värderar sådan fara är däremot individuellt.
En så kraftig undanmanöver som du menar innebär att transporten välter oavsett.
Nej, lastförskjutning spelar tvärtom mycket stor roll för vältningsrisken hos ett fordon.
En bredåkare står mer i mitten än en som är låst i en spilta, varför jämvikten i sidled är bättre.
Det är säkert sant, men den statiska jämvikten i sidled har betydligt mindre inverkan på stabiliteten än vad hästens levande massa har när den rör sig - vilket den kan göra om den står fritt och vagnen kränger kraftigt.
Att hästar lämpligen åker i individuella spiltor framgår i exempelvis Jordbruksverkets publikation "Transport av häst", liksom i Djurskyddsmyndighetens författningssamling DFS 2006:9 6. kap 11 §. Att last generellt skall säkras från förskjutning genom exempelvis förstängning (vilket är vad man gör med en sidovägg/bom i hästtransporten) framgår lika klart i Trafiksäkerhetsverkets författningssamling TSVFS 1978:10 stycke 1.3.3. Ingen av dessa publikationer är utgivna som subjektiva debattinlägg eller diskussionsmaterial, och ingen av dem har något med min personliga uppfattning att göra. De syftar helt enkelt till hästens och övriga trafikanters säkerhet.
Det är inget eventuellt i det fallet.
Min värdering av faran innebär att jag inskränker hästens bekvämlighet något till förmån för dess säkerhet. (Skulle bekvämligheten vara exklusivt prioriterad skulle hästen inte åka transport alls utan sakta skrittas dit den skall med en hästmassör i följe...
)
Däremot finns ju inget som hindrar att man använder en mellanvägg som är öppen eller mjuk i underdelen, som på många moderna hästtransporter, så att hästen kan stå bredare med benen när den vill.